In mijn auto zijn de meeste harde kunststoffen gemaakt van:
• ABS meestal gemengd met 10% policarbonaat (PC), dan wel van
• HC-PP (high crystalline polypropylene).
Je kunt op vrijwel ieder modern kunststof onderdeel ergens in een hoekje de samenstelling aflezen. Daar waar andere kunststoffen als PVC zich prima laten verlijmen, lukt het simpelweg niet om ABS op ABS te verlijmen (of PP op PP). Dit betekent dat als je bijv. ergens een klein lipje hebt afgebroken je eigenlijk haast “verplicht” zou zijn om het hele onderdeel weg te gooien.
Echter… ABS en PP vallen wel te verlijmen, maar niet met lijm.
Zowel ABS als PP zijn thermoplasten; dat wil zeggen dat het materiaal smelt als je het verhit, en uithardt als het weer afkoelt. Mocht je slechts een piepklein stukje moeten repareren (bijv. afgebroken lipje) dan kun je bijv. proberen de twee breukvlakken met bijv. een soldeerbout te smelten en zo je reparatie te doen. Zorg echter dat je ABS en PP nooit mengt; dat werkt niet. De verschillende kunststofsoorten hechten namelijk niet aan elkaar.
Benodigde materialen:
• ABS repareren: Wat versnipperde restantjes ABS. Mocht je nèt te weinig hebben… Duplo en Lego blokjes zijn ook van ABS gemaakt… net als de buitenkant van een afgedankte laptop, toetsenbord, telefoon, etc.
• PP repareren: Wat versnipperde restantjes PP.
Benodigd gereedschap:
• Soldeerbout (75W). Je kunt ook een printplaatsoldeerbout nemen (15W) maar dan ben je langer bezig.
Stap 1: Schoonmaken van je te repareren object
Maak de te verlijmen oppervlakten schoon, schuur ze lichtjes op, en ontvet met wasbenzine, MEK of met aceton.
Stap 2: Verwerken
Bij het verlijmen met een soldeerbout verlies je eigenlijk altijd wat materiaal. Zorg dus dat je wat extra materiaal bij de hand hebt om op je werkstuk te plakken.
Als je soldeert krijg je alleen een goede verbinding als BEIDE contactvlakken gesmolten zijn! Je hebt een paar seconden de tijd alvorens een gesmolten stuk PP of ABS begint te stollen, maar dat is maar nèt genoeg tijd om een KLEIN STUKJE van het andere contactvlak tegelijkertijd te smelten. Dit betekent dat deze hele methode ALLEEN GESCHIKT IS VOOR KLEINE BREUKVLAKKEN. Als je een groter breukvlak van PP wilt repareren zou je kunnen proberen om het beetje-bij-beetje te solderen, of door een verfbrander te gebruiken. Kijk echter uit met een verbrander (ook met de soldeerbout): Gesmolten PP of ABS wordt echt bloedheet; druppels kunnen hele lelijke brandwonden veroorzaken!
Bij grotere ABS reparaties zou ik overstappen op een andere methode, nml. een ‘ABS stopverf’ maken door snippers ABS op te lossen in methylethylketon (MEK). Dit werkt niet bij PP.
Tijdens het solderen zou ik altijd proberen om kleine flinters/snippers materiaal toe te voegen, die je mee soldeert. Je hebt dit nodig voor versteviging.
Stap 3: Afwerken
Deze reparatiemethode kan prima sterkte opleveren, maar je hebt maar beperkte mogelijkheden tot verfraaiïng. Ik zou het zelf vooral toepassen op reparaties die niet in het zicht komen, zoals afgebroken lipjes. Als je echter wilt, kun je proberen om het gerepareerde materiaal te schuren, ontvetten, plamuren, en verder afwerken met lak.
Voorbeeld 1: Kleine reparatie met PP (modelleren)
Hieronder een voorbeeld van wat ik onlangs heb gerepareerd.
Ik wilde zelf mijn portieren met leer bekleden, maar het blijkt dat ALLE onderdelen van mijn portierbekleding gesmolten vast zitten. D.w.z., de handgreep, de kunststof uitsparing voor de sierlijsten, het opbergvak onderaan het portier etc. zitten allemaal met PP pijpjes door een grondplaat gestoken. Vervolgens blijkt dat die dan allemaal zijn “plat” gesmolten.
Omdat PP een thermoplast is zou je in theorie al die uiteinden wel weer met een soldeerbout terug moeten kunnen duwen, maar dat wordt een hels karwei. Bovendien vond ik het risico te groot dat ik ook de witte (PP ) grondplaat zou verwarmen, waarna alles helemaal muurvast zit (want aan elkaar gesmolten).
Dus… alle “dopjes” (lees: platgesmolten buisjes) eraf geslepen met een Dremel, alle restjes in een jampotje bewaard, en daarna stuk voor stuk met een soldeerbout te lijf gegaan.
Let op dat gesmolten PP (of ABS) erg week is. Je kunt er dus niet echt een vorm mee boetseren. In dit geval wilde ik graag een “tonnetje” of “buisje” creëren waar een zelftappend schroefje in zou passen. Ik heb toen het volgende gedaan. Ieder bestaand gaatje/“buisje” was te ondiep, en had slechts een zeer krappe diameter voor mijn parker. Dus eerst de soldeerbout in het bestaande gaatje gestoken, en direct de RVS parker erin gedraaid. RVS (of een ander metaal) hecht niet op PP of ABS, dus het geeft niet als het kunststof vervolgens uithardt met de schroef erin gedraaid. Krijg je gewoon weer los. In dit geval: Mocht je parker niet diep genoeg komen, leg dan een tijdje de soldeerbout op de kop van de parker (lees: stook de parker goed heet), en vervolgens kun je ‘m verder indraaien zonder het kunststof te breken of scheuren
Vervolgens heb ik kleine stukjes materiaal bovenop de parker gesoldeerd, waarbij ik uiteraard eerst nog snel even het kunststof van de grondplaat heb verwarmd (t.b.v goede hechting). Nu ik een parker had staan, had ik ook gelijk een stevig object om PP tegenaan te “plakken” en kon ik wèl zelf iets modelleren, wat er meer uitziet als een tonnetje of buisje. Zie hieronder het resultaat.
Voorbeeld 2: Kleine reparatie met PP (alleen repareren)
Als tweede voorbeeld neem ik deze verlichte instaplijst, waar ik bij het (voor de zoveelste keer) eruit trekken (vanwege iets te enthousiaste hoeveelheid aan retrofits) uiteraard een lipje afbrak. Het moest er een keer van komen. Grrr…
Weggooien is geen optie, en zo laten ook niet (want daar ga ik me aan ergeren). Hier het afgebroken lipje (dat in het verlengde van de lijst had moeten wijzen i.p.v. op half zeven naar beneden hangen).
Dit is typisch een reparatie die je met een soldeerbout kunt doen. Ik heb hiervoor een grote soldeerbout gepakt (75W, geschikt voor hardsoldeer) zodat je flink kunt verhitten (met een 15W soldeerbout voor printplaten lukt het overigens ook, maar duurt het iets langer).
De soldeerbout goed op laten warmen, en dan langs het te repareren vlak “strijken”. Let op dat je niet te veel druk op het kunststof zet, want je drukt anders alles weg.
Let er ook op dat je beide vlakken laat smelten. Als je maar één vlak smelt, dan breekt het werkstuk zó weer. Verder heb ik een paar snippers materiaal toegevoegd; je kunt in dit geval ofwel van de onderkant van zo’n instaplijst wegsnijden, dan wel (wat ik heb gedaan) je bewaart een paar afgedankte kunststof onderdelen uit je auto, en gebruikt die om te versnipperen.
Nadat je het hele breukvlak hebt bewerkt even af laten koelen (ca. 1 minuut) en… voila:
Veel plezier/succes/sterkte met je kunststof reparaties!
Arjen.
Kleine kunststof reparaties van PP of ABS
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Beste Jan en Peter, dank voor jullie reacties. Nu maar hopen dat weinig mensen deze tip nodig hebben
Het is echt leuk hoe je met maar een piepklein beetje scheikunde en een beetje moeite toch kunt voorkomen dat je iets weg moet gooien wat verder gewoon nog goed is
Arjen.
Het is echt leuk hoe je met maar een piepklein beetje scheikunde en een beetje moeite toch kunt voorkomen dat je iets weg moet gooien wat verder gewoon nog goed is
Arjen.
- E240-Cruiser
- Berichten: 2331
- Lid geworden op: 29 jan 2013 14:25
- Mercedes-Benz: W210-E240. 1999
- Specialisatie: Wet en regelgeving
- Locatie: Rotterdam
Ik weet je nummer Arjan
groetjes Peter
MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
MERCEDES, Daar waar passie en techniek samen komen
michael6129 schreef:Geld rolt het best op vier wielen en met een ster op de motorkap
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Hahaha! Bel maar hoor Peter, kunnen we eens een kop koffie doen. Maarreh... voor het repareren van kunststof zou deze handleiding toch genoeg moeten zijn?E240-Cruiser schreef:Ik weet je nummer Arjaen
Arjen.
- kickdownkiko
- Berichten: 6059
- Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
- Mercedes-Benz: W211 3.2
- Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
- Locatie: 010
- kingcorsa
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 14 sep 2014 10:27
- Mercedes-Benz: c180 w202, E350 W212, E500 W211, S350 W220
- Locatie: Limburg
Het idee inderdaad goed mogelijk om kunststof delen op deze wijze te repareren.
Ik verdien mijn brood met het bewerken van kunststof. Het gaat dan om het fabriceren van leidingsystemen en nu ventilatie kanalen voor de industrie.
Voor een goede hechting in een juiste temperatuur van belang. Je kunt dit makkelijker bereiken met een nauwkeurig in te stellen hete luchtfohn.
Ik zal de temperaturen eens opzoeken. Weet deze van op en als niet uit mijn hoofd. Ik werk vooral met polyethyleen.
Ook heel geschikt om vijvers van aan te leggen
(Excuses voor de slechte spelling. Nieuwe telefoon en autocorrect werkt nog niet helemaal goed.
Ik verdien mijn brood met het bewerken van kunststof. Het gaat dan om het fabriceren van leidingsystemen en nu ventilatie kanalen voor de industrie.
Voor een goede hechting in een juiste temperatuur van belang. Je kunt dit makkelijker bereiken met een nauwkeurig in te stellen hete luchtfohn.
Ik zal de temperaturen eens opzoeken. Weet deze van op en als niet uit mijn hoofd. Ik werk vooral met polyethyleen.
Ook heel geschikt om vijvers van aan te leggen
(Excuses voor de slechte spelling. Nieuwe telefoon en autocorrect werkt nog niet helemaal goed.
Het logboek van mijn W202 C180 Sport Elegance
het logboek van mijn W212 E350 CGI
het logboek van mijn W211 E500 2002
Logboek van mijn W220 S350 komt er aan
het logboek van mijn W212 E350 CGI
het logboek van mijn W211 E500 2002
Logboek van mijn W220 S350 komt er aan
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik mag hopen dat hier geen haardrogers voor beschikbaar zijn.... voor HCPP moet je toch al snel richting de 170 gr. C gaan
Dat wordt dus een hittepistool/verfföhn/heteluchtpistool.
Bij mij werkte het prima met een soldeerbout; alleen voor de echte stevigheid moet je wel wat extra materiaal mee smelten.
Arjen.
Dat wordt dus een hittepistool/verfföhn/heteluchtpistool.
Bij mij werkte het prima met een soldeerbout; alleen voor de echte stevigheid moet je wel wat extra materiaal mee smelten.
Arjen.
- kingcorsa
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 14 sep 2014 10:27
- Mercedes-Benz: c180 w202, E350 W212, E500 W211, S350 W220
- Locatie: Limburg
Nee haha, geen haarfohn, meer een soort verfstripper.
Ik heb er een die je op 5 graden nauwkeurig kunt instellen en idd materiaal toevoegen.
Ik heb er een die je op 5 graden nauwkeurig kunt instellen en idd materiaal toevoegen.
Het logboek van mijn W202 C180 Sport Elegance
het logboek van mijn W212 E350 CGI
het logboek van mijn W211 E500 2002
Logboek van mijn W220 S350 komt er aan
het logboek van mijn W212 E350 CGI
het logboek van mijn W211 E500 2002
Logboek van mijn W220 S350 komt er aan
-
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 06 sep 2014 12:08
- Mercedes-Benz: Mercedes E240 W210
- Specialisatie: van alles..
- Locatie: Ureterp
Top!
Denk dat ik het ga proberen bij mijn w210. Mooi die duidelijke uitleg erbij, gaat goedkomen.
Denk dat ik het ga proberen bij mijn w210. Mooi die duidelijke uitleg erbij, gaat goedkomen.
Rust roest niet.. of toch wel??? Bij een W210 ist nog maar de vraag..
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 26 nov 2009 21:45
- Mercedes-Benz: W204 C350 4Matic
- Locatie: Almere
Prachtige informatie!
ABS is heel goed te lijmen met aceton. Aceton is te koop bij oa Kruidvat. Ook in nagellak verwijderaar zit aceton.
De twee lijmvlakken voorzien van Aceton, even wachten tot die week zijn en dan op elkaar drukken. Als de aceton verdampt is heb je een goede verbinding.
Door afval ABS op te lossen in aceton, kan je een verdikte lijm maken. Dat werkt nog beter.
Zou eerst proefjes doen om te zien welke dikte het beste werkt en hoe lang het duurt voor de aceton is verdampt.
Let op de veiligheid bij verwerken van aceton. Het is niet erg gevaarlijk (nagellak verwijderaar) maar let op goede ventilatie etc.
ABS is heel goed te lijmen met aceton. Aceton is te koop bij oa Kruidvat. Ook in nagellak verwijderaar zit aceton.
De twee lijmvlakken voorzien van Aceton, even wachten tot die week zijn en dan op elkaar drukken. Als de aceton verdampt is heb je een goede verbinding.
Door afval ABS op te lossen in aceton, kan je een verdikte lijm maken. Dat werkt nog beter.
Zou eerst proefjes doen om te zien welke dikte het beste werkt en hoe lang het duurt voor de aceton is verdampt.
Let op de veiligheid bij verwerken van aceton. Het is niet erg gevaarlijk (nagellak verwijderaar) maar let op goede ventilatie etc.