Vandaag in de krant

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2019 11:10

66645632-048F-4A65-972C-1B5BD1D16CB2.jpeg
66645632-048F-4A65-972C-1B5BD1D16CB2.jpeg (347.93 KiB) 888 keer bekeken
Cornelis schreef:Smeerpijp :owja:
Ik dacht direct aan joú :owja:
Krijg je straks nog 5k toe :goedzo:

Oldtimers >40 jaar oud (zijn er weinig, rijden niet veel en behoren tot het cultuurhistorisch erfgoed) zijn dankzij het goede werk van o.a. de FEHAC https://fehac.nl/ vooralsnog uitgezonderd.
Zo niet gaat Arie alsnog aan de benzine/LPG (A)

P.s. Wanneer komt MB nu eens net als VW met n kant en klaar E-pakket voor de ombouw naar elektrisch rijden?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

11 nov 2019 16:18

Trouwens wel goed spul blijkbaar, die auto's van 15J en ouder: dat er nog 1,2 miljoen van rondrijden.. :goedzo: :D
Ik zie het niet gebeuren dat over ruim 15 J er nog 1,2 miljoen van de nieuwe auto's van nu rondrijden.. met die zuinige bromtol motoren van nu :roll:
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

11 nov 2019 18:35

E55amg schreef:Trouwens wel goed spul blijkbaar, die auto's van 15J en ouder: dat er nog 1,2 miljoen van rondrijden.. :goedzo: :D
Ik zie het niet gebeuren dat over ruim 15 J er nog 1,2 miljoen van de nieuwe auto's van nu rondrijden.. met die zuinige bromtol motoren van nu :roll:
:lol:
Exact, duurzaamheid lijkt wat dat aangaat geen rol meer te spelen...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 nov 2019 18:16

Ik hoorde vanmiddag dat we voortaan overdags 100 mogen rijden. Ben opgelucht want voorheen kon dat overdags in de randstad op veel snelwegen niet...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
CorW
Donateur
Berichten: 4245
Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
Mercedes-Benz: W140 S600
Specialisatie: Van alles een beetje
Locatie: Nijkerk

12 nov 2019 18:19

René SLK230 schreef:Ik hoorde vanmiddag dat we voortaan overdags 100 mogen rijden. Ben opgelucht want voorheen kon dat overdags in de randstad op veel snelwegen niet...
:lol: ik wist niet dat de randstad tot voorbij Amersfoort liep..
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

12 nov 2019 18:31

René SLK230 schreef:Ik hoorde vanmiddag dat we voortaan overdags 100 mogen rijden. Ben opgelucht want voorheen kon dat overdags in de randstad op veel snelwegen niet...
...zegt de grootste vervuiler :lol: Bij moderne auto's, zeker de Euro 6 met ad blue, is die NOX uitstoot helemaal niet zo hoog. Tenzij er sjoemelsoftware in zit om de ad Blue niet zo snel op te laten raken natuurlijk :owja:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

12 nov 2019 19:41

Vandaag las ik een leuke suggestie van iemand die schreef dat we auto's moeten gaan benoemen naar de herkomst van de energie. Een elektrische auto wordt dan een steenkool auto genoemd, aangezien het grootste percentage stroom kennelijk nog niet van zonnepaneeltjes en windmolens komt...
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 nov 2019 10:02

Aanhoudende populariteit van grote passagiersauto’s, suv’s, doet de milieuwinst van de opkomende elektrische auto’s voor een groot deel teniet.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/13/po ... t-a3980117
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Designparts
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

13 nov 2019 10:51

mbs.jpg
mbs.jpg (239.97 KiB) 618 keer bekeken
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7559
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

13 nov 2019 12:57

René SLK230 schreef:Aanhoudende populariteit van grote passagiersauto’s, suv’s, doet de milieuwinst van de opkomende elektrische auto’s voor een groot deel teniet.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/13/po ... t-a3980117
Tja, mensen kopen het als een gek, dan moet je de SUV 'bij wijze van' verbieden en dat wordt een lastige... ingrijpen in marktaanbod, en wat doe je met cross-over's en midi/maxi MPV's?

Overigens begrijp ik een statement in het artikel niet helemaal: waarom zijn SUV's lastiger te electrificeren dan andere auto's? Ze hebben een hoge neus, hoge achterbouw én de vloer zit een stuk hoger. Het lijkt mij juist veel makkelijker om de huidige stand accupakketten en elektromotoren weg te werken dan in compactere auto's. Zonder dat je nog hoger komt te zitten wordt de vloer gewoon dikker richting het wegdek en dat gaat prima want er is genoeg rijhoogte over om dat op te vangen, en de neus (bodemplaat tot motorkap) is volgens mij meestal ook wat hoger dan bij een sedan bijvoorbeeld.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

13 nov 2019 13:46

Maar je hebt al tweeëneenhalve ton auto, daar moeten dan tig kilo accu's bij en het moet nog een keer vlot optrekken. Met als gevolg dat die accu's zo leeg zijn.
Colin Chapman had het echt bij het juiste eind 8-)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8145
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

13 nov 2019 14:14

Ik heb zojuist door de World Energy Outlook 2019 gebladerd (is sinds vandaag uit, 810 blz., en hier te koop) aangezien dat de bron was achter het NRC artikel.
Er staat nergens in het rapport, maar dan ook nergens, wat een "SUV" is (anders dan waar de afkorting voor staat). Dit betekent volgens mij dat een Opel Mokka dus ook een SUV is, net als een Fiat 500x.

Het feit dat er meer SUVs worden verkocht vind ik niet zo interessant; er is al jaren een trend gaande dat juist de middenklasse auto's (zoals C-klasse), de bovenkant v.d. middenklasse (zoals de E-klasse) en de luxe klasse (zoals de S-klasse) ieder jaar gemiddeld genomen met meer vermogen worden verkocht, en dat ze gemiddeld een steeds hogere (lege) voertuigmassa hebben.
Bij SUVs is deze trend als enige personenauto juist omgekeerd: De gemiddelde massa gaat ieder jaar verder omlaag (lees: er vallen steeds meer kleine autootjes onder de definitie "SUV") net als het vermogen van de motor. Zie figuren 5-15 (massa) en 5-3 (vermogen) van deze publicatie.

Ik kan me heel goed voorstellen dat de toename in SUVs samenhangt met ofwel de toename van de welvaart voor een deel v.d. bevolking, dan wel met de vergrijzing (dan wel met een combinatie), maar dat dat niet per se een toename van de consumptie van diesel en benzine verklaart.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 nov 2019 17:19

Het gaat er natuurlijk om dat als het wagenpark gemiddeld zwaarder wordt en door z’n toenemende hoogte, bredere wielen en groter frontaal oppervlakte een slechtere luchtweerstand / Cw-waarde krijgt, het energiegebruik daarvan om in beweging te brengen en te houden, toeneemt.

Ga je n zware auto ook nog ns van accu’s voorzien neemt dat effect (energieonzuinig) alleen maar toe. De wet van behoud van ellende zeg maar. Of dat nou wel of niet SUV, MPV, of cross-over heet.

En als dat de trend is, staat dat natuurlijk haaks op het streven het energiegebruik terug te dringen.

Reden ovrgs dat men na WOII in Japan fabrikanten dwong/stimuleerde met kleine autootjes te komen en het energiebewustzijn daar bij fabrikanten hoger is dan hier, wat ws mede het wereldwijde succes van en de ontwikkeling door Toyota van z’n probleemloze hybrides verklaart.

Ik las pas in ik meen in NRC dat in DLD al stemmen opgaan de trend naar steeds groter en zwaarder te keren met desnoods verboden. T zal zo n vaart niet lopen maar signaleer het...

Duidelijk is dat markten zonder stimuli van overheden niet makkelijk produceren wat ihkv een algemeen belang (energiezuinig schoon betaalbaar transport voor dagelijks gebruik) voortbrengen.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 13 nov 2019 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 nov 2019 18:07

Volkswagen betert na het sjoemel-diesel-schandaal z'n leven en komt met vernieuwend volksvervoer: https://www.nu.nl/economie/6009060/prij ... -euro.html
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

13 nov 2019 19:46

René SLK230 schreef:Het gaat er natuurlijk om dat als het wagenpark gemiddeld zwaarder wordt en door z’n toenemende hoogte, bredere wielen en groter frontaal oppervlakte een slechtere Cw-waarde krijgt
Dat zal verlopig nog wel even doorzetten, die Chinezen willen een telkens groter smoelwerk wat niet alleen leidt tot wanstaltige creaties waar o.a. "dat andere merk" zich momenteel al behoorlijk schuldig aan maakt, maar is dus ook ten nadele van o.a. de Cw waarde en dus energie verbruik...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie