Ik heb zojuist door de
World Energy Outlook 2019 gebladerd (is sinds vandaag uit, 810 blz., en
hier te koop) aangezien dat de bron was achter het NRC artikel.
Er staat nergens in het rapport, maar dan ook nergens, wat een "SUV" is (anders dan waar de afkorting voor staat). Dit betekent volgens mij dat een Opel Mokka dus ook een SUV is, net als een Fiat 500x.
Het feit dat er meer SUVs worden verkocht vind ik niet zo interessant; er is al jaren een trend gaande dat juist de middenklasse auto's (zoals C-klasse), de bovenkant v.d. middenklasse (zoals de E-klasse) en de luxe klasse (zoals de S-klasse) ieder jaar gemiddeld genomen met meer vermogen worden verkocht, en dat ze gemiddeld een steeds hogere (lege) voertuigmassa hebben.
Bij SUVs is deze trend als enige personenauto juist omgekeerd: De gemiddelde massa gaat ieder jaar verder omlaag (lees: er vallen steeds meer kleine autootjes onder de definitie "SUV") net als het vermogen van de motor. Zie figuren 5-15 (massa) en 5-3 (vermogen) van
deze publicatie.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de toename in SUVs samenhangt met ofwel de toename van de welvaart voor een deel v.d. bevolking, dan wel met de vergrijzing (dan wel met een combinatie), maar dat dat niet per se een toename van de consumptie van diesel en benzine verklaart.
Arjen.
Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik
hier voor een tip.
Klik
hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik
hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het
logboek van mijn voormalige W245 B200.