Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !
- Mooster
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
- Mercedes-Benz: W126 560SEL, S203 280, C219 CLS55AMG
- Specialisatie: Delegeren
- Locatie: Amersfoort
Goed bezig
Alles went
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
ex: W203 270cdi, W211 E55, W210E55, S210 E55( 2x), W203 C55, W124 E500, W168 170CDI, W126 560SEL "Clinton", S203 220CDI( 2x)
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Wauw, wat een project. En wat een gepuzzel!
Heel knap dat je hier uiteindelijk ook weer helemaal uit gaat komen (een voorspelling die ik best durf te doen )!
Heel knap dat je hier uiteindelijk ook weer helemaal uit gaat komen (een voorspelling die ik best durf te doen )!
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Past allemaal.vrij goed. Maar wil eigenlijk niet over naar een steering rack.Borgmonster schreef: ↑31 mar 2021 22:50 Wauw, wat een project. En wat een gepuzzel!
Heel knap dat je hier uiteindelijk ook weer helemaal uit gaat komen (een voorspelling die ik best durf te doen )!
Op dit moment heb ik de motor steunen klaar dus de auto hangt in de auto op de 3 punten. Bak en 2 motor steunen. Voor. Overal vrij als ik nu kijk en meet kan het stuurhuis 1.5mm naar binnen omdat er ringen achter het stuurhuis zitten . Als het stuurhuis kan zakken moet het lukken. We gaan het zien.
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
zo motor, bak en achteras hangt op zijn plek
met bijna overal genoeg speling . alleen rond het stuurhuis
maar daar is een oplossing voor die in een volgende video besproken word
Ik heb de motorsteunen voor custom gemaakt van 10mm dik staal op het blok en 5 mm voor het framewerk
de motorsteun/rubbers zijn van strongflex. dit is een universele steun van aluminium met een urethane binnenwerk
dit is een vrij harde steun en haalt alleen de vibratie weg . verder licht het blok dus heel stabiel.
de Bak steun is orginele. het frame is een verbouwde W210 middenstuk past bolt on op de bak steun
zijn stukken moesten aangepast worden voor de bevestiging aan het chassis
ik zou de motor nog wat omhoog kunnen halen bij de bak als ik nu kijk lijkt hij goed horizontaal te liggen en waterpas
maar dit kan ik pas goed zien als ik de auto op de wielen heb.
maar OEM liggen de motoren ook op het oog wat achterover .. die lijkt zo omdat de motorkap afloopt naar de voorkant van de neus
maar dit kan ik makkelijk corrigeren. Maar als ik kijk naar de cardan as ligt hij aardig goed op dit moment
verder. Ja kleine blokje met wat ik tot voorkort gewend was van de M120 V12
met bijna overal genoeg speling . alleen rond het stuurhuis
maar daar is een oplossing voor die in een volgende video besproken word
Ik heb de motorsteunen voor custom gemaakt van 10mm dik staal op het blok en 5 mm voor het framewerk
de motorsteun/rubbers zijn van strongflex. dit is een universele steun van aluminium met een urethane binnenwerk
dit is een vrij harde steun en haalt alleen de vibratie weg . verder licht het blok dus heel stabiel.
de Bak steun is orginele. het frame is een verbouwde W210 middenstuk past bolt on op de bak steun
zijn stukken moesten aangepast worden voor de bevestiging aan het chassis
ik zou de motor nog wat omhoog kunnen halen bij de bak als ik nu kijk lijkt hij goed horizontaal te liggen en waterpas
maar dit kan ik pas goed zien als ik de auto op de wielen heb.
maar OEM liggen de motoren ook op het oog wat achterover .. die lijkt zo omdat de motorkap afloopt naar de voorkant van de neus
maar dit kan ik makkelijk corrigeren. Maar als ik kijk naar de cardan as ligt hij aardig goed op dit moment
verder. Ja kleine blokje met wat ik tot voorkort gewend was van de M120 V12
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
alweer een tijdje terug maar even een update
ben een hoop tijd kwijt aan wachten op spullen en om werk wat k zelf niet kan
bijvoorbeeld het vlakken van mijn uitlaatspruitstukken
ik heb flensen later laser snijden en die waren al krom toen ikze kreeg dus misschien volgende keer beter
waterjet laten snijden maar ook heb ze op een H beam gebouwd waar door ze vlak waren tijdens het lassen
maar toch kan je niet volledig voorkomen dat ze iets krom zijn.
dus toch laten vlakken en nagepolijst met waterproof 600 korrel
bij eind montage doe ik dit nog fijner zodat ik minste kans heb op lekkage
ook heb ik het stuurhuis probleem opgelost
ik heb het stuurhuis nu ongeveer 3-4 cm laten zakken. dit in de richting zodat het geen invloed heeft op het stuurhuis en de stuurstang
er zit een flexibel stuk in de stuurpen dus deze hoek is geen probleem om deze lengte
het stuurhuis heeft nu speling ten opzichte van het spruitstuk en heeft vrij speling.
wel is isolatie tussen deze delen nodig dus dit word later verholpen
door het zakken van het stuurhuis komt de stuur heugel ook lager uit deze heeft standaard een Z hoek naar beneden
deze heb ik laten ombuigen de ander kant op dus de Z hoek staat nu naar boven
de stuurstangen en demper staan nu allemaal in dezelfde positie als orgineel.
enigste wat ik moet doen in de body waar deze ombouw inkomt is nieuwe bussen plaatsen in de frame rails waar de 3 bouten zitten waar het stuurhuis opgebout zit . deze heb ik al liggen
dus achteraf valt deze modificatie niet op als je geen vergelijkbare auto heb om dit te controleren . en zo wil ik het graag
verder heb ik door het wachten op spullen ook veel dingen besteld die ik nodig heb. zoals olie koelers en slangen en de intercooler
alle slangen en brandstof leidingen. remleidingen en alle koppelingen voor de olie brandstof en remmerij
dus ik kan in 1x door. ook heb ik de turbo + wastgate in huis dus dit is het volgende installatie deel om aan te pakken
maar eerst deze aflevering
ben een hoop tijd kwijt aan wachten op spullen en om werk wat k zelf niet kan
bijvoorbeeld het vlakken van mijn uitlaatspruitstukken
ik heb flensen later laser snijden en die waren al krom toen ikze kreeg dus misschien volgende keer beter
waterjet laten snijden maar ook heb ze op een H beam gebouwd waar door ze vlak waren tijdens het lassen
maar toch kan je niet volledig voorkomen dat ze iets krom zijn.
dus toch laten vlakken en nagepolijst met waterproof 600 korrel
bij eind montage doe ik dit nog fijner zodat ik minste kans heb op lekkage
ook heb ik het stuurhuis probleem opgelost
ik heb het stuurhuis nu ongeveer 3-4 cm laten zakken. dit in de richting zodat het geen invloed heeft op het stuurhuis en de stuurstang
er zit een flexibel stuk in de stuurpen dus deze hoek is geen probleem om deze lengte
het stuurhuis heeft nu speling ten opzichte van het spruitstuk en heeft vrij speling.
wel is isolatie tussen deze delen nodig dus dit word later verholpen
door het zakken van het stuurhuis komt de stuur heugel ook lager uit deze heeft standaard een Z hoek naar beneden
deze heb ik laten ombuigen de ander kant op dus de Z hoek staat nu naar boven
de stuurstangen en demper staan nu allemaal in dezelfde positie als orgineel.
enigste wat ik moet doen in de body waar deze ombouw inkomt is nieuwe bussen plaatsen in de frame rails waar de 3 bouten zitten waar het stuurhuis opgebout zit . deze heb ik al liggen
dus achteraf valt deze modificatie niet op als je geen vergelijkbare auto heb om dit te controleren . en zo wil ik het graag
verder heb ik door het wachten op spullen ook veel dingen besteld die ik nodig heb. zoals olie koelers en slangen en de intercooler
alle slangen en brandstof leidingen. remleidingen en alle koppelingen voor de olie brandstof en remmerij
dus ik kan in 1x door. ook heb ik de turbo + wastgate in huis dus dit is het volgende installatie deel om aan te pakken
maar eerst deze aflevering
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2845
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
Follow!
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
zo Turbootje en wastgate zitten op hun plaats
De motor past goedin de motorruimte maar toch is het nog een puzzel om alles goed en vrij te laten lopen zonder dat het heel dicht tegen iets aan loopt. er zijn 2 dingen aar ik wat op moet verzinnen . dat zijn de coils en vooral de bougiekabels die komen heel icht bij de downpipes
hier moet even een hitteschilt komen en zeker extra isolatie om de kabels.
2e punt is dat ik een klein stukke uit een zijn schilt heb moeten halen om speling te krijg op de flexpeipe vand e wastgate retour pipe.
in de video heb ik een groot stuk weg gehaalt omdat deze auto toch een donor is en kan ikzo beter zien hoe het goed ingebouwd kan worden
dit heeft ook de oorzaak dat ik de kachklep en de pomp moet verplaatsen omdat de leiding daar langsloopt . maar dit is een minimaal probleem
dat komt altijd goed .
verder ben ik nu op het punt dat alles past en dat alleen de intercooler ingebouwd moet worden hiervoor moet ik een kleine aanpassing doen .
dit doe ik in de auto waar alles uiteindelijk in komt. de dingend ie het meeste tijd kosten zijn klaar
de turbo die ik gebruik is een pulsar GTX3582R deze heeft een spec voor 2.0- 4.5ltr motoren van 450-900pk. dus de 5.0ltr zal de turbo makkelijk omgang helpen. dus de wastgate van 60mm is wel nodig de turbo flow en druk goed te regelen .
Dit is een BSI wastgate dat geen mebraam heeft maar een zuiger principe dus heeft deze minder delen die gevoelig zijn voor warmte
engiste niet metalen delen zijn 2 afdichtings ringen
op dit moment ben ik zover dat de donor leeg gehaalt kan worden. zeker nu ik het orginele groene interieur in uiteindelijke auto verkocht hebt . deze word ergens de komende maand opgehaald uds moet ik dit ook nog even netjes demonteren voor de volgende eigenaar.
zie hier de video
De motor past goedin de motorruimte maar toch is het nog een puzzel om alles goed en vrij te laten lopen zonder dat het heel dicht tegen iets aan loopt. er zijn 2 dingen aar ik wat op moet verzinnen . dat zijn de coils en vooral de bougiekabels die komen heel icht bij de downpipes
hier moet even een hitteschilt komen en zeker extra isolatie om de kabels.
2e punt is dat ik een klein stukke uit een zijn schilt heb moeten halen om speling te krijg op de flexpeipe vand e wastgate retour pipe.
in de video heb ik een groot stuk weg gehaalt omdat deze auto toch een donor is en kan ikzo beter zien hoe het goed ingebouwd kan worden
dit heeft ook de oorzaak dat ik de kachklep en de pomp moet verplaatsen omdat de leiding daar langsloopt . maar dit is een minimaal probleem
dat komt altijd goed .
verder ben ik nu op het punt dat alles past en dat alleen de intercooler ingebouwd moet worden hiervoor moet ik een kleine aanpassing doen .
dit doe ik in de auto waar alles uiteindelijk in komt. de dingend ie het meeste tijd kosten zijn klaar
de turbo die ik gebruik is een pulsar GTX3582R deze heeft een spec voor 2.0- 4.5ltr motoren van 450-900pk. dus de 5.0ltr zal de turbo makkelijk omgang helpen. dus de wastgate van 60mm is wel nodig de turbo flow en druk goed te regelen .
Dit is een BSI wastgate dat geen mebraam heeft maar een zuiger principe dus heeft deze minder delen die gevoelig zijn voor warmte
engiste niet metalen delen zijn 2 afdichtings ringen
op dit moment ben ik zover dat de donor leeg gehaalt kan worden. zeker nu ik het orginele groene interieur in uiteindelijke auto verkocht hebt . deze word ergens de komende maand opgehaald uds moet ik dit ook nog even netjes demonteren voor de volgende eigenaar.
zie hier de video
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Mooie voortgang
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Paauwtje
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: 18 jul 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205 C180, W212 E350 cgi, c215 CL500, EX: w169 A150, W203 C220 CDI
Elke keer weer een stapje verder, blijft leuk om te volgen Johan.
●W212(viewtopic.php?f=62&t=97695)
●C215(viewtopic.php?f=62&t=96205)
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Update.
niet voor iedereen intressant maar ik moet er wel even doorheen en wel handig als je het niet weet
Ik heb mijn grune pakkete interieur verkocht en die word opgehaald dit weekend dus kon ik het niet langer uitstellen
het moest eruit.
ik heb een paar weken terug het rode interieur uit de donor gehaald dus weet hoe en wat los moet . dit heeft me 1 dag gekost
nu ik weet wat los moet. denk ik bij een volledig uitbouw dat ik in 4 a 5 uur een heel eind kom
ik heb alleen het deel van de centerconsole en dashboard en deurpanelen gefilmd omdat dit meestal een struikel punt is
de rest is vrij makkelijk te doen
Deur panelen zijn gewoon gevoelig maar als je het weer heb je binnen 2 min een deurpaneel er af.
dasboard en centerconsole zit heel handig in elkaar maar je moet het gewoon even weten,, dus heel handig voor iemand die dit ook wil doen
en zeker intressant
niet voor iedereen intressant maar ik moet er wel even doorheen en wel handig als je het niet weet
Ik heb mijn grune pakkete interieur verkocht en die word opgehaald dit weekend dus kon ik het niet langer uitstellen
het moest eruit.
ik heb een paar weken terug het rode interieur uit de donor gehaald dus weet hoe en wat los moet . dit heeft me 1 dag gekost
nu ik weet wat los moet. denk ik bij een volledig uitbouw dat ik in 4 a 5 uur een heel eind kom
ik heb alleen het deel van de centerconsole en dashboard en deurpanelen gefilmd omdat dit meestal een struikel punt is
de rest is vrij makkelijk te doen
Deur panelen zijn gewoon gevoelig maar als je het weer heb je binnen 2 min een deurpaneel er af.
dasboard en centerconsole zit heel handig in elkaar maar je moet het gewoon even weten,, dus heel handig voor iemand die dit ook wil doen
en zeker intressant
- AndyP
- Donateur
- Berichten: 1355
- Lid geworden op: 05 nov 2020 13:08
- Mercedes-Benz: S205 C180 Avant Garde Obsidian Schwarz
- Locatie: Twente
Mooi project!
Check mijn S205 blog
viewtopic.php?t=108999
viewtopic.php?t=108999
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Belangrijk punt in deze ombouw is voor mijn de vering .
bij het aanpassen van de aandrijflijn en zeker de motor en bak is het gewicht en weg gedrag altijd een dingetje
vind ik .
het is altijd zoeken naar de juiste vering en schokbreker afstelling zodat het ook een beetje rijd. wat ik de laatste jaren wel gehad heb is dat je de auto afstelt naar je behoefte, Maar dat deze afstelling altijd de sportieve kant heeft voor als je wat sportief willen rijden. maar of een klinkerweg het wel een rap kan zijn.
ik heb hier al een aantal jaar over na gedacht hoe ik dit kan veranderen
Nu weten de meeste mensen wel dat een combi E klasse standaard niveau regeling heeft op de acher as, Dit is hydraulische vering. eigenlijk is dit een half ondersteuning want je het nog steeds een spiraal veer. Deze ondersteunt de hydraulische schokbreker met veerbol
dus gooi je de achterbak vol en zakt de auto geeft de klep die aangesloten zit op de stabilisator olie toevoer en als dit niveau gecorriceerd is sluit deze de toevoer weer af. Haal je de lading er uit gooit hij een retour open op dat de auto boven het niveau komt en zakt deze terug naar de basis instelling.
nu zijn er 2 andere modelllen geweest die volledig niveau en weg gedrag regeling gehad hebben in de jaren 90 . dat zijn de W201 en de R129. beide auto's werkten het zelfde maar iets andere onderdelen. je kon het rij niveau verstellen en een sport stand activeren waardoor de olie stroom naar de veerbol werd gereduceert waardoor de vering stugger word dus hetzelfde efect als een hardere schokbreker instelling.
ik ben van plan een systeem in te bouwen in mijn S124 wat hier op lijkt maar dan wel met mijn eigen invulling . in de basis wil ik een 3 hoogte instellingen hoog laag en normaal en een comfort en sport stand.
in de basis is de hydraulische niveau regeling heel betrouwbaar . zeker in de combi's deze hadden weinig regeling. de R129 had standaard niveau regeling in de 600 modelen de 190 evo's hadden dit ok standaard op de andere 190's en R129 was dit optie. in de 190 is dit heel zeldzaam er zijn dan eigenlijk geen onderdelen te vinden. de R129 is dit meer bekent maar staat niet bekent als een betrouwbaar systeem . nu ligt dit niet aan het hydraulische systeem maar aan de regeling .. dat is wat ik er van kan vinden. maarja dit systeem is 30 jaar oud dus kan een update gebruiken denk ik
hier is de video
bij het aanpassen van de aandrijflijn en zeker de motor en bak is het gewicht en weg gedrag altijd een dingetje
vind ik .
het is altijd zoeken naar de juiste vering en schokbreker afstelling zodat het ook een beetje rijd. wat ik de laatste jaren wel gehad heb is dat je de auto afstelt naar je behoefte, Maar dat deze afstelling altijd de sportieve kant heeft voor als je wat sportief willen rijden. maar of een klinkerweg het wel een rap kan zijn.
ik heb hier al een aantal jaar over na gedacht hoe ik dit kan veranderen
Nu weten de meeste mensen wel dat een combi E klasse standaard niveau regeling heeft op de acher as, Dit is hydraulische vering. eigenlijk is dit een half ondersteuning want je het nog steeds een spiraal veer. Deze ondersteunt de hydraulische schokbreker met veerbol
dus gooi je de achterbak vol en zakt de auto geeft de klep die aangesloten zit op de stabilisator olie toevoer en als dit niveau gecorriceerd is sluit deze de toevoer weer af. Haal je de lading er uit gooit hij een retour open op dat de auto boven het niveau komt en zakt deze terug naar de basis instelling.
nu zijn er 2 andere modelllen geweest die volledig niveau en weg gedrag regeling gehad hebben in de jaren 90 . dat zijn de W201 en de R129. beide auto's werkten het zelfde maar iets andere onderdelen. je kon het rij niveau verstellen en een sport stand activeren waardoor de olie stroom naar de veerbol werd gereduceert waardoor de vering stugger word dus hetzelfde efect als een hardere schokbreker instelling.
ik ben van plan een systeem in te bouwen in mijn S124 wat hier op lijkt maar dan wel met mijn eigen invulling . in de basis wil ik een 3 hoogte instellingen hoog laag en normaal en een comfort en sport stand.
in de basis is de hydraulische niveau regeling heel betrouwbaar . zeker in de combi's deze hadden weinig regeling. de R129 had standaard niveau regeling in de 600 modelen de 190 evo's hadden dit ok standaard op de andere 190's en R129 was dit optie. in de 190 is dit heel zeldzaam er zijn dan eigenlijk geen onderdelen te vinden. de R129 is dit meer bekent maar staat niet bekent als een betrouwbaar systeem . nu ligt dit niet aan het hydraulische systeem maar aan de regeling .. dat is wat ik er van kan vinden. maarja dit systeem is 30 jaar oud dus kan een update gebruiken denk ik
hier is de video
-
- Berichten: 337
- Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
- Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Ik kan me herinneren dat de w210 ads voor alleen damping controle is. Ook deze dempers zijn prijzig en zeldzaam . Ook wil ik de sportstand en comfort stand kunnen instellen dat kan hierbij ook niet.
W210 had ook geen niveau regeling voor dacht ik