Nieuw onderhoudsboekje mist onderhoudshistorie

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Mercedes-Benz W168
Berichten: 4650
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:52
Mercedes-Benz: C200 Kompressor • 2003 (W203)
Locatie: Brabant

17 nov 2016 18:17

Beste leden,

Een tijdje geleden was ná 14 jaar mijn eerste onderhoudsboekje van de W168 vol. Je zou denken, je haalt een nieuw boekje en klaar ben je... Nou, nu komt het verhaal:

6495564956 - Klik op de foto's voor ZOOM!

Ik had destijds een nieuw boekje gehaald bij de dealer, tot mijn verbazing zaten de pagina's ''Actief onderhoudssyteem'' (de roze pagina's startend vanaf pagina 32) er niet in.
Vervolgens terug gegaan naar de dealer en gevraagd hoe het zat. ''Ja, geen idee? Je we hebben laatst ook al een klant gehad met dezelfde vraag, maar helaas weten wij het ook niet'' - aldus de MB-dealer. Ik ben erg gehamerd op precisie en zeker als het om onderhoudshistorie gaat.

64957 - Klik op de foto voor ZOOM!

Dezelfde middag had ik het MB-Call Centre nog aan de lijn, om mijn ''probleem'' uit te leggen. Tijdens het telefonisch gesprek heb ik de onderdeelnummers (A215 584 48 93, B6515 8061 07), de betreffende pagina's e.d. doorgegeven zodat ze alle informatie ter beschikking hadden. De aardige persoon van het MB Call Centre had de case in het systeem opgeslagen en zou er zo snel mogelijk achteraan gaan.

Je zou denken dat zo'n probleem op de grote stapel wordt gegooid, waar je vervolgens nooit meer wat van hoort - Nou, dat is niet helemaal waar tot mijn verbazing. Drie dagen werd ik gebeld door het Call Centre over het desbetreffende probleem. Wat bleek nou, het blijkt zo te horen....... Ze hadden er geen verklaring voor, maar het was in ieder geval geen misfabriekaat.

Deze melding was nog niet eerder voorgekomen in het MB database, dus wellicht was ik de eerste die dit meldde? Hoe dan ook, het hoort zo. Vervolgens de dealer nog even ingelicht hoe het zat. En zodoende informeer jullie, de forumleden van dit forum ;).

Ik wilde dit graag even delen, wellicht heeft iemand iets aan deze info in de toekomst. (En al baat het niet, dan schaadt het niet, toch?)

Groeten,

Florent
Groeten, Florent

Uiteindelijk komt een Mercedes-Benz bij de échte liefhebber terecht.

Instagram:
allard.benz


Logboeken:
huidig: W203 • C200 Kompressor Elegance
ex: W168 • A160 Elegance
mjw220
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 jun 2009 20:10
Mercedes-Benz: W213-E200 AMG/W126-380SE/W123-240D/W123-300D/W115-230.4/W110-190D/W124-300E/W123 230E

17 nov 2016 18:43

Oke, heeft dat te er mee te maken omdat alles digitaal is en/of dat je alles op kunt vragen via de MB- ME-app of hoe het ook allemaal heet.................

Het lijkt me toch dat je dat niet mee kunt geven aan een eventuele nieuwe eigenaar ?

Groet,
Mark
Swake
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:01
Locatie: Ninove- Geraardsbergen

08 dec 2016 19:43

Iedereen kan dat boekje invullen. Als je een 2de hands wagen koopt kan je even naar dat boekje kijken, maar vertrouw het nooit. Het enige wat je zeker weet over een auto is wat je zelf gedaan hebt.
En dat geldt ook voor het allernieuwste model wagen met ingebouwde log.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

08 dec 2016 22:45

Ik heb beslist geen hoge pet op van de digitale registratie.
Als ik zie (ervaring met meerdere auto's) hoe moeilijk dealers vaak doen om de info te verstrekken (waarom wilt u onderhoudsdetails weten? Wij, de dealer kunnen de info bekijken als u voor een beurt brengt, hoeft u zich niet in te verdiepen)
EN ik inmiddels de ervaring heb dat als volledig onderhouden auto's helemaal niet alle onderhoud hoeven te hebben gehad..maar je de grootste moeite moet doen, heftig moet aandringen om inzage in de onderhoudshistorie te krijgen..
Ben ik geen fan daarvan.
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
JosCLK
Berichten: 1070
Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
Locatie: West-Friesland

08 dec 2016 23:36

E55amg schreef:Ik heb beslist geen hoge pet op van de digitale registratie.
Als je de auto in bezit hebt en aangemeld bent bij Mercedes Me, kun je de historie nakijken vanaf levering auto (zal wel afhangen van bouwjaar). Denk dat dit redelijk betrouwbaar is.

Voorbeeld van laatste registratie:
Digitaal servicebericht.jpg
Digitaal servicebericht.jpg (96.96 KiB) 1809 keer bekeken
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

09 dec 2016 06:55

JosCLK schreef:
E55amg schreef:Ik heb beslist geen hoge pet op van de digitale registratie.
Als je de auto in bezit hebt en aangemeld bent bij Mercedes Me, kun je de historie nakijken vanaf levering auto (zal wel afhangen van bouwjaar). Denk dat dit redelijk betrouwbaar is.

Voorbeeld van laatste registratie:
Digitaal servicebericht.jpg
Kijk die wist ik nog niet. Wel een erg handige manier.

Zelf spaar ik al jaren in een map al me onderhouds facturen. En tank beurten met km standen.(Inclusief een lijst met de bonnetjes van onderdelen wat ik zelf vervangen heb)
Heb dit van me vorige werk mee gekregen. Dat was daar voor elke machine verplicht)

Heb dit altijd gelijk door gevoerd. En bij elke auto toen ik hem verkocht er bij achter gelaten.

Bij motoren (voor al het merk wat ik rij) wordt der veel om gevraagd.

Gr Roy
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

09 dec 2016 08:19

JosCLK schreef:
E55amg schreef:Ik heb beslist geen hoge pet op van de digitale registratie.
Als je de auto in bezit hebt en aangemeld bent bij Mercedes Me, kun je de historie nakijken vanaf levering auto (zal wel afhangen van bouwjaar). Denk dat dit redelijk betrouwbaar is.

Voorbeeld van laatste registratie:
Digitaal servicebericht.jpg
En dat is nu juist het punt: als ik voor mogelijke aankoop een auto ga bekijken wil ik de service historie weten, je hebt de auto dan nog niet in bezit en dus geen toegang. De eigenaar moet toevallig liefhebber zijn, anders heeft hij dit ook niet EN uit privacy overwegingen krijg ik als niet-eigenaar geen info bij de dealer...
Hoe kan ik dan als geïnteresseerde koper de service historie beoordelen??

En zoals ik al eens eerder aangaf: zelfs als je bij de dealer koopt en aldaar de info vraagt, dan wordt er hogelijk verbaasd gereageerd en in de gevallen waar ik ervaring mee heb gehad, ontzettend moeilijk/terughoudend gedaan met verstrekken want: hij is volledig onderhouden zeggen wij toch.., wat moet u dan nog met detailinfo...

Ja, je kan in eerste instantie een summier lijstje krijgen wanneer een beurt is gedaan, maar als je dan wilt weten WAT er bij de beurt (en daarbuiten) exact gedaan is.. dan wordt het moeilijk.
En als je dan na heel veel zeuren de info krijgt en constateert dat het toch niet onbelangrijke automaat onderhoud NIET is gedaan bij de "volledig onderhouden" auto.. dan is de reactie: tsja, geen idee, dat wilde de eigenaar dan blijkbaar niet uitgevoerd hebben.... hoe men dan de auto wel als volledig onderhouden aanbood.. ach kleine misser.. uiteraard is dat gemiste onderhoud op mijn verzoek wel alsnog gedaan
Ik geloof dus pas claims van volledig onderhoud als ik het zelf heb kunnen checken want op verzoek van eigenaar kunnen zaken achterwege gelaten zijn... en dat blijkt knap moeizaam te gaan bij de digitale registratie.

Uiteraard zal het soms ook anders gaan, maar dit is mijn persoonlijke ervaring geweest bij aankoop van 2 toch niet goedkope MB bij 2 verschillende hele grote MB dealerbedrijven.
Dan heb ik veel liever een onderhoudsboekje met nota's, dan kan ik de boel direct beoordelen als ik een auto bekijk en dan gericht navraag doen bij MB als ik twijfel aan zaken..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Swake
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 sep 2011 13:01
Locatie: Ninove- Geraardsbergen

09 dec 2016 11:26

Nog eens mensen: Vergeet die papieren, heb je niks aan. Als je het niet zelf hebt gedaan/gezien is het niet gebeurd.

Er zijn legio voorbeelden van op papier perfect onderhouden wagens welke in werkelijkheid niet degelijk onderhouden werden. En dit gaat niet alleen over wagens dat in een donker achterstraatje te koop staan. Het gebeurd ook bij de grote Duitse merken en de properste ateliers.

Niet vervangen van olie/koelwater/remvloeistof en/of filters maar wel aangeven dat het gedaan is, en het natuurlijk aanrekenen.
Olie/brandstof filter van een wagen afhalen om het op de volgende auto weer op te draaien.
Remschijven afhalen en op de volgende weer opleggen. Of remmen helemaal niet vervangen en sensor gewoon doorknippen. Klant komt toch noch terug voor het echt te laat is.
Geen enkele smering uitvoeren en niks nakijken, keer op keer.
Nooit het elektrisch systeem nakijken, test van de batterij niet uitvoeren (ze hadden zelfs geen toestel om het te doen, er was zelfs geen eenvoudige multimeter in het atelier aanwezig).
Lampen vervangen door goedkope exemplaren welke amper een jaar of zo meegaan.
Luchtfilter er uit, proper afzuigen, zelfde filter er weer in, wel nieuw filter aanrekenen.

Zal ik verder gaan?
Volgieten met El cheapo olie maar wel de duurste aanrekenen.
Verkeerde (veel goedkopere) koelvloeistof gebruiken of gewoon water er bij kappen.
Op vraag van de klant tienduizenden km extra op de teller zetten. (zo kan klant nepfacturen voor brandstofkosten, onderhoud, enz... in de boekhouding steken)
Klant foefje uitleggen dat iets vervangen moet worden, onderdeel er af, onderdeel oppoetsen, onderdeel er weer op, klant meenemen onder auto op de brug en tonen hoe mooi dat 'nieuw' onderdeel is. Al die werkuren natuurlijk aanrekenen.
Elektronisch foefeldoosje plaatsen op een wagen van nietsvermoedende klant. Paar maand later sputtert de motor omdat de timer in het doosje voorbij is. Doosje weer weghalen en dure herstelling aanrekenen.
Ander foefeldoosje wordt geplaatst op aansluitingen van een belangrijke sensor (MAF bvb, het kan eenvoudig zijn) na enige tijd onderbreekt het doosje het signaal. Wagen gaat over in lumpmode met het bekende gele motor lichtje. Doosje weer weghalen en dure herstelling aanrekenen.
Versleten onderdeel monteren op de wagen, wachten tot de klant begint te klagen, uitleggen dat het vervangen kan worden door een nieuw of een 'gereviseerd' exemplaar welke toevallig in stock is (en voor alle duidelijkheid, dat was dan het stuk dat er in de eerste plaats af kwam...)
Herstelling aanrekenen welke eigenlijk onder merkgarantie viel. (en dus 2keer langs de kassa gaan)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

09 dec 2016 11:38

Dat onderhoud bij merkdealers altijd wordt gerekend, maar niet altijd wordt uitgevoerd heb ik helaas vaak genoeg zelf moeten constateren (diverse merken). Maar het verhaal van Swake gaat wel erg ver :stom:
Logboek S500.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

09 dec 2016 13:22

Swake schreef:Nog eens mensen: Vergeet die papieren, heb je niks aan. Als je het niet zelf hebt gedaan/gezien is het niet gebeurd.

Er zijn legio voorbeelden van op papier perfect onderhouden wagens welke in werkelijkheid niet degelijk onderhouden werden. En dit gaat niet alleen over wagens dat in een donker achterstraatje te koop staan. Het gebeurd ook bij de grote Duitse merken en de properste ateliers.

Niet vervangen van olie/koelwater/remvloeistof en/of filters maar wel aangeven dat het gedaan is, en het natuurlijk aanrekenen.
Olie/brandstof filter van een wagen afhalen om het op de volgende auto weer op te draaien.
Remschijven afhalen en op de volgende weer opleggen. Of remmen helemaal niet vervangen en sensor gewoon doorknippen. Klant komt toch noch terug voor het echt te laat is.
Geen enkele smering uitvoeren en niks nakijken, keer op keer.
Nooit het elektrisch systeem nakijken, test van de batterij niet uitvoeren (ze hadden zelfs geen toestel om het te doen, er was zelfs geen eenvoudige multimeter in het atelier aanwezig).
Lampen vervangen door goedkope exemplaren welke amper een jaar of zo meegaan.
Luchtfilter er uit, proper afzuigen, zelfde filter er weer in, wel nieuw filter aanrekenen.

Zal ik verder gaan?
Volgieten met El cheapo olie maar wel de duurste aanrekenen.
Verkeerde (veel goedkopere) koelvloeistof gebruiken of gewoon water er bij kappen.
Op vraag van de klant tienduizenden km extra op de teller zetten. (zo kan klant nepfacturen voor brandstofkosten, onderhoud, enz... in de boekhouding steken)
Klant foefje uitleggen dat iets vervangen moet worden, onderdeel er af, onderdeel oppoetsen, onderdeel er weer op, klant meenemen onder auto op de brug en tonen hoe mooi dat 'nieuw' onderdeel is. Al die werkuren natuurlijk aanrekenen.
Elektronisch foefeldoosje plaatsen op een wagen van nietsvermoedende klant. Paar maand later sputtert de motor omdat de timer in het doosje voorbij is. Doosje weer weghalen en dure herstelling aanrekenen.
Ander foefeldoosje wordt geplaatst op aansluitingen van een belangrijke sensor (MAF bvb, het kan eenvoudig zijn) na enige tijd onderbreekt het doosje het signaal. Wagen gaat over in lumpmode met het bekende gele motor lichtje. Doosje weer weghalen en dure herstelling aanrekenen.
Versleten onderdeel monteren op de wagen, wachten tot de klant begint te klagen, uitleggen dat het vervangen kan worden door een nieuw of een 'gereviseerd' exemplaar welke toevallig in stock is (en voor alle duidelijkheid, dat was dan het stuk dat er in de eerste plaats af kwam...)
Herstelling aanrekenen welke eigenlijk onder merkgarantie viel. (en dus 2keer langs de kassa gaan)
Forse aantijgingen die je wel zal moeten bewijzen vind ik.
Gebruikersavatar
Hunterking
Berichten: 575
Lid geworden op: 20 jan 2016 20:17
Mercedes-Benz: W212 E63s 4M & C219 CLS55

09 dec 2016 13:51

Heb mij net ook aangemeld voor Mercedes-Me. Leuk stukje speelgoed. Nu nog zo'n adapter scoren bij de dealer.
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

09 dec 2016 14:57

Hunterking schreef:Heb mij net ook aangemeld voor Mercedes-Me. Leuk stukje speelgoed. Nu nog zo'n adapter scoren bij de dealer.
Zou voor jou geen probleem moeten zijn. Je bent een goede klant aan het worden 8-) .
Gebruikersavatar
Hunterking
Berichten: 575
Lid geworden op: 20 jan 2016 20:17
Mercedes-Benz: W212 E63s 4M & C219 CLS55

09 dec 2016 15:01

Ze hebben er een voor mij klaarliggen (A)
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

09 dec 2016 15:37

:goedzo: :lol:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
ferryB
Donateur
Berichten: 262
Lid geworden op: 04 mei 2011 23:45
Mercedes-Benz: W201 uit 1984. W245 B200

09 dec 2016 15:53

Ja, het is jammer dat er dealers zijn, die er met de pet naar gooien. Als er maar één medewerker is , die het wel geloofd, dan heeft dit meteen invloed op het gehele bedrijf. :( :x En waarom niet die rotte appel uit de mand wordt gegooid is mij een raadsel. De importeur vind het blijkbaar wel goed.
Groet, Ferry.
Plaats reactie