Elektrische auto's hype of niet?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 dec 2017 16:37

N.a.v. https://www.ad.nl/binnenland/longartsen ... ~a7fee1fe/

@Helmy e.a.: Helemaal eensch, daar moet óók wat aan gebeuren en daarom fan van EU-samenwerking.
Vorige week die aflevering Beerput NL gezien over dat bijmengen van chemisch afval aan stookolie?

Maar terug on-topic en naar de voor een autoforum direct relevante feiten.

De afgelopen decennia is het wegverkeer in NL exponentieel gestegen *).
Zozeer zelfs dat door het "schoner" worden van het wagenpark weliswaar sommige emissies zijn gedaald maar andere w.o. fijnstof nog steeds een groot gezondheidsprobleem en risico vormen. Zelfs filters helpen niet afdoende omdat die wel de grotere delen er uit kunnen halen, maar niet de allerkleinste (PM2,5-1.0). (Daarbij staat PM voor particulate matter en het getal voor micrometer.) Die laatste dringen diep door in de longen, en vandaar tot in het bloed en de cellen.

Ik heb door mn werk wel eens een blik mogen werpen op luchtkwaliteitskaarten irt het wegverkeer.
Je ziet daarop dat op nogal wat plaatsen langs drukke snelwegen, verkeersknooppunten en drukke hoofdwegen in de grote steden de luchtkwaliteit alarmerend slecht is. Zooi die je ovrgs óók als automobilist dagelijks inademt.
Je ziet het niet, maar het is er wel.

Anyway, stel je voor een schaal van
-erbarmelijk slecht in de kleur purperrood, via
-heel slecht en ongezond in de kleur oranjerood, naar
-slecht en ongezond in oranjegeel en dan langzamerhand naar
-groen wat staat voor een luchtkwaliteit gelijk aan het op veel plekken in NL te hoge achtergrondniveau dat op veel dagen dus onvoldoende is en nog steeds slecht voor de gezondheid dankzij industrie, kolen en oliecentrales, zeeschepen enz. in NL en de EU.

Geloof het of niet: op die kaarten zijn op veel plaatsen de banden van purperrood via oranje en geel naar groen wel een kilometer breed. Ik heb er ttt bij de koop van mn huis rekening gehouden. Alsof je als je binnen die band woont, elke dag 10-20 sigaretten rookt, zelfs als je geen auto rijdt.

Daarbij speelt mee dat NL een van de dichtstbevolkte westerse landen is met een zeer fijnmazig netwerk van wegen waarbinnen noord- west- en zuidvleugel zo langzamerhand een groot stedelijk bewegd en bewoond landschap begint te worden.

Je ziet het niet, maar wie het wel zien zijn ouders met kinderen in de buurt van die wegen ivm voorkomende allergiën, COPD-achtigen enz, mensen met luchtwegaandoeningen en hartpatiënten. Wie het ook zien zijn artsen zoals cardiologen, longartsen, oncologen en epidemiologen irt afnemende gezondheid, ziekten en sterfte. En de uitvaartbranche natuurlijk.
Het aantal slachtoffers ervan en leed daardoor is groter dan van niet handsfree bellen in de auto.

O ja, sinds kort is ook bekend dat fijnstof (net als roken) een nadelige invloed heeft op de ontwikkeling van embryo's.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenl ... ijf-vragen
https://www.theguardian.com/environment ... rn-doctors

Ik ben er (maar geef het gelijk toe: wetenschappelijk geïnteresseerd en fan van het voorzorgbeginsel**) dus niet perse op tegen dat onze volksvertegenwoordigers ns nadenken hoe er aan dit probleem iets te doen is.

Elektrisch / waterstof rijden tzt draagt bij aan een deeloplossing.
Te beginnen op lokaal niveau, rond die wegen en in die steden dus.


*) personenauto's periode 1960-2017: groei van ca. 500.000 tot 8.000.000 stuks
bedrijfsmotorvoertuigen periode 1990-2017 van ca. 500.000 tot 1.000.000 stuks
bron: CBS

**) https://nl.wikipedia.org/wiki/Voorzorgsprincipe
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 12 dec 2017 19:08, 6 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11181
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

12 dec 2017 18:25

@René : om mijn oude moeder maar eens te citeren “wie zonder zonden is werpe de eerste steen”

Als ik jouw wagenpark in je avatar even bekijk.... MB verkoopt ook hele mooie fietsen 8-) :P
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 dec 2017 18:34

De vraag in dit topic is niet wie gooit een steen ;) maar is: "Is de E-auto een hype?".
Ik denk, mede om de maatschappelijke discussie en technologische ontwikkeling die gaande zijn, dus
dat de E en later H-auto géén hype zijn.
En onderbouw dat meninkje. :D

Mn avatar laat de Maasvlakte zien, waar o.a. die olieboten (en tegenwoordig ook cng) aankomen.
Een van de weinige plekken aan land waar windmolens ovrgs géén geluidsoverlast opleveren...

Ik gooi niks.
Automobiliteit heeft ons bevrijd.
Ik ben een petrolhead van huis uit. Opgekweekt met inkomsten van Nederlands trots de vml "Bataafse", de oliemaatschappij met de kleuren geel wit rood en schelp (mn moeder trekt er nog steeds pensioen van), en drie (benzine) auto's voor de deur :P

En dat kan ook op E of H.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 13 dec 2017 10:13, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3820
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

12 dec 2017 22:18

Helmy schreef:... Ze vergeten even dat de globale autoindustrie en gebruikers in het niet vallen bij de veel schadelijkere (o.a. methaan) en veel grotere uitstoot van de globale veestapel...
Wat betreft die veestapel...
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

25 dec 2017 12:04

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

25 dec 2017 14:04

Artikel uit AMT (weet niet of dat hier zo mag?)
Geeft toch wel een heel andere kijk op de "schone" elektrische auto...

nieuws
Hoe klimaat(on)vriendelijk is de elektrische auto?

Ondernemen 12918

Een week of wat terug somde Auto Motor und Sport ‘Chefredakteur’ Ralph Alex zes redenen op waarom “Das E-Auto Schneller kommt als gedacht”. Afgelopen week kwam Emission Analytics met de eerste resultaten van elektrische auto’s in RDE-testen. En ook van recente datum is het rapport van ITF met de titel: “Hoe lichtere voertuigen kunnen helpen CO2-uitstoot te reduceren.” Wat hebben die berichten met elkaar te maken?
Hoe klimaat(on)vriendelijk is de elektrische auto?
Mooi plaatje. En die Tesla heeft ook oog voor het klimaat. Of...

Allereerst even dit: het Duitse Auto Motor und Sport is een uitstekend autoblad. Bij AMT zijn we jaloers op de omvang van de redactie en op het beschikbare budget. Zo dat is gezegd. Dan nu het voorwoord van de chef redacteur van enkele nummers terug.
De eerste drie

Ralph Alex noemt zes redenen waarom de E-Auto er weleens heel snel aan kan komen. Let op, we nemen ze in sneltreinvaart door. 1: China komt vanaf 2019 met een quotum voor een minimaal aantal elektroauto’s. 2: De EU discussieert ook over zo’n quotum: 15 % vanaf 2030. 3: De CO2-limieten voor de autofabrikanten worden aangetrokken. Na de 95 gram van 2021 gaat er waarschijnlijk nog een derde van die grenswaarde af in 2030. Dat gaat alleen met voldoende e-auto’s. Die tellen immers voor nul gram en die nul mag bovendien meer dan één keer meegeteld worden.
Nog drie

Reden 4 wordt gevormd door de ‘Fahrverbote’ voor vooral dieselauto in binnensteden. 5: Na lang aarzelen zetten nu ook de Duitse autofabrikanten in op een sterke groei van de elektromobiliteit. 6: De EU eist van de autofabrikanten een ‘batterij alliantie’ met een giga-batterijfabriek.
Zes redenen?

Dat zijn ze, allemaal goede redenen. Maar zijn het er eigenlijk wel zes? Of kun je ze alle zes herleiden tot maar één en dezelfde reden? Als we ze nog eens kritisch doornemen, denken we het laatste. Wat die reden is? De overheid wil het.

Hyundai Ioniq is tot nu toe de zuinigste elektrische auto in de RDE-metingen van Emission Analytics.
Echte emissies

Door naar Emission Analytics. Dat bedrijf kennen we al. Sinds 2011 deed Emission Analytics RDE-metingen aan talloze auto’s. Dat levert cijfers op over de echte uitstoot van auto’s en hun echte verbruik (en dus hun CO2-uitstoot). Die data is voor iedereen terug te vinden op EquaIndex.com. Emission Analytics streeft ernaar van die Equa Index de Euro-NCAP van de emissies te maken.
Elektrisch verbruik

Datzelfde Emission Analytics is nu begonnen met het meten van het verbruik van elektrische auto’s. Vier auto’s hebben ze nu onderhanden genomen. De onzuinigste was Tesla Model S met 3,0 mijl per kWh. De zuinigste was de Hyundai Ioniq die op een kWh 4,5 mijl ver komt.

Stroometiket van de Nuon-stroom. Een in Nederland geleverde kWh levert gemiddeld 570 gram CO2. (Klik op de tabel om groter te maken.)
Nuon helpt

Die mijlen per kWh zijn nog wel even een dingetje. Mijlen kun je eenvoudig omrekenen naar kilometers (1 mijl = 1,609 km), maar wat doen we met die kWh’s? Daarvoor biedt Nuon een oplossing. Dat elektriciteitsbedrijf toont op zijn website een stroometiket. Dat laat precies zien hoeveel gram CO2 er vrijkomt bij de productie van een kWh aan elektriciteit. Voor grijze stroom is dan gemiddeld 573 gram. En 90 microgram radioactief afval.
Nuon is groen

Maar Nuon maakt geen grijze stroom! Nee, bijna 6 % van de stroom die Nuon in Nederland levert is duurzaam opgewekt. Dus levert een kWh aan Nuon-stroom slechts 540 gram CO2 op. En nog steeds ongeveer 90 microgram nucleair afval.

Dankzij emission Analytics en Nuon berekenen we eenvoudig de CO2 en nucleaire emissie van een kilometer elektrisch rijden. (Klik op de tabel om groter te maken.)
Meer dan EU toestaat!

Kijk daar kunnen we wat mee. Nu berekenen we eenvoudig dat een Hyundai Ioniq op Nuon-stroom goed is voor 74 gram CO2 per afgelegde kilometer. Een Tesla S komt zelfs tot 112 gram. Netjes, maar royaal meer dan de 95 gram die de EU autofabrikanten vanaf 2021 toestaat. En om een idee te geven: Emission Analytics kon al 182 gemeten auto’s met verbrandingsmotor indelen in de klasse onder 125 gram CO2…
Geen lokale vervuiling?

Hoeveel lokale vervuiling Nuon produceert bij iedere kWh weten we niet. Dus kunnen we niet bepalen hoeveel CO, HC, PM en NOx een Tesla per kilometer achterlaat. Wel kunnen we berekenen dat een Tesla-kilometer op Nuon-stroom goed is voor 19 microgram aan radioactief afval.



Wel kunnen we berekenen dat een Tesla-kilometer goed is voor 19 microgram aan radioactief afval


Niet technologie neutraal

Interessante cijfers. Waarom rekenen overheden met 0 gram (en tellen die via de Supercredits-regeling ook nog eens meer dan één keer mee in het gemiddelde) terwijl het feitelijk 74 of zelfs 112 gram moet zijn? Emission Analytics-directeur Nick Moldon heeft wel een idee: “De EU is bang voor de Chinese concurrentie. Maar het lijkt mij niet de taak van de overheid om de richting van de technische ontwikkeling te sturen. Beter is om technologieneutrale emissienormen te stellen.”

Van afgetraind naar morbide obees. Hier bij de Toyota Corolla, maar dit overkwam vrijwel alle automodellen in de afgelopen decennia.
Auto’s van 1.000 kg

Dat Europese overheden dat niet doen, komt schrijnend tot uiting in een onderzoeksrapport van het International Transport Forum. Denktank ITF onderzocht in hoeverre lichtere auto’s zouden kunnen bijdragen om de klimaatdoelstelling voor de transportsector in 2050 te kunnen halen.

Het idee van ITF: in 1975 woog de gemiddelde personenauto 1.000 kg. In 2015 was dat 1.400 kg. Als we er nu eens in zouden slagen dat gewicht weer terug te brengen tot 1.000 kg in 2050, wat zou dat dan schelen in CO2-uitstoot? En zouden we daarmee de doelstelling van min 60 % CO2 in 2050 ten opzichte van 1990 te halen voor de personenautosector?
Meer extra zware auto’s

Simpele vraag, met een complex antwoord. ITF heeft er 40 pagina’s voor nodig. Het rapport stelt eerst vast hoe het huidige wagenpark eruit ziet. Daaruit blijkt dat er ten opzichte van 1975 categorieën van auto’s zijn bijgekomen die extra zwaar zijn. Denk aan Hybride Elektrische Voertuigen (HEV), Batterij Elektrische Voertuigen (BEV) en een enkele FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). En juist die categorieën gaan groeien.

Eigenlijk viel de gewichtstoename bij de Mercedes E-Klasse nog mee. Tot de extra zware PHEV op de markt kwam.
Groeiend aandeel zero emission

Zonder actief beleid om het gewicht van auto’s terug te brengen, zouden ze dus alleen nog maar zwaarlijviger worden. Maar omdat die HEVs, BEVs en FCEVs geen CO2 uitstoten zou er zonder beleid op gewicht toch een reductie van 21 % van de CO2-uitstoot zijn. En eh, dat is ten opzichte van 1990. In 2015 stonden we op + 9 %…
Veel lichter dan 1.000 kg

Als we dus, rekening houdend met die geraamde toename van de zware HEVs, BEVs en FCEVs, in 2050 toch naar een gemiddelde van 1.000 kg per auto willen, dan moeten auto’s met verbrandingsmotor niet naar 1.000 kg, maar naar 890 kg. Een uitdaging!

Afslanken vergt een heel sterke motivatie, en waar zouden autofabrikanten die vandaan moeten halen?


Motivatie?

Maar ook de zware HEVs, BEVs en FCEVs zouden ten opzichte van 2015 een derde van hun gewicht moeten verliezen. Die afslankkuur is een nog veel grotere uitdaging. Afslanken vergt namelijk een heel sterke motivatie. En waar zouden autofabrikanten die vandaan moeten halen als een zware onzuinige EV in de visie van de ál sturende overheid net zo klimaatvriendelijk is als een lichte zuinige EV? Ze tellen immers allebei voor nul gram CO2.

Zelfs als het gemiddelde personenautogewicht deze ontwikkeling zou doormaken, blijft de ambitieuze CO2-doelstelling buiten bereik. (Klik om groot te maken.)
Omgekeerde wereld

Sterker nog, de EU vindt eigenlijk dat kleine stadsautootjes niet bevoordeeld mogen worden ten opzichte van grotere auto’s. En dus krijgt een fabrikant die veel zware auto’s bouwt een hogere CO2-limiet!
Afslanken biedt te weinig

Terug naar het ITF-rapport. Mocht het toch lukken om het gewicht van personenauto’s daadwerkelijk naar 1.000 kg terug te brengen in 2050. Dan daalt de CO2-uitstoot van personenauto’s niet naar min 21 %, maar naar min 39 % ten opzichte van 1990. Mooi, maar niet genoeg. Min 60 % is immers de EU-eis.
Meer EVs!

En dus, schrijft het rapport, moet dan aanvullend het aandeel van de diverse soorten EVs nog wat verder groeien. Tja, zo lusten we er nog wel een paar. Eigenlijk komt het er op neer dat je met die gewichtsbesparing een enorme inspanning levert, terwijl het ook allemaal veel gemakkelijker kan: gewoon het aandeel van de E-auto wat verhogen.
Uw wil geschiede

Dat je daarmee autofabrikanten niet motiveert hun auto’s lichter te maken, en dat je de CO2-uitstoot van personenauto’s gewoon over de schutting gooit bij de energiesector (de Nuons van deze wereld), is blijkbaar niet relevant. De overheid wil het…
Eerste publicatie door Erwin den Hoed op 20 dec 2017
Laatste update: 20 dec 2017
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

28 jan 2018 00:17

Wel jammer dat die E-auto's niet zo mooi klinken als bijv. AMG-achtigen, dikke V12, V6 of vette kompressorbak met goeie uitlaat :lol: (A)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3175
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

28 jan 2018 11:07

Afgelopen week op de A12 een Tesla lijkwagen :'(
meteen de familie verteld dat ik daar niet mijn laatste ritje in wil maken
Bijlagen
IMG00381-20180124-1355.jpg
IMG00381-20180124-1355.jpg (132.23 KiB) 1398 keer bekeken
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

28 jan 2018 11:13

Poppel180 schreef:[...]meteen de familie verteld dat ik daar niet mijn laatste ritje in wil maken
Hhahahaaaaaa :owja:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4217
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

28 jan 2018 11:49

René SLK230 schreef:Wel jammer dat die E-auto's niet zo mooi klinken als bijv. AMG-achtigen, dikke V12, V6 of vette kompressorbak met goeie uitlaat :lol: (A)
Jahaaa, mooie geluiden gehoord gisteren...
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 mar 2018 12:40

2 beamers met trapondersteuning en stekker.jpg
2 beamers met trapondersteuning en stekker.jpg (961.98 KiB) 1100 keer bekeken
Twee dikke Beamers met een stekker...
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 17 mar 2018 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

16 mar 2018 14:13

.. het onderwerp is toch elektrische auto's? En niet: elektrische Boeren Mest Wagens? 8-) :D
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11205
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

16 mar 2018 14:20

Mest=methaan=via gasmotor en generator stroom
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Headhunter07
Berichten: 1463
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

16 mar 2018 15:19

Ik denk dat alle hybrides na afloop van lease meer geld opbrengen dan iedereen denkt. Als je ziet wat er allemaal -lokaal- voor gekke regels verzonnen worden in Nederland maar ook in Duitsland.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

16 mar 2018 19:40

Headhunter07 schreef:Ik denk dat alle hybrides na afloop van lease meer geld opbrengen dan iedereen denkt. Als je ziet wat er allemaal -lokaal- voor gekke regels verzonnen worden in Nederland maar ook in Duitsland.
De met NL belasting voordeel gefinancierde (stekker)hybrides gaan nu al met bossen naar het buitenland (al dan niet gestolen)...
Toch leuk dat wij de (soort van.. is allang bekend dat als je de energie opwekking en productie/ vernietiging meetelt helemaal niet zo milieubewust) milieubewuste auto's voor buitenlands gebruik sponsoren :evil:
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Plaats reactie