Runflats zijn best handig, maar niet iedereen ziet alleen maar voordelen.
Kortom: in bewoonde gebieden onder niet al te hardgeveetde auto’s is het Okay, maar zie het niet altijd als een zinvolle optie.
Runflat - ja of nee?
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Ben het helemaal eens met het artikel. Had onder mijn F10 leasebak ook rft maar kreeg op verzoek wel een los volwaardig reservewiel in de kofferbak (inclusief krik en moersleutel - die zaten er ook niet standaard in!) aangezien mijn klant aan de andere kant van de afsluitdijk zat en de leasemij. medewerker ook inzag dat het stukrijden van een BMW velg, erg duur zou uitvallen.
Maar op mijn prive-auto's heb ik ze wel inclusief blue-tooth bandenspanningssysteem via de sigarettenaansteker omdat mijn vrouw en dochters wel het luide piepen van het waarschuwingssysteem horen en dan dus vaart minderen maar niet (nooit) zullen stoppen om een wiel te wisselen totdat ze thuis zijn...en ze rijden, klein puntje, iets stugger dus qua wegligging vind ik dat prettiger.
Maar op mijn prive-auto's heb ik ze wel inclusief blue-tooth bandenspanningssysteem via de sigarettenaansteker omdat mijn vrouw en dochters wel het luide piepen van het waarschuwingssysteem horen en dan dus vaart minderen maar niet (nooit) zullen stoppen om een wiel te wisselen totdat ze thuis zijn...en ze rijden, klein puntje, iets stugger dus qua wegligging vind ik dat prettiger.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 19 nov 2016 22:06
- Mercedes-Benz: W213 350e 2017 W211 320 CDI 2004
Same here, ook runflat banden maar hoe lang je er echt mee door in de praktijk?? Heb altijd een volwaardig reservewiel in de bak, tot nu toe altijd netjes onder de mat in de achterbak en kom geen ruimte tekort.
-
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Ik heb zo'n tyrefit ding in de kofferbak zitten voor het geval dat ik in een lekke band krijg. Er zit in de S205 zelfs een special passend vakje voor zo'n set.
IK ben zelf niet zo'n fan van runflat banden, ze zijn stug en vaak ook lawaaieriger. Een collega heeft een W205 met de conti SC5 runflats en dat is best een verschil met de niet runflat versie van de SC5 die ik had onder mijn S205.
IK ben zelf niet zo'n fan van runflat banden, ze zijn stug en vaak ook lawaaieriger. Een collega heeft een W205 met de conti SC5 runflats en dat is best een verschil met de niet runflat versie van de SC5 die ik had onder mijn S205.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
- Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution
Hangt denk ik van de uitvoering af. Mijn diesel heeft daar een adblue tank liggen en hoewel er best wat ruimte is, is het niet breed genoeg voor een wiel.gerson schreef:Is het mogelijk om een reserve wiel in een W205 te plaatsen?
Bestaat die voorziening ?
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
In de W205 2018 in ieder geval niet, helaas.
De gedachte is: een reservewiel = gewicht = hoger benzineverbruik en je sleept 'm non-stop mee.
Maar hoeveel scheelt het dan..??
Geen idee.
Wat weegt zo'n reserveband? 20 kilo, 25 kilo? Mercedes C-klasse, zeg 1325kg, 25kg is 1,9, zeg 2% extra gewicht.
Stel dat je wagen 1:10 rijdt zonder reservewiel en 1:9,8 met reservewiel, dan scheelt dat 200 liter bij 100.000 km.
Die berekening zal ongetwijfeld aan alle kanten rammelen, je hebt niet luchtweerstand te maken, etc.
Ik denk echter dat de brandstofbesparing relatief gering is.
Ik hoor/lees meer negatieve verhalen, dan positieve. In de jacht naar een gunstiger energie-label doet men van alles.
https://www.moderntiredealer.com/articl ... -s-working
Runflats hebben ook hun keerzijde.
Kennis van ons, op weg naar Zwitserland, kreeg in Duitsland een lekke band. Door de ADAC goed geholpen,
maar men vond runflats maar niet, voorzichtig uitgedrukt.
Ze kregen 't niet gerepareerd. Dus werd de wagen naar de dichtstbijzijnde garage gebracht.
Men had daar (uiteraard, dat zal je zien) díe specifieke band niet op voorraad, dus werd een nieuwe, andere band gemonteerd.
Je moet dan tegelijk een gelijke band aanschaffen voor het andere wiel, immers, het is niet toegestaan om ongelijke banden op 1 as te hebben.
Kosten: een extra band.
Financiële besparing door minder gewicht? Foetsie...
De gedachte is: een reservewiel = gewicht = hoger benzineverbruik en je sleept 'm non-stop mee.
Maar hoeveel scheelt het dan..??
Geen idee.
Wat weegt zo'n reserveband? 20 kilo, 25 kilo? Mercedes C-klasse, zeg 1325kg, 25kg is 1,9, zeg 2% extra gewicht.
Stel dat je wagen 1:10 rijdt zonder reservewiel en 1:9,8 met reservewiel, dan scheelt dat 200 liter bij 100.000 km.
Die berekening zal ongetwijfeld aan alle kanten rammelen, je hebt niet luchtweerstand te maken, etc.
Ik denk echter dat de brandstofbesparing relatief gering is.
Ik hoor/lees meer negatieve verhalen, dan positieve. In de jacht naar een gunstiger energie-label doet men van alles.
https://www.moderntiredealer.com/articl ... -s-working
Runflats hebben ook hun keerzijde.
Kennis van ons, op weg naar Zwitserland, kreeg in Duitsland een lekke band. Door de ADAC goed geholpen,
maar men vond runflats maar niet, voorzichtig uitgedrukt.
Ze kregen 't niet gerepareerd. Dus werd de wagen naar de dichtstbijzijnde garage gebracht.
Men had daar (uiteraard, dat zal je zien) díe specifieke band niet op voorraad, dus werd een nieuwe, andere band gemonteerd.
Je moet dan tegelijk een gelijke band aanschaffen voor het andere wiel, immers, het is niet toegestaan om ongelijke banden op 1 as te hebben.
Kosten: een extra band.
Financiële besparing door minder gewicht? Foetsie...
- Tom
- Donateur
- Berichten: 7293
- Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
- Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
- Specialisatie: Taxi/Onderhoud
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Een reservewiel gaat altijd boven die andere oplossingen. Gewoon grote bagger, die ellende . Als voorbeeld in een nieuwe 213 zit best weer een aardige ruimte "onder" de afdekking (itt. een 212 met adblue) in de kofferbak maar er past net geen reservewiel in (vorm is te vierkant zeg maar). Daar hadden die duitsers best iets beter over na mogen denken vind ik.
En voor zover ik weet zijn twee verschillende banden op 1 as gewoon toegestaan en kom je gewoon door de apk. Zolang het maar beiden dezelfde maat is en ze voldoende profiel hebben.
En voor zover ik weet zijn twee verschillende banden op 1 as gewoon toegestaan en kom je gewoon door de apk. Zolang het maar beiden dezelfde maat is en ze voldoende profiel hebben.
- Jeroen
- Berichten: 25807
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Die regel van 2 ongelijke banden stamt nog uit de tijd dat er naast radiaalbanden ook nog diagonaalbanden te koop waren.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ik geef ook de voorkeur aan een reserveband. We baalden dat dit bij onze W205 2018 niet mogelijk was. Ik denk dat de milieu besparing minimaal is, gelet ook wat vrijwel iedereen aan spullen hebben rondslingeren in de achterbak. Een paraplu, water, wisser, tasjes, hesje(s), gevaren driehoek, etc.
Buiten dat, in geval van die kennis die op weg was naar Zwitserland (zie eerder bericht): in plaats van ter plaatse de band verwisselen, moest een takelwagen komen (rit 1) met, uiteraard, een ronkende diesel, die ze heus niet uitzetten wanneer de auto getakeld wordt (hoebedoelu milieubelasting?), gevolgd door rit 2 naar een garage met nóg meer milieubelasting.
Dan nog maar de vraag of het een takelwagen was van de garage zelf.
Waarschijnlijk niet, het zal er eentje van de ADAC zijn, of een of ander bedrijf in de buurt, dus rit 3, terug naar de thuisbasis.
Het zal ongetwijfeld verzekeringstechnisch afgedekt zijn, dus verder denkt niemand meer aan de kosten van dat mannetje en die takelwagen.
Behalve dan dat bedrijf, die stuurt een (fikse?) nota in en die moet wél betaald worden.
Was allemaal wél te voorkomen door een reserveband dus.
Goed bezig...
Om misschien nét van energie label C in B terecht te komen, Joost mag het weten.
Buiten dat, in geval van die kennis die op weg was naar Zwitserland (zie eerder bericht): in plaats van ter plaatse de band verwisselen, moest een takelwagen komen (rit 1) met, uiteraard, een ronkende diesel, die ze heus niet uitzetten wanneer de auto getakeld wordt (hoebedoelu milieubelasting?), gevolgd door rit 2 naar een garage met nóg meer milieubelasting.
Dan nog maar de vraag of het een takelwagen was van de garage zelf.
Waarschijnlijk niet, het zal er eentje van de ADAC zijn, of een of ander bedrijf in de buurt, dus rit 3, terug naar de thuisbasis.
Het zal ongetwijfeld verzekeringstechnisch afgedekt zijn, dus verder denkt niemand meer aan de kosten van dat mannetje en die takelwagen.
Behalve dan dat bedrijf, die stuurt een (fikse?) nota in en die moet wél betaald worden.
Was allemaal wél te voorkomen door een reserveband dus.
Goed bezig...
Om misschien nét van energie label C in B terecht te komen, Joost mag het weten.
Hm... ik heb even gekeken, je hebt gelijk geloof ik.Jeroen schreef:Die regel van 2 ongelijke banden stamt nog uit de tijd dat er naast radiaalbanden ook nog diagonaalbanden te koop waren.
gr J
Die kennis zei zoiets van 'Ik heb er geen verstand van, als ze dat zeggen, dan zal het wel zo zijn...'
Ik had vandaag de pech om een spijker in mijn band te rijden. Het is een Bridgestone Turanza met 3500km er op en onder de auto zaten bij aanschaf van de dealer.
Volgens de banden boer zijn het runflats, geen idee of het zo is maar ik merkte er weinig van behalve dan de inductie van de bandenspanning.
Er werd mij verteld dat je geen prop in deze banden kan doen aangezien ze stug zijn. Vond het zelf wel wat snel op er een nieuwe band onder te leggen dus toch aangespoord op de prop die er nu zonder problemen in zit. Wat is jullie idee hierover?
En wat is het verschil tussen een band met Mercedes codering en zonder?
Ja of nee runflats?... als de prop geen probleem is Ja. Anders nee het is een duur grapje om bij de eerste de beste spijker een nieuwe band te moeten kopen.
Volgens de banden boer zijn het runflats, geen idee of het zo is maar ik merkte er weinig van behalve dan de inductie van de bandenspanning.
Er werd mij verteld dat je geen prop in deze banden kan doen aangezien ze stug zijn. Vond het zelf wel wat snel op er een nieuwe band onder te leggen dus toch aangespoord op de prop die er nu zonder problemen in zit. Wat is jullie idee hierover?
En wat is het verschil tussen een band met Mercedes codering en zonder?
Ja of nee runflats?... als de prop geen probleem is Ja. Anders nee het is een duur grapje om bij de eerste de beste spijker een nieuwe band te moeten kopen.
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
De stugheid zit in de wang (het verticale deel), niet in het loopvlak. Een prop kan volgens mij dan ook zonder problemen in een runflat band.
Op de wang zou (bij Bridgestone) een codering moeten staan als RFT (Runflat System Component).
Op de wang zou (bij Bridgestone) een codering moeten staan als RFT (Runflat System Component).
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij