Ook een verstopt brandstoffilter kan problemen geven dus wissel die zo vaak het volgens de fabriek nodig is, ik zou zeggen elke 100.000km maar de fabrieksopgave kan zomaar een andere afstand aangeven. Het zal geen verrassing zijn dat vervuiling in de brandstof net zo goed voor problemen kan zorgen, ik zal door middel van foto's laten zien hoe klein bepaalde onderdelen in zo'n injector zijn. Dan zul je zeker begrijpen dat er beslist geen enkele vervuiling in mag komen.
Enfin, ik neem mijn motor als voorbeeld om ook wat er omheen dient te gebeuren te kunnen documenteren. De nodige stappen zijn voor heel veel CDI motoren van toepassing, sommige zelfs voor allemaal.
Hier gaan we, op de eerste plaats is dit soort van aanslag geen goed teken, het betekent dat er 1 of meerder injectoren lekken.
Lekkage kan op verschillende manieren voorkomen, hier lekt het langs de injector omhoog omdat de verbrandingsruimte niet goed is afgesloten. Dat verlaagd de compressie en kan (hoeft niet) startproblemen geven, zwarte rook als gevolg van onvolledige verbranding of gewoon minder power.
De injectoren demonteren dus.
Sommigen, en zeker degene die het meeste lekt, kunnen echt moervast zitten. Zelfs zo vast dat het lijkt of ze in de schacht(en) vastgelast zitten. Een injector puller is dan geen overbodige luxe, ik heb er 1 maar die was origineel niet voor de Benz bedoeld. Het ding deed uiteindelijk wel het werk.
Een alternatieve opstelling gemaakt en zorg er alsjeblieft voor dat je niet op de kleppendeksel steunt. Aluminium is niet zo sterk.
De injector komt met een paar klappen langzaam omhoog.
Daar is de patiënt, geen wonder dat het ding muurvast zat.
De andere 5 injectoren kwamen gelukkig normaal los. Ze waren allemaal nat van de gelekte brandstof.
Dan hou je dit in de injector schacht over.
Hoe ik dat heb schoongemaakt komt later in deze How To aan de orde.
Nu is het tijd om het over de injectoren zelf te hebben. Om te beginnen moest ik de bovenkant van de injector demonteren om de puller (trekker) erin vast te kunnen schroeven en dan kom je een aantal onderdelen tegen. Werk echt heel secuur want hier kom je onderdelen tegen die kleiner dan een millimeter zijn. Het grootste punt is natuurlijk dat je die niet kwijt raakt.
Hier een overzicht wat er zich zoal in de bovenkant van de injector bevind.
Ik heb de onderdelen genummerd in volgorde van demontage.
- De kap waarin de electromagneet zit.
- De as borg ring
- Magneetplaat
- Veer
- Veer
- De as waar de borgring op zit met de inwendige moer die de zaak op zijn plaats houdt.
- Deze laatste is geen vuiltje op je beeldscherm, het is een kapje dat werkelijk minuscuul is. Dat komt er als laatste uit.
Hier zie je het balletje nog in de injector zitten op de plaats waar het hoort. in het midden.
Je zult het in een latere foto nog wel gaan terugzien.
Over het algemeen zit het probleem met injectoren niet in het bovenste gedeelte van het ding maar aan de onderkant waar de inspuiting plaatsvindt. Dus, indien de injectoren er normaal uit komen (of je hebt een tool waarbij het niet nodig is om de bovenkant te demonteren) laat het dan gewoon in ekaar zitten.
Maak de (alle) injector(en) goed schoon zonder schuurmiddelen of staalborstels te gebruiken, zeker de nozzles mag je daar niet mee behandelen!
Om een idee te geven, de gaatjes in de nozzles zijn minuscuul en de minste beschadiging kan het inspuitpatroon beïnvloeden op een negatieve manier. Ik ga nu 3 foto's laten zien waarbij de nozzle steeds verder ingezoomd wordt, met het blote oog is het bijna niet mogelijk deze gaatjes waar te nemen.
Juist, forumlimiet bereikt wat uploaden betreft dus de 3e komt in het volgende bericht.
SVP nog niet reageren op deze How-To zodat mijn berichten op elkaar blijven aansluiten totdat het verhaal compleet is.