W220 Sunroof vast

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Designparts
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W213 Combi 2019
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

30 aug 2018 14:55

Vandaag maar eens een beginnetje gemaakt om de W220 klaar te maken.

1 van de problemen aan deze auto was dat het dak niet functioneerde. Als ik de knop indrukte merkte je wel dat er stroom op staat maar
hij wil niet op of neer .. laat staan heen en weer.

Oorzaak waarschijnlijk heel lang stil staan... Als ik handmatig wat druk uitoefende tegelijk met de schakelaar schuift hij af en toe een centimeter
om vervolgens weer te stoppen. Onmogelijke opgave dus om hem helemaal open te krijgen.. en/of hem degelijk te smeren.

uiteindelijk heb ik hem ongeveer half open geschoven gekregen .. maar nu staat hij werkelijk muurvast.. hij wil geen kant meer op .. ook niet meer
dicht .. helaas..

Google en Youtube dan maar raadplegen .. hoop info over het resetten van het dak .. smeren van het dak ... enz .. helaas weinig info over wat te doen als het dak helemaal vast staat.. jammer.

Nu eerst maar eens kijken over de motor nog goed is .. om bij de motor te komen heb ik dit filmpje geraadpleegd.. gaat bij mijn auto precies hetzelfde. dus dat was een makkie.

https://www.youtube.com/watch?v=PtuNjmZeVjQ

De motor heb ik er nu uit .. en werkt naar behoren op de schakelaar.. deze is het dus niet.
Nu had ik verwacht dat wanneer ik de motor eruit zou hebben.. het dak zelf in een soort vrij stand zou komen zodat ik hem heen en weer kon schuiven.. maar helaas .. dit werkt ook niet.

De motor maar weer terug plaatsen.
IMG_6959.JPG
IMG_6959.JPG (136.76 KiB) 3768 keer bekeken
De gele pijltjes geven de 3 punten weer waarmee de motor vast zit.
Het rode pijltje .. is de plek waarmee je het dak handmatig mee kan openen en sluiten. Het bitje hiervoor zit er al in.

Omdat het dak halverwege openstaat.. heb ik in ieder geval het stukje rails om de sluiten maar ingesmeerd.. Rateltje op het bitje
en probeer hem dicht te draaien.. en het werkt :goedzo: Maar terug open blijft een klus en lukt niet.
IMG_6960.JPG
IMG_6960.JPG (146.94 KiB) 3768 keer bekeken

Nu het dak weer dicht gedraaid en geprobeerd te kantelen.. dit werkt !! Vanaf dit punt kan je de achterzijde van de rails bereiken !!
IMG_6961.JPG
IMG_6961.JPG (123.2 KiB) 3768 keer bekeken

Met WD40 de achterzijde van de rails ingespoten en de kantel scharnieren.. en weer handmatig geprobeerd het dak open te krijgen.
Deze keer lukt het om hem helemaal open te draaien.

Deze handelingen diverse malen herhaald .. open / dicht / inspuiten ... telkens voel ik dat het soepeler gaat.

Uiteindelijk de motor weer van stroom voorzien en met de schakelaar geprobeerd .. EN HIJ DOET HET WEER !!!

opgelost dus..

Nu weet ik dat MB een speciaal smeermiddel heeft voor de schuifdaken.. deze binnenkort maar kopen en de rails daarmee
insmeren.

Hopelijk heeft er ooit nog iemand iets aan deze info.
tim687
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 nov 2021 16:17
Mercedes-Benz: CL600 '00

26 nov 2021 20:34

Heb je het artikel nummer van het smeermiddel voor ons?
Voor uitlezen/programmeren met DAS, in de buurt van schiphol (alleen met OBD connector), stuur even een berichtje
Gebruikersavatar
VriendHuug
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 feb 2020 14:15
Mercedes-Benz: W220 S500

20 dec 2021 22:00

___

Je kunt ook een universeel siliconenvet gebruiken, speciaal voor schuifdaken. Te koop bij de betere automaterialenzaak.

____
2020-04-22 15.37.06.jpg
2020-04-22 15.37.06.jpg (137.15 KiB) 2548 keer bekeken
Plaats reactie