Afgebroken lange wielbouten verwijderen R129 en W126

Opgeloste problemen op het forum.
aagje
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:39

07 nov 2016 21:15

wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_144304.jpg (159.83 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_144214.jpg (134.65 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_144324.jpg (140.05 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_144457.jpg (154.62 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_144601.jpg (168.49 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_145423.jpg (205.28 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_151138.jpg (139.21 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_151144.jpg (144.05 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_151427.jpg (66.87 KiB) 19583 keer bekeken
wielbouten afgebroken
wielbouten afgebroken
IMG_20160917_151836.jpg (118.19 KiB) 19583 keer bekeken
Stap 1, centerpunt kloppen zo goed als het kan in het midden. Stap 2, met kwalitijdsboor dacht HSS 3 mm of zeker niet te groot 1 maal boren. Bij het boren veel snijolie spuiten om boor te koelen . Doorboren tot voorbij de kraag waar de bout het wiel vast houdt. Dan heb ik met ongv 6mm 2 de maal geboord. Zorg dat er een andere auto of muur achter je rug staat om te steunen want je moet hierbij ongeloofelijk hard op je boormachine duwen want de wielbouten zijn keihard. Dan met boor van 10 mm doorboren op lage snelheid tot ook voorbij de kraag van de wielbout. Nu is het zwaarste werk achter de rug, geloof me maar. Nu heb je dus een cilindervormig gat van 10 mm waar je met een grinder en frees in kan. Een grinder ,engels, is een cilindervormig luchtdruk apparaat waar je boortje en in dit geval een freesje inzet om van binnenuit de kraag probeert weg te frezen. Frees gekocht bij machinehandel rond 25 euro stuk. Ik gebruikte 1 met een dikke bolle kop . Vervolgens voorzichtig, en letten dat de freesmachine de buitenkant velg niet raakt, met de frees in het geboorde gat gaan tot ongeveer waar de kraag van de wielbout begint. Kan je ook afmeten als je een andere wielbout hebt en houdt deze naast je freesmachine zodat je kan inschatten hoe diep je juist moet zitten.Hier dan rondom frezen en dikwijls kijken tot je een breuk, opening , ziet. Als je ongv 3 kwart rondom opening hebt kan je met een tang of een dikke schroevendraaier in het geboorde gat steken en naar boven ,onder, links en rechts wringen en als je voldoende gefreest hebt breekt de kraag, welke je wel minstens 3 kwart hebt open gefreest. Dan ben je dus gered. Wel belangrijk na ongev 2 a 3 wielbouten boren zijn de boren bot. Ik had 12 van de 20 bouten over op de auto. Heb hiervan foto s gemaakt waar je duidelijk kunt zien , maar weet niet of hier kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

07 nov 2016 21:36

Welkom op het forum! :goedzo:
Leuke "How to"! :applaus:
Hoe heb je nu het laatste stukje tapeind losgekregen? Engelse draad erin getapt en dan losgedraaid, of kon je ze nog met een tang van buitenaf beethouden?
Aan de groene aanslag op de bouten en velgen te oordelen waren ze ongetwijfeld al "een poosje" niet meer los geweest... (A)
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
aagje
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 mei 2012 20:39

07 nov 2016 23:52

de bouten zelf nadat de kraag afgebroken was kon ik met de hand los draaien, had ze een jaar geleden los gehad en doe er altijd kopervet op de schroefdraad. 1fout , had ze met kruissleutel en buis erop vast gezet en nadien niet meer los te krijgen, ook niet met een luchtdruk voor bestelwagens, daardoor 12 over gedraaid. Wagen was al jaar niet gepoetst, daarmee groene aanslag en ook mee vast gereden daar op mijn land als het drassig was. Moesten de tapeinden nu toch vast zitten , dan had je zeker 1,5 cm dat ze uit de schijf zaten.Dus tang erop of moer op lassen kon allemaal, gelukkig niet nodig geweest. Grts
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 nov 2016 09:25

Kopervet is een grote fout, daarmee verlaag je de wrijving waardoor je de bout veel verder aandraait voordat hetzelfde moment is bereikt. Het resultaat staat op de foto.
Logboek S500.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

08 nov 2016 21:32

plorie schreef:Kopervet is een grote fout, daarmee verlaag je de wrijving waardoor je de bout veel verder aandraait voordat hetzelfde moment is bereikt. Het resultaat staat op de foto.

De kruis sleutel met buis is ook niet bepaald handig.

Gem kruis sleutel is al ruim voldoende om over de 20kg te komen.

Een momentsleutel hoeft de prijs niet te zijn.
Is niet dat je hem elke dag gebruikt. En iets afwijking is ook weer niet zo een ramp. Dus het hoeft geen elk jaar opnieuw geijkte sleutel te zijn.
Screenshot_2016-11-09-04-26-24.png
Screenshot_2016-11-09-04-26-24.png (249.09 KiB) 7009 keer bekeken
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

08 nov 2016 21:50

plorie schreef:Kopervet is een grote fout,
Als wielbouten uitfrezen je hobby is wel ja
Als je gewoon een momentsleutel gebruikt zoals staat voorgeschreven is er niks aan de hand toch
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

08 nov 2016 23:26

Jawel! Het gemeten moment komt pas bij een veel hogere trekspanning in je bout, vanwege de mindere wrijving op je schroefdraad.
Logboek S500.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

09 nov 2016 18:31

Afhankelijk wat de fabrikant voorschrijft.
Ben zelf geen voorstander van kopervet er tussen.
Kopervet droogt uit. Verpulvert. En zorgt voor een verhoogde weerstand als ze weer los moeten.

Heb altijd geleerd even de tap door de schijf heen te halen. En ook de bouten even schoon te tappen. Boel vet vrij maken. En dan vast zetten. Tenzij whb anders voorschrijft.
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

13 nov 2016 19:13

plorie schreef:Jawel! Het gemeten moment komt pas bij een veel hogere trekspanning in je bout, vanwege de mindere wrijving op je schroefdraad.
Een klein beetje van het juiste vet kan geen kwaad. Ik heb vaker meegemaakt dat ze vast zaten doordat ze droog waren, dan bouten die vast zaten doordat ze ingevet waren(nog nooit eigenlijk).
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 nov 2016 13:08

Jarno1111 schreef:Een klein beetje van het juiste vet kan geen kwaad.
Dat kan dus wel. We kunnen blijven pingpongen maar jouw advies gaat tegen alle fabrikantsvoorschriften in, en de reden heb ik je al gemeld.
Tuurlijk gaan ze niet vastzitten als je ze invet. Maar je creëert er andere problemen/risico's mee.

Ik krijg ontzettende jeuk als medeforummers verkeerde info krijgen en gekke dingen gaan doen.
Logboek S500.
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

15 nov 2016 11:01

plorie schreef:
Jarno1111 schreef:Een klein beetje van het juiste vet kan geen kwaad.
Dat kan dus wel. We kunnen blijven pingpongen maar jouw advies gaat tegen alle fabrikantsvoorschriften in, en de reden heb ik je al gemeld.
Tuurlijk gaan ze niet vastzitten als je ze invet. Maar je creëert er andere problemen/risico's mee.

Ik krijg ontzettende jeuk als medeforummers verkeerde info krijgen en gekke dingen gaan doen.
Ach ach, wat gek zeg, een beetje vet op de boutjes. dit forum is er toch om (eigen) ervaringen te delen. IK heb er een stuk betere ervaringen mee als ze er droog inrammen met alle mogelijke ellende van dien.

Daarbij is je argument over minder weerstand over de draad ook maar half waar. Hij trekt zich vast op de konus met het voorgeschreven aandraaimoment. Dan maakt de draadweerstand al maar weer voor de helft minder uit he. Er zal vat wel een formule voor aanwezig zijn die bijvoorbeeld zegt ze 10nm harder aan te draaien bij gebruik van vet als jij daar beter van gaat slapen.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 nov 2016 13:02

Succes! Niet gaan huilen als het mis gaat ;)
Logboek S500.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

15 nov 2016 19:58

plorie schreef:
Jarno1111 schreef:Een klein beetje van het juiste vet kan geen kwaad.
Dat kan dus wel. We kunnen blijven pingpongen maar jouw advies gaat tegen alle fabrikantsvoorschriften in, en de reden heb ik je al gemeld.
Tuurlijk gaan ze niet vastzitten als je ze invet. Maar je creëert er andere problemen/risico's mee.

Zal wel mijn gevoel zijn. Maar als ik dan U antwoorden lees in het topic over de M12 wielbouten met R14 kop..... Dan denk ik ja ook echt wat de fabrikant voorschrijft.

Ben het buiten dat wel eens dat je op wielbouten (of moeren) geen vet of iets dergelijks moet smeren.

Een whb zal dat ook zeker niet voorschrijven.

Eerser de gaten opschonen. En de bouten op schonen. (En even na trekke. Na 50 km)

Ik krijg ontzettende jeuk als medeforummers verkeerde info krijgen en gekke dingen gaan doen.
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

15 nov 2016 20:50

Ik ga geen hele discussie voeren, maar ga nog 1 keer reageren. Ik ben monteur, heb jarenlang bij een MB-dealer gewerkt. Ik vet droge, roestige wielbouten in en dat doen de meeste automonteurs kan ik je vertellen. Ook bij dealers. En ik heb nog geen problemen gehad dat bouten door het vet gaan vastzitten. Juist door de afwezigheid van een likje vet. De logica achter jouw theorie begrijp ik, maar de kans dat wielbouten of het schroefdraad beschadigen of niet los willen door roestvorming / vervuiling is veel groter.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 nov 2016 21:24

Gelukkig ben ik al die monteurs nog niet tegengekomen.

'Tüv zegt: Radbolzen niemals fetten oder ölen, um Rost zu entfernen! Bei geschmiertem Gewinde besteht die Gefahr, das Drehmoment zu überziehen.
Adac roept: Die Verwendung von Öl oder Fett an den Schraubgewinden ist grundsätzlich unzulässig.
Vele autofabrikanten hebben voorschriften dat roestige wielbouten vervangen moeten worden, en vet of olie niet gebruikt mag worden.

Maar het is een ieder vrij om eigenwijs te zijn (A) jammer genoeg komt dat kennelijk ook bij de pro's voor, die aan andermans auto's sleutelen, dat vind ik dan weer jammer.
Logboek S500.
Plaats reactie