Mercedes S124 V8 Turbo project build by JMSpeedshop !

Deel hier video's over Mercedes-Benz.
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

23 dec 2020 12:41

Het heeft even geduurd maar ik heb toch een update
Ik heb deze week wat tijd gevonden om wat te doen aan de S124
Niet rechtstreeks aan de auto maar voorbereiding wat het straks een stuk makkelijk maakt om de auto op te bouwen

Ik heb een paar maand terug de donor S124 al ontdaan van het complete onderstel zodat ik deze delen kan reviseren maar nog wel in
de S124 voor dagelijks gebruik kan rijden. Wil de auto zolang mogelijk functioneel houden. Al hoewel ik er nu niet mee kan rijden door die fantastische oldtimer regeling.

voor dit project moet natuurlijk ook de basis goed zijn dus het onderstel is het begin. alles is gedemonteerd en ontroest en weer gecoat
ik gebruik als coating hammerite. Ik heb dit vaker gebruikt en het is snel en makkelijk te gebruiken en makkelijk bij te werken als je wel een beschadiging hebt later. Je kan natuurlijk kiezen voor stralen, primer en 2k lak . of stralen en poedercoaten. Het ontroesten en coaten is op deze manier. makkelijker en hammerite is een heel goed product wat misschien wel een beetje onderschat word. En om dit te gebruiken heb ik niet zelf bedacht. ik heb dit eerder gezien bij iemand op dit forum dacht ik . :goedzo:

Alle rubbers in het onderstel worden vervangen door Poly urethane. van Strongflex.eu. ik heb dit eerder gebruikt voor de 190 V12 en het bevalt goed . prijs en kwaliteit zijn naar mijn mening goed.
Strongflex sponsert mijn Video in deze . Dus als jullie dit ook willen gebruiken kun je de volgende Discount code gebruiken
"JMSpeedshop5 "
dan krijg je 5 % korting op je bestelling

Ik ga voor dit project van de gelegenheid gebruik make om meer te vertellen over wat ik gebruikt en waarom. Ook kan ik door meer kijkers bereik gebruik maken van wat sponsering. Natuurlijk ga ik dit doen. Wel is mijn standpunt dat ik geen onzin wil verkopen dus ga ik dit alleen doen voor producten en bedrijven waar ik achter sta. en ga ik niet bijvoorbeeld een horloge of deodorant aan prijzen wat je veel ziet op Youtube. dit heeft niks met auto's en mercedes te maken.

Oke terug naar de video. het monteren van de rubbers en achteraf verwijderen voor vervangen is veel makkelijker dan de oem rubbers en bussen. het gaat langer mee, en de flexibiliteit blijf langer zoals het vanaf nieuw was . in vergelijking met rubber.
Door goed gebruik van het bijgeleverde Vet voorkom je het piepende onderstel waar urethane bussen wel last van kunnen hebben

hier onder de video
Gebruikersavatar
Merc_Ivo
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2020 19:36
Mercedes-Benz: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport
Locatie: Geffen

23 dec 2020 15:43

Leuk project! Ga dit volgen.
Volgens mij zit er in me cls ook een m113. Dat wordt sparen ben ik bang🤣
The world is my racetrack!

W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Aprilia RSV1000RP
Toyota AYGO 1.0 VVT-i 72pk 5D x-joy (tbv. vrouw)

Ex: C219 CLS500 ‘05
Ex: veel BMW 5 en 7 series, lexus IS een toyota chr, veel celica’s en 1 supra
kevin1990
Donateur
Berichten: 1576
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S211 320CDI Avantgarde bj 2004
Locatie: Dordrecht

23 dec 2020 16:50

Gaaf! tijdje geleden alles over de 190 gelezen. Bijzonder!

Ook benieuwd naar dit project
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

01 jan 2021 14:25

Nou goede beginnen dit jaar dan maar allemaal de beste wensen natuurlijk
Maar voor het einde van 2020 ben ik toch nog even bezig geweest

ik heb allemaal nieuwe delen binnen gekrgen voor de rest van de chassis overhaal
zoals lagers en bussen. remklauwen schijven handremdelen enz...
ik haal deze onderdelen al jaren bij https://autopartsonline.nl/jmspeedshop
Autopartsonline heeft dan ook de video gesponserd. heb goede ervaring met dit bedrijf , zoek je onderstel
onderdelen . voor een goede prijs . neem een kijkje

Oke in deze video laat ik zien hoe ik de wheelhub of wieldrager overhaal van de achteras
dit gaat om een wheelhub van een S210 E-klasse. hiervoor zijn aanpassingen nodig als je deze wil gebruiken onder een w124
maar daar in een volgenden video meer info

Ik had de wheelhubs al ontroest en gecoat. alle andere delen zijn allemaal nieuw los van de handremkabel. Deze waren nog in goed staat en zijn dan onodig om te vervangen.

Voor de remmerij heb ik achter gekozen voor de grootste set af fabriek voor een W210/s210. dit is een 300mm schijf en 2 pots remklauw
deze klauwen zijn niet specifiek AMG e55 . Deze worden ook gebruikt onder de W140 C140 500 en 600 modellen

Over de voorzeide gaan mensen dit natuurlijk ook vragen. voor heb ik C32/slk32/C55 AMG of clk500 remmerij. Schijven zijn 345mm remklauwen zijn 4 pots klauwen. de schijven passen rechstreek op de hubs voor. de klauwen hebben wat modificatie nodig. maar dit is voor een ander video.

hierbij de video
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

24 jan 2021 12:08

Na de urethane bussen en het reviseren van de wheel hubs de montage van de reactie armen en de draagarmen
op het subframe met de wheel hubs
ik heb voor dit project ook weer gekozen voor rod ends connecties omdat alles dan weer instelbaar is
wel heb ik deze keer gekozen voor M14 in plaats van M12 wat ik op de V12 gebruikt heb.

Reden hiervoor is dat de S124 zwaarder is maar ook meer laadvermogen op de achteras. en dat het koppel 30 to 50% hoger zal zijn
en dus meer krijgt op het chassis gaat zetten. het vergroten van deze onderdelen is in kostprijs verschil zeer gering dus een makkelijke keuze

in het 190 V12 chassis heb ik alle bouten 10.9 M12 gebruikt . origineel is dit 8.8. ik gebruik nu M14 8.8 wat wat kwa trek sterkte hoger is als M12 10.9 dus dat komt goed
wel zijn alle gaten voor de bouten nu opgeboord naar 14mm dus er is geen weg terug . Alle reactie armen zijn nu instelbaar wat me meer vrijheid geeft bij de uitlijning. en wat me altijd het meeste dwars zit is dat bij verlagen van de auto de wielen boven naar binnen gaan staan en dat je dit niet kan corrigeren met de originele reactie armen

hier is de video
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

24 jan 2021 12:16

Nu het subframe in elkaar zit is het differentieel de volgende
ik gebruik een W210 E420 diff. Deze heeft hetzelfde huis als de W124 en R129 210mm diff´s
alleen de achterplaat is anders bij een W210 dus ook de bevestiging in het subframe.

ik heb dit aangepast in het subframe. dit omdat de achter deksel voor een W124 en R129 niet meer leverbaar zijn
Mijn diff had een zwetende seal aan 1 kant en had wel een beetje liefde nodig kwa uiterlijk.

ik heb het diff ontdaan van alle opervlakkige roest. Gedraint en de flensen gedemonteerd. Seals vervangen. En opnieuw gecoat.
alles weer gemonteerd.
De olie soort moet ik nog even uitzoeken, de vul capaciteit is 1.6 ltr voor deze diff.

hier is de video
Mooster
Berichten: 594
Lid geworden op: 19 dec 2012 11:28
Mercedes-Benz: W126 560SEL, W211 E55, W203 270CDI
Specialisatie: Blokrevisie, draaien/ frezen
Locatie: Amersfoort

24 jan 2021 16:39

Goed bezig!!
Alles went
Gebruikersavatar
Merc_Ivo
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2020 19:36
Mercedes-Benz: W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport
Locatie: Geffen

24 jan 2021 17:31

Leuk video verslag!
The world is my racetrack!

W212 E 300 CDI BlueTEC HYBRID Edition Sport ‘13
Aprilia RSV1000RP
Toyota AYGO 1.0 VVT-i 72pk 5D x-joy (tbv. vrouw)

Ex: C219 CLS500 ‘05
Ex: veel BMW 5 en 7 series, lexus IS een toyota chr, veel celica’s en 1 supra
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

15 feb 2021 12:01

Ik weet hoet hoe het zit met de M113, maar bij de M112 was de krukas van de C 32 Kompressor niet dezelfde als in de C 320. Deze had dezelfde afmetingen, maar was gesmeed in plaats van gegoten.
Verder waren de drijfstangen en zuigers anders maar dat had ook met de lagere compressieverhouding te maken. Die compressor leverde 1 bar overdruk het geen de hele motor veel zwaarder belastte.
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

21 feb 2021 14:55

Johan Turbo schreef: 15 feb 2021 12:01 Ik weet hoet hoe het zit met de M113, maar bij de M112 was de krukas van de C 32 Kompressor niet dezelfde als in de C 320. Deze had dezelfde afmetingen, maar was gesmeed in plaats van gegoten.
Verder waren de drijfstangen en zuigers anders maar dat had ook met de lagere compressieverhouding te maken. Die compressor leverde 1 bar overdruk het geen de hele motor veel zwaarder belastte.
er is over m113 veel verschillend kwa info. ook info dat de motor forged internals zou hebben.
ik ben niet de eerste die een turbo op een m113 gaat bouwen. Er zijn online wel een aantal voorbeelden van mensen die op E85 met oem internals rijden en over de 600pk rijden en zelfs 900nm . ik ga 98 octaan rijden. ik verwacht dat ik daar tussen de 550 en 580pk mee kan halen voor dat hij detonatie begrensd is. dat zal dan rond 0.8 bar zijn verwacht ik dit kan de motor zat hebben
ik weet uit betrouwbare bron van een duitse engineer die bij mercedes werkte tijdens de ontwikkeling van de m113 dan zeker de 5.5 kompressor is gebouwd en getest op 750PK vol load 24hr lang en het onderblok. wat velen zeggen is gewoon het zelfde van een 5.0
je kunt de internals van een 5.5 zonder problemen in een 5,0 bouwen als je kijkt naar 600pk in een 8 cilinder is dat maar 75 pk per cilinder
er zijn zat voorbeelden van auto's en blokken die ruim 100pk en meer halen met orginele onderdelen. en gezien de m113 een hele goede reputatie heeft kwa betrouwbaarhied denk ik wel dat dit goed komt en de vergelijking met een m112. kijk de m113 werd als eerst geleverd in de S-klasse denk dus dat er meer geld en tijd is gestoken in deze motor dan in m112 ik denk zelf dat de grens van de m113 rond de 700pk ligt en dat de zuigers dan nog niet het probleem zijn maar de drijfstangen. daarna de opendeck voeringen en dan pas de zuigers
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

21 feb 2021 15:01

nieuwe aandrijfassen voor de achteras
eerst wou ik orginele mercedes assen weer inkorten maar gezien de assen die ik hiervoor gehaald had niet massief waren
leek het me toch verstandig iet te zoeken met meer betrouwbaarheid.
ik heb een bedrijf gevonden JVDC deze zijn gespecialiseerd is aandrijfassen en ook rolkooien en veel andere dingen voor de autocross en dergelijke.
ik heb de aslengte op gemeten die ik nodig had wat 16mm korter moest. de nieuw as is 29mm dik en massief de dikte in de joint is 31,5mm
deze assen zijn nu sterker en flexibeler dan de orgineel assen die echt heel hard zijn. nou is een automaat altijd wel een goede combinatie met veel vermogen wat de assen altijd wel wat spaart

zie hieronder de video
johan84
Berichten: 235
Lid geworden op: 26 okt 2010 21:14
Mercedes-Benz: W201 190 6.0 V12 w124 230 TE Smart city coupe 0.8 cdi
Locatie: Emmen
Contacteer:

27 feb 2021 18:52

Even de wiel lagers wisselen voor. Normaal is dit een vrij simpel klusje
zekers als je dit al een keer of 10 gedaan hebt. maar deze keer had ik wel en kleine verassing

Ik had 1 zijde de hub gedemonteerd en kwam tot de conclusie dat na montage het lager niet met de hand in het huis te draaien was.
Het gaat dan om het grootste lager waar ook de stof kap gemonteerd zit. Dit was dan ook net het probleem de stofkap heeft een binnering die normaal gesproken halverwege in de stofkap zit en er voor zorgt dan het lager op zijn plek blijf maar dan nog wel steeds rond 1 mm speling heeft. De setjes die ik had was dit niet juist. Hierbij kwam de binnen ring in contact met de kooi van het lager waarna hij hier vrij kon draaien.
Dus nieuw setje gehaald waarbij het verschil goed zichtbaar is . Probleem was wel gevonden maar wel weer balen €60,- over de balk voor 2 nieuwe setjes. maar kan is groot dat ik dit van de leverancier vergoed krijg. dus ga je lagers wisselen gebruik je gezonder verstand

Hier onder de video met de beelden bij de uitleg
Plaats reactie