Symptoom: Airscarf schakelt niet in (indicator op knoppenpaneel schakelt binnen 2 sec. uit).
Mogelijke oorzaken:
• Motortje kapot --> Gehele Airscarf vervangen
• Verwarmingselement kapot --> Gehele Airscarf unit vervangen
• Regelunit defect (achter tapijt bestuurdersstoel; regelt allebei de stoelen; echter kleine kans)
• Knoppenpaneel defect (kleine kans)
• Stekkerbehuizing Airscarf defect: A0465458228, EUR3,50 incl. BTW
Mocht de Airscarf niet werken, dan is vervangen natuurlijk het gemakkelijkst… het enige nadeel aan vervangen is echter dat je gelijk het hele element moet vervangen (waar de motor, en het verwarmingselement inzitten, alsmede de regelunit, en de gehele behuizing). Dit is onderdeelnr. A1718300008, welke een luttele EUR700 excl. BTW kost….
Wat is de kans dat je Airscarf kapot gaat? Het motortje is onderhoudsarm (bijv. geen koolborstels) en zou volgens de fabrikant ca. 40.000 uren mee moeten gaan. Dit betekent dat als je de Airscarf 2 uur per dag aan zou hebben, 5 dagen per week, 8 maanden per jaar, dat de ventilator nog steeds 100 jaar mee zou moeten gaan. Als die ventilator voor 40.000 uur is ontworpen, dan zal het verwarmingselement ook wel zoiets zijn. Dus: Als je Airscarf niet werkt dan heb je ofwel domme pech dat uitgerekend jouw module wèl vroegtijdig overlijdt, dan wel… er is iets anders aan de hand.
In mijn auto werkte de Airscarf niet, en uitlezen gaf aan dat het verwarmingselement kapot was en de module dus geheel vervangen moest worden. Echter… de zekering was nog goed, en als je met een multimeter de stekker mat die naar het verwarmingselement ging dan kwam er 0 Volt op.
Oplossing 1: Check de stekker!!!
De tip van de mogelijk kapotte stekkerbehuizing vond ik hier Echter… die Duitse website liet geen foto’s zien en ook niet waar de stekker nu precies zat. Om alles na te kunnen gaan heb ik de hele stoel uitgebouwd; iets wat (achteraf bezien) ABSOLUUT NIET HOEFT!
Het enige wat je hoeft te controleren is de voedende stekker die onder je stoel zit. Onderstaand wat foto’s.
Zoals je op de voorlaatste foto ziet was in mijn auto het plastic “tussenschot” tussen de plus- en de minkabel weggesmolten. Gevolg: Kortsluiting, waardoor de regelunit een fout geeft en gelijk uitschakelt.
Op de laatste foto zie je de achterkant van de nieuwe stekker, waar overduidelijk WEL een schotje tussen de plus en de min zit.
Mocht je dit ook hebben: Wip deze stekkerbehuizing uit de grote platter stekker, door het lipje aan de zijkant met een fittingschroevendraaier in te drukken (en dan dit stekkertje uit de platte stekker te trekken). Haal nu even de pinnetjes uit je kapotte stekkerbehuizing, door bijv. een mini tie wrap in te steken en de pinnetjes te lossen.
LET OP: Op bovenstaande foto's had ik alle stekkers even los (omdat ik de stoel eruit had gehaald om te kijken waar het stekkertje nou moest). Dit is dus niet nodig! Mocht je dit wel willen doen (om welke reden dan ook) haal dan even de spanning van de accu om te voorkomen dat je een "SRS airbag" foutmelding in je combi-instrument krijgt. De gele stekker is voor je airbag. Wellicht is "contact af" ook voldoende, maar ik heb even een paar minuten de stroom eraf gehaald alvorens de kabelboom los te maken.
Oplossing 2: Wissel de Airscarf unit om
De Airscarf units zijn links en rechts hetzelfde.
Mocht je niets geks vinden in de uitgebouwde Airscarf unit, dan zou je ‘m kunnen verwisselen met de unit van de andere stoel, en kijken of het nou aan de unit of de bekabeling lag. Een handleiding om de stoel uit te bouwen vind je bijv. hier:
1. Beweeg de stoel naar voren, en kantel de rugleuning (en stoel?) naar voren. Maak de 2 Torx schroefjes onderaan de afdekplaat van de rugleuning los.
2. Zet de stoel rechtop, en trek de hoofdsteun geheel omhoog. Onder de rubber harmonica zitten 2 Torx schroefjes die de afdekplaat van de rugleuning vasthouden.
3. Nu de 4 Torx schroefjes los zijn, kun je de afdekplaat losklikken.
4. De Airscarf module zit vast met 4 Torx schroeven.
5. Mocht je de gehele Airscarf unit eruit willen halen, dan het contact van de auto uit, de bedrading losmaken, en de unit overzetten (waarbij je bij de uitblaasmond in de hoofdsteun begint). De bedrading met de gele stekkers is van de airbag (afblijven!).
Zie hier een PDF met een toelichting op het Airscarf systeem.
Veel succes met repareren
Arjen.
R171 Airscarf repareren (optiecode 403)
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Tjonge! Stom zeg!
Het is dus inderdaad de stekker die aan de buitenkant zit...
Dankjewel voor de correctie! Ik pas straks gelijk de plaatjes even aan!
Arjen.
Het is dus inderdaad de stekker die aan de buitenkant zit...
Dankjewel voor de correctie! Ik pas straks gelijk de plaatjes even aan!
Arjen.
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat overkomt zelfs de beste
Ben toch benieuwd hoe zo'n bruggetje breekt. In principe staat er toch geen kracht op die bedrading/stekker? Of gebeurt dat bij extreem verstellen of spullen voor/onder je stoel leggen oid?
Ben toch benieuwd hoe zo'n bruggetje breekt. In principe staat er toch geen kracht op die bedrading/stekker? Of gebeurt dat bij extreem verstellen of spullen voor/onder je stoel leggen oid?
Logboek S500.
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Plaatjes aangepast! Dankjewel Steve!
Peter: Goede vraag. Ik denk dat het simpelweg te heet is geworden in het stekkertje. Je merkt dat de stekkerbehuizing helemaal verhard is, en als je erop knijpt dat deze zelfs verbrokkelt/uit elkaar spat (terwijl die Tyco stekkertjes echt wel aardig wat weekmakers hebben in het kunststof).
Ik heb geen idee waarom het daar nou te heet is geworden. Wellicht komt het door veel stroom door de draadjes (bij extreme belasting) in combinatie met de stoel op de laagste stand ofzo.
Ik heb echt geen idee. Wellicht kunnen we het in de categorie "Ontwerpfout" gooien?
Arjen.
Peter: Goede vraag. Ik denk dat het simpelweg te heet is geworden in het stekkertje. Je merkt dat de stekkerbehuizing helemaal verhard is, en als je erop knijpt dat deze zelfs verbrokkelt/uit elkaar spat (terwijl die Tyco stekkertjes echt wel aardig wat weekmakers hebben in het kunststof).
Ik heb geen idee waarom het daar nou te heet is geworden. Wellicht komt het door veel stroom door de draadjes (bij extreme belasting) in combinatie met de stoel op de laagste stand ofzo.
Ik heb echt geen idee. Wellicht kunnen we het in de categorie "Ontwerpfout" gooien?
Arjen.
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
ik denk dat de vorige eigenaar de airscarf erg vaak en lang aan had staan...en dan smelt er wel eens wat stekker materiaal weg (net als met de achterruit verwarmingsstekker in de 211 taxi's)
arjen - die andere stekker op t vloerkleed die je had omcirkeld is van de memory stoel en de omcirkelde stekker onder de stoel is van een deel van de memory stuurunit
greetingz,
arjen - die andere stekker op t vloerkleed die je had omcirkeld is van de memory stoel en de omcirkelde stekker onder de stoel is van een deel van de memory stuurunit
greetingz,
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ja gek heh, Lennerd? Ik snapte dat ook niet. Het leek wel alsof werkelijk niemand van de vorige eigenaren nou eens lekker zijn voorstoelen eruit had gehaald om er eens flink onder te stofzuigen Is daarna uiteraard wel gedaan (maar toen werd het al laat). Het tapijt zag er trouwens nog verrassend fris uit (na het stofzuigen).solubel schreef:Mis wel één ding in de "how to" begint met een D en eindigt met YSON...
Arjen.
- animalfonz
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 05 nov 2018 21:47
- Mercedes-Benz: (w204 300 sold) / SLK R171 350/ e63AMG S212
- Specialisatie: wrappen
- Locatie: Wageningen
waar haal je zo een niew stekkertje vandaan ?
- animalfonz
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 05 nov 2018 21:47
- Mercedes-Benz: (w204 300 sold) / SLK R171 350/ e63AMG S212
- Specialisatie: wrappen
- Locatie: Wageningen
kun jij die niet ff repareren haha