Ik tank eigenlijk altijd de goedkoopste brandstof. Toen ik in het buitenland was toch besloten om voor de duurste diesel te gaan. En wat blijkt, na 4500km geen enkel verschil in verbruik kunnen merken. Het is even stabiel als altijd, rond de 1:13
Wat zijn jullie ervaringen? Of heeft een motor die ouder is ook meer vervuiling en merk je daardoor wel verschil na 2-3 tankbeurten?
Merk brandstof, maakt het uit?
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
De test op zich is best een aardige, alleen is ie verkeerd uitgevoerd.
We vergelijken appels met peren, want onze 'goedkoopste' zou maar zo eens de duurste in het buitenland kunnen zijn.
De test was zuiverder als je de duurste en goedkoopste in NL had getest, en dan ook nog eens op basis van hetzelfde rijgedrag.
Daarnaast geloof ik overigens dat het met diesel wat minder nauw luistert dan met benzine.
Met benzine kan gevarieerd worden met het octaangetal. Diesel kent dat niet.
Wat zal dan het verschil zijn? Ik zie hem als een wijn waar je wel hoofdpijn van krijgt en een die dat niet heeft.
En dat heeft met de zuiverheid te maken.
We vergelijken appels met peren, want onze 'goedkoopste' zou maar zo eens de duurste in het buitenland kunnen zijn.
De test was zuiverder als je de duurste en goedkoopste in NL had getest, en dan ook nog eens op basis van hetzelfde rijgedrag.
Daarnaast geloof ik overigens dat het met diesel wat minder nauw luistert dan met benzine.
Met benzine kan gevarieerd worden met het octaangetal. Diesel kent dat niet.
Wat zal dan het verschil zijn? Ik zie hem als een wijn waar je wel hoofdpijn van krijgt en een die dat niet heeft.
En dat heeft met de zuiverheid te maken.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Het maakt wel degelijk uit bij welke pomp je tankt, de zogenaamde 'witte' pompen kunnen problemen opleveren. Sommige motoren zijn er gevoelig voor (slechter lopen tot verstopte injectoren aan toe, hoger verbruik). Wat je met 'goedkoop' bedoelt weet ik niet, zolang het merkpompen zijn zit je over het algemeen wel goed.
Niet voor niets wordt bij rare motorproblemen regelmatig gevraagd wat je tankt, en zijn die fratsen vaak over als je van de witte pompen afstapt...
Niet voor niets wordt bij rare motorproblemen regelmatig gevraagd wat je tankt, en zijn die fratsen vaak over als je van de witte pompen afstapt...
Logboek S500.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 02 aug 2014 21:53
Ik heb V Power diesel getankt in plaats van Tango brandstof in Nederland. Omdat er veel mensen zijn die zeggen dat het enorm uitmaakt wilde ik het eens proberen. Zonder resultaat voor mij.
- benz 190
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 11 okt 2005 22:21
- Mercedes-Benz: W210 2.2 CDI W126 300se W124 300 e
- Locatie: emmen
Heb zelf de test gemaakt en ben tot de conclusie gekomen.
Na 1 keer tanken kun je het niet goed meten.
Dat na 3 x goedkope diesel getankt te hebben er minder km gereden kon worden.
En dat de motor beter en lekkerder loopt.
En het verschil tussen dure en goedkope is niet schrikbarend groot dat ik de duurdere tank.
Johnnie
Na 1 keer tanken kun je het niet goed meten.
Dat na 3 x goedkope diesel getankt te hebben er minder km gereden kon worden.
En dat de motor beter en lekkerder loopt.
En het verschil tussen dure en goedkope is niet schrikbarend groot dat ik de duurdere tank.
Johnnie
jedem Auto kann mann fahren,aber wenn ein Stern drauf ist !
fährt er besser
fährt er besser
-
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
- Mercedes-Benz: E55 AMG
- Specialisatie: Wachten
Met diesel maakt het wel verschil of ik Ultimate tank of huistuinkeukendiesel.
Ik had met Ultimate een veel rauwere motorloop, veel meer dieselklop.
Dat was vanaf nieuw tot zo'n 10.000 km, onderzoek bij de dealer etc, zelfs nog verstuivers vervangen, maakte niets uit.
Vervolgens huistuinkeukendiesel gaan tanken en vrijwel direct (500 km...) was de motorloop veel rustiger, dieselklop zo goed als weg.
Voor het verbruik maakte het ook niets uit en bij de dealer wordt nu ook geadviseerd bij rauwe motorloop gewone diesel te tanken ipv de 'toverdiesel' van welk merk dan ook.( al is Ultimate het meest gebruikt)
Ik had met Ultimate een veel rauwere motorloop, veel meer dieselklop.
Dat was vanaf nieuw tot zo'n 10.000 km, onderzoek bij de dealer etc, zelfs nog verstuivers vervangen, maakte niets uit.
Vervolgens huistuinkeukendiesel gaan tanken en vrijwel direct (500 km...) was de motorloop veel rustiger, dieselklop zo goed als weg.
Voor het verbruik maakte het ook niets uit en bij de dealer wordt nu ook geadviseerd bij rauwe motorloop gewone diesel te tanken ipv de 'toverdiesel' van welk merk dan ook.( al is Ultimate het meest gebruikt)
- ruub-sterw201
- Berichten: 6356
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Ik heb van het weekend zonnebloemolie getankt bij de Aldi, daar rijd ie pas zuinig op! En waarom ik dat tank? Gaat ie zo heerlijk van stinken
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
- SK
- Berichten: 5670
- Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
- Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
- Specialisatie: pizza con filtri dell'aria
ik vind het wel lekker ruiken
Mijn 250D heb ik ook twee jaar geleden ppo ingekieperd. Het verbruik ging omlaag terwijl dit al erg goed was.
Het was slechts een test, ik tank wel altijd gewone diesel aan de merkpomp.
Mijn 250D heb ik ook twee jaar geleden ppo ingekieperd. Het verbruik ging omlaag terwijl dit al erg goed was.
Het was slechts een test, ik tank wel altijd gewone diesel aan de merkpomp.
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 02 aug 2014 21:53
Ik vind 10-12 cent per liter nog een behoorlijk verschil op 8000 liter per jaar.benz 190 schreef:Heb zelf de test gemaakt en ben tot de conclusie gekomen.
Na 1 keer tanken kun je het niet goed meten.
Dat na 3 x goedkope diesel getankt te hebben er minder km gereden kon worden.
En dat de motor beter en lekkerder loopt.
En het verschil tussen dure en goedkope is niet schrikbarend groot dat ik de duurdere tank.
Johnnie
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
2 auto's (W176 diesel M607, W246 benzine M270) allebei motor klachten.
De diesel nagelen en hebben we tot 2 keer toe een injector vervangen. De auto was 20.000 km auto toen hij voor de 3e keer binnen kwam. Na overleg met de klant niks vervangen en is hij gestopt om bij tinq te tanken. Deze week contact gehad met de klant en de klachten zijn weg. Hij tankt nu "normale" bp/Shell diesel.
De benzine uitvoering had een duidelijk hoorbare brandstofpomp. Ook deze klant was klant bij een tinq pomp. Voordat we iets vervangen hebben de klant 2 tanken a-merk laten tanken en de klachten zijn over.
De diesel nagelen en hebben we tot 2 keer toe een injector vervangen. De auto was 20.000 km auto toen hij voor de 3e keer binnen kwam. Na overleg met de klant niks vervangen en is hij gestopt om bij tinq te tanken. Deze week contact gehad met de klant en de klachten zijn weg. Hij tankt nu "normale" bp/Shell diesel.
De benzine uitvoering had een duidelijk hoorbare brandstofpomp. Ook deze klant was klant bij een tinq pomp. Voordat we iets vervangen hebben de klant 2 tanken a-merk laten tanken en de klachten zijn over.
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Als je er vanuit gaat dat je verbruikt hetzelfde blijft wel ja, maar mijn ervaring is dat het spul van een witte pomp minder rendement geeft dan andere pompen.Infraroodborstje schreef:Ik vind 10-12 cent per liter nog een behoorlijk verschil op 8000 liter per jaar.
Logboek S500.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8041
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Ik tank zolang ik rij al Avia, nooit (aanwijsbare) problemen gehad...
Scheelt toch een aantal centen per liter en omdat ik altijd daar tank, is het uiteindelijke verschil best groot...
Scheelt toch een aantal centen per liter en omdat ik altijd daar tank, is het uiteindelijke verschil best groot...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 02 aug 2014 21:53
Ok, maar ik heb nu diverse tankbeurten "dure" brandstof getankt en ik merk dus gewoon 0,0 verschil met het goedkope spul. Afgezien wat het verder met de onderdelen in de motor doet uiteraard.plorie schreef:Als je er vanuit gaat dat je verbruikt hetzelfde blijft wel ja, maar mijn ervaring is dat het spul van een witte pomp minder rendement geeft dan andere pompen.Infraroodborstje schreef:Ik vind 10-12 cent per liter nog een behoorlijk verschil op 8000 liter per jaar.