CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Opgeloste problemen op het forum.
Gebruikersavatar
nick wood
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
Contacteer:

CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor nick wood » 15 mar 2017 21:59

Injectoren zijn onderhevig aan slijtage, tot zover zal waarschijnlijk niemand iets nieuws horen. Vervuiling is in het grootste gedeelte van de gevallen de boosdoener, carbon afzetting op de nozzles (dat is het puntje van de injector waar de brandstof door komt bij de inspuiting), niet goed afsluitende brandplaatjes, een vervuild inlaat traject en een vervuilde EGR (Exhaust Gas Recycling) zijn allemaal oorzaken van vervuiling.

Ook een verstopt brandstoffilter kan problemen geven dus wissel die zo vaak het volgens de fabriek nodig is, ik zou zeggen elke 100.000km maar de fabrieksopgave kan zomaar een andere afstand aangeven. Het zal geen verrassing zijn dat vervuiling in de brandstof net zo goed voor problemen kan zorgen, ik zal door middel van foto's laten zien hoe klein bepaalde onderdelen in zo'n injector zijn. Dan zul je zeker begrijpen dat er beslist geen enkele vervuiling in mag komen.

Enfin, ik neem mijn motor als voorbeeld om ook wat er omheen dient te gebeuren te kunnen documenteren. De nodige stappen zijn voor heel veel CDI motoren van toepassing, sommige zelfs voor allemaal.

Hier gaan we, op de eerste plaats is dit soort van aanslag geen goed teken, het betekent dat er 1 of meerder injectoren lekken.

IMGP1371.JPG
IMGP1371.JPG (234.06 KiB) 2903 keer bekeken


Lekkage kan op verschillende manieren voorkomen, hier lekt het langs de injector omhoog omdat de verbrandingsruimte niet goed is afgesloten. Dat verlaagd de compressie en kan (hoeft niet) startproblemen geven, zwarte rook als gevolg van onvolledige verbranding of gewoon minder power.

De injectoren demonteren dus.

Sommigen, en zeker degene die het meeste lekt, kunnen echt moervast zitten. Zelfs zo vast dat het lijkt of ze in de schacht(en) vastgelast zitten. Een injector puller is dan geen overbodige luxe, ik heb er 1 maar die was origineel niet voor de Benz bedoeld. Het ding deed uiteindelijk wel het werk.

IMGP1400.JPG
IMGP1400.JPG (331.76 KiB) 2903 keer bekeken


Een alternatieve opstelling gemaakt en zorg er alsjeblieft voor dat je niet op de kleppendeksel steunt. Aluminium is niet zo sterk.

IMGP1393.JPG
IMGP1393.JPG (220.71 KiB) 2903 keer bekeken


De injector komt met een paar klappen langzaam omhoog.

IMGP1394.JPG
IMGP1394.JPG (257.36 KiB) 2903 keer bekeken


Daar is de patiënt, geen wonder dat het ding muurvast zat.

IMGP1396.JPG
IMGP1396.JPG (270.79 KiB) 2903 keer bekeken


De andere 5 injectoren kwamen gelukkig normaal los. Ze waren allemaal nat van de gelekte brandstof.

Dan hou je dit in de injector schacht over.

IMGP1384.JPG
IMGP1384.JPG (181.51 KiB) 2903 keer bekeken


Hoe ik dat heb schoongemaakt komt later in deze How To aan de orde.

Nu is het tijd om het over de injectoren zelf te hebben. Om te beginnen moest ik de bovenkant van de injector demonteren om de puller (trekker) erin vast te kunnen schroeven en dan kom je een aantal onderdelen tegen. Werk echt heel secuur want hier kom je onderdelen tegen die kleiner dan een millimeter zijn. Het grootste punt is natuurlijk dat je die niet kwijt raakt.

Hier een overzicht wat er zich zoal in de bovenkant van de injector bevind.

IMGP1411b.jpg
IMGP1411b.jpg (234.57 KiB) 2903 keer bekeken


Ik heb de onderdelen genummerd in volgorde van demontage.

  1. De kap waarin de electromagneet zit.
  2. De as borg ring
  3. Magneetplaat
  4. Veer
  5. Veer
  6. De as waar de borgring op zit met de inwendige moer die de zaak op zijn plaats houdt.
  7. Deze laatste is geen vuiltje op je beeldscherm, het is een kapje dat werkelijk minuscuul is. Dat komt er als laatste uit.

Nou, nee, niet echt, dat kapje zit over een heel klein metalen balletje heen wat ongeveer 0,6mm doorsnee is. Die is als laatste uit het huis aan de bovenkant te halen. Dus als ik zeg dat je niets moet kwijtraken dan bedoel ik dit dus.

Hier zie je het balletje nog in de injector zitten op de plaats waar het hoort. in het midden.

IMGP1419.JPG
IMGP1419.JPG (136.88 KiB) 2903 keer bekeken


Je zult het in een latere foto nog wel gaan terugzien.

Over het algemeen zit het probleem met injectoren niet in het bovenste gedeelte van het ding maar aan de onderkant waar de inspuiting plaatsvindt. Dus, indien de injectoren er normaal uit komen (of je hebt een tool waarbij het niet nodig is om de bovenkant te demonteren) laat het dan gewoon in ekaar zitten.

Maak de (alle) injector(en) goed schoon zonder schuurmiddelen of staalborstels te gebruiken, zeker de nozzles mag je daar niet mee behandelen!

Om een idee te geven, de gaatjes in de nozzles zijn minuscuul en de minste beschadiging kan het inspuitpatroon beïnvloeden op een negatieve manier. Ik ga nu 3 foto's laten zien waarbij de nozzle steeds verder ingezoomd wordt, met het blote oog is het bijna niet mogelijk deze gaatjes waar te nemen.

IMG_8707.JPG
IMG_8707.JPG (69.42 KiB) 2903 keer bekeken


IMG_8707a.jpg
IMG_8707a.jpg (142 KiB) 2903 keer bekeken


Juist, forumlimiet bereikt wat uploaden betreft dus de 3e komt in het volgende bericht.

SVP nog niet reageren op deze How-To zodat mijn berichten op elkaar blijven aansluiten totdat het verhaal compleet is.

Gebruikersavatar
nick wood
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
Contacteer:

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor nick wood » 15 mar 2017 23:57

Vervolg, hier de derde foto met pijlen bij 2 van de 6 zichtbare gaatjes.

IMG_8707b.jpg
IMG_8707b.jpg (129.46 KiB) 2880 keer bekeken


Laten we eerst eens kijken wat er allemaal achter die 14mm nozzle moer (los te krijgen met een "breaker bar en een diepe dop) zit. Ik heb de volgende foto niet verkleind dus je zou het in full size moeten kunnen zien.

IMGP1448b.jpg
IMGP1448b.jpg (53.66 KiB) 2880 keer bekeken


Bij de kleinste onderdelen heb ik een rode pijl gezet, het balletje aan de bovenzijde hebben we reeds besproken maar het onderdeel aan de rechterkant bij de 2e pijl nog niet.

Dat onderdeel is verantwoordelijk voor de "lift" van de naald in de nozzle en regelt hiermee de hoeveelheid ingespoten brandstof. Ongelofelijk dat zo'n microscopisch onderdeel uitmaakt hoe goed je motor loopt en hoeveel hij verbruikt. :S

Deze "plaatjes" zijn los te koop in verschillende diktes om de injector te tunen. Ze gaan in stappen van 1-duizendste millimeter dus als de injector getuned moet worden dan kan je dat het beste aan een specialist overlaten die beschikt over een testbank. Dat is met een schuifmaat thuis echt niet te doen.

Op het moment dat je de nozzle van de injector gescheiden hebt kan het reinigen beginnen, op de vorige foto zie je rechts boven de nozzle met de houder die hem op zijn plaats houdt. Bij deze injector kon ik vanwege de opgebouwde carbon die erin zit deze 2 onderdelen niet van elkaar scheiden. Wel heb ik de naald eruit kunnen krijgen die er behoorlijk verbrand uitziet.

Er volgen nu een paar foto's van de nozzle en de naald die op/in mijn (helaas niet meer te redden) injector zaten.

De naald, aan de tip behoorlijk uitgegloeid.

IMGP1437.JPG
IMGP1437.JPG (208.19 KiB) 2880 keer bekeken


Hierin (de nozzle zelf) woont de naald. Behoorlijk vervuild zoals je kunt zien. De gaatjes boven en onder zijn voor de borgpinnen om het ding op zijn plaats te houden en de linker is de brandstoftoevoer.

IMGP1434.JPG
IMGP1434.JPG (175.75 KiB) 2880 keer bekeken


Heb je de naald eruit en is de nozzle van het huis te scheiden dan kan je beginnen met schoonmaken. Nogmaals, gebruik geen harde dingen zoals staalborstels! Hier is een ultrasoon bad eigenlijk de uitkomst maar dat heeft ook niet iedereen in een donker hoekje staan. Ik ook niet dus hier volgt de alternatieve manier.

Maak de naald met een zachte doek (desnoods na het een nachtje te laten weken in remmenreiniger of dieselolie) schoon. Neem de nozzle en schraap er aan de buitenkant de carbon afzetting voorzichtig (!!!!) af. Ik heb daar een scheermesje voor gebruikt. Pak een bus met remmenreiniger en zie dat je er een stukje slang aan kunt bevestigen.

Zoiets wat ik hier op een bus WD40 heb zitten.

IMGP1569.JPG
IMGP1569.JPG (150.34 KiB) 2880 keer bekeken


Steek dat in de nozzle tot het einde en spuit alle rommel eruit. op het moment dat er uit alle 6 gaatjes een even vernevelingspatroon komt is de nozzle schoon. Ga beslist niet met wat dan ook in de gaatjes zitten prikken, je zult dan uiteindelijk toch een andere, gereviseerde of misschien zelfs wel een nieuwe injector moeten aanschaffen.

Herplaats de naald, de borgpinnen en de andere kleine onderdelen op de juiste manier en draai de houder op de nozzle. In de bankschroef met een momentsleutel aanhalen tot 100Nm. Dat wordt aanbevolen maar ik heb de ervaring dat het op gebruikte injectoren teveel kracht is, tussen de 70 en 80 Nm is voor een oude(re) nozzle prima.

Nu zijn de nozzles zelf gewoon los te koop, voor rond de €40,- heb je er al 1. Krijg je die binnen laat dan de naald erin zitten en monteer het ding direct in de houder en draai de zaak vast. Even rekenen, voor (in mijn geval) 6 injectoren zou dat €240,- zijn. Een fractie van wat het anders zou moeten kosten en dan heb je zo goed als nieuwe injectoren. Let op! Ze zijn dan nog niet getuned ofwel ingeregeld op de juiste hoeveelheid brandstof per keer (burst in het Engels). Je moet de injectoren dan ook laten testen om zeker te weten of ze goed zijn!

Het is dan ook beter om gewoon de oude te herbruiken zodat de instellingen niet verloren gaan.

De montage, we zagen in het vorige bericht dat er veel troep in de schacht was achter gebleven en dat moet eruit.
Er zijn diverse methodes om dat te doen, het mooiste is om perslucht in de opening van de gloeiplug te blazen en dan de troep eruit te halen. Gloeipluggen kunnen afbreken dus dat heb ik niet gedaan.

Wat ik wel gedaan heb is een stuk keukenrol gedrenkt in remmenreiniger om een schoevendraaier heen gewikkeld en zonder kracht de schacht met een op en neer waardse beweging gereinigd. Dat heb ik zo'n 6x moeten herhalen. Je wilt geen kracht zetten want dan duw je de rommel de cilinder in en dat moet niet.

Enfin, als de schacht schoon is dan moet de zitting van de injector opgeschuurd worden om een goede afdichting te waarborgen. Gebruik ALTIJD nieuwe koperen brandringen en bouten om de injectoren vast te zetten.

Om de zitting op te schuren heb ik een stukje P400 waterproof schuurpapier op de achterkant van een 14mm boor geplakt.

IMGP1470.JPG
IMGP1470.JPG (159.56 KiB) 2880 keer bekeken


Daarmee de zitting opgeslepen en daarna gepolijst. Polijsten heb ik met een scotch-pad gedaan maar de kunst is om zo diep in de schacht te komen. Daarvoor heb ik een reep van de scotch-pad afgeknipt, strak opgerold en in een 13mm dopje gepropt.

IMGP1472.JPG
IMGP1472.JPG (157.29 KiB) 2880 keer bekeken


Met de nodige verlengstukken kan je dan diep genoeg komen en met een roterende beweging de zitting polijsten.
Het resultaat is dit.

IMGP1473.JPG
IMGP1473.JPG (210.06 KiB) 2880 keer bekeken


Nadat ik het kleppendeksel heb gereinigd moeten ook de gaten waar de rekbouten in geschroefd worden om de injectoren op zijn plaats te houden gereinigd worden, er is troep in gekomen en dat moet eruit. Draai je de (nieuwe!!) bouten erin met troep onderin dan kan je door de kop heen draaien en zodoende een koelwaterlekkage veroorzaken.

Daarvoor heb ik een oude bout schoon gemaakt en er een gleuf in geslepen met een 1mm schijfje op de slijptol.

IMGP1467.JPG
IMGP1467.JPG (149 KiB) 2880 keer bekeken


Na een aantal malen in en uitschroeven, met perslucht de losse rommel eruit geblazen komt er uiteindelijk geen vuil meer uit. Bij deze motor (OM613) moet de diepte zeker 7 cm zijn, daar komt een schuifmaat wel goed van pas want bij de 2e cilinnder had ik slechts 5,9cm diepte.

De rommel die de gemodificeerde bout naar buiten bracht.

IMGP1468.JPG
IMGP1468.JPG (171.33 KiB) 2880 keer bekeken


Net zolang doorgaan tot de gewenste diepte is bereikt!

De schoongemaakte injectoren, klaar om met nieuwe koperen ringen (ook wel brandplaatjes genoemd) en nieuwe rekbouten geïnstalleerd te worden

Gebruikersavatar
nick wood
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
Contacteer:

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor nick wood » 16 mar 2017 00:24

IMGP1476.JPG
IMGP1476.JPG (287.27 KiB) 2876 keer bekeken


Alles terug bouwen, de injectoren erin, de borgplaten en de rekbouten, nog niet aandraaien want je wilt eerst dat de injectoren op de juiste plaats vast komen te zitten dus plaats je daarvoor de brandstofleidingen. Die bepalen de positie van de injectoren en als ze handvast zitten dan kan je de injectoren pas vastschroeven.

Eerst op 30Nm en dan 90 graden met de momentsleutel vastzetten. Mercedes schrijft voor dat het 2x 90 graden moet zijn maar onderzoek heeft uitgewezen dat 1x 90 graden net zoveel effect heeft. Geloof me, ik heb er onderzoek naar gedaan, het maakt geen klap uit en het resultaat is hetzelfde. Buiten dat, zou er nog rommel in de schroefgaten zitten dan is de 2e keer 90 graden gewoon een risico dat je door de kop heen draaid. Doe dat gewoon niet, het is nergens voor nodig en het brengt een risico met zich mee.

IMGP1477.JPG
IMGP1477.JPG (245.97 KiB) 2876 keer bekeken


En 90 graden gedraaid.

IMGP1478.JPG
IMGP1478.JPG (218.51 KiB) 2876 keer bekeken


Op dit moment is het tijd on de brandstof leidingen goed vast te zetten maar vast is vast, probeer niet om ze extra vast te zetten.
Dan ziet het er bij mij nu zo uit.

IMGP1479.JPG
IMGP1479.JPG (262.59 KiB) 2876 keer bekeken


Heeft het gewerkt? Jazeker! ik heb nu geen zwarte walm meer.

Als je verdere details wilt weten of nog vragen hebt ben je welkom ze te stellen. Op het forum of via een privé bericht. 8-)

Gebruikersavatar
Mantzel2700
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 okt 2016 11:16
Mercedes-Benz: W220 S500 Lang
Locatie: Langeveen

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor Mantzel2700 » 16 mar 2017 08:44

Ik rijd geen diesel dus persoonlijk niet van belang, maar respect voor deze How to! Zeer netjes uitgelegd.
Bij deze wil ik de vorige eigenaren bedanken voor het voor lief nemen van de enorme afschrijving!

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 22789
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor Jeroen » 16 mar 2017 11:55

En weer :goedzo:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH schreef:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)

Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 6303
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: B200 (W245) en SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor Arjen » 16 mar 2017 12:06

Supernetjes uitgelegd! :goedzo: Mooi verhaal met een berg foto's :applaus:
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn W245 B200.

Gebruikersavatar
nick wood
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 sep 2011 20:23
Mercedes-Benz: S210 320cdi uit januari 2002
Locatie: Civray 86 (Frankrijk)
Contacteer:

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor nick wood » 17 mar 2017 00:27

Bedankt heren!

Ik ben iemand die het goed doet of er helemaal niet eens aan begint. Op het moment dat ik een How To schrijf moet ik zeker weten dat ik geen onzin uitkraam en iemand anders er daadwerkelijk iets aan heeft. Foto's zeggen meer dan woorden dus ik ben er van overtuigd dat een How-to de nodige foto's moet bevatten. Gewoon omdat het voor velen een onbekend gebied is en ik inzicht wil geven wat er te verwachten valt, zowel in woord als in beeld.

Overigens wil ik het forum en al haar leden bedanken voor de informatie die hier beschikbaar is, ik heb veel gelezen en er mijn voordeel mee gedaan. Als tegenprestatie plaats ik een How-To (of 2, misschien wel meer als het voorkomt en ik van mening ben dat mijn ervaringen voor anderen nuttige informatie bevatten).

duck
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2016 11:36

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor duck » 03 aug 2018 17:02

Hoi Nick,
mooi stukje how to. Ik zit eraan te denken het ook te gaan doen bij mijn s210 270cdi maar moeten deze injectoren ingelezen worden in de ecu?

w204estate
Berichten: 201
Lid geworden op: 21 nov 2017 09:37
Mercedes-Benz: S204 320 cdi amg

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor w204estate » 03 aug 2018 23:52

Mooie how to! Wanneer ga je de mijne doen? Moet er ook 1 doen wel een 320 v6. Heb alles al klaar liggen alleen kijken wanneer druk druk druk
S204 320cdi AMG

muurman
Berichten: 46
Lid geworden op: 16 sep 2018 10:32
Mercedes-Benz: B klasse 200CDI

Re: CDI injectoren uit- en inbouwen en het reviseren ervan.

Berichtdoor muurman » 20 sep 2018 21:23

Respect. Maar geloof dat als het bij mijn auto nodig is ik het toch maar uitbesteed