W140 controle/vervangen Distributieketting

Technische gegevens e.d.
Plaats reactie
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

15 dec 2013 10:11

Om te weten of de distributieketting moet worden vervangen voordat deze zich meld, en dan heb ik het niet over dat deze gebroken is, kan men een aantal zaken controleren.
Ik ga het hier hebben over de M119 5 liter. van 1991 met 190.000 KM op de teller

Ten eerste, controle geleiders en speling.

Als je de cilinderdeksels verwijderd kan je zien hoe de bovenste kettinggeleiders er uit
zien en, met wat enige moeite, ook een deel van de geleiders onder het tandwiel en voor cq boven het
eerste tandwiel. Ik heb het hierover de bank 5 t/m 8. Dit om te bepalen of deze ook vervangen moeten
worden, al is dat een klus van heel andere orde.
Aan de anderzijde kan men dan controleren wat de speling van de ketting is als deze uit de motor komt
aan de onderzijde van het tandwiel. In principe moet men geen speling voelen maar als dat toch het
geval is en dan wel aan de onderzijde van het tandwiel van bank 1 t/m 4 dan is de kettingspanner niet
braaf meer en moet deze worden vervangen.
Of nou ook de ketting moet worden vervangen hangt af van hoever deze is uitgerekt.

Ten tweede, de rek controleren van de ketting.
As je de motor, met de draairichting mee, en dat is in dit geval als je er voorstaat met de klok mee,
draai je deze zover dat de krukas poelie bij de aanwijzer op 45 graden komt te staan.
Nu, in de nokkenas tandwielen en in het frame waar de as mee wordt opgesloten zitten gaatjes van 6 mm.
Daarin moeten 4 stiften kunnen worden geplaatst als dit lukt dan is de ketting perfect maar geloof me
dit gaat niet lukken.
Wat men nu moet doen is een stift zien te plaatsen in het gaatje van de meest rechtse nokkenas als men
voor de motor staat. Dit stuk ketting zal de minste spelling hebben tot aan de krukas.
Men kan het stifje plaatsen door de krukas een kleinstukje door te draaien.
Als deze zit kan men nu op de krukas aflezen hoe ver je na die 45 graden zit, in ons geval was dat een
halve cm.
Verwijder dat stifje en probeer deze nu te plaatsen in de tweede nokkenas als je voor de motor staat.
Ook hier voor moet de krukas verder door gedraaid worden tot dat deze stift er in past.
Nu ook weer aflezen hoeveel je na die 45 graden bent gekomen, in ons geval was het nu 1 1/2 cm.
Met deze gegevens hebben wij besloten om de ketting prefentief te gaan vervangen.

Ten derde, vervangen distributieketting.
De ketting vervangen is niet zo moelijk, probleem is wel, dat de oude ketting gedeeld moet worden en
de nieuwe ketting moet worden gesloten.
Dat stukje gereedschap kost bij de MB dialer +/- 450 euro terwijl de ketting iest van 170 euro kost.
Het is dus aan iedereen zelf hoe je dat gaat oplossen, wij zelf hebben besloten dit aan te kopen.
Zet de krukas opnieuw, met de draairichting mee, op 45 graden.
Het is nu eerst zaak dat de kettingspanner wordt verwijderd, deze zit links halverwege krukas/nokkenas.
Deel de ketting tussen nokkenas 3 en 4 en sluit aan de oude ketting de nieuwe ketting aan met de mee-
geleverde sluiting. LET OP: deze sluiting heb je ook nodig om de nieuwe ketting definitief te sluiten dus
sloop het niet.
Draai de krukas nu net zolang totdat je nieuwe ketting er helemaal door heen hebt gehaald en de poelie
van de krukas weer op 45 graden staat. Maak de ketting vast met touwtjes zodat deze niet terug kan vallen
in de motor.
Nu moeten alle 4 de nokkenassen geborgt worden met de stiften van 6 mm, dit is zeer belangrijk.
Dus als het niet direct mogelijk is zal men de ketting over het tandwiel moeten bewegen zodat je uiteindelijk
je nokkenassen geborgt krijgt. Ben je zover en de krukas staat ook nog op 45 graden dan kan de ketting
worden gesloten. Nu dan nog de nieuwe kettingspanner plaatsen en de klus is geklaard.

In ons geval zijn wij nog veel verder gegaan en hebben ook alle ketting geleiders vervangen maar dit is alleen
goed mogelijk als je het hele motorblok uit de auto haald.
Al kwamen wij daar pas achter toen we knijp liepen op de ketting van de oliepomp, al hebben we de klus
evengoed geklaard met de motor in de auto. Maar eerlijk dat raad ik niemand aan om het zo te doen.
Zie hieronder enkele foto's
Bijlagen
Linksboven zie stift/boor nokkenas borging
Linksboven zie stift/boor nokkenas borging
IMAG0666.jpg (155.23 KiB) 10405 keer bekeken
Speciaal gereedschap kettingsluiten
Speciaal gereedschap kettingsluiten
s600052.jpg (62.17 KiB) 10405 keer bekeken
oude ketting nog niet vervangen
oude ketting nog niet vervangen
IMAG0648.jpg (131.96 KiB) 10405 keer bekeken
tandwiel en ketting oliepomp
tandwiel en ketting oliepomp
IMAG0662.jpg (142.04 KiB) 10405 keer bekeken
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

31 dec 2013 22:19

Mooi man! :)
ttnera
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
Locatie: Delft

01 jan 2014 02:15

mooi werk! heel interessant
TuncayS500
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2016 20:52
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S500
Locatie: Belgie

21 feb 2018 01:57

Top werk
Plaats reactie