Waarom gebruikt een lage gladde maar grote limousine minder brandstof dan een kleine bonkige SUV/MPV-achtige.
Lees alles over Cw-waarde (bij de E bijvoorbeeld maar 0,24 bij de GLA 0,30) het frontaal oppervlak (inclusief die lekkere brede (plak)banden) en wat de invloed is op dat verbruik van de snelheid waarmee je rijdt.
https://www.autoblog.nl/nieuws/tech-dit ... rdes-77447
Voorbeelden aan de hand van een paar modellen vind je hier:
https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-pro ... rdes-87637
Cw-waarde, frontaal oppervlak en brandstofverbruik
- René SLK230
- Berichten: 11218
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
De huidige S-klasse heeft een Cw-waarde van 0,24....
Vroegâh... toen die aerodynamisch gevormde Audi 100 uit kwam;
die had een revolutionair lage Cw van 0,30.
Als ik dat vergelijk met de S... of BMW i8...
Gewoon knap wat ze tegenwoordig aan mooie ontwerpenen kunnen maken die zo'n lage luchtweerstand bieden.
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
En dan te bedenken dat men toentertijd, bij de introductie, zei dat de cW waarde van de E Kadett van 0,30 waarschijnlijk niet verbeterd kon worden, tenzij een auto een echte druppelvorm zou krijgen... Maar goed, dat was 1985.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij