Hallo
Voor de mensen die zelf een 63 AMG hebben of hebben gehad kan het probleem met rattelende nokkenas verstellers vrij bekent voorkomen
elke M156 M159 motor krijgt hier vroeg of laat mee te maken. vooral goed te horen bij koude start
het probleem is dan dat de versteller niet gelocked staat in de 0 stand. dit komt omdat de achter plaat waar de lock pin in valt uitslijt
dit probleem word wel is onderschat want de op dat moment loop de nokkenas continu heen en weer te klapperen van 0 naar uiterste verstelling. op een gegeven moment gaan dingen natuurlijk echt stuk
Ik heb 2 verstellers die van een 63 amg komen met net onder de 70k km op de clock. wat ik dan wel weer apart vind is dat het geluid maar aan 1 bank te horen is. en zover ik weet is er geen historie van dat de andere bank al is vervangen. Na inspectie blijkt dat de inlaat het probleem was en de uitlaat versteller wel licht slijtage vertoonde maar niet zover dat hij niet kan locken. Dit is uit voorzorg vervangen omdat het geluid aan 1 bank weg kwam.
De inlaat versteller is zover uitgesleten dat de pin niet meer in het gat blijft. en dus bij iedere rotatie en arbeidslag uit de 0 positie geslagen word
dit veroorzaakt dan ook het klapperen .
Er gaan op internet en youtube veel verhalen over het pin flippen. het pennetje omdraaien. het pennetje heeft 1 kan die wat rond afslijt. ik kon dat niet echt waarnemen. maar mensen draaien dat het pennetje om en het probleem is dat verholpen. tijdelijk . dit is echtere een nood oplossing.
Wat me heel erg verbaasd is dat mensen beweren dat de slijtage rand normaal zou zijn. Dit is dus echt niet zo. er hoort geen glijbaan rand daar het gat aanwezig te zijn
Ook wat nogal een gevaarlijk opmerking is online is dat de 5 bouten waarmee de versteller in elkaar gemonteerd zitten op 20 tot 25 nm vast moeten zitten. Dit zijn M6 10.9 bouten. Het aanhaal moment voor deze bouten is 14,71 NM .
bouten die in motoren zitten en een sterkte aanduiding hebben (los van kopbouten en bouten uit het draaiende gedeelte ). zullen altijd een moment hebben die standaard vast gelegd is door de industrie als ideaal moment om de juiste rek in een bout te krijgen. zodat het niet loskomt en goed vast zit.
Mercedes geeft hier ook geen waarde voor omdat deze delen normaal in 1 X vervangen moeten worden. Je koopt dus een nieuwe versteller compleet kosten 690,- tot 697,- per stuk
Het gevaar bij het te vast zetten van een bout. en dit geld voor alle bouten ook wielbouten. Is dat je de bout over zijn rekgrens trekt. dus hij zal niet meer in oude positie terug komen bij loshalen. ook is de trekkracht eruit. wat kan er gebeuren de bout loop los of breekt af en dan hoef ik niet uit te leggen wat er kan gebeuren . huilen is het dan
oke genoeg langdradig gelul hier is de video
M156 M159 Nokkenas verstellers slijtage 63 amg motoren
- René SLK230
- Berichten: 11254
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Super informatief juist. Mooi
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5672
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Gave fix!
Bij veel van die internetfilmpjes krijg ik soms ook jeuk. De 'handige' klussers die de bouten nog even een achtste slag doordraaien als de momentsleutel al heeft geklikt "want dan zit het lekker vast". En goed om inderdaad op de staalsterkte af te gaan als de WIS geen aanhaalmoment geeft.johan84 schreef: ↑01 nov 2020 10:34 Ook wat nogal een gevaarlijk opmerking is online is dat de 5 bouten waarmee de versteller in elkaar gemonteerd zitten op 20 tot 25 nm vast moeten zitten. [...]
Het gevaar bij het te vast zetten van een bout. en dit geld voor alle bouten ook wielbouten. Is dat je de bout over zijn rekgrens trekt. dus hij zal niet meer in oude positie terug komen bij loshalen. ook is de trekkracht eruit. wat kan er gebeuren de bout loop los of breekt af en dan hoef ik niet uit te leggen wat er kan gebeuren . huilen is het dan
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
dank je wel . heb me nog niet verdiept in het hele process van het vervangen maar er zijn wel een aantal special tools die nodig zijn
echt is de rest van process niet hel ingewikkeld. wie weet dat ik dit in de toekomst ga aanbieden
wel denk ik dat er een andere oplossing is dan het complete deel uit te wisselen. terwijl er maar 2 onderdelen slijtage hebben
maar ben hier mee bezig als ik daar nieuws over heb meld ik dat zeker
- Mooster
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Goeie video! Weet alleen niet of een hardere plaat en pin het probleem gaan verhelpen, denk dat het probleem hiermee verschoven gaat worden naar de volgende "zwakste schakel inde ketting". Misschien een idee om de basisplaat van hetzelfde materiaal na te laten maken en de pin van een iets minder hard metaal waardoor dit relatief goedkope onderdeel het slijtagepunt van de versteller word.
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Weet niet wat je bedoeld met het probleem.l in de ketting . Maar een versteller die klappert geeft dit ook.door naar de ketting . Als hij dit niet meer doet en geregeld word zoals het hoort zou dit juist minder belastend zijn voor de ketting.Mooster schreef: ↑02 nov 2020 11:31 Goeie video! Weet alleen niet of een hardere plaat en pin het probleem gaan verhelpen, denk dat het probleem hiermee verschoven gaat worden naar de volgende "zwakste schakel inde ketting". Misschien een idee om de basisplaat van hetzelfde materiaal na te laten maken en de pin van een iets minder hard metaal waardoor dit relatief goedkope onderdeel het slijtagepunt van de versteller word.
- Mooster
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Ik bedoel dat wanneer je een onderdeel harder maakt het maar de vraag is of het probleem hiermee verholpen is of dat een volgend onderdeel hierdoor juist sneller slijt.
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)