Formule 1 2019

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

12 sep 2019 11:55

pvdl79 schreef:Ik vraag me dan af wat zij voor data hebben waardoor ze denken dat ze beter buiten kunnen blijven
Leuke vraag pvdl79 :)

Tussen data en daadwerkelijke uitvoering door coureur/pitteam, zit nog de menselijke factor (data interpreteren, beslissing nemen, communicatie etc.). Die menselijke factor is het meest kwetsbaar wanneer er onder invloed van stressoren (hoge druk) binnen luttele seconden (of minder) een cruciale beslissing genomen moet worden.

Ook al heb je de juiste data, die menselijke factor kan roet in het eten gooien zodat toch niet de optimale keuze gemaakt wordt. Dat maakt het soms onvoorspelbaar en geeft achteraf dan weer discussie. Juist dat maakt de sport tot wat het nu is, en imho is dat leuk.

Teams kijken altijd naar hoe het beter kan en het kan dus beter. Simpelweg door de menselijke factor te beperken daar waar dat teveel risico's geeft op verkeerde beslissingen en de kans op tijdwinst/voorkomen van tijdverlies tijdens een race het grootst is.

Dan kom je al snel uit op de inzet van AI (kunstmatige intelligentie).
Hopelijk heeft de FIA dat al verboden, of gaan ze het snel verbieden.

AI is killing voor de aantrekkelijkheid van de sport imho.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

12 sep 2019 16:44

Jeroen schreef:Mompelt zachtjes Nico...
hij heeft zelfs een joetjoep kanaaltje zoals ik begreep... (nooit gezien, ga ik nooit naar kijken ook)
Niemand wil hem als commentator, dus dan maar zo?
Zit hij wel eens in een F1 programma zoals Doornbos? (want die laatste vind ik dat dan weer wel erg goed doen)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

12 sep 2019 17:11

Marco schreef:
Jeroen schreef:Mompelt zachtjes Nico...
hij heeft zelfs een joetjoep kanaaltje zoals ik begreep... (nooit gezien, ga ik nooit naar kijken ook)
Niemand wil hem als commentator, dus dan maar zo?
Zit hij wel eens in een F1 programma zoals Doornbos? (want die laatste vind ik dat dan weer wel erg goed doen)
Hij is een van de experts die voor het Duitse RTL op locatie zijn en uitleg/analyses geven. Wat Nikki Lauda voorheen ook deed. Zijn youtube kanaal heb ik maar 1 keer bekeken, omdat ie toen die speciale truck inging om een AMG ONE samen te stellen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20705
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 sep 2019 22:17

Helmy schreef:Hij is een van de experts die voor het Duitse RTL op locatie zijn en uitleg/analyses geven.
het gezamenlijke groepje presentatoren bij RTL heeft best wel humor - zeker voor duitsers

greetingz,
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 sep 2019 10:12

De kleren van Kai zijn ook een soort humor...

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pvdl79
Forum Held
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 feb 2012 12:44
Mercedes-Benz: W126 560SEC 1986

13 sep 2019 11:44

@ SK, die foute beslissingen maken het inderdaad spannend. maar je hebt toch weinig data nodig als je een gat van 25 seconden hebt, een pitstop duurt 20 seconden en degene achter je met nieuwe banden gaat een seconde per rondje harder.... je kan dan gaan zitten rekenen en proberen je tempo te verhogen, maar als dat niet lukt binnen 2 rondes, pitten en ervoor blijven zou ik denken.

Tuurlijk is het makkelijk gedacht, maar ik meerdere teams deze "fout"meerdere keren zien maken dit jaar blijf dat een vreemd fenomeen vinden.

Groet, patrick
Mercedes 560 SEC 1986
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

13 sep 2019 12:15

Vreemd fenomeen maar er komt wel meer bij kijken. Als je op een één-stopper strategie zit dan kan je wel vroeger pitten om te reageren maar zie je ook dat ze dan de finish niet halen op die banden en dus nog een extra pitstop nodig hebben. Sommige rijders en/of rijdend in aanvallende positie hebben hogere bandenslijtage dan anderen
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20705
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

13 sep 2019 13:10

...ach, zolang die italianen van ferrari over de boordradio niet verder komen dan strategie D dan valt het nog wel mee ;)

greetingz,
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

23 sep 2019 07:58

Leclerc schreef:...Voortaan ga ik iets beter opletten wat er allemaal om me heen gebeurt. Ik had niet door dat Sebastian was gestopt. Anders had ik misschien wel wat harder gereden.
ik vind 'm toch wel een klein beetje door de mand vallen met dit, begint een aardige zeurpiet te worden.
Mooi dat Vettel eindelijk weer eens wat pakt, zal goed voor zijn zelfvertrouwen zijn.
Mattia Binotto schreef:Hij pakte daarin 3,9 seconden op Charles. We dachten dat Leclerc er voor zou blijven, dus dit hadden we niet zo verwacht.....is wel overwogen om de coureurs daarna om te draaien...
Maar goed dat dit niet gebeurt is....
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

23 sep 2019 09:39

Dat had zijn engineer hem moeten vertellen. Lewis krijgt dan altijd te horen dat het Hammertime is. Kijk naar Bottas die desgevraagd rondjes van 1.48 rijdt als een Zwitsers uurwerk. Ferrari laat zulke enorme steken vallen op strategisch gebied tegenwoordig. In de tijd van Schumacher, Todt en Brawn waren ze daar meesterlijk in. Tenzij dit helemaal de bedoeling zo was had dit hun veel kunnen kosten. De winst en de 1 - 2 lijkt zo meer toeval dan berekening.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
michel1975
Berichten: 228
Lid geworden op: 11 jan 2011 21:31
Mercedes-Benz: C215 CL500 AMG Ex R129 300SL24, ex W140 500SE, ex S211 200E, ex W203 C180, ex W124 300E24, ex C126 500SEC, ex W108 250S
Locatie: Hensbroek

23 sep 2019 12:18

SK schreef:
pvdl79 schreef:Ik vraag me dan af wat zij voor data hebben waardoor ze denken dat ze beter buiten kunnen blijven
Leuke vraag pvdl79 :)

Tussen data en daadwerkelijke uitvoering door coureur/pitteam, zit nog de menselijke factor (data interpreteren, beslissing nemen, communicatie etc.). Die menselijke factor is het meest kwetsbaar wanneer er onder invloed van stressoren (hoge druk) binnen luttele seconden (of minder) een cruciale beslissing genomen moet worden.

Ook al heb je de juiste data, die menselijke factor kan roet in het eten gooien zodat toch niet de optimale keuze gemaakt wordt. Dat maakt het soms onvoorspelbaar en geeft achteraf dan weer discussie. Juist dat maakt de sport tot wat het nu is, en imho is dat leuk.

Teams kijken altijd naar hoe het beter kan en het kan dus beter. Simpelweg door de menselijke factor te beperken daar waar dat teveel risico's geeft op verkeerde beslissingen en de kans op tijdwinst/voorkomen van tijdverlies tijdens een race het grootst is.

Dan kom je al snel uit op de inzet van AI (kunstmatige intelligentie).
Hopelijk heeft de FIA dat al verboden, of gaan ze het snel verbieden.

AI is killing voor de aantrekkelijkheid van de sport imho.
In dit geval gingen ze er vanuit dat Vettel, Leclerc en Max in verkeer zouden terecht komen wat ze naast bandenslijtage ook een hoop oponthoudt zou opleveren. Dit laatste viel wel mee en door de safetycars was het voordeel van nieuwere banden vrij snel weg.
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
Gebruikersavatar
pvdl79
Forum Held
Berichten: 946
Lid geworden op: 29 feb 2012 12:44
Mercedes-Benz: W126 560SEC 1986

26 sep 2019 11:14

tja, maar als ze hamilton tegelijk met leclerc hadden laten pitten dan had ie ws leclerc wel kunnen pakken en had ie Max zeker gecoverd.

Ben benieuwd of ferrari de vorm kan vasthouden
Mercedes 560 SEC 1986
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

29 sep 2019 14:56

Zo deze race is weer voer voor de Hammer haters maar hij doet het wel
Ook nog even de snelste ronde neerzetten om deze overwinning nog meer glans te geven
Jammer dat Max geen snellere auto heeft
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8039
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

29 sep 2019 15:58

Prachtige MB strategie, ik vraag me af of ze er zo ie zo niet uiteindelijk voor waren gekomen ook zonder die SC situatie...
Want Ferrari had dan namelijk wel gewoon op geel gestaan...MB zou zo ie zo al naar rood gaan...

Hulde aan Vettel wat mij betreft, gewoon een dikke vinger op steken naar dat geregel binnen dat team (want dat is wat hij volgens mij deed)
Hamilton foutloos, Bottas ook.... en Verstappen, ik weet zo net nog niet of hij wel kan meestrijden voor het kampioenschap volgend jaar met deze auto...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20705
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

29 sep 2019 17:01

verbazingwekkend hoe slecht een topteam in de F1 kan functioneren...dat ferrari is de weg behoorlijk kwijt - wat een stel droeftoeters daar

hoe kun je als team met twee coureurs vooraan in het veld zo moeilijk doen over wie er nu 1 of 2 rijdt? beide coureurs maken geen enkele kans op de wereldtitel (hamilton ligt toch al veel te ver voor) en dan nog verkwanselen ze een riante vettel voorsprong om de zeurende leclerc tevreden te stellen :stom:

greetingz,
Plaats reactie