Tenzij ik mij vergis, mogen oliefabrikanten de autofabrikant goedkeuring alleen gebruiken als ze daarvoor betalen, sommige olie fabrikanten doen dat vermoedelijk niet...
Ik gebruik al vele jaren in al mijn turbocharged/ supercharged/ getunede auto's (sommige worden ook voluit op circuit gereden) Valvoline VR1 racing 5W50 full synth.
Deze heeft slechts heel beperkte goedkeuringen:
VALVOLINE VR1 RACING 5W-50
API SM
ACEA A3/B4
Ford M2C-153E
GM 6094M
Koenigsegg
Ondanks zeer zware (circuit) belasting nog nooit een smering gerelateerde motorschade gehad.
Ik heb ook een Porsche Cayenne Turbo gehad heb waar Mobil 1 0W40 voor was voorgeschreven en welke ca 1:1.400 olie verbruikte (een CayenneTurbo heeft door de gesmede zuigers altijd wat hoger olieverbruik) en dat ging knap irriteren...
De Valvoline VR1 er in gegooid en verbruik daalde behoorlijk tot ca 1:2.500
Het soms licht panische oliekeuze gedrag op basis van goedkeuringen is dan ook niet aan mij besteed, ik kijk naar de technische specs.
(al moet ik zeggen dat ik in de diverse MB wel de voorgeschreven olie gebruik.. )
Namaak (fake) olie in omloop!
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..