Wat heb je vandaag aan je Mercedes gedaan?

Zinnige onderwerpen die niet in bovenstaande categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 jun 2021 20:58

Soundmodul ingebouwd? Ben benieuwd naar het geluid.
#doeslief
gnoe
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

27 jun 2021 23:41

M.B schreef: 27 jun 2021 09:37 Gisteren dashcam voor en achtercamera ingebouwd met parkeerfunctie.

Werkt perfect moet ik zeggen en ook mooi beeld. Plus je kan alles downloaden en zien op je telefoon. (Mits je in de auto zit).
Mooi aangelegd. Ik heb ook een w205 (c350e) met stereo camera + regensensor, dus dan vallen de 'ingebouwde' dashcams in de plastic cover helaas af. Maar deze 70mai lijkt vrij compact, zie ik dat goed? Heb je nog andere types overwogen?

Ik zie dat je de voeding langs de A-stijl hebt lopen, is dat rechts bij het dashboard een fusebox waar je hebt afgetapt?
En is de kabel voor de rearcam makkelijk langs het plafond te leiden? Heeft die ook nog een eigen voeding nodig?
M.B
Donateur
Berichten: 356
Lid geworden op: 10 nov 2020 13:18
Mercedes-Benz: 2018, W213 Exclusive Premium Plus, E200

28 jun 2021 15:17

gnoe schreef: 27 jun 2021 23:41
M.B schreef: 27 jun 2021 09:37 Gisteren dashcam voor en achtercamera ingebouwd met parkeerfunctie.

Werkt perfect moet ik zeggen en ook mooi beeld. Plus je kan alles downloaden en zien op je telefoon. (Mits je in de auto zit).
Mooi aangelegd. Ik heb ook een w205 (c350e) met stereo camera + regensensor, dus dan vallen de 'ingebouwde' dashcams in de plastic cover helaas af. Maar deze 70mai lijkt vrij compact, zie ik dat goed? Heb je nog andere types overwogen?

Ik zie dat je de voeding langs de A-stijl hebt lopen, is dat rechts bij het dashboard een fusebox waar je hebt afgetapt?
En is de kabel voor de rearcam makkelijk langs het plafond te leiden? Heeft die ook nog een eigen voeding nodig?

Ik heb de kabel voor de spanning naar de (voor)camera via de linker A-style gelegd. Daar zit een zekeringbox.

De kabel voor de continue stroom (parkeerfunctie) heb ik aangesloten op de zekering voor de analoge klok. Die voor de spanning als ik de auto start, is aangesloten op de zekering van het lampje, van het handschoenenkastje. Er zit een hardwirekit op aangesloten. Hierdoor schakelt de camera automatisch compleet uit, als je accuspanning onder de 11,6v komt.

Dus je accu is beschermd.

De kabel van de achtercamera heb ik via de rechterkant getrokken. De achtercamera zit aangesloten op de voorcamera en wordt gevoed door de voorcamera. Alle kabels zijn heel makkelijk weg te leiden, je hebt ruimte tussen je dakbekleding en je raam/deuren om de kabel ik weg te werken.

Kijk alleen goed uit, dat je de kabels niet over je airbags heen legt. Ik heb ze via de kabelboom die er ligt geplaatst.

Je ziet in de auto en als bestuurder zijnde, totaal niks van het geheel. Camera voor zit rechts van de spiegel, omdat dat de beste plek in mijn ogen is. Anders moet je hem onder je spiegelkap plaatsen, maar dan kan die in de weg zitten.

De dashcam zelf is inderdaad compact. Mooi beeld en doet goed zijn werk.

Ik ben er zeer tevreden over.

Voor mij als leek, was het een half uurtje werk.
W213 Exclusive Premium Plus Designo
viewtopic.php?t=109314
gnoe
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

28 jun 2021 22:46

M.B schreef: 28 jun 2021 15:17
Voor mij als leek, was het een half uurtje werk.
Thanks, dat klinkt goed. Zaten er ook verloopjes/connectoren voor in de fusebox bij?
Ik ben niet onhandig, maar doe het niet dagelijks, dus fijn dat je bevestigt dat het meevalt.
Reden genoeg om dit verder overwegen!
M.B
Donateur
Berichten: 356
Lid geworden op: 10 nov 2020 13:18
Mercedes-Benz: 2018, W213 Exclusive Premium Plus, E200

29 jun 2021 11:56

gnoe schreef: 28 jun 2021 22:46
M.B schreef: 28 jun 2021 15:17
Voor mij als leek, was het een half uurtje werk.
Thanks, dat klinkt goed. Zaten er ook verloopjes/connectoren voor in de fusebox bij?
Ik ben niet onhandig, maar doe het niet dagelijks, dus fijn dat je bevestigt dat het meevalt.
Reden genoeg om dit verder overwegen!
Nee deze zaten er niet. Ik heb daarom ook het kabeltje, om het pootje van de zekering gedraaid en zo erin geplaatst.
W213 Exclusive Premium Plus Designo
viewtopic.php?t=109314
gnoe
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

29 jun 2021 13:35

M.B schreef: 29 jun 2021 11:56
gnoe schreef: 28 jun 2021 22:46
M.B schreef: 28 jun 2021 15:17
Voor mij als leek, was het een half uurtje werk.
Thanks, dat klinkt goed. Zaten er ook verloopjes/connectoren voor in de fusebox bij?
Ik ben niet onhandig, maar doe het niet dagelijks, dus fijn dat je bevestigt dat het meevalt.
Reden genoeg om dit verder overwegen!
Nee deze zaten er niet. Ik heb daarom ook het kabeltje, om het pootje van de zekering gedraaid en zo erin geplaatst.
Ja die optie was ik ook al in een filmpje tegengekomen; een nuloptie want liever zet ik bedrading degelijker vast.
Nogmaals dank, ik ga nog even in merken/types dashcams duiken maar de 70Mai A500s is wel een goede kandidaat.
M.B
Donateur
Berichten: 356
Lid geworden op: 10 nov 2020 13:18
Mercedes-Benz: 2018, W213 Exclusive Premium Plus, E200

29 jun 2021 16:41

gnoe schreef: 29 jun 2021 13:35
M.B schreef: 29 jun 2021 11:56
gnoe schreef: 28 jun 2021 22:46

Thanks, dat klinkt goed. Zaten er ook verloopjes/connectoren voor in de fusebox bij?
Ik ben niet onhandig, maar doe het niet dagelijks, dus fijn dat je bevestigt dat het meevalt.
Reden genoeg om dit verder overwegen!
Nee deze zaten er niet. Ik heb daarom ook het kabeltje, om het pootje van de zekering gedraaid en zo erin geplaatst.
Ja die optie was ik ook al in een filmpje tegengekomen; een nuloptie want liever zet ik bedrading degelijker vast.
Nogmaals dank, ik ga nog even in merken/types dashcams duiken maar de 70Mai A500s is wel een goede kandidaat.

Je kan er inderdaad een piggy back op plaatsen. Dat ga ik ook doen van het weekend denk ik. Geeft niet iets meer zekerheid.

Maar de 70mai is een goeie cam vind ik en vooral een mooie prijs.

Via Aliexpress besteld, was binnen enkele dagen in huis.
W213 Exclusive Premium Plus Designo
viewtopic.php?t=109314
Blij dat ik rij
Donateur
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 feb 2021 09:09
Mercedes-Benz: X118 200 Denim Blue

29 jun 2021 16:51

Banden spanning Verlaagd, deze was door de dealer op 3 bar gezet, rijdt nu nog comfortabeler.
gnoe
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

29 jun 2021 17:17

M.B schreef: 29 jun 2021 16:41 Maar de 70mai is een goeie cam vind ik en vooral een mooie prijs.

Via Aliexpress besteld, was binnen enkele dagen in huis.
Ja zag ik, uit het warehouse in Polen, dus ook geen invoerkosten die nu na 1juli erbij zouden komen. Ik heb 'm besteld.

Heb je ook overwogen om de camera helemaal bovenaan de ruit (aan passagierskant) te plaatsen? Dan is het discreter weggewerkt en meer uit het zicht. Misschien niet/ lastiger te bedienen vanuit de bestuurdersstoel, maar in principe is het toch 'fire & forget' na het instellen en het meeste kun je via de App regelen.
M.B
Donateur
Berichten: 356
Lid geworden op: 10 nov 2020 13:18
Mercedes-Benz: 2018, W213 Exclusive Premium Plus, E200

30 jun 2021 09:32

gnoe schreef: 29 jun 2021 17:17
M.B schreef: 29 jun 2021 16:41 Maar de 70mai is een goeie cam vind ik en vooral een mooie prijs.

Via Aliexpress besteld, was binnen enkele dagen in huis.
Ja zag ik, uit het warehouse in Polen, dus ook geen invoerkosten die nu na 1juli erbij zouden komen. Ik heb 'm besteld.

Heb je ook overwogen om de camera helemaal bovenaan de ruit (aan passagierskant) te plaatsen? Dan is het discreter weggewerkt en meer uit het zicht. Misschien niet/ lastiger te bedienen vanuit de bestuurdersstoel, maar in principe is het toch 'fire & forget' na het instellen en het meeste kun je via de App regelen.
Ja dat heb ik inderdaad overwogen en naar gekeken. Maar ik vond dat ik dan de voorkant niet helemaal lekker in beeld had. Aan de bestuurderszijde mis je dan eigenlijk net iets te veel. Dus daarom zoveel mogelijk in het midden geplaatst.
W213 Exclusive Premium Plus Designo
viewtopic.php?t=109314
gnoe
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

30 jun 2021 21:17

OK ik zal het eens vergelijken.
Nog even zien waar ik goedkoop een piggyback vandaan tover nu Ali door de taxes geen huisleverancier meer is voor dit soort goodies.

Ik probeerde net trouwens het deksel van de fusebox links van het dashboard te verwijderen (met een kunststof pry tool) maar kreeg het niet voor elkaar. Lijkt met heel veel kracht te moeten of doe ik iets verkeerd. Uiteraard in het boekje gekeken waar ik moet trekken maar geen effect...
M.B
Donateur
Berichten: 356
Lid geworden op: 10 nov 2020 13:18
Mercedes-Benz: 2018, W213 Exclusive Premium Plus, E200

30 jun 2021 22:11

gnoe schreef: 30 jun 2021 21:17 OK ik zal het eens vergelijken.
Nog even zien waar ik goedkoop een piggyback vandaan tover nu Ali door de taxes geen huisleverancier meer is voor dit soort goodies.

Ik probeerde net trouwens het deksel van de fusebox links van het dashboard te verwijderen (met een kunststof pry tool) maar kreeg het niet voor elkaar. Lijkt met heel veel kracht te moeten of doe ik iets verkeerd. Uiteraard in het boekje gekeken waar ik moet trekken maar geen effect...

Ja gaat lastig. Ik heb een dun schroevendraaiertje gepakt, met een stoffen doek eromheen en zo geopend. Je moet hem iets verder erin stoppen en gewoon kracht zetten inderdaad.
W213 Exclusive Premium Plus Designo
viewtopic.php?t=109314
Gebruikersavatar
AndyP
Donateur
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
Locatie: Twente

02 jul 2021 11:54

Heb m net ff van de oprit gehaald en op straat geparkeerd ivm bezoek.
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
gnoe
Berichten: 176
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

03 jul 2021 19:35

M.B schreef: 30 jun 2021 22:11 Ja gaat lastig. Ik heb een dun schroevendraaiertje gepakt, met een stoffen doek eromheen en zo geopend. Je moet hem iets verder erin stoppen en gewoon kracht zetten inderdaad.
Het verwijderen van de afdekking ging echt heel ongebruikelijk lastig, maar met wat gepiel toch losgekregen.
Gisteren (vrijdagmiddag) was DHL al geweest om het pakje te bezorgen terwijl ik pas dinsdagavond had besteld. Echt heel rap! Snelle levering vanuit Polen heb ik vaker met Ali meegemaakt, maar toch weer positief verrast.

Vandaag kon ik dus inbouwen. Kabels leggen ging wel vlot, maar vooral de draden goed wegwerken bij de kap van de binnenspiegel was wel een gedoe. Sowieso om deze eraf te krijgen (zie tips hier) maar zoveel ruimte is er ook niet om de kabels mooi te laten lopen. Met wat tiewraps vastzetten aan het lopende kabelboompje hielp enigzins.
IMG_2885.JPG
IMG_2885.JPG (75.43 KiB) 594 keer bekeken
Voor aansluiting bij de fusebox heb ik netjes twee (lege) piggybacks gehaald bij de automaterialenzaak. Bijna 20 euro voor 2, echt ongelooflijk dat dit zoveel moet kosten :(
IMG_2886.JPG
IMG_2886.JPG (55.67 KiB) 594 keer bekeken
Daarna nog even zoeken naar de juiste zekeringen om te splitten. Die van de analoge klok (206) aan de linkerkant was vlot gevonden, maar ik kon geen goede zekering layout van de c350e vinden, die aan de rechterkant net even anders is dan een w205, maar ik denk dat ik de goede heb gepakt.
IMG_2889_2.jpg
IMG_2889_2.jpg (169.48 KiB) 594 keer bekeken
Daarna nog de achtercamera op het raam monteren en ik dacht via de app het beeld wel te kunnen zien om 'm netjes recht te kunnen plakken maar dat lijkt helaas niet te kunnen.. Dus maar een beetje op de gok gedaan. Wat wel een beetje irritant is zijn de lijntjes van de achterruitverwarming in het beeld. Maar daar is weinig aan te doen.

Al met al ben ik er wel de middag zoet mee geweest, maar als je dit vaker doet gaat dat een stuk vlotter natuurlijk.
M.B
Donateur
Berichten: 356
Lid geworden op: 10 nov 2020 13:18
Mercedes-Benz: 2018, W213 Exclusive Premium Plus, E200

06 jul 2021 22:40

gnoe schreef: 03 jul 2021 19:35
M.B schreef: 30 jun 2021 22:11 Ja gaat lastig. Ik heb een dun schroevendraaiertje gepakt, met een stoffen doek eromheen en zo geopend. Je moet hem iets verder erin stoppen en gewoon kracht zetten inderdaad.
Het verwijderen van de afdekking ging echt heel ongebruikelijk lastig, maar met wat gepiel toch losgekregen.
Gisteren (vrijdagmiddag) was DHL al geweest om het pakje te bezorgen terwijl ik pas dinsdagavond had besteld. Echt heel rap! Snelle levering vanuit Polen heb ik vaker met Ali meegemaakt, maar toch weer positief verrast.

Vandaag kon ik dus inbouwen. Kabels leggen ging wel vlot, maar vooral de draden goed wegwerken bij de kap van de binnenspiegel was wel een gedoe. Sowieso om deze eraf te krijgen (zie tips hier) maar zoveel ruimte is er ook niet om de kabels mooi te laten lopen. Met wat tiewraps vastzetten aan het lopende kabelboompje hielp enigzins.

IMG_2885.JPG

Voor aansluiting bij de fusebox heb ik netjes twee (lege) piggybacks gehaald bij de automaterialenzaak. Bijna 20 euro voor 2, echt ongelooflijk dat dit zoveel moet kosten :(

IMG_2886.JPG

Daarna nog even zoeken naar de juiste zekeringen om te splitten. Die van de analoge klok (206) aan de linkerkant was vlot gevonden, maar ik kon geen goede zekering layout van de c350e vinden, die aan de rechterkant net even anders is dan een w205, maar ik denk dat ik de goede heb gepakt.

IMG_2889_2.jpg

Daarna nog de achtercamera op het raam monteren en ik dacht via de app het beeld wel te kunnen zien om 'm netjes recht te kunnen plakken maar dat lijkt helaas niet te kunnen.. Dus maar een beetje op de gok gedaan. Wat wel een beetje irritant is zijn de lijntjes van de achterruitverwarming in het beeld. Maar daar is weinig aan te doen.

Al met al ben ik er wel de middag zoet mee geweest, maar als je dit vaker doet gaat dat een stuk vlotter natuurlijk.
Dat ziet er mooi en netjes uit. Bezorging gaat inderdaad erg vlot.

Wat ik nu erg merk, bij het beeld van de achtercamera, is de weerspiegeling van de hoedenplank in het achterraam. En dat zie je dus weer erg op beeld.

Voor het echt perfect instellen, heb ik als uitgangspunt, de ledjes van de parkeersensoren gebruikt. Die bij je achterraam is zeg maar. Daar heb ik de camera precies tussen gehangen.

Ik moet alleen kijken of ik dus iets kan doen aan de weerspiegeling.

Op vakantie ga ik mijn achter zijramen, blinderen. Wellicht dat het dan wat minder zal worden.
W213 Exclusive Premium Plus Designo
viewtopic.php?t=109314
Plaats reactie