Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

17 jan 2019 11:06

Ook mijn idee. De gemiddelde werknemer reist per dag ik geloof 22 km heen en 22 km terug naar en van zn werk.
Mij lijkt dat dát prima met een geavanceerde hybride, E, of uiteindelijk waterstofauto kan of OV of elektrische fiets. Veelrijders uitgezonderd natuurlijk, maar dan heb je qua aantallen alvast een flinke slag geslagen.
Kan je als forens daarnaast iets leuks rijden voor de weekends of vakantie als je dat wilt en kunt betalen. Of huren.

We denken ms nog te veel in termen van auto-bezit-, maar eigenlijk gaat het om (manieren van) mobiliteit.
Ik zie dat wel zitten. Kom je een of twee keer per jaar bij de garage: "Zo meneer, tijd voor uw vakantieauto?" om vervolgens met een vette 2 liter hybride turbo station of SUV oid naar verwegistan te rijden.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 jan 2019 11:37

tanis schreef:
Borgmonster schreef: En weer bijtelling betalen? Plus btw bijtelling wegens eigen gebruik?
De zeikerds die denken dat ondernemers alleen maar auto-voordeeltjes hebben moeten niet zeuren als ze niet snappen hoe het écht zit.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel km jij prive en zakelijk rijdt, maar is dit straks nog wel slim nu die lage bijtelling er niet meer is?
Zelf als overbetaalde zzp-er :P , zit ik te denken om staks 2 auto's te nemen, eentje zakelijk en een prive auto erbij (misschien een youngtimer AMG, als die regeling er nog is dan teminste). Bijtelling is weggegooid geld, als je daar een leukere prive auto voor kunt rijden, vast ook goed voor het milleu...

Zakelijk dan misschien een Taycan, of de aankomende EQS of EQE als die op tijd komen. Vind het wel interessante techniek.
Nee, geen nieuwe zakelijke auto meer. Met lage bijtelling is het voordelig, maar over anderhalf jaar ga ik weer privé kilometers declareren.
We hebben er nu ook een auto naast, Golf 6, die het nog goed doet.
Misschien houden we de C350e onder de paraplu van de “werkelijke kosten regeling” als zakelijke auto. Hij rijdt wel erg fijn (gisteren met 1:9,9 van Groningen naar Flevoland gereden... dus niet altijd heel erg zuinig) en het is jammer om ‘m met dik een ton aan kilometers al weg te doen.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
tanis
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 jun 2016 14:11
Mercedes-Benz: S123 300TDT
Locatie: Goedereede

17 jan 2019 11:47

Ok, dat zou jammer zijn. Was wel te verwachten, regeling is te populair aan het worden.
Wordt het nu ook al tricky om een (duurdere) youngtimer te kopen, als dit definitief wordt dan keldert de waarde van deze auto's.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

17 jan 2019 13:12

tanis schreef:Ok, dat zou jammer zijn. Was wel te verwachten, regeling is te populair aan het worden.
Wordt het nu ook al tricky om een (duurdere) youngtimer te kopen, als dit definitief wordt dan keldert de waarde van deze auto's.
Met dat in het achterhoofd heb ik mijn investering bewust laag gehouden. Na 2019 heb ik een eventueel waardeverlies 'terugverdiend' via de bijtelling. Loopt de regeling nog een jaar door dan is het een voordeel, eindigt het al op 1-1-2020 dan is er geen nadeel.

En als het einde oefening wordt dan laat ik de auto vlak voor de deadline nog volledig preventief onderhouden van bumper tot bumper, neem hem over tegen de ingestorte marktwaarde en rijd ik er 1 of 2 jaar privé in zonder al te veel kosten.

Tegen die tijd is er waarschijnlijk ook al een EV in de huishouding aanwezig (jawel, met dikke vette subsidies (A) )
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

17 jan 2019 13:16

Rainaldo schreef:
mr. Michel schreef:Zoals er al eerder werd aangegeven moet je ergens beginnen. Het kip en ei verhaal. Zo heb je over een paar jaar (hopelijk) een tweedehands markt op gang gebracht.
Die tweedehands markt is er 5 jaar, totdat de lage bijtelling ophoud.
Daarna is het geen handel meer in NL, veel van deze auto gaan de grens over naar het oostblok, via die weg leveren ze meer op dan in NL verkopen.

Hoe vaak zie je een oudere generatie (2008-2010) Prius, Civic Hybrid, Insight, etc rijden?
Die zijn na 5 jaar rijden merendeels geëxporteerd naar het oostblok.
Hetzelfde zal gebeuren met de Outlanders en V60's die afgelopen periode uit het leasecontract gelopen zijn.
(als de oosteuropeanen hem niet eigenhandig vóór einde contract al "meegenomen" hebben.. :roll:
De overheid zinspeelt wel op regelingen om de export te beperken. Ik kan mij voorstellen dat de goedkoop ingekochte auto's straks met maximaal € 6.000 aan aanschafpremie wel export restricties kunnen krijgen (deel aanschafpremie terugbetalen binnen X jaar) mits dat niet botst met het vrije verkeer van goederen.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 jan 2019 14:24

En dát lijkt het probleem te zijn van een vrije markt met verschillende belastingregels.

En nee, dit is geen reclamepraatje voor een verdere eenwording van de EU!
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Don-W211
Berichten: 324
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
Specialisatie: Hele dagen niets doen
Locatie: Zaandam

17 jan 2019 23:12

M87 schreef:
mr. Michel schreef:Zoals er al eerder werd aangegeven moet je ergens beginnen. Het kip en ei verhaal. Zo heb je over een paar jaar (hopelijk) een tweedehands markt op gang gebracht.

Zoals je aangeeft kun je zo'n auto niet nieuw betalen. Als je als land/overheid iets wilt aanzwengelen zul je mensen / ondernemers moeten verleiden om in zoiets te investeren.

Maar ben je dan óók tegen die €6.000 subsidie voor particulieren die in de planning staat of 'ligt dat anders' omdat het voordeel dan niet bij ondernemers of leaserijders terecht komt?
Zoals eerder aangegeven; alle subsidies op dit soort auto's mag van mij worden afgeschaft dus óók die 6.000 euro subsidie voor particulieren.
En door dit soort instellingen van mensen gaat het voordelenpotje dus kapot.. Ik heb het niet, dus een ander dan ook maar niet..

Zie grijze kenteken vóór 2005, en de oldtimerregeling vóór 2014, kapotgemaakt mede door dit soort gedachtespinsels...

Zo blijft er geen enkel voordeel meer over en word ons steeds meer afgenomen qua hobbies.. (in sommige gemeenten mag men zelfs niet meer vissen (!) )
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 jan 2019 09:08

Don-W211 schreef:
M87 schreef:
mr. Michel schreef:Zoals er al eerder werd aangegeven moet je ergens beginnen. Het kip en ei verhaal. Zo heb je over een paar jaar (hopelijk) een tweedehands markt op gang gebracht.

Zoals je aangeeft kun je zo'n auto niet nieuw betalen. Als je als land/overheid iets wilt aanzwengelen zul je mensen / ondernemers moeten verleiden om in zoiets te investeren.

Maar ben je dan óók tegen die €6.000 subsidie voor particulieren die in de planning staat of 'ligt dat anders' omdat het voordeel dan niet bij ondernemers of leaserijders terecht komt?
Zoals eerder aangegeven; alle subsidies op dit soort auto's mag van mij worden afgeschaft dus óók die 6.000 euro subsidie voor particulieren.
En door dit soort instellingen van mensen gaat het voordelenpotje dus kapot.. Ik heb het niet, dus een ander dan ook maar niet..

Zie grijze kenteken vóór 2005, en de oldtimerregeling vóór 2014, kapotgemaakt mede door dit soort gedachtespinsels...

Zo blijft er geen enkel voordeel meer over en word ons steeds meer afgenomen qua hobbies.. (in sommige gemeenten mag men zelfs niet meer vissen (!) )
Mwoah die regelingen zijn om zeep geholpen omdat het grote publiek ze ontdekte. De oldtimer regeling omdat er duizenden préhistorische stinkdiesels tegelijk naar Nederland werden gehaald.

Massa = kassa. Dat geldt ook voor overheden.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2172
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

18 jan 2019 09:26

Heeft niks met stinkdiesels te maken, het ging toch ooit een keer in de soep lopen dat de gemiddelde auto nu veel langer mee gaat. Als die regel niet was in gegaan kon je nu met 94er belastingvrij rond rijden. Kan inderdaad niet.

Betwijfeld of de huidige auto tijd perk van 2010 en jonger wel die leeftijd gaat behalen, ik zie weinig moet erin.
Beste autos blijven van de jaren 80/90
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 jan 2019 10:40

astraTD schreef:Heeft niks met stinkdiesels te maken, het ging toch ooit een keer in de soep lopen dat de gemiddelde auto nu veel langer mee gaat. Als die regel niet was in gegaan kon je nu met 94er belastingvrij rond rijden. Kan inderdaad niet.

Betwijfeld of de huidige auto tijd perk van 2010 en jonger wel die leeftijd gaat behalen, ik zie weinig moet erin.
Beste autos blijven van de jaren 80/90
Dat had alles met stinkdiesels te maken. Het stikte van de 190D's die massaal uit Duitsland werden gehaald.
Dat en het gegeven dat deze auto's niet als oldtimers werden gehouden maar als primair vervoer.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8035
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

18 jan 2019 10:59

mr. Michel schreef:Dat had alles met stinkdiesels te maken. Het stikte van de 190D's die massaal uit Duitsland werden gehaald.
Dat en het gegeven dat deze auto's niet als oldtimers werden gehouden maar als primair vervoer.
Wat er in ieder geval voor gezorgd heeft dat er het 1 en ander "opgeruimd" is wat wel nodig was...
Die oldtimer regeling is misschien wel niet goed dicht getimmerd geweest, maar het was uiteindelijk wel de consument die dat zelf heeft misbruikt...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2172
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

18 jan 2019 11:19

Inderdaad de liefhebber betaald gewoon. Ik heb ook 4 stinkdiesels waar ik trots op ben. En een V8 op LPG
Bezit, S203 270cdi/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T/w639 2.2
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

18 jan 2019 12:13

astraTD schreef:Ik heb ook 4 stinkdiesels
Daar is niks mis mee maar dat was wel de algemene perceptie en de kapstok waar het aan opgehangen werd om het politiek te kunnen verwerken.

Terug naar EV's maar weer? :)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

18 jan 2019 13:55

astraTD schreef:Inderdaad de liefhebber betaald gewoon. Ik heb ook 4 stinkdiesels waar ik trots op ben. En een V8 op LPG

nee, de vervuiler betaalt, en terecht.
Namens mijn achterkleinkinderen alvast dank voor je hulp bij de schone lucht. Ik doe ook nog actief mee met onze 220 cdi.
Gebruikersavatar
M87
Berichten: 499
Lid geworden op: 15 jan 2019 12:58
Locatie: De Achterhoek

18 jan 2019 13:58

Don-W211 schreef:
M87 schreef:
mr. Michel schreef:Zoals er al eerder werd aangegeven moet je ergens beginnen. Het kip en ei verhaal. Zo heb je over een paar jaar (hopelijk) een tweedehands markt op gang gebracht.

Zoals je aangeeft kun je zo'n auto niet nieuw betalen. Als je als land/overheid iets wilt aanzwengelen zul je mensen / ondernemers moeten verleiden om in zoiets te investeren.

Maar ben je dan óók tegen die €6.000 subsidie voor particulieren die in de planning staat of 'ligt dat anders' omdat het voordeel dan niet bij ondernemers of leaserijders terecht komt?
Zoals eerder aangegeven; alle subsidies op dit soort auto's mag van mij worden afgeschaft dus óók die 6.000 euro subsidie voor particulieren.
En door dit soort instellingen van mensen gaat het voordelenpotje dus kapot.. Ik heb het niet, dus een ander dan ook maar niet..

Zie grijze kenteken vóór 2005, en de oldtimerregeling vóór 2014, kapotgemaakt mede door dit soort gedachtespinsels...

Zo blijft er geen enkel voordeel meer over en word ons steeds meer afgenomen qua hobbies.. (in sommige gemeenten mag men zelfs niet meer vissen (!) )
Jij snapt overduidelijk mijn gedachten niet, hoeft ook niet overigens want ieder zijn mening. Subsidies maken een markt kapot/oneerlijk. De automarkt is al jarenlang compleet gefrustreerd door subsidies, lage bijtellingklasses etc. De marktwerking van vraag en aanbod is verstoord omdat de overheid hier en daar met subsidies of belastingvoordeel strooit. En zodra de massa dat belastingvoordeel ontdekt wordt het weer afgeschaft want dan wordt het weer te duur (zoals mr.Michel ook al aangaf in andere bewoording). Als gevolg daarvan dondert de hele tweedehandsmarkt (zie bijv. de zuinige kleine diesels als VW Polo 1.2TDI, Fiat Punto 1.3 Multijet etc.) in elkaar omdat er ná die subsidie/lage bijtellingsperiode teveel aanbod ineens op de markt komt en blijven er veel auto's staan of ze moeten voor schijtprijzen weg óf het gaat de andere kant op en al het subsidievoordeel van die nieuwe generatie (PH)EV modellen verdwijnt na een paar jaar naar Oost-Europa en drijft die export de tweedehandsprijzen voor onze Nederlanders weer op. De Nederlandse automarkt (ook de autoliefhebbers) zou er beter bij gebaat zijn om de BPM/CO2-belasting en de houderschapsbelasting af te schaffen. Dan ligt de bal weer geheel bij autoproducent en consument, zonder inmenging van de Nederlandse overheid.

Puur mijn mening/visie dus niemand hoeft het er mee eens te zijn. :lol:
Zeg wat je doet en doe wat je zegt!
Plaats reactie