Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Ik heb leuk werk, ik mag allerhande organisaties adviseren over hoe gelukkig de werknemers aldaar zijn. Maar toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Dat wil zeggen: al mijn hele leven ben ik bezig met auto's, puur uit interesse. Het boeit mij, ik vind het leuk en ik haal er plezier uit. Omdat ik in mijn werk regelmatig de overwerkte ambtenaar, die een beetje zuurpruimerig zit te wachten op zijn (m/v) pensioen tegenkom weet ik maar al te goed dat je werk moet doen waar je echt energie van krijgt.
Daarom ben ik eigenlijk steeds meer met het idee bezig om van auto's ook mijn werk te maken, het ontbreekt mij alleen aan kennis. Met een beetje Googlen kom ik er wel achter hoe je de ruitenwissermotor op een E46 3 serie vervangt of een interieurfilter in een C klasse. Maar ik wil meer.
Ik ben niet in de gelegenheid mijn baan op te zeggen en een studie autotechniek te gaan volgen. Dus ik ben op zoek naar alternatieven en daar ben ik benieuwd naar jullie input.
Ik heb op de ervaring aan het 'sleutelen' aan mijn eigen auto's na geen technische achtergrond.
Hoe zouden jullie beginnen? Een thuisstudie die je kunt aanbevelen? Zit een bedrijf in de regio Amsterdam op een onervaren zaterdagkracht te wachten die je moet vertellen wat hij moet doen maar die je wel alleen een bescheiden stagevergoeding moet betalen? Of moet ik bij mijn volgende huis een garage laten aanbouwen waar een brug in kan en koop ik de eerste de beste auto bij JetCars? Zeg het maar..
Ben benieuwd!
Ik overweeg een carierremove
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ik zou beginnen met handel om enig inkomen te hebben.
De auto’s die je inkoopt kan je dan in showroomstaat brengen en eventueel kleine reparaties en onderhoud zelf uitvoeren
De auto’s die je inkoopt kan je dan in showroomstaat brengen en eventueel kleine reparaties en onderhoud zelf uitvoeren
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Ik zit niet in de automotive maar ik heb hands-on ervaring met carrière switchers en die is niet zo positief. We hebben 3 jaar geleden een ex-bank medewerker aangenomen en na 9 maanden op non-actief gezet omdat de (destijds) stagiaire rondjes om hem liep qua performance.Spades schreef:
Zit een bedrijf in de regio Amsterdam op een onervaren zaterdagkracht te wachten die je moet vertellen wat hij moet doen maar die je wel alleen een bescheiden stagevergoeding moet betalen? Of moet ik bij mijn volgende huis een garage laten aanbouwen waar een brug in kan en koop ik de eerste de beste auto bij JetCars? Zeg het maar..
Ben benieuwd!
Daarnaast veel sollicitaties gehad. Bottom line is dat ze (bijna) allemaal een afgefakkelde indruk maken en zodra het salaris ter sprake komt denken ze zonder uitzondering dat de kreet 'ik ben gewend aan € x.xxx per maand' een inzetbaar argument is voor een functie waar ze nul ervaring in hebben. Ik betaal naar rato van ervaring en performance. Niet naar wat je gewend bent te verdienen.
Ergo: nee, normaliter zitten ze niet op je te wachten - zie bovenstaande - maar in deze tijden van chronische tekorten zou het zomaar kunnen dat je aan de slag kunt ergens. Let daarbij wel op dat de hele business een grote verschuiving gaat maken en vraag je af hoe je toekomst er uit ziet - kun je dit doen tot aan je pensioen?
Daarnaast: heb je een bedrijfsplan? En dan bedoel ik een echte, geen bierviltjes verhaal? Rendement prognose? Heb je vergunningen nodig als je de garage naast je huis bouwt? Of ga je ergens een bedrijfsruimte huren? Wat zegt het bestemmingsplan over bedrijfsmatige activiteiten? Milieu eisen ? Wie doet je bedrijfsadministratie en je aangiftes - let op dat autohandel BTW-technisch best even iets is waar je in moet duiken. Hoe ziet je cash-flow er de eerste 24 maanden uit? De vraag: zou je op basis van deze informatie en je bedrijfsplan een lening los krijgen bij een bank is vaak een aardige indicatie hoe doortimmerd je verhaal is
Mijn idee: ga minder uren werken bij je huidige werkgever en doe dit er naast. Net als veel mensen die alles verpatsen en een pension in Frankrijk beginnen zou het in de praktijk wel eens minder fun kunnen zijn dan je op voorhand denkt en lijkt het na een jaar ineens op werk in plaats van een idylle. Begin zoals Cornelis hier boven aangeeft en hou je investeringen voorlopig beperkt? Een studie volgen kan nooit kwaad, ik heb nog nooit meegemaakt dat een diploma je in de weg zit.
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Forum Held
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
- Mercedes-Benz: S211 220cdi
- Locatie: Zeist
Nou ik.zou eerst echt even goed stilstaan bij de overwegingen van een switch. Wat hoop je te krijgen wat je nu niet hebt? Wat mis je nu?
Ook snap ik niet wat je wilt: garage starten? Dan ontkom je niet aan opleidingen.
Ook snap ik niet wat je wilt: garage starten? Dan ontkom je niet aan opleidingen.
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Carrièremove is denk ik een brug te ver. Begin als hobby, bouw dat verder uit als het loopt en kijk of je daarmee voldoende binnenhaalt om je andere baan te minderen.
Logboek S500.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik vind het een prima vraag. Gegeven dat de topicstarter nu pas 29-30 jaar oud is, en dus weet dat hij nog bijna 40 jaar te gaan heeft, zou ik het een prima moment vinden om je te herbezinnen.
Persoonlijk zou ik dan wel aan een serieuze omscholing denken; anders blijft het bij dagdromen.
Persoonlijk zou ik dan wel aan een serieuze omscholing denken; anders blijft het bij dagdromen.
- Designparts
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
- Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Zou inderdaad, indien mogelijk, beginnen met een dag minder werken ( of thuis werken voor de baas )
en dan 1 dag in de week met een ervaren monteur gaan meelopen. daar doe je veel kennis van op zonder boeken.
wanneer je denkt genoeg te weten inderdaad een soort Wheeler dealer traject ingaan.
Autootje kopen .. opknappen en weer verkopen.
Je ziet na verloopt van tijd vanzelf of het een beetje gaat lopen of niet.
en dan 1 dag in de week met een ervaren monteur gaan meelopen. daar doe je veel kennis van op zonder boeken.
wanneer je denkt genoeg te weten inderdaad een soort Wheeler dealer traject ingaan.
Autootje kopen .. opknappen en weer verkopen.
Je ziet na verloopt van tijd vanzelf of het een beetje gaat lopen of niet.
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
als ik je 1 advies mag geven: ga van je hobby niet je werk maken
je raakt dan een hobby kwijt en als datgeen wat altijd leuk was om te MOGEN doen een kwestie gaat worden van iedere dag weer MOETEN doen, dan sta je al heel snel anders tegen dat werk aan te kijken
ik ben zelf overigens iemand die HTS bouwkunde heeft gedaan en het laatste jaar nooit afgemaakt heeft omdat ik destijds bij mijn stagebedrijf kon beginnen met leuk werk en (te) veel inkomen...rond mijn 30e ben ik ook ongeschoold (maar met best veel ervaring) overgestapt op het werken aan auto's (of liever gezegd mercedes want de rest werk ik niet aan) en heb daar nooit spijt van gehad (wat voornamelijk komt omdat ik de eerste 5 - 6 jaar de hele wereld heb mogen rondreizen om aan mercedessen te werken)
als je van plan bent om hetzelfde te gaan doen als wat alle anderen in de branche ook al doen dan denk ik dat het je al snel heel zwaar gaat tegenvallen
greetingz,
je raakt dan een hobby kwijt en als datgeen wat altijd leuk was om te MOGEN doen een kwestie gaat worden van iedere dag weer MOETEN doen, dan sta je al heel snel anders tegen dat werk aan te kijken
ik ben zelf overigens iemand die HTS bouwkunde heeft gedaan en het laatste jaar nooit afgemaakt heeft omdat ik destijds bij mijn stagebedrijf kon beginnen met leuk werk en (te) veel inkomen...rond mijn 30e ben ik ook ongeschoold (maar met best veel ervaring) overgestapt op het werken aan auto's (of liever gezegd mercedes want de rest werk ik niet aan) en heb daar nooit spijt van gehad (wat voornamelijk komt omdat ik de eerste 5 - 6 jaar de hele wereld heb mogen rondreizen om aan mercedessen te werken)
als je van plan bent om hetzelfde te gaan doen als wat alle anderen in de branche ook al doen dan denk ik dat het je al snel heel zwaar gaat tegenvallen
greetingz,
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of die hobby nog steeds zo leuk is als je er van moet leven. Die zure ambtenaren beslissen gelukkig niet over het betalen van jou factuur, want die betaalt hun werkgever. In de autobranche krijg je te maken met soms uitermate kritische particulieren die het consumenten recht denken te kennen en jou op voorhand denken te kunnen vertellen wat er aan hun auto mankeert en wat de reparatie mag kosten (thnx Google), en altijd recht op garantie hebben. Alles wat niet lukt, mis gaat of te lang duurt kun je moeilijk in rekening brengen, en kost jou geld. En dan heb je ook altijd nog wat klanten die niet willen of kunnen betalen. Ik weet niet of het auto vak dan nog steeds leuk is?
Vanuit je huidige werk verwacht ik dat je empatisch en communicatief bent en makkelijk verbinding maakt met mensen? Waardevolle eigenschappen die je Mischien op een wat andere meer bevredigende manier kan inzetten.
Vanuit je huidige werk verwacht ik dat je empatisch en communicatief bent en makkelijk verbinding maakt met mensen? Waardevolle eigenschappen die je Mischien op een wat andere meer bevredigende manier kan inzetten.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- Designparts
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
- Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
- Locatie: Vlaardingen
- Contacteer:
Dat is ook wel een dingetje.. sterker nog Familie en "vrienden" zijn erger ..In de autobranche krijg je te maken met soms uitermate kritische particulieren die het consumenten recht denken te kennen en jou op voorhand denken te kunnen vertellen wat er aan hun auto mankeert en wat de reparatie mag kosten (thnx Google), en altijd recht op garantie hebben.
Ik heb nu zelf een autostalling .. met ong. 200 voertuigen.,, en ook nog een werkplaats. Echter weiger ik om aan auto's van klanten te sleutelen !!
het waarom is duidelijk ........ meeste mensen hebben wel een adresje ...... als de klant de prijs te hoog vindt.. mag ik het proberen..
alleen wanneer ik de goedkoopste ben... neemt niet weg dat bij deze auto's, voornamelijk oldtimers, er best snel iets afbreekt...
daarna ben je in de aap gelogeerd.. en moet er geld bij... let wel.. bij familie meestal ook zo ..
je eigen klantenkring opbouwen .. of delen met een bevriende garage helpt..
- Bas
- Forum Held
- Berichten: 3598
- Lid geworden op: 04 aug 2010 11:14
- Mercedes-Benz: S212 350 CGI AVANGARDE AMG LINE; ex S211 320 CDI; ex C124 300-24v; ex W126 380SE; ex w124 200d
- Specialisatie: herstel van lakschade
- Locatie: NEDERASSELT
De nieuwe markt wordt elektrisch/hybride...... en andere alternatieve brandstoffen. Wellicht een optie je daarin te verdiepen en specialiseren.
Gr Bas
Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
Alcoholvrijbier is als een BH aan de waslijn................het beste is eruit.
-
- Donateur
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
- Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
- Locatie: Dordrecht
Uhm heftig maar verwacht geen ver pot in de auto's. Ool niet altijd als je voor jezelf werkt. Alle regels met milieu, afvoeren van vloeistoffen en wat voor kosten er daardoor bij komen... Zou eerder inderdaad handelen in auto's en die een opknappen.
Ik merk zelf dat er wel heel veel vraag is in de branche!aar iedereen wilt graag goeie jongens maar die moeten ervaring op doen. Overigens heb ik 4 jaar lang motorvoertuigen gedaan vol tijd en dat was al pittig... Laatste jaar werkplaats management gedaan. Je word er zeker niet dommer van!
Ik merk zelf dat er wel heel veel vraag is in de branche!aar iedereen wilt graag goeie jongens maar die moeten ervaring op doen. Overigens heb ik 4 jaar lang motorvoertuigen gedaan vol tijd en dat was al pittig... Laatste jaar werkplaats management gedaan. Je word er zeker niet dommer van!
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Dank voor alle reacties en dat jullie de moeite nemen om erop te reageren.
Ik ben het nu vooral aan het overwegen en uitzoeken, een aantal redenen die men hier noemt zijn voor mij ook bekend en een aantal redenen niet. Het idee om zelf vier dagen te gaan werken en dan een dag (of twee) een opleiding of cursus volgen had in niet eens over nagedacht dus dat zou wel eens mijn volgende move kunnen zijn.
Ik stelde de vraag hier omdat ik zeker weet dat hier mensen zitten die kunnen wat ik wil kunnen, dat ik iets wil doen waar ik meer energie van krijg dan nu staat vast. Ik ben nog jong, dus ik voel de vrijheid om nog een keuze te hebben of dat alleen als hobby gaat zijn of ook als werk.
Ik ben het nu vooral aan het overwegen en uitzoeken, een aantal redenen die men hier noemt zijn voor mij ook bekend en een aantal redenen niet. Het idee om zelf vier dagen te gaan werken en dan een dag (of twee) een opleiding of cursus volgen had in niet eens over nagedacht dus dat zou wel eens mijn volgende move kunnen zijn.
Ik stelde de vraag hier omdat ik zeker weet dat hier mensen zitten die kunnen wat ik wil kunnen, dat ik iets wil doen waar ik meer energie van krijg dan nu staat vast. Ik ben nog jong, dus ik voel de vrijheid om nog een keuze te hebben of dat alleen als hobby gaat zijn of ook als werk.
Doen, die switch. Maar wel goed nadenken over wat en hoe je dat wil doen, fatsoenlijk voorbereid zijn, netjes bij je huidige werkgever afscheid nemen en zorgen dat je een back-up plan hebt.
Veel geld is ook altijd handig, en daar kan je voor sparen terwijl je bovenstaande allemaal gaat bekokstoven.
Veel geld is ook altijd handig, en daar kan je voor sparen terwijl je bovenstaande allemaal gaat bekokstoven.