W203 CDI (en andere) Luchtmassameter testen

Diverse informatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lenco2001
Berichten: 140
Lid geworden op: 09 sep 2012 21:30
Mercedes-Benz: C270 CDI

07 jul 2014 21:38

Wist niet precies waar ik dit kon plaatsen dus maar hier.

Vrijdag liep mijn auto ineens in noodloop, laten uitlezen (weer geld kwijt...) en luchtmassameter was de boosdoener.
Dit kon ik niet geloven omdat ik deze in April vervangen had, dus ben dit gaan testen door te meten of het de kabel was of de LMM.

-Contact uitschakelen
-stekker losnemen LMM (B2/5)
-Contact inschakelen
-Tussen contact 3(-) en 4(+) meten.
-Spanning moet tussen 4.6 en 5.1 V zijn (DC)

-Tussen contact 3(-) en 2(+) meten.
-Spanning moet tussen 11 en 14 V zijn (DC)
-Pin 5 is meetsignaal van de LMM dus hier meet je niets nu aangezien die los is.

Is dat inorde dan is je kabelboom naar de ECU goed.

De LMM meet je lucht flow en zet dit om in een signaal van +- 1 tot 4 volt , dit gaat door pin 5 terug naar je ECU

Om nou te testen of je LMM daadwerkelijk stuk is plaats je een diode met een spanningsval van +- 1 volt over pin 4 en 5 (je zet dus ongeveer 4 volt op pin 5 en dit resulteert in een volle lucht flow).

Dit resulteerde bij mij in het (tijdelijk) verdwijnen van de noodloop en normaal kunnen rijden voor ongeveer 10 min, daarna ging de auto weer in noodloop. Dit deed hij bij mij met een kapotte LMM direct na het starten, dus wist gelijk wat de boosdoener was.

!!Blijft de noodloop bij het rijden weg, blijf dan niet doorrijden maar haal een nieuwe LMM aangezien het niet verstandig lijkt om hier permanent mee te rijden... slechte waardes , verbranding etc etc!!

Bespaar je zelf dus geld door te testen , want diagnose is meestal even duur als een nieuwe originele LMM

En als laatste puntje, er zit garantie op een LMM gaat deze binnen een jaar stuk ga ermee terug of zoals ik email gewoon, mijn nieuwe is al op de post.

Flinke lap tekst en enige kennis vereist maar hoop dat iemand hier iets aan heeft!
Bijlagen
LMM testen
LMM testen
lmm testen.jpg (21.99 KiB) 7852 keer bekeken
Plaats reactie