Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jan 2019 14:00

Niet het principe van subsidie, maar de korte-termijn visie en bijbehorende reactie verpesten het.
Logboek S500.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

18 jan 2019 15:50

Marco schreef:
mr. Michel schreef:Dat had alles met stinkdiesels te maken. Het stikte van de 190D's die massaal uit Duitsland werden gehaald.
Dat en het gegeven dat deze auto's niet als oldtimers werden gehouden maar als primair vervoer.
Wat er in ieder geval voor gezorgd heeft dat er het 1 en ander "opgeruimd" is wat wel nodig was...
Die oldtimer regeling is misschien wel niet goed dicht getimmerd geweest, maar het was uiteindelijk wel de consument die dat zelf heeft misbruikt...
Misbruikt?! Nog zo'n term die te pas en te onpas word rondgeslingerd.. Het is GEbruik, de regeling was er, het mocht was volledig legaal. Er stond niet een bepaalde kwalificatie tegenover van wat nou wel en niet mocht.

De mensen maakten terecht gebruik van deze regeling, autorijden is vrij duur in Nederland, dus dan gaan mensen een alternatief zoeken, dat gebeurde toen danwel in het grijze kenteken, danwel in de oldtimerregeling, er werd geen enkele wet overtreden.

Nu zijn er duizenden mensen gedupeerd die er een leuke oldtimer op nahielden, sommige hele collecties. Ik snap dan ook niet waarom zoveel mensen hier het een soort van 'terecht' vinden/vonden.

Het is geheel ONterecht afgeschaft als je het mij vraagt. De hoge motorrijtuigenbelasting en benzineprijs is het probleem. Maak het dan goedkoper om in een schone auto te rijden.

Nu zijn er regelingen (en vroeger ook MRB én BPM vrij een 'zuinige' auto kopen) met betrekking op elektrisch rijden etc. Is dat dan wel terecht? Vroeg of laat word dat ook afgeschaft. Heeft niets met stinkdiesels of milieu te maken.

De overheid wilt gewoon bepalen waar jij in rijd, het gaat enkel om belastingcenten.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

18 jan 2019 15:51

splunder schreef:
astraTD schreef:Inderdaad de liefhebber betaald gewoon. Ik heb ook 4 stinkdiesels waar ik trots op ben. En een V8 op LPG

nee, de vervuiler betaalt, en terecht.
Namens mijn achterkleinkinderen alvast dank voor je hulp bij de schone lucht. Ik doe ook nog actief mee met onze 220 cdi.
Het is niet terecht.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

18 jan 2019 15:54

M87 schreef:
Don-W211 schreef:
M87 schreef:
mr. Michel schreef:Zoals er al eerder werd aangegeven moet je ergens beginnen. Het kip en ei verhaal. Zo heb je over een paar jaar (hopelijk) een tweedehands markt op gang gebracht.

Zoals je aangeeft kun je zo'n auto niet nieuw betalen. Als je als land/overheid iets wilt aanzwengelen zul je mensen / ondernemers moeten verleiden om in zoiets te investeren.

Maar ben je dan óók tegen die €6.000 subsidie voor particulieren die in de planning staat of 'ligt dat anders' omdat het voordeel dan niet bij ondernemers of leaserijders terecht komt?
Zoals eerder aangegeven; alle subsidies op dit soort auto's mag van mij worden afgeschaft dus óók die 6.000 euro subsidie voor particulieren.
En door dit soort instellingen van mensen gaat het voordelenpotje dus kapot.. Ik heb het niet, dus een ander dan ook maar niet..

Zie grijze kenteken vóór 2005, en de oldtimerregeling vóór 2014, kapotgemaakt mede door dit soort gedachtespinsels...

Zo blijft er geen enkel voordeel meer over en word ons steeds meer afgenomen qua hobbies.. (in sommige gemeenten mag men zelfs niet meer vissen (!) )
Jij snapt overduidelijk mijn gedachten niet, hoeft ook niet overigens want ieder zijn mening. Subsidies maken een markt kapot/oneerlijk. De automarkt is al jarenlang compleet gefrustreerd door subsidies, lage bijtellingklasses etc. De marktwerking van vraag en aanbod is verstoord omdat de overheid hier en daar met subsidies of belastingvoordeel strooit. En zodra de massa dat belastingvoordeel ontdekt wordt het weer afgeschaft want dan wordt het weer te duur (zoals mr.Michel ook al aangaf in andere bewoording). Als gevolg daarvan dondert de hele tweedehandsmarkt (zie bijv. de zuinige kleine diesels als VW Polo 1.2TDI, Fiat Punto 1.3 Multijet etc.) in elkaar omdat er ná die subsidie/lage bijtellingsperiode teveel aanbod ineens op de markt komt en blijven er veel auto's staan of ze moeten voor schijtprijzen weg óf het gaat de andere kant op en al het subsidievoordeel van die nieuwe generatie (PH)EV modellen verdwijnt na een paar jaar naar Oost-Europa en drijft die export de tweedehandsprijzen voor onze Nederlanders weer op. De Nederlandse automarkt (ook de autoliefhebbers) zou er beter bij gebaat zijn om de BPM/CO2-belasting en de houderschapsbelasting af te schaffen. Dan ligt de bal weer geheel bij autoproducent en consument, zonder inmenging van de Nederlandse overheid.

Puur mijn mening/visie dus niemand hoeft het er mee eens te zijn. :lol:
Inderdaad dan verkeerd begrepen. Ik ben helemaal into vrije marktwerking en bovenal voor een MRB en BPM/CO2heffing vrij Nederland. Inderdaad de mens lekker zelf laten bepalen.

Wedden dat het overgrote meerendeel dan weer diesel gaat rijden?! (zoals het hoort vind ik btw)
BenzMercedes
Berichten: 420
Lid geworden op: 05 apr 2008 20:12
Locatie: Groningen

18 jan 2019 16:27

Het is met name storend dat de 6000 euro subsidie in het klimaatakkoord voor EV (vanaf 40.000 euro), opgebracht moet worden hogere met MRB en extra accijns op brandstof. M.a.w. mensen die het niet kunnen betalen, gaan betalen voor diegene die het kunnen betalen. Door talloze 'klimaat' maatregelen gaat de waarde van de auto Jan Modaal in een vrije val komen. Effect op het klimaat is nihil en de auto-industrie is de lachende derde. Zoals zoveel 'klimaat' zaken, gaat het niet om het klimaat, maar om euro's.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

18 jan 2019 16:50

Don-W211 schreef:Misbruikt?! Nog zo'n term die te pas en te onpas word rondgeslingerd..
Het blijft off-topic gaan denk ik, maar goed...
Misbruikt ja... door gasten die autos die anders niet lang daarna op de sloop terecht gekomen zouden zijn massaal importeerde om maar zo goedkoop mogelijk rond te dampen...

"De oldtimer-regeling heeft betrekking op de wegenbelasting en is in het leven geroepen om oldtimerbezitters tegemoet te komen. Met deze oldtimer-regeling krijgen oldtimerbezitters voor een oldtimer van veertig jaar of ouder vrijstelling van de wegenbelasting. De reden? Oldtimerbezitters rijden vaak niet heel veel met de oldtimer."

Een exacte initiële invoering van de regeling kon ik niet meer vinden, maar er was een tijd dat in de uitleg ook nog stond vermeld dat er al die jaren al belasting voor was betaald.

Snapt u?
Die regeling is nu stuk omdat:
a. Die regeling wellicht niet goed dicht getimmerd was om te voorkomen dat men massaal oldtimer als dagelijks vervoer ging (importeren en) gebruiken.
b. Men dus massaal met milieu onterende rotzooi ging rond rijden en we nu in een tijdperk zitten waarbij dat kennelijk drastisch aangepakt dient te worden (en of dat nu op een juiste manier gebeurt laat ik even in het midden)
En met betrekking op punt b: Te pas en te onpas wordt er door zelfbenoemde experts geroepen dat het allemaal toch niks uitmaakt en dat alleen maar de gewone burger in zijn portemonnee geraakt wordt en dat de overheid bepaald in wat voor auto je dadelijk rijdt...
Ik kan niet oordelen of het wat uitmaakt want ik ben geen milieu expert, maar als ik af en toe achter zo'n zwart walmer reed kan ik me er wel iets bij voorstellen... En nee, ik ben geen anti diesel actievoerder btw...
De overheid heeft mij ook nog steeds geen dwangmaatregel opgelegd om ergens anders in te rijden dan wat ik nu doet dus ook dat gaat niet op...

Ik ben het er overigens wel mee eens dat we naar alternatieven moeten kijken, zelfs naar elektrisch al kan het mij persoonlijk totaal (nog?) niet bekoren. Hulde voor de mannen die er nu in rondrijden, zij maken de echte verdere ontwikkeling mogelijk... ooit is het geen hype meer..
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 jan 2019 17:20

BPM/CO2-belasting en de houderschapsbelasting afschaffen is toch pure luchtfietserij.

Die belastingen brengen samen € 6-7miljard op. Waar gaan we dat vandaan halen?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

18 jan 2019 17:20

Marco schreef:
Don-W211 schreef:Misbruikt?! Nog zo'n term die te pas en te onpas word rondgeslingerd..
Het blijft off-topic gaan denk ik, maar goed...
Misbruikt ja... door gasten die autos die anders niet lang daarna op de sloop terecht gekomen zouden zijn massaal importeerde om maar zo goedkoop mogelijk rond te dampen...

"De oldtimer-regeling heeft betrekking op de wegenbelasting en is in het leven geroepen om oldtimerbezitters tegemoet te komen. Met deze oldtimer-regeling krijgen oldtimerbezitters voor een oldtimer van veertig jaar of ouder vrijstelling van de wegenbelasting. De reden? Oldtimerbezitters rijden vaak niet heel veel met de oldtimer."

Een exacte initiële invoering van de regeling kon ik niet meer vinden, maar er was een tijd dat in de uitleg ook nog stond vermeld dat er al die jaren al belasting voor was betaald.

Snapt u?
Die regeling is nu stuk omdat:
a. Die regeling wellicht niet goed dicht getimmerd was om te voorkomen dat men massaal oldtimer als dagelijks vervoer ging (importeren en) gebruiken.
b. Men dus massaal met milieu onterende rotzooi ging rond rijden en we nu in een tijdperk zitten waarbij dat kennelijk drastisch aangepakt dient te worden (en of dat nu op een juiste manier gebeurt laat ik even in het midden)
En met betrekking op punt b: Te pas en te onpas wordt er door zelfbenoemde experts geroepen dat het allemaal toch niks uitmaakt en dat alleen maar de gewone burger in zijn portemonnee geraakt wordt en dat de overheid bepaald in wat voor auto je dadelijk rijdt...
Ik kan niet oordelen of het wat uitmaakt want ik ben geen milieu expert, maar als ik af en toe achter zo'n zwart walmer reed kan ik me er wel iets bij voorstellen... En nee, ik ben geen anti diesel actievoerder btw...
De overheid heeft mij ook nog steeds geen dwangmaatregel opgelegd om ergens anders in te rijden dan wat ik nu doet dus ook dat gaat niet op...

Ik ben het er overigens wel mee eens dat we naar alternatieven moeten kijken, zelfs naar elektrisch al kan het mij persoonlijk totaal (nog?) niet bekoren. Hulde voor de mannen die er nu in rondrijden, zij maken de echte verdere ontwikkeling mogelijk... ooit is het geen hype meer..
Dat je geen exacte initiële invoering kon vinden was omdat die er nooit was..

En er is niets ergs aan dat mensen massaal diesels importeerde (zie vrije marktwerking)

Milieu is een onzinpunt om maar draagvlak te krijgen.

En over dat de overheid bepaalt.. Wacht maar, jouw tijd komt ook nog, daar ben ik vrij zeker van. En ik gok dat je dan wel anders zult praten.

En punt 4, de regel is kapotgemaakt door de overheid.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7558
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

18 jan 2019 17:24

Marco schreef: De overheid heeft mij ook nog steeds geen dwangmaatregel opgelegd om ergens anders in te rijden dan wat ik nu doet dus ook dat gaat niet op...
In het klimaatakkoord zoals het in december werd gepresenteerd werd gepleit voor een verbod op verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto's. Even los van het feit dat er dan nog een gebruikte-auto's markt is die gewoon blijft bestaan, zou dat die dwangmaatregel kunnen zijn geweest. Ware het niet dat op basis van handelsverdragen, het lidmaatschap in de EU én de automatische internationale typegoedkeuring voor een auto dit compleet onmogelijk maken.

Wat niet wil zeggen dat het hélemaal van de baan is. Ze kunnen waarschijnlijk gewoon extreme belastingen gaan opleggen waardoor ze letterlijk onbetaalbaar worden.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 jan 2019 17:36

De eerlijkste manier voor het heffen van motorrijtuigen belasting is altijd nog laten betalen naar gelang het aantal kilometers dat iemand in een jaar rijdt. Met een toe- of afslag als je auto veel of weinig uitstoot.

Dan hoeft opa die zn Opel Karl alleen gebruikt voor de vrijdagse boodschappen en om zn vrouw 1x per week naar het ziekenhuis rijden voor dialyse, niet mee te betalen aan veelrijders in een auto met veel uitstoot.

Een deel van die gedachte zit al verwerkt in de accijnzen op brandstof, waardoor wie veel tankt meer belasting betaalt dan wie weinig tankt, maar dat kan nog een stuk beter.

Heeft de schoonheid van de eenvoud maar is gek genoeg in sommige kringen niet zo populair.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11239
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 jan 2019 17:54

Wie een bedrijf heeft kan ovrgs nu (en al decennia lang) "subsidie" krijgen voor innovatie in de vorm van aftrekposten waardoor minder belasting hoeft te worden afgedragen. https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/mia-en-vamil
F75A3DF8-ABC4-4983-A23F-8D3A18341DE6.jpeg
F75A3DF8-ABC4-4983-A23F-8D3A18341DE6.jpeg (349.35 KiB) 1282 keer bekeken
Waaronder (voor héél veel meer ook, zie de brochure) voor elektrisch vervoer / transport:
BB28B9EA-2AB3-4FA6-BE97-05CD80580B3C.jpeg
BB28B9EA-2AB3-4FA6-BE97-05CD80580B3C.jpeg (228.71 KiB) 1274 keer bekeken
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 18 jan 2019 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2164
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

18 jan 2019 17:54

Wat een onzin ik zit boven de 60.000 per jaar hoe wil je mijn km gaan controleren ? En waarom zou ik ook moeten boeite?

Dat ze eerst maar eens in de lucht beginnen,die vliegreisjes van 8,- na Spanje toe, een enkeltje staat voor duizende vrachtwagens aan uitstoot
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jan 2019 18:10

Het moet altijd bij iemand anders beginnen :lol:
Kom je aan iemand zijn/haar auto, dan breekt de pleuris uit...
Logboek S500.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

18 jan 2019 18:28

plorie schreef:Het moet altijd bij iemand anders beginnen :lol:
Kom je aan iemand zijn/haar auto, dan breekt de pleuris uit...
Gelukkig ben ik anders, ik vind namelijk dat het nooit had moeten beginnen. Iedereen moet lekker kunnen doen wat hij/zij wilt.
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

18 jan 2019 18:40

er zijn nu inmiddels 26 pag. vol geschreven , en uiteindelijk is het nog steeds zo dat de elektrische auto nog niet een daadwerkelijke volledige vervanging is . en dat voorlopig ook nog niet zal worden . dan nog zijn het op meerdere punten onveilige auto's , als mede weggebruiker kun je ze niet horen aankomen in een gemiddelde dagelijkse omgeving , en dat veroorzaakt gevaarlijke omstandigheden voor alle mede weggebruikers .
dan is er nog het risico op elektriseren bij een auto ongeluk of aanrijding, ook bij storingen/reparatie's, voor een specialist zal dit wel meevallen, maar niet elke monteur is een specialist in deze auto's ..
Plaats reactie