W140 bedrading motor, gasklep en luchtmassa meter

Technische gegevens e.d.
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

14 dec 2013 11:06

Beste form leden

Velen zullen dit al weten, toch zal ik hier onze bevindingen omtrend de milieu vriendelijke kabels, die Mercedes
heeft gebruikt in de begin jaren van de W140, proberen te beschrijven.
De isolatie heeft de eigenschap om na jaren te vergaan ongeacht het aantal kilometers wat met de auto is gereden.
Dus hoe je het ook went of keert, de draadbomen van de motor, luchtmassameter en gasklephuis zullen moeten worden vervangen voor nieuwe bedrading.
De motor draadboom is nog leverbaar bij de Mercedes garage voor +/- 700 euro.
Bij de modelen t/m de 500 serie is de kabel van de luchtmassameter verweven met de motordraadboom bij de 600
serie is deze apart en ook nog leverbaar bij de Mercedes garage voor +/- 180 euro per stuk.
Voor deze laatste geld wel een probleem bij het aansluiten daarvan, om het goed te doen moet de kabel aangesloten worden op het verdeelblok van de desbetreffende computer.
De milieu vriendelijkekabel is nl. tot daaraan gebruikt. Laat je het door een Mercedes garage uitvoeren dan loop je grote kans dat ze dat niet doen maar ergens voor de computerkast in de kabelboom aldaar te aansluiten.
Laat dit niet toe daar het probleem daarmee maar half wordt opgelost.
De kabel van de gasklep cq. gaskleppen is niet leverbaar bij de Mercedes garage, wat ik heb begrepen is dat er voor de oudere modelen, die een haakse stekker aansluiting hebben, een ruil gasklep via de garage kan worden geleverd voor de gene waarvan de stekker verbinding recht uit gaat, het nieuwere model dus, bestaad deze mogelijkheid niet. Dit geld dan voor de modelen die in de tweede helft van '93 zijn geleverd. Dus bv. S500 in plaats van 500SE/L.
De enige mogelijkheid die hier overblijft is om zelf of iemand die het kan, de kabel laten vervangen.
Dit kan door de stekker overlangs door te snijden en in tweeen te splijten, de kabel zelf zal men dmv losse draden tot een kabel moeten samenstellen.
Bijlagen
vergane bedrading stekker gasklep
vergane bedrading stekker gasklep
IMAG0720.jpg (267.63 KiB) 11361 keer bekeken
vergane bedrading gasklephuis
vergane bedrading gasklephuis
IMAG0724.jpg (114.16 KiB) 11361 keer bekeken
vervangen bedrading luchtmassameter
vervangen bedrading luchtmassameter
IMAG0570.jpg (136.08 KiB) 11361 keer bekeken
vervangen bedrading luchtmassa meter 1
vervangen bedrading luchtmassa meter 1
IMAG0571.jpg (103.85 KiB) 11361 keer bekeken
nieuwe kabel lchtmassameter
nieuwe kabel lchtmassameter
IMAG0541.jpg (117.67 KiB) 11361 keer bekeken
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

15 dec 2013 08:03

IK heb hier een aantal foto's geplaatst om het een en ander te verduidelijken, we hebben nog veel meer foto's maar dat zou hier een beetje te veel worden.
Mocht iemand vragen hebben, dan kan altijd met ons, contact worden opgenomen.
Omdat wij twee van deze auto's bezitten waren we zelf ook de klos maar het geluk zat in onze technische kennis om het zelf op te lossen, we hebben dus wel enige ervaring hiermee opgedaan.
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

16 dec 2013 18:19

[quote="mercedess600L"]Beste form leden

Er is nog en kabel die achter de stalen caterpan loopt, deze is ook gemaakt van milieu vriendelijke kabel, ik ben nog aan het uitzoeken waar deze vandaan komt en naar toegaat.
T.z.t. kom ik hierop nog terug. Als er misschien nog iemand is die nog een stuk bedrading weet die ook gemaakt is uit die milieu vriendelijke kabel, dan hou ik mij daarvoor aanbevolen.
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

31 dec 2013 21:56

Ik ga deze topic in de gaten houden. Hoop dat het meevalt voor je. Die van mij, S600L is van 96 en als ik het goed begrepen heb zou dat opgelost zijn met de facelift.

Ik heb wel vermoedelijk ergens een lekkage,hoor een sissend geluid bij stilstand gas geven. Ik heb er enkel geen tijd voor gehad om me eens bezig te houden met deze bolide.
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

09 jan 2014 17:09

Even een aanvulling over de S600 Coupe bj. tweede helft van 1993
We hadden wat problemen om met de feestdagen aan de juiste kabels te komen, we hadden nl. voor kabel
gekozen met siliconen bemanteling daar deze tegen zowel lage als hoge temparaturen kan. -60 t/m +180.
Maar ook de verschillende diameters van 0,75, 1,5 en 2,5 mm2 die in de kabel verwerkt zijn gaf wat vertraging.
Toch nu, in twee dagen, de draden van de twee gasklephuizen vervangen en vandaag getest en daarna
ingebouwd en weer getest. Alles prima verlopen.
Twee nieuwe gasklephuizen, kosten 6.600,00 euro, nu uitgevoerd met +/_ 200 euro, dus dat was we een
stevige besparing.
De enige kabel die nu nog moet worden vervangen is die onderlangs de stalen caterpan loopt, dit is ook de kabel
waar ik later nog op terug zou komen.
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

09 jan 2014 17:28

saw211 schreef:Ik ga deze topic in de gaten houden. Hoop dat het meevalt voor je. Die van mij, S600L is van 96 en als ik het goed begrepen heb zou dat opgelost zijn met de facelift.

Ik heb wel vermoedelijk ergens een lekkage,hoor een sissend geluid bij stilstand gas geven. Ik heb er enkel geen tijd voor gehad om me eens bezig te houden met deze bolide.
Leuk om ook is eens van iemand anders wat te horen hoe het met de bolide gaat.
Wij zijn in alles geintresseerd als het de V12 betreft van de W140.
Even jou probleem, het sissende geluid, ik zat even te denken aan de luchtpomp links onderin als je voor de
auto staat. Bij een koude motor zal deze gaan mee draaien als je de motor start en na enkele minuten moet deze
vanzelf weer stoppen. Dit geeft een extra geluid bij de motor die er normaal niet is.
Gaat deze pomp bij jou ook uit na enkele minuten of blijft deze doordraaien?
Het doel van deze pomp is om de katalisator sneller op temparatuur te brengen zodat deze in kortere tijd zijn
werk kan doen. Een mileu maatregel die door de overheid, ik denk Brussel, is opgelegd.
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

15 jan 2014 00:00

Vordert goed bij jullie :goedzo:

Ik zal nog eens goed moeten kijken. Pak eerst de automaatbak aan door deze een spoelbeurt te geven met uiteraard nieuwe filter/stekker/pakking. En dan nog een kleine beurt, oliewissel met filtertjes en ik hoop dat ik de bougies ook zelf kan vervangen, lijkt me van wel.

Het 'sissend' geluid heb ik misschien verkeerd omschreven, is meer bij stilstand als je een flinke dot gas geeft in P of N. Het zou ook heel simpelweg de aanzuiging van lucht kunnen zijn. Ik ben heel onbekend met deze motor en heb verder ook geen vergelijk maar dat komt dan tzt. Voorlopig draait alles nog en ik ga jouw topic ook niet kapen met mijn dingetjes Ik hou het wel in de gaten want ben er wel heel erg nieuwsgierig naar:)

Groeten, S.
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

15 jan 2014 09:43

Hoi saw211
Heb je wel eens eerder een automatenbak ververst? zo nee, hier wat punten waar je op kan letten.
Als je de bak aftapt, ruik dan aan de olie of deze nog goed ruikt en niet een brand lucht heeft.
OOk is het raadzaam om in de olie stroom een magneet te houden, blijft die schoon is dat al een
zorg minder. Tevens dien je je koppelomvormer ook af te tappen, er zit een plug in maar mogelijk
kan je deze nog niet zien, daarvoor dien je de krukas zodanig te tornen totdat de plug onderin zit.
Eenmaal het caterpannetje er af dan ook visueel goed kijken of alles er nog goed uit ziet.
Filter losmaken, ik meen 3 boutjes, en deze vervangen voor een nieuwe.
Het met olie vullen van de bak, er gaat z,n 8 liter in, doe je in een aantal stappen, eerst 4 liter en dan even
kort draaien met de motor zodat de koppelomvormer zich ook kan vullen, nu nog 3 liter erbij en weer even
draaien met de motor en des noods hem even in zijn drive zetten, rem er op houden graag.
Nu afvullen en peilen met draaiende motor en in de P stand totdat het juiste pijl is bereikt.

Het laatste punt vwb het sissen, probeer het eens wat duidelijker te omschrijven.
mijn antwoord op jou sissen was voor mij maar een wilde gok daar ik niet meer info had.
Gebruikersavatar
saw211
Berichten: 1216
Lid geworden op: 09 dec 2009 12:38
Mercedes-Benz: W140 S600L; W123 300D 1984
Locatie: Hoogvliet RT

15 jan 2014 21:21

Automaat verversen heb ik 1x zelf mogen doen en daarnaast een aantal keer mogen aanschouwen. Ik weet dat er per type automaat verschillende methodes zijn om te vullen, voornamelijk afhankelijk van het aflezen van de peilstok, vullen voor 95% bv en op bedrijfstemp brengen en dan per 100ml bijvullen tot de max, in koude toestand vullen tot aangegeven peil voor koude bak, meerdere keren vullen en dan met de selector door de P N R D gaan, enz.. Maar in dit geval laat ik de automaat spoelen mbv een spoelmachine, waarschijnlijk bij een mede forumer waar positieve reacties over zijn en voor mij niet al te ver uit buurt is. Voordeel hiervan is dat de bak extra goed gereinigd wordt inwendig. Of dit een toegevoegde waarde heeft tov het 'klassieke' verversen is een punt van discussie maar naar mijn idee kan je er enkel mee vooruit gaan en kan het iig niet schaden.

klik hier voor de topic over aut.bak spoelen

Het lijkt mij leuk om eens een keer af te spreken met de S600's, misschien dat er meerdere mensen zich nog aanmelden en dat we dan zoveel mogelijk PK verzamelen :D

Ik zal nog een topic openen met fotos van de mijne en met de eigenaardigheden ervan, dan hoef ik jouw topic niet te kappen. Ik stuur je tzt dan een berichtje.
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

16 jan 2014 09:19

Ik zit pas op dit form en in mijn enthousiasme wil ik graag anderen helpen maar omdat ik nieuwe ben
ken ik niemand persoonlijk van dit form waardoor ik mogelijk wat ben doorgeschoten met mijn info.
Ik heb er ook niet aangedacht dat dit item, van automatenbak verversen, mogelijk al een keer beschreven is.
IK laat dan ook even de automatenbak voor wat het nu is.

Je voorstel om eens bij elkaar te komen spreekt mij wel aan, dat moet zeker een vervolg krijgen.
En foto's zijn altijd welkom al ben ik ook benieuwd wat voor auto je nu presies hebt.
Zoals; uit welk land komt hij oorspronkelijk, bouwjaar, bijzondere opties, kleur, kilometerstand en/of andere
bijzonderheden aan de auto.

Mijn w140 S600 Lang komt uit Japan en had op dat moment 62.000 Km op de teller, nu is dat 64.500
Het bouwj. is november 1993; daar ik geen vergelijk heb weet ik niet of mijn auto bijzondere opties heeft.
Behalve dan dat de auto was uitgerust met navigatie, telefoon, en een automatische tolpoort lezer maar ook
met de originele becker/ pansonic exqusit radio en de originele mercedes CD wisselaar.
Al deze apparaten zijn uitgeschakeld en het beeldscherm verwijderd behalve de radio en CD wisselaar
Nu is het zo dat de Japanse radio frequenties niet overeen komen met de europese frequenties maar door
gebruik te maken van een Frequency Expander Converter kan ik nu gewoon de europese frequenties ontvangen.
De kleur van mijn auto is blauw/zwart of te wel kleurcode 199 en deze is nog smeteloos rondom de gehele auto.
Hij heet nooit schade gehad en ook van onderen is de auto nog als nieuw , dit laatse geld overigens voor de
gehele auto.
Wel is het zo dat we van de auto bijna alle kabels die als mileu vriendelijk door MB waren ingebouwd, hebben vervangen. Wat nu nog openstaat is de kabels van de gasklephuizen maar daar hebben we al ervaring mee omdat
we van de S600 coupe deze zelf al hebben vervangen.
Alimo
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 dec 2013 15:31
Mercedes-Benz: W140 600SEL

03 feb 2014 23:45

In het bovenstaande verhaal lees ik dat een Frequency Expander Converter er voor zorgt dat je Europese frequenties kan ontvangen. Bijzonder interessant. Ik heb namelijk een bijpassend probleem. Mijn W140 (600 sel) komt ook uit Japan. Mijn radio ontvangt hier dus bijna niets. Wat is een Frequency Expander Convertor voor een apparaat? Hoe kom ik eraan, hoe sluit ik hem aan en wat kost het? Het zou prachtig zijn als dit de oplossing voor mijn probleem is. En hopelijk ook voordeliger dan de hele boel vervangen :)
mercedess600L
Berichten: 33
Lid geworden op: 07 dec 2013 08:44
Mercedes-Benz: Div. mercedesen
Specialisatie: W140

05 feb 2014 19:33

Z,n frequentie expander converter is te verkrijgen op Ebay voor ongeveer 20 euro.
Let er wel op dat kastje van metaal is deze heeft nl. de zelfde functie als een
coaxiale kabel antenne kabel.
Ik heb er 1 kunnen kopen die gemaakt is in engeland en deze werkt uitstekend.
Dus made in china heeft niet mijn voorkeur en al helemaal niet in een MERCEDES.
caro
Berichten: 2602
Lid geworden op: 15 jun 2010 17:18
Mercedes-Benz: w201 190 2.5 16 1989 , w201 2.0 1989 , B180 diesel 2015

30 jan 2015 20:13

Hebben de w140 modellen die problemen met die kabel allemaal of zijn het bepaalde types ?
Heb mijn zinnen gezet op een w140 300se van september 1992 , komt hij in aanmerking ? :(
Ga er maandag naar kijken , kan ik dit controleren ?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

30 jan 2015 20:15

De eerste modeljaren volgens mij allemaal. De andere series (W124 enz) uit die jaren hebben er ook onder te lijden.
Logboek S500.
TuncayS500
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 aug 2016 20:52
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz S500
Locatie: Belgie

12 feb 2018 07:35

bij de revisie met de bekabeling en gasklek kan ik je gerust verder helpen
Plaats reactie