Merk brandstof, maakt het uit?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Gebruikersavatar
Prometheus
Berichten: 960
Lid geworden op: 09 mei 2012 12:14
Mercedes-Benz: W201 W204
Locatie: Hoorn
Contacteer:

23 apr 2015 13:56

Wetenschappelijk onderzocht en tussen 'merk' en 'witte' brandstoffen is er geen verschil :owja:
Gebruikersavatar
jvdwmb
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mar 2010 11:47
Mercedes-Benz: W221 S500 4-Matic/ R230 SL500
Specialisatie: SAP, Computers, electronica
Locatie: Vught

24 apr 2015 09:53

In de meeste boekjes van autofabrikanten staat dat je geen additieve in de benzine mag gebruiken omdat dit schade aan de motor kan geven. Betekent dit nu ook dat de "Jerrycan" met een onbekend goedje als aditief gezien mag worden van de premium benzines?

Jan
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20871
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

24 apr 2015 10:07

Dat gaat over extra additieven die je zelf nog bij de brandstof kiepert. De additieven van de brandstofleverancier zijn gecontroleerd, wat je er zelf bijgooit kun je zelf bepalen... dat kan dus ook veel te veel zijn. Of je nu een half flesje op een volle tank toevoegt, of 2 flesjes op een kwart tank... dat scheelt nogal wat. Daar waarschuwt een autofabrikant voor.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
jvdwmb
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 mar 2010 11:47
Mercedes-Benz: W221 S500 4-Matic/ R230 SL500
Specialisatie: SAP, Computers, electronica
Locatie: Vught

24 apr 2015 10:46

Ervan uit gaat dat je precies de handleiding volgt van deze extra additieven zullen ook deze best gecontroleerd zijn door de fabrikant. Teveel is meestal wel schadelijk.
Premium fabrikanten en/of additieve fabrikanten controleren hun producten zeker maar heeft geen goedkeuring van de autofabrikanten. Ik kan hier niets over vinden op het internet dat Mercedes de additieve bij de benzine heeft goedgekeurd of dit onder certificering heeft toegestaan. Lijkt mij ook moeilijk te borgen als na het vullen van de tankwagen dit met een "jerrycan" erbij wordt gedaan. Moeilijk te controleren.
Je Zou ook een tank goedkope benzine kunnen tanken waarin niets zit en dan een extra additief erbij kunnen doen mocht dit nodig zijn?
Gebruikersavatar
Springbok
Berichten: 298
Lid geworden op: 11 jan 2015 21:10
Mercedes-Benz: A180 AMG (W176) - 2012

24 apr 2015 18:17

Ik heb nu voor het eerst sinds aanschaf van de A-klasse BP Ultimate getankt, maar ik moet toch zeggen dat hij net even wat lekkerder lijkt te lopen, vooral merkbaar als hij koud is. Ik ben benieuwd of er iets te merken is qua verbruik..
EricBenz
Donateur
Berichten: 973
Lid geworden op: 15 jul 2019 14:22
Mercedes-Benz: W204 250 CDI
Locatie: Utrecht

28 mei 2020 18:56

Leuk topic. Wellicht na 5 jaar weer nieuwe inzichten en ervaringen?

Tankte in het begin bij Tinq. De motor maakte een ongezond mechanisch geluid.
Premium diesel (Power Plus De Haan) er in en met de eerste tank het zelfde mechanische geluid. Volgens monteur vd Bovenkamp mogelijk nagelen van een verstuiver?
3e tank klonk de motor prima. En bij de premium diesel gebleven.

Iemand ervaring met Blauwe diesel B20?
https://futurefuels.nl/blauwe-diesel/ondernemers/
Gebruikersavatar
VriendHuug
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 feb 2020 14:15
Mercedes-Benz: W220 S500

29 mei 2020 23:19

___

Ik postte net in een topic wat off topic, dus hier is het beter op zijn plaats:

Benzine is inderdaad een smerige bende. Heel veel reststromen van de raffinaderij komen in de zogenaamde "gasoline blending pool" terecht. De samenstelling wisselt voortdurend, en verschilt per raffinaderij, per opslagtank, per seizoen, olieprijs, vraag & aanbod, milieuregels, enzovoorts. Met enorme kwaliteitsverschillen tot gevolg. En dan wordt er ook nog volop in gespeculeerd en gehandeld. De samenstelling is dus nooit hetzelfde, ondanks merknamen als V-power, Ultimate, enzovoorts. Duidelijk is natuurlijk dat "witte" pompen of goedkopere ketens scherp inkopen, dus dat raffinaderijen ook scherp verkopen.

Als argeloze autorijder tast je volledig in het duister waar je auto op loopt. Voor het wegverkeer komt het ook niet zo nauw.

Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot Jet A-1 vliegtuigbrandstof: die is zeer hoog gespecifieerd, en dus de kwaliteit altijd hoog en constant. Heeft natuurlijk met veiligheid te maken. Een vliegtuigmotor mag natuurlijk niet zomaar gaan haperen door slechte brandstof.


___
1814px-RefineryFlow.png
1814px-RefineryFlow.png (211.1 KiB) 1302 keer bekeken

___

Gasoline blending
One of the most critical economic issues for a petroleum refiner is selecting the optimal combination of components to produce final gasoline products. Gasoline blending is much more complicated than a simple mixing of components. First, a typical refinery may have as many as 8 to 15 different hydrocarbon streams to consider as blend stocks. These may range from butane, the most volatile component, to a heavy naphtha and include several gasoline naphthas from crude distillation, catalytic cracking, and thermal processing units in addition to alkylate, polymer, and reformate. Modern gasoline may be blended to meet simultaneously 10 to 15 different quality specifications, such as vapour pressure; initial, intermediate, and final boiling points; sulfur content; colour; stability; aromatics content; olefin content; octane measurements for several different portions of the blend; and other local governmental or market restrictions. Since each of the individual components contributes uniquely in each of these quality areas and each bears a different cost of manufacture, the proper allocation of each component into its optimal disposition is of major economic importance. In order to address this problem, most refiners employ linear programming, a mathematical technique that permits the rapid selection of an optimal solution from a multiplicity of feasible alternative solutions. Each component is characterized by its specific properties and cost of manufacture, and each gasoline grade requirement is similarly defined by quality requirements and relative market value. The linear programming solution specifies the unique disposition of each component to achieve maximum operating profit. The next step is to measure carefully the rate of addition of each component to the blend and collect it in storage tanks for final inspection before delivering it for sale. Still, the problem is not fully resolved until the product is actually delivered into customers’ tanks. Frequently, last-minute changes in shipping schedules or production qualities require the reblending of finished gasolines or the substitution of a high-quality (and therefore costlier) grade for one of more immediate demand even though it may generate less income for the refinery.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

30 mei 2020 09:21

Met de inmiddels 5% tot 10% bio shit die in de brandstof wordt vermengt sinds oktober vorig jaar wordt dit wellicht wel weer een actief topicje ja...
Sinds oktober vorig jaar tank ik dus permanent BP Ultimate 98 om dat E10 goedje zo lang mogelijk te vermijden.
Voorheen liet ik het altijd een beetje van de brandstofprijs afhangen of ik 95 of 98 tankte, ik vond wel degelijk dat mijn auto anders liep op BP 98 vs BP 95 echter de prijs was regelmatig dermate hoog dat ik dan toch maar 95 tankte.

Ik heb nooit een verschil kunnen ontdekken in verbruik, wel in het geluid wat de motor produceert en dat was/is met 98 gewoon een lekkerder minder rauw geluid.

Ik geloof dat iig BP in zijn 98, ondanks de E5 aanduiding, nog helemaal niks van bio rommel in die brandstof vermengt...
Op 1 of andere manier kan ik me ook niet aan de indruk onttrekken dat 98 sinds de invoering van E10 nu in algemeenheid wat meer wordt verkocht, ik zou best wel eens cijfertjes daarvan willen zien...

Aan het begin van het jaar was dat volgens het AD namelijk het geval
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11519
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

30 mei 2020 10:16

Ooit van iemand vernomen dat de witte pomp oude brandstof heeft. Het laatste beetje van het vat met miljoenen liters. Soms zou de kwaliteit nog wat opgepept worden met extra toevoegingen om de norm te halen. Ik heb zelf geen bewijzen van het bovenstaande.

Wat ik wel weet:
- De ene benzine stikt harder dan de andere.
- De ene jeukt meer dan de andere.
- Ook geven sommige meer aanslag op componenten.
- Een lesauto gehad op Tinq brandstof. Binnen de paar 1000 begonnen er injectoren te donderen. 2 stuks vervangen en toen de 3e aan de beurt was de klant elders laten tanken. Problemen verdwenen.
- Bij de Tinq een auto van Gulf zien lossen. Dat merk is voor mij gelijk afgeschreven.
- Benzine in een glas gooien geeft vaak een aanslag in het glas.
- Mijn vorige 50cc scooter reed op Shell 95 veel beter dan op Q8 95 die ik altijd tank omdat die op de route zit.
- Ik heb nog geen bewijzen gezien dat de brandstof waar je motor beter op loopt ook beter voor je brandstofsysteem is.....
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

30 mei 2020 10:57

Altijd leuk! Een topic met n=1 wijsheid zonder bronvermeldingen. :goedzo: Dan doe ik ook eens een n=1 wijsheid in het zakje.

Nu meer dan 100.000km met de achtcilinder getourd en alles erin geflikkerd wat maar het goedkoopste was (in Duitsland ook al jaren E10), witte pomp, zwarte pomp, Shell, Esso, BP, Texaco (die zijn soms ook het goedkoopste in de buurt). Een tijdje geleden de injectoren laten reinigen en controleren en die waren na reiniging even schoon als ervoor. Km-stand ca. 300.000. Filter en leidingen idem.

Soms gooi ik er uit balorigheid ook wel eens E98 in (als de prijs gunstig is zoals laatst of in het buitenland) en dan loopt de motor precies even geweldig. Kloppen of pingelen doet deze motor met gemiddelde compressie en dubbele vonk sowieso niet. Wel heb ik het cognitief dissonante idee dat de wagen dan ietsjepietsje zuiniger is. De hogere prijs moet natuurlijk ook worden goedgepraat, daar zijn in de psychologie boekenkasten over volgeschreven. Aan het gemeten verbruik heb ik nooit iets kunnen vaststellen - maar ja, wie kan dat wel zonder gewaarborgde testcyclus en nauwkeurige verbruiksmeting?

Kortom: het effect van ultra-mega-premium-hi-octane-superbrandstof zal voor sommigen enorm zijn, maar ik kan denk ik mijn geld beter besteden aan het bijhouden van de roestplekken dan aan deze kleren van de oliekeizers. :owja:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11246
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

30 mei 2020 11:08

Denk wel dat er n verschil is want daar jaren mee geëxperimenteerd en tank iig nooit witte pomp etc.

Los daarvan zal n “oude” motor ws minder last hebben van wisselende kwaliteiten brandstoffen dan moderne motoren waar toleranties kleiner zijn en allerlei elektronica bij het minste of geringste alarm slaat.

Laat staan de invloed van steeds meer ethanol in de benzine. Brrr...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
VriendHuug
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 feb 2020 14:15
Mercedes-Benz: W220 S500

30 mei 2020 11:22

Raimon schreef: 30 mei 2020 10:16 Ooit van iemand vernomen dat de witte pomp oude brandstof heeft. Het laatste beetje van het vat met miljoenen liters. Soms zou de kwaliteit nog wat opgepept worden met extra toevoegingen om de norm te halen.
Benzine kan inderdaad verouderen. Doordat het zowel vluchtige als lange koolstofketens kent, vervliegt een deel, en kan er residu vormen. Toevoeging van alcohol versterkt dit effect. Auto's, of bijvoorbeeld grasmaaiers die lang stil staan, kunnen hier problemen van ondervinden. Vaak verdunnen of verversen dus.

Van Wikipedia:

Stability
Quality gasoline should be stable for six months if stored properly, but as gasoline is a mixture rather than a single compound, it will break down slowly over time due to the separation of the components. Gasoline stored for a year will most likely be able to be burned in an internal combustion engine without too much trouble but the effects of long-term storage will become more noticeable with each passing month until a time comes when the gasoline should be diluted with ever-increasing amounts of freshly made fuel so that the older gasoline may be used up. If left undiluted, improper operation will occur and this may include engine damage from misfiring or the lack of proper action of the fuel within a fuel injection system and from an onboard computer attempting to compensate (if applicable to the vehicle). Gasoline should ideally be stored in an airtight container (to prevent oxidation or water vapor mixing in with the gas) that can withstand the vapor pressure of the gasoline without venting (to prevent the loss of the more volatile fractions) at a stable cool temperature (to reduce the excess pressure from liquid expansion and to reduce the rate of any decomposition reactions). When gasoline is not stored correctly, gums and solids may result, which can corrode system components and accumulate on wetted surfaces, resulting in a condition called "stale fuel". Gasoline containing ethanol is especially subject to absorbing atmospheric moisture, then forming gums, solids or two phases (a hydrocarbon phase floating on top of a water-alcohol phase).
The presence of these degradation products in the fuel tank or fuel lines plus a carburetor or fuel injection components makes it harder to start the engine or causes reduced engine performance. On resumption of regular engine use, the buildup may or may not be eventually cleaned out by the flow of fresh gasoline. The addition of a fuel stabilizer to gasoline can extend the life of fuel that is not or cannot be stored properly, though removal of all fuel from a fuel system is the only real solution to the problem of long-term storage of an engine or a machine or vehicle. Typical fuel stabilizers are proprietary mixtures containing mineral spirits, isopropyl alcohol, 1,2,4-trimethylbenzene or other additives. Fuel stabilizers are commonly used for small engines, such as lawnmower and tractor engines, especially when their use is sporadic or seasonal (little to no use for one or more seasons of the year). Users have been advised to keep gasoline containers more than half full and properly capped to reduce air exposure, to avoid storage at high temperatures, to run an engine for ten minutes to circulate the stabilizer through all components prior to storage, and to run the engine at intervals to purge stale fuel from the carburetor.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11519
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

30 mei 2020 11:28

VriendHuug schreef: 30 mei 2020 11:22
Raimon schreef: 30 mei 2020 10:16 Ooit van iemand vernomen dat de witte pomp oude brandstof heeft. Het laatste beetje van het vat met miljoenen liters. Soms zou de kwaliteit nog wat opgepept worden met extra toevoegingen om de norm te halen.
Benzine kan inderdaad verouderen. Doordat het zowel vluchtige als lange koolstofketens kent, vervliegt een deel, en kan er residu vormen. Toevoeging van alcohol versterkt dit effect. Auto's, of bijvoorbeeld grasmaaiers die lang stil staan, kunnen hier problemen van ondervinden. Vaak verdunnen of verversen dus.
Inderdaad. Maar nu nog het bewijs dat het inderdaad oud is en dat we dat bij de witte pomp krijgen.
Het verhaal wat die man mij vertelde leek plausibel. Maar zo ken ik meerdere verhalen die achteraf niet klopte. Al heb ik die man wel hoog staan mbt zijn kennis.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

30 mei 2020 11:34

Even gegraven ;)
Overigens maak ik tegenwoordig relatief weinig kilometers met de E55 en gaat er alleen nog maar Superplus in.
Bijlagen
Screenshot_20200530-113058.png
Screenshot_20200530-113058.png (124.67 KiB) 1151 keer bekeken
Screenshot_20200530-113031.png
Screenshot_20200530-113031.png (171.98 KiB) 1151 keer bekeken
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5665
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

30 mei 2020 12:00

Your mileage may vary, zeggen ze een paar zeeën naar het westen verderop... :lol: ;)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Plaats reactie