Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 jan 2019 16:35

Het lijkt wel voetbal, met 17 miljoen 'deskundigen'... :lol:
Logboek S500.
arieene
Berichten: 170
Lid geworden op: 06 sep 2010 17:25
Mercedes-Benz: WDB901 211CDI / T1 Bremer transporter 210D / Polaris Sportsman 800 EFI Twin 4x4
Specialisatie: restauratie

15 jan 2019 16:39

Lecram, je heb waarschijnlijk niet gelezen wat er geschreven is, Ed heeft vanmiddag deze 700 km genoemd als een aantal km's om eventueel over te gaan tot aankoop van een Duracel auto .
niet zomaar ineens domme praat gaan doen zonder dat je weet waar je over praat. wie ik financier regel ik zelf wel, daar heb ik jou advies beslist niet voor nodig , zonder mij daar eerst in te verdiepen !
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

15 jan 2019 17:01

Lecram schreef:
Don-W211 schreef: Wie zegt dat het niet goed gaat met het milieu? Ik heb persoonlijk nergens last van..
Het milieu is meer dan alleen CO2 uitstoot. Ik woon in de Randstad en dan is het wel erg fijn als ik schone lucht in adem. En die lucht hier is niet zo heel erg fris
Ik woon in Zaandam, en de lucht is hier van prima kwaliteit, daarbij denk ik ook, zolang de gemiddelde levensverwachting van een mens almaar stijgt, is er wat betreft onze leefomgeving (het milieu dus) niets aan de hand.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

15 jan 2019 17:02

Lecram schreef: En nog belangrijker: ik financier het salafistische Saudi Arabië niet.
Zoals je zei dat milieu verder gaat dan Co2 uitstoot, gaat olie ook verder dan benzine en diesel. Bij alles komt wel olie om de hoek kijken, daar doen wij met zijn allen aan mee, van plastic tasjes tot kleding, tot voedsel.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

15 jan 2019 17:12

Lecram schreef:
arieene schreef:blijft het de vraag, is een elektrische auto waarvan wordt "verteld" dat deze een radius zou hebben van 700 km , en veel duurder is, (subsidies en vrijstellingen worden zomaar weer terug gedraaid of afgeschaft ) een geloofwaardige vervanger voor de huidige auto's ?.
als deze de medegedeelde 700 km al zou halen ? , dan nog, met deze auto wordt niet alleen gereden in de meest gunstige omstandigheden, wat blijft er over bij Vorst , File , kinderen in de auto welke rustig gehouden moeten worden met elektronische spelletjes / telefoon / sociale media enz. , dan ook nog de kachel aan of airco . wat blijft er over om daadwerkelijk te rijden ..
en als de stroom op is wat dan ? , een jerrycan brandstof bij vullen werkt niet .
E55amg heeft hierover een stukje terug een goede foto geplaatst, wie gaat deze auto's dan wegslepen, als dat al mogelijk zou zijn ??
en dan bij het eerste oplaadstation, hoe moet dat ooit goed komen .
Borgmonster , dat oude mensen zo oud zijn geworden in de vervuiling zou kunnen door het gezegde : Gerookt vlees gaat langer mee .
De onwetendheid druipt van deze reactie af. Welk merk belooft een actieradius van 700 km? En weet je hoeveel een elektronisch spelletje verbruikt? Als je dat wist zou je je schamen om dat te noemen. Verder heb je geen idee wat snelladen betekent en wat de ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Heb jij ooit 700 km aan één stuk gereden? Zo niet, dan snap je misschien wel hoe onzinnig je opmerking is.

Ga jij maar prettig door met het financieren van salafistische Arabieren. Als je niet weet wat dat betekent, dan moet je je eerst daar maar eens in gaan verdiepen.
Hij is niet onwetend, 700km aan één stuk (met korte pauzes) word vaak genoeg gedaan door danwel zakenmensen, danwel vakantiegangers.

Trouwens, je hebt het over het salafistische Saudi, maar er komt maar 12% van onze olie van dat land vandaan.. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruwe_olie_in_Nederland
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

15 jan 2019 17:38

…..in het verleden ook wel zonder pauze :$
(al schoot die 700km in Dtsl ri Zwitserland meestal wel goed op 8-) )
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

15 jan 2019 17:50

gerardwb schreef:
Lecram schreef:
arieene schreef:blijft het de vraag, is een elektrische auto waarvan wordt "verteld" dat deze een radius zou hebben van 700 km , en veel duurder is, (subsidies en vrijstellingen worden zomaar weer terug gedraaid of afgeschaft ) een geloofwaardige vervanger voor de huidige auto's ?.
als deze de medegedeelde 700 km al zou halen ? , dan nog, met deze auto wordt niet alleen gereden in de meest gunstige omstandigheden, wat blijft er over bij Vorst , File , kinderen in de auto welke rustig gehouden moeten worden met elektronische spelletjes / telefoon / sociale media enz. , dan ook nog de kachel aan of airco . wat blijft er over om daadwerkelijk te rijden ..
en als de stroom op is wat dan ? , een jerrycan brandstof bij vullen werkt niet .
E55amg heeft hierover een stukje terug een goede foto geplaatst, wie gaat deze auto's dan wegslepen, als dat al mogelijk zou zijn ??
en dan bij het eerste oplaadstation, hoe moet dat ooit goed komen .
Borgmonster , dat oude mensen zo oud zijn geworden in de vervuiling zou kunnen door het gezegde : Gerookt vlees gaat langer mee .
De onwetendheid druipt van deze reactie af. Welk merk belooft een actieradius van 700 km? En weet je hoeveel een elektronisch spelletje verbruikt? Als je dat wist zou je je schamen om dat te noemen. Verder heb je geen idee wat snelladen betekent en wat de ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Heb jij ooit 700 km aan één stuk gereden? Zo niet, dan snap je misschien wel hoe onzinnig je opmerking is.

Ga jij maar prettig door met het financieren van salafistische Arabieren. Als je niet weet wat dat betekent, dan moet je je eerst daar maar eens in gaan verdiepen.

Ik rij regelmatig twee keer in de 5 weken 1000 km aan een stuk , alleen even een korte stop bij de grens om af te tanken , omdat de diesel hier goedkoper is. Ik zou dit nooit kunnen halen in zon duracel auto. Aangezien ik fel tegenstander ben van die elektrische auto , rij ik nog zo lang mogelijk door op diesel.

En dieselolie hoeft niet perse van de arabieren te komen , er bestaan nog genoeg alternatieven zoals koolzaad olie.
Als ik de reacties op elektrisch rijden lees zo her en der op het internet, dan ben jij niet de enige. Dan rijden nagenoeg alle mensen wekelijks afstanden van meer dan 700 km aan één stuk. En ze stoppen ook nooit onderweg. Bijna heel Nederland doet dat.
Je opmerking over koolzaadolie haal je zelf onderuit door te zeggen dat je langs de weg tankt. En daarbij komt nog dat het onverantwoord is om massaal brandstof vanuit de voedselketen voor de mens te halen.
Na alle dieselellende met mijn vorige dieselauto is het rijden in een elektrische auto een verademing. Alles aan een elektromotor is superieur aan een brandstofmotor.
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

15 jan 2019 19:15

Lecram schreef:


Als ik de reacties op elektrisch rijden lees zo her en der op het internet, dan ben jij niet de enige. Dan rijden nagenoeg alle mensen wekelijks afstanden van meer dan 700 km aan één stuk. En ze stoppen ook nooit onderweg. Bijna heel Nederland doet dat.
Die mensen denken aan de lange termijn betreft gebruik van zo'n auto. De ''betaalbare'' (betaalbare tussen haakjes omdat dat relatief is) elektrische golf kan slechts 270km afleggen op één lading (in het meest gunstige scenario) dat is prima voor de middellange afstanden, en in de stad is het zelfs ideaal omdat hij regenereert met remmen.

Ik heb zelf dus in een E-golf gereden voor mijn werk (in Amsterdam) en het grootste probleem was de actieradius en de laadtijd. Lange afstanden kunnen er niet de hele dag gereden worden, want dan moet hij weer laden (kost tijd en tijd=geld)

Maargoed, dat doet niet terzake.

Wat terzake doet is dat de meeste mensen slechts één auto willen hebben. Met een elektrische auto kunnen zij niet op vakantie naar bijv Oostenrijk. Laadpalen zijn niet overal te vinden, en mensen hebben vaak geen zin om 3x te stoppen om hem op te laden (wat in een gunstig scenario met een snellader een halfuur duurt om hem op 70-80% van de accucapaciteit op te laden)

Daarbij komt nog.. Er wonen mensen ook wel in appartementencomplexen of zelfs flats. Hoe moet het voor hun geregeld worden? Je kunt wel een verlengkabel naarbeneden rollen maarja, als de hele flat dat moet gaan doen..

Ik denk aan iets futuristisch namelijk, een laadvloer en dan voornamelijk in (ondergrondse) parkeergarages, geen stekkers, geen gedoe.

Ik merk dat jij superpositief bent over je elektrische auto (en dat is prima natuurlijk) maar ik heb ook het gevoel dat je de kritiek op zo'n auto persoonlijk opvat klopt dat?

Deze mensen zijn niet ''haters'' of onwetend ofzo, het is gewoon hoe het nu is.

Ik durf te wedden, dat als er een betaalbare elektrische auto op de markt komt, die bijv 600km kan op één lading, en binnen 5 min op circa 80% is, er héél wat mensen elektrisch gaan rijden.

Ik ben persoonlijk een voorstander van Diesel en benzinemotoren, maar ik vind het niet erg om in zo'n elektrische auto te rijden, in de stad is het zelfs wel chil, alleen dat bandengeluid.. dat moet nog geperfectioneerd worden want die hoor je zo duidelijk in een E-golf..

Het ideale nu zou ik vinden een plug-in hybrid, elektrisch in de stad, maar wel een brandstofmotor aan boord voor op de snelweg en natuurlijk als de accu leeg is (ik zie dat als een stukje veiligheid ook)
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

15 jan 2019 19:19

Don-W211 schreef:
Hij is niet onwetend, 700km aan één stuk (met korte pauzes) word vaak genoeg gedaan door danwel zakenmensen, danwel vakantiegangers.

Trouwens, je hebt het over het salafistische Saudi, maar er komt maar 12% van onze olie van dat land vandaan.. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruwe_olie_in_Nederland
Zeker, ik denk dat 80-90% van de Nederlandse automobilisten zakenmensen zijn die met grote regelmaat 700 km aan één stuk rijden. En veruit de overgrote meerderheid van vakantiegangers zijn zeker elke twee weken op vakantie met reizen van meer dan 700 km aan één stuk.

Tsjonge, dat ik dat nu over het hoofd kon zien.
Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 2053
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
Locatie: Barendrecht

15 jan 2019 19:20

Don-W211 schreef:
Lecram schreef:


Als ik de reacties op elektrisch rijden lees zo her en der op het internet, dan ben jij niet de enige. Dan rijden nagenoeg alle mensen wekelijks afstanden van meer dan 700 km aan één stuk. En ze stoppen ook nooit onderweg. Bijna heel Nederland doet dat.
Die mensen denken aan de lange termijn betreft gebruik van zo'n auto. De ''betaalbare'' (betaalbare tussen haakjes omdat dat relatief is) elektrische golf kan slechts 270km afleggen op één lading (in het meest gunstige scenario) dat is prima voor de middellange afstanden, en in de stad is het zelfs ideaal omdat hij regenereert met remmen.

Ik heb zelf dus in een E-golf gereden voor mijn werk (in Amsterdam) en het grootste probleem was de actieradius en de laadtijd. Lange afstanden kunnen er niet de hele dag gereden worden, want dan moet hij weer laden (kost tijd en tijd=geld)

Maargoed, dat doet niet terzake.

Wat terzake doet is dat de meeste mensen slechts één auto willen hebben. Met een elektrische auto kunnen zij niet op vakantie naar bijv Oostenrijk. Laadpalen zijn niet overal te vinden, en mensen hebben vaak geen zin om 3x te stoppen om hem op te laden (wat in een gunstig scenario met een snellader een halfuur duurt om hem op 70-80% van de accucapaciteit op te laden)

Daarbij komt nog.. Er wonen mensen ook wel in appartementencomplexen of zelfs flats. Hoe moet het voor hun geregeld worden? Je kunt wel een verlengkabel naarbeneden rollen maarja, als de hele flat dat moet gaan doen..

Ik denk aan iets futuristisch namelijk, een laadvloer en dan voornamelijk in (ondergrondse) parkeergarages, geen stekkers, geen gedoe.

Ik merk dat jij superpositief bent over je elektrische auto (en dat is prima natuurlijk) maar ik heb ook het gevoel dat je de kritiek op zo'n auto persoonlijk opvat klopt dat?

Deze mensen zijn niet ''haters'' of onwetend ofzo, het is gewoon hoe het nu is.

Ik durf te wedden, dat als er een betaalbare elektrische auto op de markt komt, die bijv 600km kan op één lading, en binnen 5 min op circa 80% is, er héél wat mensen elektrisch gaan rijden.

Ik ben persoonlijk een voorstander van Diesel en benzinemotoren, maar ik vind het niet erg om in zo'n elektrische auto te rijden, in de stad is het zelfs wel chil, alleen dat bandengeluid.. dat moet nog geperfectioneerd worden want die hoor je zo duidelijk in een E-golf..

Het ideale nu zou ik vinden een plug-in hybrid, elektrisch in de stad, maar wel een brandstofmotor aan boord voor op de snelweg en natuurlijk als de accu leeg is (ik zie dat als een stukje veiligheid ook)
Je denkt typisch korte termijn. We staan pas aan het begin. Als je de toekomstige situatie beoordeelt aan de hand van 2018, dan is dat een beetje kortzichtig.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

15 jan 2019 19:26

Don-W211 schreef:
Ik woon in Zaandam, en de lucht is hier van prima kwaliteit, daarbij denk ik ook, zolang de gemiddelde levensverwachting van een mens almaar stijgt, is er wat betreft onze leefomgeving (het milieu dus) niets aan de hand.
En dat ondanks de A8, A10, het Westelijk Havengebied, het Noordzeekanaal, de Hoogovens en de vliegroutes van Schiphol :)
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

15 jan 2019 19:43

Don-W211 schreef: Ik durf te wedden, dat als er een betaalbare elektrische auto op de markt komt, die bijv 600km kan op één lading, en binnen 5 min op circa 80% is, er héél wat mensen elektrisch gaan rijden.

Ik ben persoonlijk een voorstander van Diesel en benzinemotoren, maar ik vind het niet erg om in zo'n elektrische auto te rijden, in de stad is het zelfs wel chil, alleen dat bandengeluid.. dat moet nog geperfectioneerd worden want die hoor je zo duidelijk in een E-golf..
En dat is het. Enige punt (wat velen dus niet kunnen slikken) is dat er wat tijd overheen gaat voordat de technologie er klaar voor is en betaalbaar is. Over een aantal jaren is het wat beter te doen, maar nu kost zo'n e-Golf ruim €40.000 en volgens EPA is het bereik zelfs maar 201 kilometer.

Bandengeluid is gewoon een ding waar je echt wel wat aan kan doen en redelijk eenvoudig (voor een fabrikant dan). Mercedes heeft een grote zware SUV kunnen bouwen die door Inside EV's de stilste EV van het moment wordt genoemd.

Borgmonster schreef: Oude mensen zijn per slot van rekening ook oud geworden. Ondanks die vroegere ongezonde lucht.
Vergeet ons voer niet. Je moet gewoon bijna oppassen tegen wie je vertelt of je gewone rijst, aardappelen en bruin brood eet want je wordt ervoor gewoon vies aangekeken. Terwijl er echt verschrikkelijk weinig tot niets aan de hand is.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

15 jan 2019 20:03

Voer doet veel meer voor de levensverwachting dan luchtkwaliteit. Behalve voor mensen met astma. Masr andersom geldt dat ook voor mensen met een voedselallergie. Mensen met een allergie moet je dus niet meenemen bij de beoordeling wat goed of slecht is.

Zelf heb ik lichte astma en ik merk t meteen aan m’n ademhaling als ik achter een diesel rijd. Niet achter een TSI die nog slechter zou zijn. Maar misschien merk ík het gewoon niet en is het wel veel slechter op lange termijn? Wie weet.

Een elektrische wagen voldoet nu niet buiten de stad. Hybride is t beste alternatief, vind ik. Ik rijd regelmatig 400 km achter elkaar. Bovendien wil ik niet uren op een tankstation wachten tot m’n accu vol is.

Laden moet dus veel sneller en met veel auto’s tegelijk. Maar hoe en wanneer komt de infrastructuur voor het laden er? Daar is me een capaciteit voor nodig! En hoe wek je die elektriciteit op?

Dat gaat m dus niet worden. Dat kan technisch gezien niet.

Waterstof wordt misschien de vervanger van olie/benzine/diesel. Opslag daarvan wordt steeds beter o.a. met poreuze metalen als waterstofsponzen.

Ik ben (niet alleen als scheikundig ingenieur maar ook als eindgebruiker) benieuwd en wacht af.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

15 jan 2019 20:14

Lecram schreef:
Als ik de reacties op elektrisch rijden lees zo her en der op het internet, dan ben jij niet de enige. Dan rijden nagenoeg alle mensen wekelijks afstanden van meer dan 700 km aan één stuk. En ze stoppen ook nooit onderweg. Bijna heel Nederland doet dat.
Je opmerking over koolzaadolie haal je zelf onderuit door te zeggen dat je langs de weg tankt. En daarbij komt nog dat het onverantwoord is om massaal brandstof vanuit de voedselketen voor de mens te halen.
Na alle dieselellende met mijn vorige dieselauto is het rijden in een elektrische auto een verademing. Alles aan een elektromotor is superieur aan een brandstofmotor.
Tot het 10 graden vriest en je elke 140 km 45 minuten moet laden zoals een kennis met een Ioniq mag doen. Hou op, schei uit. De enige die het voor elkaar heeft momenteel is Tesla. De rest huppelt er met halfbakken oplossingen als een reserve bromfiets in de kofferbak achteraan.

De enige reden dat jij bent overgestapt zijn de duiten. Niks mis mee maar na jaren in een frituurpan rond gereden te hebben mag je je afvragen in hoeverre jij ineens de moraalridder uit kunt hangen ;)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4245
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

15 jan 2019 20:15

Geintje, meneer Sonnenberg....
Bijlagen
DA4B3D87-D878-4C14-BF4F-8BF7DCD98315.jpeg
DA4B3D87-D878-4C14-BF4F-8BF7DCD98315.jpeg (185.12 KiB) 175 keer bekeken
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Plaats reactie