Tijd voor electrische koeien (en ander vee).
gr J
Elektrische auto's hype of niet?
- Jeroen
- Berichten: 25800
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7560
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Ik ben wel een beetje klaar met dat automobilist treiteren en bestempelen als vertegenwoordigers van expres levensbederf middels machines op satanisch sap. Inmiddels is het elke week raak en de gekkigheid wordt alleen maar erger, zie ook de CO2-reductie eis die de ivoren toren in Brussel onlangs heeft opgelegd. Het is nog net niet dat mijn buurvrouw mij aan kan klagen voor marteling danwel doodslag via ernstig milieudelict op hun gezin maar let maar op: dit gaat nog wel gebeuren voor 2025. Op een gegeven moment weten we het wel, en zouden die schreeuwers moeten inzien dat je niet zomaar effe in 2 of 5 jaar tijd de wereld kan veranderen.
Bovendien las ik dat er meerdere innovaties worden getest door onder andere Cummins en Bosch die zowel benzine als diesel emissies drastisch kunnen verminderen tot bijna elimineren. Daar hoor je dan weer niets over, want ja, brandstof is per definitie slecht dus waag je er niet over uit te spreken dat het nog toekomst heeft als overbruggingsoplossing. En een overbruggingsoplossing hebben we nodig want men blijft gewoon de obstakels negeren: hoe gaan we in godsvredesnaam dit land op alleen windmolens laten draaien als de hele boel om moet naar vol elektrisch? Hoe gaan we het hele land in zo'n korte tijd voorzien van elektrische auto's als mensen daar het geld en de voorzieningen niet voor hebben? Soms gaat het gewoon niet sneller, snap dat nou eens een keer. Of ga anders lekker zelf als ingenieur aan de slag en bewijs maar dat het wel zo snel, krachtig, efficient en in alle omstandigheden kan. Bewijs maar dat de wereld expres vooruitgang tegenhoudt.
Ik blijf erbij: laten we dan gewoon eens de wens uitvoeren. Op 1 januari 2020 ingang van een nationaal algeheel verkoopsverbod op verbrandingsmotoren in alle vormen en zowel nieuw als tweedehands (vervoer, aggregaten in stad en gebouwen, landbouw). Alle autoverkoopbedrijven schoonvegen van aangeboden benzine's, diesels en hybrides (dus ook Priussen, PHEV's en EV's met range extenders). Alles wat tot dan toe op verbrandingsmotoren draait inwisselen voor vol en puur EV in >5 jaar< tijd. Dus: personen- en goederenvervoer, de nooddiensten, taxi's, begrafenisauto's, speciaal materiaal van de bouw als kranen en dumptrucks, dieseltreinen (ondanks dat sommige sporen niet geëlektrificeerd zijn), alles naar vol-elektrisch.
Ga er maar aan staan
Bovendien las ik dat er meerdere innovaties worden getest door onder andere Cummins en Bosch die zowel benzine als diesel emissies drastisch kunnen verminderen tot bijna elimineren. Daar hoor je dan weer niets over, want ja, brandstof is per definitie slecht dus waag je er niet over uit te spreken dat het nog toekomst heeft als overbruggingsoplossing. En een overbruggingsoplossing hebben we nodig want men blijft gewoon de obstakels negeren: hoe gaan we in godsvredesnaam dit land op alleen windmolens laten draaien als de hele boel om moet naar vol elektrisch? Hoe gaan we het hele land in zo'n korte tijd voorzien van elektrische auto's als mensen daar het geld en de voorzieningen niet voor hebben? Soms gaat het gewoon niet sneller, snap dat nou eens een keer. Of ga anders lekker zelf als ingenieur aan de slag en bewijs maar dat het wel zo snel, krachtig, efficient en in alle omstandigheden kan. Bewijs maar dat de wereld expres vooruitgang tegenhoudt.
Ik blijf erbij: laten we dan gewoon eens de wens uitvoeren. Op 1 januari 2020 ingang van een nationaal algeheel verkoopsverbod op verbrandingsmotoren in alle vormen en zowel nieuw als tweedehands (vervoer, aggregaten in stad en gebouwen, landbouw). Alle autoverkoopbedrijven schoonvegen van aangeboden benzine's, diesels en hybrides (dus ook Priussen, PHEV's en EV's met range extenders). Alles wat tot dan toe op verbrandingsmotoren draait inwisselen voor vol en puur EV in >5 jaar< tijd. Dus: personen- en goederenvervoer, de nooddiensten, taxi's, begrafenisauto's, speciaal materiaal van de bouw als kranen en dumptrucks, dieseltreinen (ondanks dat sommige sporen niet geëlektrificeerd zijn), alles naar vol-elektrisch.
Ga er maar aan staan
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Ach, als de verbrandingsmotoren definitief geband zijn blijkt de luchtkwaliteit in de steden nog steeds slecht te zijn en vindt men wel weer iets anders om “aan te pakken”.
Hou het volk zo erg bezig dat ze geen tijd hebben om echt in opstand te komen. En haal de grootste denkers opstandelingen er tussenuit. Deed de Khmer ook erg goed.
Hou het volk zo erg bezig dat ze geen tijd hebben om echt in opstand te komen. En haal de grootste denkers opstandelingen er tussenuit. Deed de Khmer ook erg goed.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Om nog maar eens een kleine relativering erin te gooien... in 2014 kwam er een briljant stuk in het blad Nature waarin de auteurs laten zien dat een tweetakt scooter gemiddeld 20x vervuilender is dan een bestelbusje met uitschieters tot wel 2.780x vervuilender.
Dit waren alleen nog de scootertjes. Gooi daar nog wat tweetakt bladblazers van de gemeente bij, en je compenseert al een half wagenpark.
Dit waren alleen nog de scootertjes. Gooi daar nog wat tweetakt bladblazers van de gemeente bij, en je compenseert al een half wagenpark.
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Je moet ergens beginnen. Met de hoeveelheid auto's, juist in dichtbevolkte gebieden, is dat wel een logische start.
Zonder dwang komt hiervoor ook niet het benodigde oplaadnetwerk. En ja, als petrolhead rijd ik ook het liefst een 8.6i V12. Maar ga eens op een druk kruispunt bij je eigen huis staan en bedenk hoeveel schadelijke stoffen er de lucht ingegooid worden. Ondanks dat ik daar zelf ook aan meedoe, ben ik wel blij met de ingezette verandering.
Tuurlijk zijn er genoeg andere vervuilers, maar of dat altijd de reden moet zijn om dan maar niets te doen?
Zonder dwang komt hiervoor ook niet het benodigde oplaadnetwerk. En ja, als petrolhead rijd ik ook het liefst een 8.6i V12. Maar ga eens op een druk kruispunt bij je eigen huis staan en bedenk hoeveel schadelijke stoffen er de lucht ingegooid worden. Ondanks dat ik daar zelf ook aan meedoe, ben ik wel blij met de ingezette verandering.
Tuurlijk zijn er genoeg andere vervuilers, maar of dat altijd de reden moet zijn om dan maar niets te doen?
Logboek S500.
- René SLK230
- Berichten: 11251
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Altijd weer bijzonder om te zien wat andere feiten dan die men doorgaans tot zich neemt voor reacties oproepenBorgmonster schreef: [...]Hou het volk zo erg bezig dat ze geen tijd hebben om echt in opstand te komen[...]
Je gele hesje al aan de kapstok, Borgmonser?
Enne, waaromtrent heb jij reden om in opstand te komen? Dat is nogal divers begrijp ik
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7560
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
De verandering is wel nodig, dat ontken ik ook niet. Het gaat mij er echter om dat de mensen die de beslissingen nemen verwachten dat het allemaal al on-the-shelve technologie is die binnen 1 jaar door een merk in 10 auto's kan worden gezet en dat vervolgens de hele infrastructuur in een land daarop past. Het moet allemaal ridicuul te snel wat gewoon niet haalbaar is, en men blijft maar vergeten dat de gewone man/vrouw/uweetwel het niet (zomaar) effe kan betalen. Net ook al op het nieuws, een wijk in Utrecht moet als eerste verplicht van het gas af en beter isoleren. Of meneer effetjes 30.000 euro kan dokken. Kan allemaal tegen (huisgebonden) leningen, maar zoals de beste man al zei, iedereen leent zich al drie slagen in de rondte tegenwoordig en dan moet dit er nog effetjes bij. Ergens houdt het op, maar dat besef ontbreekt volledig bij ministers die grootverdienen en het gelddilemma gewoon ontkennen, en milieuschreeuwers die gewoon iets te zeiken moeten hebben (zoals Borg al zei, die gaan straks gewoon naar het volgende punt om iedereen op te veroordelen).
Het moet veranderen, het gaat veranderen. Het is nodig, en het gaat echt wel gebeuren. De fabrikanten kunnen het heus wel. Maar niet op ridicuul korte termijnen. En dan ligt er natuurlijk al een lijst klaar voor als het niet gehaald wordt, wie dan de zondebok moet zijn en NOG zwaarder gestraft moet worden, die er echter weinig aan kunnen doen dat het niet zo snel gaat.
Het moet veranderen, het gaat veranderen. Het is nodig, en het gaat echt wel gebeuren. De fabrikanten kunnen het heus wel. Maar niet op ridicuul korte termijnen. En dan ligt er natuurlijk al een lijst klaar voor als het niet gehaald wordt, wie dan de zondebok moet zijn en NOG zwaarder gestraft moet worden, die er echter weinig aan kunnen doen dat het niet zo snel gaat.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- René SLK230
- Berichten: 11251
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Het eerste VN rapport “Grenzen aan de groei” verscheen geloof ik in 1972, nu 46 jaar geleden.
Het tweede rapport “Our common future” dateert van 1987, nu 31 jaar geleden.
Het derde rapport “Zorgen voor morgen” 1988, nu 30 jaar geleden.
De kers op de pudding nl Al Gore’s “an inconvenient truth” is ook al weer 12 jaar oud.
Wie verrast is zou zichzelf ook ns kunnen afvragen welke krant ie al die jaren heeft gelezen / welke prgs die bekeek / op welke school ie heeft gezeten.
Het kwam waar Japan al decennia lang Kei-cars bouwde en Toyota met groot succes al meer dan 20 jaar geleden een hybride ontwikkelde de EU en VS (auto)industrie niet zo goed uit is mn indruk.
Het “haast”-argument is niet zo sterk.
Nu keert de wal het schip.
Of niet.
Het tweede rapport “Our common future” dateert van 1987, nu 31 jaar geleden.
Het derde rapport “Zorgen voor morgen” 1988, nu 30 jaar geleden.
De kers op de pudding nl Al Gore’s “an inconvenient truth” is ook al weer 12 jaar oud.
Wie verrast is zou zichzelf ook ns kunnen afvragen welke krant ie al die jaren heeft gelezen / welke prgs die bekeek / op welke school ie heeft gezeten.
Het kwam waar Japan al decennia lang Kei-cars bouwde en Toyota met groot succes al meer dan 20 jaar geleden een hybride ontwikkelde de EU en VS (auto)industrie niet zo goed uit is mn indruk.
Het “haast”-argument is niet zo sterk.
Nu keert de wal het schip.
Of niet.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 20 dec 2018 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
+1 René.
Probeer eens door de RTL-Boulevard hetze heen te prikken.
Nederland is niet het land van de actievoerders. Wel het land van de azijnpissers
Probeer eens door de RTL-Boulevard hetze heen te prikken.
Nederland is niet het land van de actievoerders. Wel het land van de azijnpissers
Logboek S500.
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7560
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
En dan zie je mooi hoe goed het heeft geholpen, die 3 rapporten en Al Gore, toch een kleine 3 a 4 miljard mensen erbij gekregen. En dan kun je hele erge, persoonlijke en botte statements gaan maken richting heel veel mensen in het kader van overbevolking, want dat is dus aan het eind van de rit het werkelijke probleem. Die 9 miljard mensen die we rond 2040 gaan halen, moeten allemaal eten, allemaal een dak boven het hoofd met een bepaald energieverbruik, zeg effe de helft in EV's en allemaal zonder gas, kolen en fossiele brandstoffen.
Auto's met verbrandingsmotor wegdoen en een EV kopen.
Kun je niet op je werk opladen, is geen excuus. Is de auto niet naar wens, is geen excuus. Heb je het geld niet, dan leen je maar want dat is ook geen excuus (ik klink nu denk ik een beetje als 205records...).
Landelijk limiet voor 1 auto per huishouden in totaal.
Heb je meerdere auto's, is nergens voor nodig en kost onnodig veel grondstoffen, fabricatie-energie en vervoersinspanning. Geschorste klassiekers kosten buiten een autosloperij onnodige ruimte die beter kan worden gebruikt voor meer woonhuizen, en zullen door verbod op gebruik alleen maar vervallen raken en meer afval opleveren. Voor klassieke auto's ga je maar naar een museum.
Huizen moderniseren, ongeacht middelen, situatie en staat
Driedubbelglas rondom, nieuwe isolatie rondom, nieuwste warmtepomp inclusief grondinstallatie, juiste elektriciteitsvoorzieningen om volledig van gas af te gaan, een snellaadinstallatie voor de aan te schaffen EV en het zuinigste in witgoed en huishoudelijke apparaten. Is je huis te oud, geen excuus, je regelt maar wat of je verhuist naar een nieuwbouw project. Is er geen ruimte voor de grondinstallatie van de warmtepomp of is de grondsoort verkeerd, geen excuus. Is je huis gehuurd en mag het niet aangepast worden, regel maar een huurhuis waar het wel mag of een koophuis, want dit is geen excuus. Woon je na verhuizing te ver van je werk voor de EV, neem het OV of kies werk dichterbij huis want het is geen excuus.
De vijf jaar gaan nu in, succes. 20 december 2023 moet het geregeld zijn. En onthoud: er is geen enkel excuus om het niet te doen.
Dan is dus bovenstaand in effect . En we gaan het rigoreus aanpakken zoals de overheden en milieuactivisten willen, want er is geen excuus om het niet te doen.Helmy schreef: Ik blijf erbij: laten we dan gewoon eens de wens uitvoeren. Op 1 januari 2020 ingang van een nationaal algeheel verkoopsverbod op verbrandingsmotoren in alle vormen en zowel nieuw als tweedehands (vervoer, aggregaten in stad en gebouwen, landbouw). Alle autoverkoopbedrijven schoonvegen van aangeboden benzine's, diesels en hybrides (dus ook Priussen, PHEV's en EV's met range extenders). Alles wat tot dan toe op verbrandingsmotoren draait inwisselen voor vol en puur EV in >5 jaar< tijd. Dus: personen- en goederenvervoer, de nooddiensten, taxi's, begrafenisauto's, speciaal materiaal van de bouw als kranen en dumptrucks, dieseltreinen (ondanks dat sommige sporen niet geëlektrificeerd zijn), alles naar vol-elektrisch.
Ga er maar aan staan
Auto's met verbrandingsmotor wegdoen en een EV kopen.
Kun je niet op je werk opladen, is geen excuus. Is de auto niet naar wens, is geen excuus. Heb je het geld niet, dan leen je maar want dat is ook geen excuus (ik klink nu denk ik een beetje als 205records...).
Landelijk limiet voor 1 auto per huishouden in totaal.
Heb je meerdere auto's, is nergens voor nodig en kost onnodig veel grondstoffen, fabricatie-energie en vervoersinspanning. Geschorste klassiekers kosten buiten een autosloperij onnodige ruimte die beter kan worden gebruikt voor meer woonhuizen, en zullen door verbod op gebruik alleen maar vervallen raken en meer afval opleveren. Voor klassieke auto's ga je maar naar een museum.
Huizen moderniseren, ongeacht middelen, situatie en staat
Driedubbelglas rondom, nieuwe isolatie rondom, nieuwste warmtepomp inclusief grondinstallatie, juiste elektriciteitsvoorzieningen om volledig van gas af te gaan, een snellaadinstallatie voor de aan te schaffen EV en het zuinigste in witgoed en huishoudelijke apparaten. Is je huis te oud, geen excuus, je regelt maar wat of je verhuist naar een nieuwbouw project. Is er geen ruimte voor de grondinstallatie van de warmtepomp of is de grondsoort verkeerd, geen excuus. Is je huis gehuurd en mag het niet aangepast worden, regel maar een huurhuis waar het wel mag of een koophuis, want dit is geen excuus. Woon je na verhuizing te ver van je werk voor de EV, neem het OV of kies werk dichterbij huis want het is geen excuus.
De vijf jaar gaan nu in, succes. 20 december 2023 moet het geregeld zijn. En onthoud: er is geen enkel excuus om het niet te doen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Helmy heeft wel een punt. Zie maar de nieuwe discussie die nu gaande is in Duitsland dat ook de moderne benzinemotoren uit steden moeten kunnen worden geweerd.splunder schreef:Tja, met het ridiculiseren van zaken schieten we wel veel op zeker?
Sta je dan met je nieuwe benzine nadat je je diesel net hebt afgedankt...
Jammer. Geen excuus.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- René SLK230
- Berichten: 11251
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ik lees in de krant dat vandaag wordt gesproken over de voorstellen voor de automobiliteit.
Als ik het goed begrijp: Vanaf 2030 geen nieuwe auto’s meer met CO2-uitstoot.
E 6.000 subsidie voor aanschaf elektrische auto en tijdelijk geen BPM en lagere MRB.
Maatregelen zouden moeten worden betaald uit hogere vliegtax en accijnzen op o.a. diesel en benzine oid zodat (m.u.v. de industrie) wie veel verstookt meer betaalt.
Als ik het goed begrijp: Vanaf 2030 geen nieuwe auto’s meer met CO2-uitstoot.
E 6.000 subsidie voor aanschaf elektrische auto en tijdelijk geen BPM en lagere MRB.
Maatregelen zouden moeten worden betaald uit hogere vliegtax en accijnzen op o.a. diesel en benzine oid zodat (m.u.v. de industrie) wie veel verstookt meer betaalt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4255
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
Tijdelijk hè. Tot een bepaald bedrag van de waarde van de auto.René SLK230 schreef:
E 6.000 subsidie voor aanschaf elektrische auto.
Ik denk dat, op het moment we allemaal onder spanning op de weg zitten, de BPM/MRB op een hoger niveau gaan komen dan tijdens het rijden met de fossiele brandstoffen ooit geweest zijn. De honger van elke overheid is groot.
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!