Ik heb me laten verleiden tot het kopen van een setje om zelf een ster in de voorruit te repareren. De verwachtingen waren niet al te hoog gespannen, ook al omdat het setje minder dan 15 euro was. Op de set stond dat het resultaat sterk afhankelijk was van de tijd die genomen is alvorens tot reparatie over te gaan. De ster zat er waarschijnlijk al lang in. Zeker in die 2 maand dat ik hem (Renault Espace, vandaar offtopic) heb.
De uitgangssituatie. Let wel, dit was een goede dag, soms is de hele ster zeg maar donker.
Er moet een soort spin met zuignappen op gezet worden. Het mondje van het inzetstuk moet op het gat (van de ster) zitten. Vervolgens 5 druppels vloeibaar hars erin, en met een indraaidopje aandraaien. Hierdoor wordt de hars soort van in de ster geperst.
Dit is overigens na de 2e keer drupjes erin. Na de tweede keer zag ik de donkere plek op slag verdwijnen. Magisch
Na de spin eraf gehaald te hebben moest het 10 min harden in de zon, met een plasticje er over.
En het resultaat. Als je goed kijkt is te zien dat de contouren nog iets zichtbaar zijn en dat er dus een dramatische verbetering is. Deze foto doet niet helemaal goed recht aan de reparatie. Ik heb wel eens een putje bij carglass laten doen met een slechter resultaat.
Naar mijn mening een aanrader voor iedereen die de auto WA heeft verzekerd
Zelf ster in de voorruit repareren
- Cornelis
- Berichten: 11185
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Knap gedaan !
Ik wil als oud "ervaringsdeskundige" bij de glasboer wel een paar zaken verhelderen over deze reparatie voordat iedereen
zo'n mooi resutaat verwacht voor 15 euro.
Wat je op de foto's ziet is het zogenaamde koeienoog. Deze koeienogen geven altijd het mooiste resultaat bij ruitreparaties en
de kans op doorscheuren tijdens de reparatie is eigenlijk nihil. Wat altijd zichtbaar blijft is het inslagpunt van het steentje
op het oppervlak en onder bepaalde invalshoeken de "breuklijntjes" van de beschadiging.
Onzichtbaar repareren bestaat niet.
Dit komt omdat er geen scheurtjes in het ruitoppervlak zitten buiten het koeienoog. Er ligt als het ware een mooie ronde glasschilver van de
buitenruit op het folie wat tussen de ruiten zit. (gelaagd glas bestaat uit 2 ruiten met een zachte folie er tussen)
Bij een ster met uitlopers, kleine scheurtjes alle kanten op, is de kans op doorscheuren met deze methode relatief groot omdat je druk zet
op de scheurtjes.
Doordat de hars er in geperst wordt zet je druk op de beschadiging om de lucht eruit te persen. De hars loopt dan in het beschadigde gedeelte
en perst de lucht weg.
Bij Carglass pasten wij de methode toe met vacuum waarbij eerst de beschadiging volledig vacuum getrokken wordt en als dit vacuum er is
vloeit in de tweede fase van dit proces de hars in de ruimte waar geen lucht meer zit. Door het gemaakte vacuum wordt de hars er als het
ware ingezogen.
Voor beide methodes geldt inderdaad dat hoe meer tijd je neemt des te groter de kans op een geslaagde reparatie.
Verder is bij elke reparatie de temperatuur belangrijk. Hoe kouder hoe minder vloeibaar de hars en hoe minder het resultaat.
Bij koud weer kan het helpen om de voorruit ontwaseming hoog te zetten zodat de ruit warm wordt.
Uitharden van de hars wordt normaal gesproken gedaan met een lamp met ultraviolet licht...... en inderdaad dat zit ook in ons zonlicht
Blijft staan dat ik dit een prachtige reparatie vindt !!
Ik wil als oud "ervaringsdeskundige" bij de glasboer wel een paar zaken verhelderen over deze reparatie voordat iedereen
zo'n mooi resutaat verwacht voor 15 euro.
Wat je op de foto's ziet is het zogenaamde koeienoog. Deze koeienogen geven altijd het mooiste resultaat bij ruitreparaties en
de kans op doorscheuren tijdens de reparatie is eigenlijk nihil. Wat altijd zichtbaar blijft is het inslagpunt van het steentje
op het oppervlak en onder bepaalde invalshoeken de "breuklijntjes" van de beschadiging.
Onzichtbaar repareren bestaat niet.
Dit komt omdat er geen scheurtjes in het ruitoppervlak zitten buiten het koeienoog. Er ligt als het ware een mooie ronde glasschilver van de
buitenruit op het folie wat tussen de ruiten zit. (gelaagd glas bestaat uit 2 ruiten met een zachte folie er tussen)
Bij een ster met uitlopers, kleine scheurtjes alle kanten op, is de kans op doorscheuren met deze methode relatief groot omdat je druk zet
op de scheurtjes.
Doordat de hars er in geperst wordt zet je druk op de beschadiging om de lucht eruit te persen. De hars loopt dan in het beschadigde gedeelte
en perst de lucht weg.
Bij Carglass pasten wij de methode toe met vacuum waarbij eerst de beschadiging volledig vacuum getrokken wordt en als dit vacuum er is
vloeit in de tweede fase van dit proces de hars in de ruimte waar geen lucht meer zit. Door het gemaakte vacuum wordt de hars er als het
ware ingezogen.
Voor beide methodes geldt inderdaad dat hoe meer tijd je neemt des te groter de kans op een geslaagde reparatie.
Verder is bij elke reparatie de temperatuur belangrijk. Hoe kouder hoe minder vloeibaar de hars en hoe minder het resultaat.
Bij koud weer kan het helpen om de voorruit ontwaseming hoog te zetten zodat de ruit warm wordt.
Uitharden van de hars wordt normaal gesproken gedaan met een lamp met ultraviolet licht...... en inderdaad dat zit ook in ons zonlicht
Blijft staan dat ik dit een prachtige reparatie vindt !!
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Siemi
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 mei 2008 15:15
- Mercedes-Benz: Range Rover Sport TDV8
- Specialisatie: BPM, import en export
- Locatie: Kleve
- Contacteer:
Het ging vanzelf en was monkey proofamulder2001 schreef:Knap! Hoort dit niet eigenlijk in de "How to" sectie plaats?
Dit was de voorruit van mijn Espace, maar aangezien ik niks met Renaults heb, en ik denk dat er genoeg anderen zijn die er wat aan hebben, plaats ik het hier. Op eBay zoeken naar iets als Scheibenreparatur en je vind het zo.
De scheur in de voorruit van de Benz heeft vanavond overigens 0,0 effect gehad. Sterker nog, tijdens het drukken werd die nog 1 cm langer
- Cornelis
- Berichten: 11185
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Dat hangt van de afwerking van het oppervlak af waar het "pitje" in de ruit zit dat nu gevuldJabo schreef:Ik ben altijd bang dat tijdens regen met je wissers aan dit een streep blijft geven. Is dat zo?
Jabo
is met hars.
De rest van de hars wordt na het uitharden weggeschraapt met een scherp "scheer"mesje en polijstmiddel.
Dat blijft dof en kan mogelijk strepen veroorzaken.
Een goede reparateur polijst echter dit plekje en dan is de kans op strepen nihil, mits de hars gelijk ligt
aan het glasoppervlak, dus geen bultje of kuiltje.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Siemi
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 06 mei 2008 15:15
- Mercedes-Benz: Range Rover Sport TDV8
- Specialisatie: BPM, import en export
- Locatie: Kleve
- Contacteer:
Hmmm, polijstmiddel heb ik er nog niet bij gehad. Kan ik nog proberen, misschien wordt het laatste restpuntje dan nog minder. Met de ruitesproeier erop heb ik geen verschil gemerkt met ervoor. Door het schrapen met het mesje, is de bovenkant van het gaatje wel iets wittig geworden.
Meer mensen die hier ervaring mee hebben en zo ja, hoe is je ervaring met dit product?
Heb een Vito 108D.! autoruit reparatie