W??? Extra verwarming schakelaar

Diverse informatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

03 feb 2007 22:39

Auteur: Rainaldo

Een aantal modellen van Mercedes-Benz met CDI dieselmotor zijn voorzien van een extra verwarming.
Hiervoor is een aan/uitschakelaar aanwezig, zie onderstaande afbeelding.


Werking extra verwarming:

Een CDI-motor heeft een hoog rendement, wat wil zeggen dat de motor weinig warmte ontwikkeld als deze draait.
Dit is natuurlijk positief voor het brandstofverbruik, maar nadeel ervan is dat de motor en koelvloeistof heel langzaam op temperatuur komen.
Dit werkt ook door naar de verwarming in de auto, daar deze zijn warmte onttrekt aan de koelvloeistof.

Om de motor sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen, wordt er een extra verwarming gemonteerd.
Deze werkt op brandstof en verwarmt de koelvloeistof, dit werkt dus direct door in de verwarming van het interieur.

Als de schakelaar in de normale stand staat, staat de extra verwarming in standby en schakelt deze automatisch in zodra de motor gestart wordt en de buitentemperatuur onder 6 (of 8) graden is en de koelvloeistof kouder is als 70 graden.
Zodra de koelvloeistof op temperatuur is, schakelt de extra verwarming zichzelf weer uit.
Hij werkt dus volledig automatisch.

U kunt de extra verwarming handmatig uitschakelen door de schakelaar aan de voorzijde in te drukken, waar "off" op de schakelaar staat.
Er gaat nu ook een rood lampje in de schakelaar branden.
Hiermee bespaard u brandstof, maar de verwarming in de auto geeft hierdoor minder snel warmte.


(heeft u een toevoeging aan bovenstaande tekst of klopt er iets niet, stuur mij dan een PB)
Bijlagen
Extraverwarming.jpg
broken star
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 sep 2006 14:23
Mercedes-Benz: W210 CDI220 2001 facelift avantgarde
Locatie: Antwerpen

13 mar 2013 11:31

Beste , kom nu toevallig op dit item , en omdat ikzelf problemen had/heb met dit systeem op mijn W210 ,
devolgende vervollediging : Het kan zijn dat ik een open deur instamp maar men moet ook weten dat deze
'zuheizer' sinds de facelift van 1999 electrisch is en tevens ook dient om de motor zelf extra bij te warmen .
d.w.z dat als het onderdeel stuk is , o.a.de motor bij laag vermogen ( bv.constant 120 op de snelweg ) niet op bedrijfstemperatuur komt (max.60°) met alle gevolgen vandien . mvg Broken Star .
Plaats reactie