W169/W245 Retrofit UHI/comforttelefonie (386)

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 sep 2013 15:36

Onderstaand een versimpelde retrofit van de comforttelefonie ofwel UHI (Universal Handy Interface) voor een W169 A-klasse of een W245 B-klasse. Er is/was een goedkope “after market” set van Mercedes-Benz verkrijgbaar (FSE11/12) maar die kan veel minder dan onderstaande uitvoering. Ten opzichte van de af-fabriek UHI (“Universal Handy Interface”) mist onderstaande retrofit één extra luidspreker in het dashboard.
Voordelen van deze UHI ten opzichte van bijv. een Parrot zijn o.a. de volledige stuurbediening;, je kunt ook telefoonnummers intypen via de drukknoppen van de radio; je kunt SMSen ontvangen en verzenden; de telefoon in de cradle is altijd opgeladen; de ontvangst in de auto en van jou bij de ontvanger is glashelder.


Let op 1: Zorg dat je tenminste de telefooncentrale, antenneversterker, antennevoet, cradle, en schuif/contactplaat voor de cradle tweedehands koopt; anders wordt deze retrofit veel te duur. Ik heb zelf bovendien een tweedehands cradle van een incourant model telefoon gekocht (zo lang hij maar compatibel is met je auto; check hier welke cradle en telefoon geschikt zijn voor jouw auto), en een bijpassende gebruikte telefoon. Zolang je een duo-SIM kaart hebt maakte het mij niet uit wat voor telefoon het is.

Let op 2: Je moet beide voorstoelen even losmaken. Let erop dat je NIET het contact aanzet als de rode stekker onder een voorstoel is losgemaakt, anders krijg je gelijk een SRS airbag foutmelding in je KI die er alleen door de dealer uit kan worden gehaald.

Let op 3: Deze retrofit is bedoeld voor een pre-facelift (=NTG2) Audio20 van een W169/W245. NTG staat overigens voor “New Telematics Generation”, en het getal erachter verwijst naar de technologische generatie van de radio of navigatie unit. Installaties voor andere NTG versies zelf uitzoeken (en heel graag hieronder je aanvullingen posten). Bijvoorbeeld de Audio20 NTG2.5 werkt met bluetooth technologie, waardoor een cradle overbodig wordt (en dus geen MOST kabels meer worden gebruikt). Ook wordt vanaf NTG2.5 nog maar één microfoon gebruikt i.p.v. drie microfoons voor de NTG2.

Let op 4: Op deze kabelboom zijn de microfoons waarschijnlijk in serie geschakeld; het werkt echt alleen als je alle drie de microfoons aansluit. Toch goed nieuws: De goedkope post-facelift microfoon (A169 820 0935) werkt ook prima i.p.v. de originele dure (A169 820 0135); je moet dan alleen wel bij de goedkope microfoon de stekker afknippen en vervangen door een CAN-bus stekker met “mannelijke” pinnetjes. De rode draad gaat dan op pin1, en de blauwe op pin2. Als je geen CAN-bus stekker hebt, zou je evt. ook een kroonsteentje kunnen gebruiken :sst:

Let op 5: Ik ga uit van een startsituatie zonder andere MOST componenten zoals een CD-wisselaar of GPS-gerelateerde componenten. Als je die wel in je auto hebt moet je een andere MOST kabel kopen, afgestemd op de opties in jouw auto.

Let op 6: Deze retrofit is NIET geschikt voor beginnende klussers.


Benodigde onderdelen (incl. nieuwprijzen):
1x A211 870 3926, UHI bluetooth MOST unit, €411
1x A169 545 3440 Beugel voor de UHI MOST telefooncentrale, €11
1x A463 820 0711 (of A1698200611), schuif/contactplaat voor cradle, €89
1x A169 823 0011, grondplaat, €6
1x cradle, onderdeelnr. afhankelijk van telefoontype, minimaal €90
1x A169 820 0235, tweevoudige microfoon, €87 (gaat in hemelbekleding)
1x A169 820 0135, enkelvoudige microfoon, €50 (gaat in binnenlicht)
--> Na de facelift is een goedkopere enkelvoudige microfoon gekomen (A169 820 0935), deze past echter niet 1-2-3 op de kabelboom die hierboven staat! (zie "Let op 4" hierboven)
2x A169 822 1235: Afdekkapjes voor in de hemelbekleding, €2 per stuk
1x A169 540 9705: Glasvezelkabelset van telefooncentrale naar radio, €34
1x A169 540 2105: Kabelset, €115
1x A211 820 0885: Antenneversterker (optioneel), €473
2x A000 984 1729: M5 boutjes (bevestiging antenneversterker)
1x A169 820 2875: Dakantennevoet (FM+GSM) (oude onderdeelnrs.: A169 820 2775/1975).
1x A169 820 2375: 29cm antennespriet (FM+GSM+GPS), €21
1x A013 545 7626: Pinnetje t.b.v wake-up kabel (vrouwtje) in quad lock stekker radio
2x 7.5A steekzekering
1 rolletje inwikkeltape

De kabelset (A169 540 2105) omvat alle benodigde koperkabels, tie wraps en wat bevestigingspluggen, en is compleet afgemaakt met pinnetjes en stekkers (behalve voor de wake-up kabel; zie bovenstaande lijst), een korte coax-kabel (tussen antenneversterker en dakantenne), en zelfs een voedingskabel voor in de zekeringkast (mochten zekeringen 46 en 47 niet gevoed worden).

Benodigd gereedschap:
• 1x A115589035900: Plastic keil (niet nodig, wel handig)
• 2x A140589023300: Haak (om de ventilatieroosters uit te trekken)
• Pijpsleutel en dopsleutels en een handratel om (1) de accu te verwijderen, en (2) de zekeringkast los te maken.
• Doppenset.
• Fittingschroevendraaier en Torx sleutels om de onderkant van het dashboardkastje los te maken (nodig om de bedrading te trekken, en aan de passagierskant om het tapijt los te kunnen maken).
• Uitwendige Torx dop E12 (om passagiersstoel los te maken).
• Soldeerbout en soldeertin.
• Elektro-knijptang, krokodillenbektang.

Benodigde tijd: Tenminste 2 volle dagen.



Stap 1: Aansluiten grondplaat in schuiflade
Doe het laatje open, en licht het rubber matje op van de schuiflade. Je ziet nu 2 Torx schroefjes; maak deze los, en verwijder het zwarte bakje.
Dit was de oorspronkelijke situatie. Opbergvakje op de plaats waar straks de cradle komt.
Dit was de oorspronkelijke situatie. Opbergvakje op de plaats waar straks de cradle komt.
SchuifladeOrigineel.jpg (128.93 KiB) 15301 keer bekeken
Wip het rubberen matje op met een fittingschroevendraaier.
Wip het rubberen matje op met een fittingschroevendraaier.
MiddenarmsteunLos01.jpg (146.63 KiB) 15301 keer bekeken
Twee Torx T20 schroeven losmaken.
Twee Torx T20 schroeven losmaken.
MiddenarmsteunLos02.jpg (83.21 KiB) 15301 keer bekeken
Nu kun je de middenarmsteun verwijderen.
Nu kun je de middenarmsteun verwijderen.
MiddenarmsteunLos03.jpg (101.13 KiB) 15301 keer bekeken
Dit plaatje moet je wegsnijden (op de stippellijn).
Dit plaatje moet je wegsnijden (op de stippellijn).
MiddenarmsteunPlaatjeVerwijderen01a.jpg (117.74 KiB) 15301 keer bekeken
Je ziet nu 1 Torx schroef zitten. Maak die los, en trek de schuiflade uit de tunnelconsole. Klik de schuif/contactplaat voor cradle in de grondplaat, klik deze combinatie vervolgens in de schuiflade, en monteer dit weer terug.
Laat de bedrading van de schuif/contactplaat naar achteren lopen. Bevestig de witte kunststof plug in het gat dat aan de bestuurderszijde zit (er zitten twee gaten) als op onderstaande foto:
Kies dus het gaatje aan de bestuurderskant, en controleer of de kabel bij gesloten lade netjes omhoog staat, en bij het openen van de lade nergens beklemd wordt.
Kies dus het gaatje aan de bestuurderskant, en controleer of de kabel bij gesloten lade netjes omhoog staat, en bij het openen van de lade nergens beklemd wordt.
MiddenarmsteunPlaatjeVerwijderen02a.jpg (144.85 KiB) 15301 keer bekeken
Controleer of de draad lang genoeg is als je de schuiflade opent, en of hij netjes omhoog komt als je de schuiflade sluit.
Nu de bedrading van de schuif/contactplaat richting de bestuurdersstoel krijgen.
Hiervoor moet je de tunnelconsole als volgt losmaken. Trek het achterste asbakje/opbergvak uit de tunnelconsole (even fittingschroevendraaier op het bovenste lipje en trekken). Maak de bedrading van de 12V aansluiting of aansteker los (stekker zit haaks op de 12V aansluiting of aansteker).
Je ziet nu 3 Torx schroeven (2 op onderste horizontale vlak, en 1 op het verticale vlak). Alle drie losmaken. Maak nu de voorkant van de tunnelconsole vrij door de afdekplaat rondom de versnellingspook als volgt te demonteren:
• Handgeschakelde auto’s: Trek de pookhoes los door je vingers rondom eronder te wurmen; de pookhoes zit rondom geklikt, dus met beleid trekken. Trek de pookhoes omhoog (dus binnenstebuiten) en maak de kunststof bajonetsluiting onder de pookknop los (linkse draad!). Zie ook hier.
• CVT automaten: Trek de verchroomde afdekring rond de pook los door je vingers rondom eronder te wurmen; de afdekring zit rondom geklikt, dus met beleid trekken. Gebruik hier ook een plastic keil voor.
Je kunt nu de grote afdekplaat aan de voorkant van de tunnelconsole losmaken door ‘m vanaf de achterkant voorzichtig omhoog te trekken.
AfdekplaatVersnellingspookLos01.jpg
AfdekplaatVersnellingspookLos01.jpg (131 KiB) 15301 keer bekeken
AfdekplaatVersnellingspookLos02.jpg
AfdekplaatVersnellingspookLos02.jpg (127.95 KiB) 15301 keer bekeken
AfdekplaatVersnellingspookLos03.jpg
AfdekplaatVersnellingspookLos03.jpg (106.46 KiB) 15301 keer bekeken
Nu is de tunnelconsole in beginsel los, en kun je ‘m aan de achterzijde een paar cm omhoog trekken. Ik weet niet hoe je de leren bekleding van de handrem loskrijgt; als je dat wel lukt, dan heb je natuurlijk veel meer ruimte en kun je de gehele tunnelconsole even verwijderen (zou ideaal zijn, maar ik wist niet hoe dat moest).
Geleid nu je kabel van de schuif/contactplaat langs de linker onderkant richting de bestuurdersstoel. Af-fabriek wordt deze kabel met tie wraps vastgemaakt op metalen klemmetjes die in de twee uitsparingen vallen onderaan de linkerkant van de tunnelconsole. Er is één zo’n klemmetje (met tie wrap) meegeleverd bij de kabelboom.

In verband met het maximaal aantal foto's per bericht, hieronder het vervolg...
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 sep 2013 15:44

Stap 2: UHI centrale plaatsen
De telefooncentrale komt onder de zwarte kunststof afdekplaat die onder de bestuurdersstoel zit. Als je die plaat los schroeft zie je een loze ruimte, waar precies de schuimrubberen houder in past.
PlaatsingUHIcentrale01a.jpg
PlaatsingUHIcentrale01a.jpg (168.1 KiB) 15298 keer bekeken
PlaatsingUHIcentrale02.jpg
PlaatsingUHIcentrale02.jpg (146.66 KiB) 15299 keer bekeken
Ik heb zelf de oranje MOST kabels (=glasvezel) door de tunnelconsole naar de radio gevoerd (zie bovenstaande foto). Als ik het nog een keer zou doen, denk ik dat ik die MOST kabels toch maar langs de buitenkant zou voeren (onder de uitstaplijsten en het dashboard door), omdat ik nu een enorme lengte aan MOST kabel overhield achter de radio. Voor het uitbouwen van de radio, zie bijv. hier.
BedradingWegwerken01.jpg
BedradingWegwerken01.jpg (196.57 KiB) 15298 keer bekeken
Het aansluiten van de koperen kabelboom wijst zich vanzelf. De grote stekker op de UHI centrale, en twee draadjes naar de bekabeling van de schuifcontactplaat (zie “Stap 1” hierboven); die draadjes bungelden een paar foto’s geleden nog onder de tunnelconsole uit.
Verder gaan alle koperen draden vanaf de UHI centrale onder de instaplijsten door richting de A-stijl, behalve de antennekabel en drie kabels t.b.v. de antenneversterker. De antenneversterker wordt achterin geplaatst (linker achterscherm, onder de bekleding), en wordt gevoed door een bruine massadraad (pak je van het massapunt vlakbij het rolgordelmechanisme), een voedingsdraad (Rood/Grijs), en een lichtblauwe kabel (loopt vanaf een weerstand in de UHI).
Bedrading naar achteren (blik op linker achterportier).
Bedrading naar achteren (blik op linker achterportier).
BedradingAntenneversterker01a.jpg (126.19 KiB) 15298 keer bekeken


Stap 3: Bekabeling naar radio en zekeringkast
In je koperen kabelboom zit allereerst een korte massadraad. Deze aansluiten op het massapunt onderaan de linker A-stijl. Verder zit er een kabeltje wat eindigt in twee kleine stekkertjes (in grijs schuim omwikkeld). Die zijn voor je microfoons, en gaan straks via de linker A-stijl omhoog (zie “Stap 6” hieronder).
De rest van de kabels (3 Rode voedingskabels, en een Blauw-Zwarte wake-up kabel) onder het dashboard doortrekken. De Blauw/Zwarte wake-up kabel via de achterkant insteken in de ruimte achter de radio; de aansluiting van de wake-up kabel staat een paar regels verder hieronder beschreven.
Verder de twee MOST-kabels insteken op de radio. Let op dat de oranje MOST-kabels niet gemarkeerd zijn! Op de zwarte stekkertjes staan twee pijltjes (ingaand/uitgaand), en ik heb dus even vier stukjes schilderstape op de uiteinden geplakt en er met pen opgeschreven “UHI in=Audio uit”, etc. De MOST-stekker kun je maar op één manier achterin de radio krijgen; je moet pin 1 & 2 hebben (zie onderstaand schema van de Audio20).
De enige draden die je nu nog over hebt zijn drie rode voedingsdraden (Rood/Violet; Rood/Grijs; Rood/Groen), welke je aan de bijrijderskant langs de middenconsole naar beneden voert (met de hoofdkabelboom mee) naar de zekeringkast. Om dit te kunnen doen moet je de passagiersstoel verwijderen, de onderkant van het dashboard aan de bijrijderskant, de kunststof “schopplaat” onderaan de A-stijl, de instaplijst, en het tapijt. De eerste keer gaat het verwijderen van het tapijt wat lastig.
Voor het benaderen van de zekeringkast, zie bijv. hier of hier.
Verwijder de accu (eerst de zwarte kunststof beugel) en haal de zekeringkast los en maak ‘m open. Mochten zekeringen 46 en 47 niet gevoed worden, gebruik dan de bijgeleverde rode voedingskabels (voedingen insteken aan de linkerkant van de zekeringpositie; “afnemers” aan de rechterkant).
De Rood/Violet kabel komt op zekering 47; de andere twee (Rood/Grijs; Rood/Groen) op zekering 46.
Na insteken van alle voedingskabels de zekeringkast weer dicht, en alles aan de bijrijders kant weer terugplaatsen. Ik zou zelf de twee 7.5A zekeringen pas insteken als je helemaal klaar bent…

Nu de Blauw/Zwarte wake-up kabel. Deze zwabbert tenslotte nog rond in de ruimte achter de radio. Verwijder het uiteinde van de kabel (laatste 5mm van de mantel heeft al een inkeping), en plaats het pinnetje (A013 545 7626). De wake-up kabel komt op pin16 van quad lock stekker 2; zie onderstaand schema voor de pre-facelift Audio20 (op mijn Comand zit de kabel op dezelfde positie).
W245_ComandStekkerindeling.jpg
W245_ComandStekkerindeling.jpg (145.46 KiB) 15298 keer bekeken
Wake-up kabel insteken in de quad lock stekker, en je kunt nu alles weer in de middenconsole terugplaatsen.



Stap 4: Bekabeling naar antenneversterker
Vanaf de bestuurdersstoel ga je dus met je laatste draden naar achteren (onder de instaplijsten door). Om dit te kunnen doen moet je even de achterste instaplijst verwijderen, en onderste kunststof plaat van de B-stijl losmaken (zeskantmoer van de veiligheidsgordel los; sponningrubbers van voorportier en achterportier even los; dan van onderaf voorzichtig los klikken; de bovenkant zit om de grijze B-stijl bekleding heen geklemd).

Til nu het tapijt op, en wurm je kabeltjes naar achteren. Ik vond het zelf iets makkelijker werken om even de achterbank (linker deel) los te maken; dan kun je het onderste tapijt wat makkelijker wegtrekken. Hieronder een foto hoe de bedrading langs de C-stijl weer omhoog gaat.
BedradingAntenneversterker02.jpg
BedradingAntenneversterker02.jpg (120.75 KiB) 15298 keer bekeken
Nu moet je bedrading achter de bekleding tussen de C-stijl en de D-stijl. Dit is een drama. Maak eerst de veiligheidsgordel los (onderaan), zodat je straks de metalen clip door de opening in de bekleding kunt steken. Trek nu het sponningrubber van de achterklep los, en trek de grijze afdekplaat los (met kracht maar met beleid los klikken).
BedradingAntenneversterker03.jpg
BedradingAntenneversterker03.jpg (75.51 KiB) 15298 keer bekeken
Haal nu met beleid het tapijt onder de zwarte kunststof afdekplaat uit (waar o.a. de rollo doorheen gaat). Haal vervolgens de plug los die het zwarte kunststof deel vast houdt (zie onderstaande foto).
BedradingAntenneversterker04a.jpg
BedradingAntenneversterker04a.jpg (117.05 KiB) 15298 keer bekeken
Deze plug dus...
Deze plug dus...
BedradingAntenneversterker05.jpg (117.46 KiB) 15298 keer bekeken
Believe it or not maar om de laatste stappen te kunnen zetten moet je eerst de afdekking van de kofferbak verwijderen (paar rechthoekige pluggen aan de bovenkant, en een paar ronde aan de binnenkant van de kofferbak).
BedradingAntenneversterker06.jpg
BedradingAntenneversterker06.jpg (123.83 KiB) 15298 keer bekeken

I.v.m. max. aantal foto's volgt de rest weer in een "reactie" hieronder...
Laatst gewijzigd door Arjen op 14 sep 2013 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 sep 2013 15:52

Nu kun je het binnenste deel losmaken (nog twee of drie Torx schroeven) waar normaliter je documentatiemapje, je EHBO tasje, etc., inzitten. Let op: Je kunt één Torx schroef zien; de andere zie je pas als je de tassenhaak (die ook de opgeklapte bagagevloer tegenhoudt) hebt verwijderd.
BedradingAntenneversterker07.jpg
BedradingAntenneversterker07.jpg (103.63 KiB) 15292 keer bekeken
Nu eindelijk de binnenste zwarte kunststof schaal verwijderen, als je tenminste de laadvloer ofwel omhoog houdt (iemand anders even laten vasthouden, want je tassenhaak is gedemonteerd) dan wel je haalt de hele laadvloer eruit (ik heb voor de simpelste oplossing gekozen; laadvloer omhoog).
Aan de achterkant van de zwarte kunststof plaat moet je de antenneversterker klikken (past precies). Als op onderstaande foto de plaat een kwart slag tegen de klok in draait, dan het je de montagepositie (de tekst van de antenneversterker staat dan op z’n kop).
PlaatsingAntenneversterker01a.jpg
PlaatsingAntenneversterker01a.jpg (199.79 KiB) 15293 keer bekeken
Nu kun je alvast de bedrading vanaf de UHI centrale aansluiten (wijst zichzelf; de coaxkabel vanaf de UHI komt op de aansluiting met het telefoontje); rest nog een antennekabel naar de dakantenne. Gebruik hiervoor de korte coaxkabel die bij de kabelset was meegeleverd.



Stap 5: Bekabeling naar dakantenne
Vanaf de antenneversterker wil je dus naar de dakantenne. Om dit te kunnen doen moet je langs de D-stijl omhoog (met de bestaande bedrading mee). Ik heb eerst maar eens het achterste binnenlicht verwijderd (zit geklikt; met beleid aan de kant van de inkeping een fittingschroevendraaier o.i.d. insteken). Zie hieronder de originele dakantenne (zwarte massadraad, en kabel voor FM-ontvangst).
Oorspronkelijke dakantenne (Audio5).
Oorspronkelijke dakantenne (Audio5).
DakantenneAudio5.jpg (213.49 KiB) 15292 keer bekeken
De bekabeling die vanaf de antennevoet komt zit aan de achterkant van de auto in een uitsparing van een kokerbalk weggewerkt. Even wurmen, en dan krijg je ‘m eruit. De bedrading zit netjes in een zelf-vulkaniserende tape weggewerkt, die je best nog netjes open kunt krijgen.
Nog steeds dakantenne Audio5...
Nog steeds dakantenne Audio5...
DakantenneAudio5_02.jpg (111.05 KiB) 15292 keer bekeken
Maak nu de originele dakantennevoet los (dopsleutel), en plaats de nieuwe. De stekkertjes kunnen maar op één manier vast (de paarse is voor de telefoon).
Eindelijk de nieuwe antennevoet (FM + GSM).
Eindelijk de nieuwe antennevoet (FM + GSM).
DakantenneAudio20.jpg (214.3 KiB) 15292 keer bekeken
Maak de tape weer dicht (ik heb er voor de zekerheid nog een stukje inwikkeltape omheen gedaan) en bouw alles van de achterkant van de auto weer dicht.



Stap 6: Microfoons aansluiten
Je hebt nog aan de onderkant van de linker A-stijl de bedrading voor de microfoons bungelen. Deze moeten onder de bekleding van de A-stijl door. Je moet hiervoor even het sponningrubber lostrekken, en vervolgens kun je de bekleding met beleid (!) losklikken door de bekleding van de A-stijl af te trekken. Hij zit vast met twee klemmen. Vervolgens iets omhoog schuiven, en weghalen. Let op dat er nog draadjes van het kleine luidsprekertje vastzitten… De bedrading van de microfoons hoor je met tie wraps vast te zetten aan de metalen clipjes die op de A-stijl zitten. Als voorbeeld zit er eentje meegeleverd bij de kabelset.
De gebruikte bekabeling is gemaakt voor de pre-facelift W169 en W245. Vóór de facelift had de comforttelefonie 3 microfoons; ná de facelift slechts 1 (in de voorste binnenlicht unit). Je zou kunnen proberen om alleen de middelste microfoon aan te sluiten. Ik heb echter de dubbele microfoon gekocht en hiervoor de uitsparingen in de hemelbekleding gemaakt. Dit is hoe het er af-fabriek uit ziet in mijn auto.
Binnenlicht in mijn eigen auto (W245) met o.a. af-fabriek comforttelefonie.
Binnenlicht in mijn eigen auto (W245) met o.a. af-fabriek comforttelefonie.
W245_MicrComforttelefonieSchuifdakbedieningInterieurdetectie.jpg (211.42 KiB) 15292 keer bekeken
Ik heb geprobeerd om een mal te maken van de gaatjes, maar dat is me niet gelukt. Je maakt de lamp los door aan de voorkant (voorruit) een platte huissleutel o.i.d. in de middelste inkeping te steken, en het licht naar beneden te wippen. Op onderstaande foto heb ik mijn binnenlicht los bungelen, en even de twee buitenste microfoontjes losgemaakt en naar boven gestoken.
Microfoons01.jpg
Microfoons01.jpg (134 KiB) 15292 keer bekeken
Op basis van mijn af-fabriek situatie heb ik het volgende opgemeten:
• De gaten voor de microfoontjes lopen evenwijdig aan de uitsparingen van het binnenlicht (zowel in de lengte als in de breedte).
• De bovenkant van het gat van de microfoontjes zit 20mm onder de bovenkant van de uitsparing van het binnenlicht.
• De afstand van de uitsparing binnenlicht tot gat microfoon is 28mm.
Zie hieronder.
W245_MicrComforttelefonie02a.jpg
W245_MicrComforttelefonie02a.jpg (226.45 KiB) 15292 keer bekeken
Het gaatje voor de microfoon is 21mm breed en 30mm lang, waarbij je de hoeken afrondt.
Vervolgens heb ik wat schilderstape op de hemelbekleding bij mijn ouders geplakt, en hier de positielijnen op overgetrokken (lang leve de geodriehoek om mooie parallelle lijnen te trekken). Vervolgens heb ik op de stippellijnen uit bovenstaande foto een kleine kartonnen mal (van 21mmx30mm) gelegd, en rondom afgetekend waar het gat moest komen.
Microfoons02a.jpg
Microfoons02a.jpg (114.42 KiB) 15292 keer bekeken
Nu het Stanley mes erin, en klaar.
Microfoons03.jpg
Microfoons03.jpg (82.18 KiB) 15292 keer bekeken

Foto van het resultaat (en de laatste vervolgstap) volgt in onderstaande "reactie"...
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

14 sep 2013 15:54

Nu de microfoontjes erin, en dan krijg je dit...
Microfoons04.jpg
Microfoons04.jpg (141.81 KiB) 15292 keer bekeken

Stap 7: Code 386 laten inleren/coderen
Vergeet niet om eerst even je zekeringen te plaatsen ;)
Let erop dat er zowel een SCN codering plaatsvindt, als het inleren van code 386 bij de radio anders werkt het niet; zie hier de gouden tip van Steve (MBenzNL).
En dan… werkt alles :)
Denk erom dat als je (net als ik) met een duo-SIM kaart werkt, je maar één telefoon tegelijkertijd aan kunt hebben die hetzelfde telefoonnummer heeft. Dit vereist wat discipline om je andere telefoon altijd uit of op de vliegtuigstand te zetten als je in de auto zit.


Veel plezier met nabouwen,

Arjen.


ComforttelefonieWerkend.jpg
ComforttelefonieWerkend.jpg (131.07 KiB) 15292 keer bekeken
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
yasha
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2019 14:57

07 okt 2019 15:11

Beste Arjan,
kunt U dit in mij auto installeren? Ik heb pas mercedes A classe avantgarde uit 2005 W 169 gekocht met audio 50 ams ( oud maar in de hele goede staat en ruim genoeg voor mijn lieve hondjes) , zou heel erg handig geweest om kunnen telephone te gebruiken. Ik zag dat onderdelen zijn goedkoper geworden since 2013:).

Ik heb U beschrijving heel veel keer gelezen maar ik denk zonder hulp mij lukt het toch niet.

Met vriendelijke groet
Tanja
Plaats reactie