Vervangen van cilinder met leidingen in variodak R170 Deel I

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank DP
Berichten: 777
Lid geworden op: 08 sep 2015 15:37
Mercedes-Benz: R170 SLK 200 Final Editiion / W245 170 autom.
Locatie: Putte, België
Contacteer:

20 nov 2017 22:02

Zoals u mss elders hebt kunnen lezen, weigerde mijn variodak nog dienst en spoot er hydraulische olie in de kofferruimte.
Daar ik en de mogelijkheid (lees plaats) heb en handig genoeg ben, heb ik besloten om dit zelf aan te pakken, daar ik vreesde dat dat in een garage mij een pak duiten aan werkuren zou kosten.
Vooreerst de analyse gemaakt van wat zou de oorzaak kunnen zijn en waar zou zich dat bevinden. Daar er olie langs de binnenkant van het achterraam liep, was de logische conclusie dat het zich moest bevinden in de B-stijl van het variodak of in het dak zelf. Daar er in de dakhemel geen oliespoortjes waren was de keuze duidelijk. Niet dat dat veel belang had want uiteindelijk moet je toch alles demonteren langs de binnenzijde van het dak.
Vooraleer met de werken te beginnen, had ik met de laatste druppels olie in het systeem en een beetje manuele hulp het dak en de koffer alsnog dicht gekregen, maar moest het dak wel mechanisch vergrendelen. Hiervoor peuter je het plastiek klepje boven de binnenspiegel in de hemel los en draai je dmv van de inbussleutel, die zich op het klepje waarachter de hydrauliekpomp zich bevindt rechts in de kofferbak, naar links tot de aanslag.
Ik had nog een rit met de SLK club voor de boeg en wou deze nog absoluut meerijden.

Welk gereedschap heb je nodig?:
- Kruisschroevendraaiers P2 en PZ2
- Platte schroevendraaier
- Inbusleutels 4, 5 en 6
- Stel stertorxen oftewel hexa van T10, T20, T25, T30 en T35
- Plastiek spul om noppen uit te trekken van de kofferruimtebekleding
- Dopsleutels 8 en 10
- Steek en ringsleutels 8 en 10
- Darmpje met klein trechtertje ofwel een medische spuit (maar zonder de naald hé ;-))

Waar begin je:
Gelet dat je hydrauliek stuk is moet je natuurlijk het dak manueel kunnen bedienen.
Info daarover vind je in je handleiding van je R170 vanaf pagina 168, maar kort samengevat:
Bij gesloten of open dak, laat je eerst de lucht in het oliereservoir dmv van de plunjer met behulp van de inbussleutel
Inbussleutel op het afdekklepje
Inbussleutel op het afdekklepje
Inbussleutel.jpg (144.59 KiB) 3355 keer bekeken
die op de oliepomp zit naar links te draaien
De rode pijl toont de ontluchtingsplunjer
De rode pijl toont de ontluchtingsplunjer
Foto 1 ontluchtingsnippel.jpg (140.79 KiB) 3355 keer bekeken
. Daarmee haal je de druk van je leidingen en kan je je dak en kofferdeksel manueel behandelen.
Links in de kofferruimte, achter de verbandkist, zoek je met je hand naar een stalen kabeltje met een lus aangemaakt.
trekkabel met lus bij reeds gedemonteerd zijpaneel
trekkabel met lus bij reeds gedemonteerd zijpaneel
trekkabel met lus.jpg (117.55 KiB) 3355 keer bekeken
Rechts zit ook zo'n kabel ter hoogte van je hydrauliekpomp.
Vanaf nu moet je met twee personen zijn.
De eerste persoon trekt tegelijk aan de twee kabeltjes en de andere kan alzo het kofferdeksel naar achteren trekken en laten neerkomen in het slot.
Met dezelfde inbussleutel om te ontluchten draai je nu de vergrendelbout die achter het plastiek kapje boven je achteruitkijkspiegel zit naar rechts.
Plastiek klepje boven spiegel.
Plastiek klepje boven spiegel.
plastiek klepje aan spiegel.jpg (86.23 KiB) 3355 keer bekeken
Met een persoon links en rechts langs het dak kan je nu het dak voorzichtig naar achteren (of indien gesloten), naar voren bewegen tot het dak icm met de achterruit een hoek van 90° vormt.
Dak in hoek van 90° en kofferdeksel in slot geklikt.
Dak in hoek van 90° en kofferdeksel in slot geklikt.
IMG_20171108_180235.jpg (124.63 KiB) 3355 keer bekeken
In deze stand blokkeer je het dak. Daar het dak de neiging had om nog verder naar achter te gaan heb ik dit gedaan met een zacht touwtje te binden aan het stuur en aan de haak van het dak. In het andere geval kan je dit doen door een op maat gemaakte houten lat tussen de voorkant van het dak en de voorruitrand te steken.
Nu kan begonnen worden met het demonteren van de binnenbekleding van de kofferruimte.
Eerst het rolgordijn dmv van twee bouten M6 (dopsleutel 10) links en rechts van het rolgordijn. Vervolgens neem je de vloertapijt er uit en dan ga je verder met het paneel tegen rond het kofferdekselslot. Dit zit vast met drie drukknoppen verspreid over de breedte onderaan en die kan je het gemakkelijkst verwijderen dmv een daartoe speciale tang
gereedschap om drukknoppen te verwijderen.
gereedschap om drukknoppen te verwijderen.
IMG_20171117_155609.jpg (215.82 KiB) 3355 keer bekeken
of door zo'n plastiek gereedschap om zulke zaakjes los te wrikken. Bovenaan zijn er zes kleinere rechthoekige knopjes die je kan losmaken met een kleine platte schroevendraaier. Neem er ook direct drukknophoudertjes uit vooraleer je ze kwijt speelt. Let ook op de kofferverlichting, links in dit paneel. Trek de twee draadjes van de aansluiting en laat het lampje zitten. Vervolgens haal je drukknoppen uit het rechter paneel zoals bij het achterpaneel. Opgelet hier, je kan dat enkel maar verwijderen indien het kofferdeksel in de stand staat om het dak er in te laten glijden. Haal het contactje er af dat bepaald of het rolgordijn ontrold is en kleef er tape rond zodat het contact gegeven wordt. Dit is zeer bruikbaar bij latere proeven van het dak zonder montage van de panelen. leg alle panelen goed weg, alsook de drukknoppen en hun houders. Vervolgens vijzen we afdekplaat boven de hoofdpomp los. Deze zit vast met vier vijzen met Torx 30. Hier zit ook een contact op dat de stand van het kofferdeksel bepaalt. (geen foto).

Nu beginnen we aan de demontage van de binnenbekleding van het variodak.
Eerst schroeven we links en rechts aan de zijkant van het dak de twee plastiek covers los. Opgepast, hier zitten drie schroeven in. De derde zit diep achteraan verscholen.
Dakcover
Dakcover
Dakcovers.jpg (97.53 KiB) 3355 keer bekeken
Vervolgens schroeven we dakhemel los dmv van drie schroeven vooraan het dak.
schroeven vooraan in dakhemel
schroeven vooraan in dakhemel
schroeven vooraan dakhemel.jpg (68.88 KiB) 3355 keer bekeken
en we trekken de hemel een beetje vooruit en hij is los.
Vervolgens demonteer je de drie plastiekdelen rond het achterraam. Eerst de delen op de B-stijlen en dan het bovenste dwarse deel. Deze zitten gewoon vast met ijzer clipsen. Dus even wat trekkracht zetten en je hebt ze in je handen. Opletten dat je alle clipsen nog hebt.

Nu is het covergedeelte dat de veiligheidsgordel afdekt aan de beurt. Hiervoor begin je met het matzwarte ijzeren plaatje los te schroeven dmv van drie piepkleine schroefjes (T10). Vervolgens een vijs die in de cover naast de gordel zit.
inside vijs aan gordel, zie rode pijl
inside vijs aan gordel, zie rode pijl
inside vijs aan gordel.jpg (122 KiB) 3355 keer bekeken
Opgepast, deze zit goed verborgen en het is aangeraden om je schroevendraaier te magnetiseren of een kleefmiddel te gebruiken, anders valt deze vijs geheid ergens in je auto achter het wandpaneel. Deze cover zit ook nog eens vast met een korte M5 bout (ring-of steeksleutel 8) op een moeilijk bereikbare plaats. Op de foto hieronder is het niet goed te zien maar deze bout zit ongeveer ter hoogte van de rode pijl.
Plaats bij benadering van bout M5 Zie rode pijl
Plaats bij benadering van bout M5 Zie rode pijl
Plaats van bout M5.jpg (90.44 KiB) 3355 keer bekeken
Zo nu ligt heel het traject van deze hydraulische aanvoer- en retourleiding open en kan begonnen worden met de demontage ervan.
In deel II gaan we verder met het (de)monteren van de leidingen en de cylinder.
Mvg,
Frank
SLK 200 kompressor Final Edition
Het is beter om van alles iets te kennen dan van iets alles te kennen

*** Frank is 22 augustus 2023 overleden ***
*** condoleance in zijn voorstelonderwep (klik) ***
Plaats reactie