How to zelf je luchbalg vervangen S211

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Designparts
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

14 apr 2019 17:15

Afgelopen week de luchtbalg L.A. van mijn S211 vervangen.

Ik ben hieraan begonnen na het zien van het filmpje wat een mede forumlid had geplaatst na mijn vraag over dit probleem in de technische vragen rubriek. Filmpje:
Ik heb het filmpje diverse malen bekeken alvorens hieraan te beginnen. Hierbij merkte ik een aantal dingen op :

1. Ik heb geen computer zoals zij
2. Ik heb het tooltje niet zoals zij om de luchtleiding in de balg los te schroeven
3. ik heb geen 2 koloms brug, maar een 4 koloms brug


Punt 1 en 3 maak ik mij niet echt druk om. Punt 2 echter wel.. ik kan niet aan een klus beginnen zonder het juiste gereedschap.

Zonder succes een poos het internet afgespeurd op zoek naar dit dingetje.. is ook lastig zoeken als je de naam niet weet !
Daarna maar besloten zelf iets te maken wat werkt. Hierop heb ik een ringsleuteltje 10 opgeofferd tot he tvolgende resultaat :
IMG_7341.JPG
IMG_7341.JPG (123.13 KiB) 7356 keer bekeken
IMG_7342.JPG
IMG_7342.JPG (113.01 KiB) 7356 keer bekeken
we kunnen aan de slag....

Nogmaals bekijk het filmpje een aantal keer voor hieraan te beginnen zo je weet hoe e.e.a. in elkaar zit.


Ik begon eerst met de auto omhoog op de brug te doen.

Direct de luchtleiding losgemaakt om restlucht uit de balg te laten lopen zodat demontage wat makkelijker word.
Tevens direct de zwarte kap verwijderd en de moer van de luchtbalg bevestiging een paar slagen los gemaakt.

IMG_7346.JPG
IMG_7346.JPG (169.43 KiB) 7356 keer bekeken
IMG_7344.JPG
IMG_7344.JPG (149.06 KiB) 7356 keer bekeken

Om de spoorstang lost te maken moet het wiel er eerst af. Aangezien de brug ook nog diverse malen omhoog en naar beneden moet
heb ik 2 kleine bokjes onder de achterste krik punten gezet.
IMG_7345.JPG
IMG_7345.JPG (174.82 KiB) 7356 keer bekeken

eenmaal met het wiel eraf kan het demonteren beginnen. spoorstang los en montage punt van de luchtbalg los.
luchtslang van de balg demonteren.. gaat makkelijker wanneer hij nog vast zit. je kan er goed bij. en de elektrische stekker losmaken.

Nu liep ik echter tegen een probleempje aan... er zit nog lucht in de oude balg ... en ik krijg hem er niet uit gewipt.
heb even na moeten denken hoe dit op te lossen en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat er maar 1 ding op zit. En dat is om
hem lek te prikken. ik heb de rubberen buiten mantel eraf gesneden en een schroevendraaier in de balg geprikt.

het zelf gemaakte sleuteltje werkt overigens perfect.
IMG_7347.JPG
IMG_7347.JPG (168.28 KiB) 7356 keer bekeken
IMG_7352.JPG
IMG_7352.JPG (208.51 KiB) 7356 keer bekeken
IMG_7353.JPG
IMG_7353.JPG (112.66 KiB) 7356 keer bekeken

Met het uitnemen van de oude balg en het monteren van de nieuwe balg merkte ik dat het allemaal niet zo soepel loopt als in het filmpje.
ik kreeg de oude balg moeilijk uit ....... en de nieuwe balg niet voor / in het montage punt. Dit is ook eenvoudig op de lossen door de moer
waar de schokdemper aan vast zit een paar slagen los te geven. Dit geeft je net de nodige mm's extra om alles soepel te monteren.
beetje jammer dat dit niet in het filmpje vermeld wordt.
IMG_7358.JPG
IMG_7358.JPG (144.33 KiB) 7356 keer bekeken

Nu is het verder een kwestie van de instructies uit de video opvolgen. Top clip vervangen en de wartel incl. knel ringetje.
IMG_7354.JPG
IMG_7354.JPG (85.34 KiB) 7356 keer bekeken

en vervolgens alles weer vastmaken.


Eenmaal klaar moet er lucht in de balg..... helemaal uitgeveerd zoals de auto nu staat werkt dit niet er loop geen lucht in de balg.
Maar je mag de auto ook niet helemaal op zijn wielen zetten.

Ik heb het zo gedaan dat ik de auto op zijn wielen heb laten rusten en ongeveer 25% in laten veren. Nu de motor starten en enkele minuten wachten. Voel hierna met de hand aan de balg of er lucht in zit. indien ja .. laat de auto nog verder zakken tot +/- 50% ...
weer even wachten .. zak naar 75% en daarna volledig.

Dit heeft voor mij gewerkt.

Op zich een leuke en geen lastige klus. ben er wel even mee bezig geweest maar als je dit vaker zou doen vermoed ik
dat je dit binnen een anderhalf uur kan fixen.


De bilstein balg heb ik via carpadoo besteld voor 329 euro incl BTW en verzenden .. duurt wel een paar dagen.

hoop dat iemand hier ooit nog iets aan heeft.

en vergeet je auto niet uit te laten lijnen..
IMG_7340.JPG
IMG_7340.JPG (135.1 KiB) 7356 keer bekeken
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

14 apr 2019 18:47

:goedzo:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4249
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
Specialisatie: Wereldreiziger

14 apr 2019 22:40

Goeie How to beschreven zeg, TOP.
Valt mij trouwens mee wat die Bilstein balg kost.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
SanderW212
Berichten: 225
Lid geworden op: 05 jun 2020 10:17
Mercedes-Benz: W212 E220 Avantgarde AMG
Specialisatie: Bougies, Ontsteking, Sensoren

20 jul 2020 14:12

Voor de W212-ers onder ons, heb dit topic aandachtig gevolgd en ben onlangs aan de slag gegaan met de balgen van mijn W212 nadat ik vond dat er 1 lek was waarschijnlijk.

Vervangen door Arnott exemplaren (500 euro voor twee). Is echt aanzienlijk makkelijker op een W212 dan hier staat voor de W211. De verschillen:
-Je hoeft de balg niet door te laten zakken of te doorboren, als de luchtleiding los is kan je de oude balg gewoon indrukken met twee handen en verwijderen via de achterkant van de auto (langs de onderste draagarm). Hier heb je prima ruimte voor, je hoeft ook niet aan de draagarm te gaan hangen. Wel belangrijk is dat wij maar 1 manier vonden om hem er uit te halen das even passen en meten de eerste keer.
-Geen specifieke tools nodig voor verwijderen luchtaansluiting; je kan er gewoon bij met een steeksleutel, is beetje pielen maar niet complex
-Geen elektrische aansluiting op W212
-Geen losse fitting op vervang exemplaar van Arnott (zit vooraf ingebouwd, hoef je niks aan te doen).
-Er zit niks geschroefd op de W212 aan de balg, ook niet aan de onderkant, de balg valt onder en boven gewoon in de fitting
-De onderste bus op de balgen zaten echt mega vast op mijn auto in de draagarm, deze kun je zeer eenvoudig met een pulleytrekker verwijderen, dus bespaar je de tijd/kracht door er op te gaan zitten hameren....
d09e0a13-e333-4c23-93d1-b252c3a806f7.jpg
d09e0a13-e333-4c23-93d1-b252c3a806f7.jpg (124.26 KiB) 5565 keer bekeken
-Je kan er gewoon bij zonder draagarmen los te halen, remklauw loshalen helpt met overzicht maar in feite hoeft dat ook niet als je het een keer gedaan hebt. Bij eerste kant hebben wij ook de wielkasten wat weggevouwen om te zien hoe het nou allemaal zit maar dit voegt alleen wat toe bij het verwijderen van de luchtleiding in het begin. Bij andere kant hebben we een schroef losgehaald en wielkast een beetje omgevouwen, dan kom je er ook prima bij.
-Twee kanten deden wij zo'n 3 uur over in totaal met z'n tween, maar dat gezegd hebbende heeft tweede man (ikzelf :lol: ) niet veel gedaan dan meekijken en af en toe domme dingen zeggen.

Resultaat is geweldig, de auto rijdt weer magisch en zakt niet meer door! Helemaal top!
10/2010 W212 Mercedes E220 CDI Aut5 Avantgarde AMG
04/2009 Toyota Yaris

Ex: 2019 BMW G20 320d Advantage Aut8 / CoPilot Intro Edition
Ex: 2015 Jeep Grand Cherokee 3.6 Limited
Ex: 2009 Saab 9-3 1.9 TiD Vector 6MT
Ex: 1999 BMW E39 535i Automatic
Sam500
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 nov 2017 22:11
Mercedes-Benz: W211 E500 2004 W447 119CDI 2017, W211 E55 AMG 2003, Aprillia RSV1000 2001

26 dec 2020 16:01

Zelf heb ik op mijn W211 ook de luchtballon achter vervangen door nieuwe balgen van Bilstein.
Ook ik had het probleem dat de balgen op druk stonden en hierdoor niet te verwijderen zijn.
Op de balg heb je een stekkeraansluiting, die je moet verwijderen bij vervanging.
Deze stekker aansluiting bevat 3 aansluitingen, als je met een oude stekker o.i.d. de middelste en de onderste pin aansluit op een 9V-batterij, dan gaat de klep in je balg open en blaast de balg zijn lucht af.
Wel van tevoren de luchtaansluiting loshalen.

Dit had ik ergens op you tube gevonden en hoop er een ander mee te kunnen helpen.

M.v.g. Hans
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

26 dec 2020 17:01

Sam500 schreef: 26 dec 2020 16:01 Deze stekker aansluiting bevat 3 aansluitingen
Er is ook een versie met maar 2 aansluitingen, geen idee verder welke voor wat gebruikt wordt....
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie