W245/W169 Installatie verlichte instaplijsten voor+achter

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

22 nov 2012 23:00

Let op: Onderstaande installatie vereist code “876” (Interieurverlichtingspakket: Leeslampjes achter, leeslampje bestuurder, verlichte zonnekleppen, verlichte voetenruimte voorin, signaalverlichting in de voorportieren). Als één onderdeel van "876" af-fabriek is geïnstalleerd, dan hoeft er niets te worden vrijgeschakeld. Anders “876” laten vrijschakelen/inleren door de dealer.

Ik heb zelf onlangs een gebruikte complete set met originele Mercedes-Benz verlichte instaplijsten gekocht (zie mijn logboek), en daar zat geen installatiehandleiding bij. Omdat ik niet weet of een nieuwe set dit wel heeft, en omdat iemand anders wellicht zou willen weten of deze installatie überhaupt te doen is (alvorens over te gaan op een eventuele aanschaf), heb ik deze "how to" gemaakt. Omdat ik vooral gericht was op het snel afmaken van de klus (het was vandaag behoorlijk koud in de garage) heb ik niet van alles zelf foto's gemaakt, maar een paar plaatjes van het Internet gehaald.

Mocht iemand dit willen nabouwen, en hiervoor een nieuwe kant-en-klare set willen kopen dan hierbij een lijstje met de verschillende mogelijkheden. De onderdeelnrs. refereren aan complete sets (met bedrading en omvormers). Sommige onderdeelnrs. zijn ook toepasbaar voor de 5-deurs W169, maar omdat de W245 iets langer is dan de W169 geldt dat alleen voor de sets met de voorste lijsten (de achterportieren van de W169 zijn korter dan die van de W245). Even zelf de onderdeelnrs. opzoeken voor de overige sets van de A-klasse (W169). Pikant detail: De W245 sets worden op meerdere webshops ook identiek verkocht voor de nieuwe B-klasse (W246); ik weet niet of dat een fout van de webwinkels is, of dat ze ook echt op de W246 passen.

Onderdeelnummers complete nieuwe sets:
• B66890103: W245, 4x verlicht, zwart, €701.
• B66890104: W245, 4x verlicht, Oriënt beige, €417.
• B66890105: W245, 4x verlicht, alpacagrijs, €417.
• B66890106: W245, 2x verlicht (alleen vóór) + 2x onverlicht (achter), zwart, €476.
• B66890107: W245, 2x verlicht (alleen vóór) + 2x onverlicht (achter), Oriënt beige, €261.
• B66890108: W245, 2x verlicht (alleen vóór) + 2x onverlicht (achter), alpacagrijs, €261.
• B66890087: W169/W245, 2x verlicht (alleen vóór), zwart, €386.
• B66890088: W169/W245, 2x verlicht (alleen vóór), Oriënt beige, €212.
• B66890088: W169/W245, 2x verlicht (alleen vóór), alpacagrijs, €212.

Voor bovenstaande prijzen kun je natuurlijk niet verwachten dat alles compleet is; je moet er nml. nog los de volgende kabelset bij bestellen:
• B67885152: Adapter/kabelset, €17.

Let op: Zelf goed de kleuren van de lijsten checken alvorens te bestellen, en navragen of deze ook echt op uw wagen passen.
Ik heb overigens geen idee waarom zwarte kunststof lijsten zo ontzettend veel duurder moeten zijn dan de beige en grijze lijsten. Ik heb het nagekeken op diverse fora (benzworld.org, b-klasse-club.de, elchfans.de) maar nergens een antwoord gezien (wel de vraag waarom zwart in vredesnaam zoveel duurder moet zijn dan grijs of beige). Waarschijnlijk omdat er meer vraag naar zwart zal zijn (dus volgens de economische logica moet je daar dan meer van produceren en kan de kostprijs daar dan dus ook lager van zijn :S )

Benodigd gereedschap:
• 1x A115589035900: Plastic keil (niet nodig, wel handig)
• Pijpsleutel en dopsleutels en een ratel om (1) de accu te verwijderen, en (2) de zekeringkast los te maken.
• Fittingschroevendraaier en Torx sleutels om het dashboardkastje los te maken (nodig om bij de SAM unit te komen) en de SAM "stekker 2" open te krijgen.

Benodigde tijd: circa 5 uur.

================================================================
Disclaimer: Deze retrofit is NIET geschikt voor beginnende doe-het-zelvers;
alle modificaties op eigen risico.
================================================================


De hele installatie bestaat eigenlijk uit twee delen: (1) de instaplijsten monteren met hun omvormers, en de bijgeleverde kabelboom, en (2) de kabelset (B67885152) monteren op de zekeringkast en massa. Hieronder begin ik maar met die laatste kabelset.
Aansluiten kleine kabelset (B67885152)
KabelsetAanluitingSAM.jpg
KabelsetAanluitingSAM.jpg (25.02 KiB) 5766 keer bekeken
• Verwijder onderkant dashboardkastje (2 Torx 20).
• Maak de passagiersstoel los (eerst de 4 plastic kapjes eraf klikken/schuiven, dan met uitwendige Torx dop E12 stoel losmaken).
• Verwijder het tapijt vóór de passagiersstoel.
• Koppel de accu af, verwijder de klem die de accu beet houdt (pijpsleutel 13), en verwijder de accu.
• Maak de zekeringkast los (dop 10 en 11) en kantel ‘m naar voren.
• Maak de onderkant van de zekeringkast open door de lipjes rondom met een fittingschroevendraaier open te wippen. Kijk uit dat je geen lipjes afbreekt!
• Haal (om wat ruimte te maken) ALLE zekeringblokken los vanaf de rechterkant (dus beginnen met het blok met de hoogste nummers) totdat je het blok met zekering 33 ook los hebt. Je maakt iedere groep los door de onderkant met je vingers los te klikken (aan de uiteinden zit een plastic lipje). Kijk uit dat je geen lipjes afbreekt!
• Haal zekeringen 33 en 41 even uit hun houder.
• Haal de rode plastic stop van zekeringpositie 33 naar buiten d.m.v. een fittingschroevendraaier die je aan de onderkant in het rode plastic steekt, en de boel naar buiten duwt. Steek de rode draad in een vrij slot van zekeringpositie 33 (steek 'm naast de bestaande dunne gekleurde draad). Na plaatsing de rode stop weer terugduwen.
• Nu hetzelfde doen voor de rood-zwarte draad, maar dan op zekeringpositie 41.
• Zekeringhouders weer terugklikken, zekeringen 33 en 41 weer op hun plaats, en de kabelset netjes uit de zekeringkast weg laten lopen (met de hoofdkabelboom mee). Gek genoeg is de bruine massadraad al afgetakt binnenin de zekeringkast, dus die moet je even raar terug vouwen :S .
• Zekeringkast weer dicht maken, en terugplaatsen. Als je nu doorgaat met de rest raad ik aan de accu nog even niet aan te sluiten.
• Van de twee witte stekkers (aan het uiteinde van de kabelset) ga je er maar één nodig hebben (geen verschil). Werk de twee witte stekkers omhoog langs de hoofdkabelboom, en klem ze in tussen die kabelboom en het chassis.
• Trek de bruine massadraad door naar het rechterportier; vlak vóór het portier zit een massapunt (hier aansluiten).
• Nu kun je eigenlijk alles weer opbouwen (tapijt en stoel).

Aansluiten instaplijsten met bijgeleverd toebehoren
Voorafgaand aan de beschrijving van deze stap: Koppel eerst de accu los!
De instaplijsten worden geleverd met een kabelboom, en een setjes omvormers. Allereerst maar even het overzicht.
OverzichtKabelboomLijsten.png
OverzichtKabelboomLijsten.png (187.35 KiB) 5766 keer bekeken
Het maakt niet uit waar je begint (links of rechts).
In onderstaande beschrijving begin ik bij het dashboardkastje, en werk ik naar de instaplijsten toe.
Stap 1: Aansluiten kabelboom op voedingskabelset
Nogmaals, zorg dat de accu is losgekoppeld! Sluit de “grote” kabelboom aan op één van de twee witte stekkertjes van bovenstaande instructies (uiteinde kabelset B67885152).

Stap 2: Bedrading aansluiten op de SAM.
Onder het dashboardkastje et tapijt iets wegwerken om bij de SAM unit te komen. Als je deze stap direct doet achter de aansluiting van de kleine kabelset, dan is het tapijt al weg en zie je de SAM unit zo zitten.
Op de SAM unit zie je op rechts de stekker die je nodig hebt, de zogenaamde "Stekker 2" van de SAM (op foto hieronder bij de blauwe cirkel).
Voetenruimteverlichting10.jpg
Voetenruimteverlichting10.jpg (61.46 KiB) 5766 keer bekeken
Nu de zgn. “Stekker 2” eruit. Dit is de stekker die zich in de blauwe cirkel op onderstaande foto bevindt. Je herkent deze stekker aan het feit dat hij slechts 18 pinnen heeft (ene rij genummerd 1-9; andere 10-18). Maak de stekker open met een fittingschroevendraaier (aan de buitenkant zit een lipje dat een clipje tegenhoudt), en wip dan de binnenkant naar buiten door aan de achterkant van de stekker met een andere fittingschroevendraaier in het ronde gaatje te prikken:
SAM "Stekker 2" open gemaakt.
SAM "Stekker 2" open gemaakt.
Voetenruimteverlichting11.jpg (334.32 KiB) 5766 keer bekeken
Indien de auto al voetenruimte verlichting heeft (zie mijn andere "how to" voor de retrofit), dan de voedingsdraad uit pin 14 trekken. Deze voetenruimteverlichtingsdraad in het zwarte meegeleverde tweepolig verloopstekkertje (16 in bovenstaand schema) drukken. Deze zwarte stekker werkt als een stroomaftakker; nu wordt de voetenruimteverlichting gelijk geschakeld aan de verlichting van de instaplijsten. Let op: De bruin/witte draad die de zwarte stekker in gaat is een "mannetje"; de stekker die in de SAM op pin 14 zat (voetenruimteverlichting) is een vrouwtje. Insteken vanaf de overzijde dus. Eigenlijk is die zwarte stekker/behuizing een chique kroonsteen ;)
N.B.: Als de auto géén voetenruimteverlichting heeft, dan hoeft het zwarte verloopstekkertje niet gebruikt te worden, en kun je gelijk door naar de volgende stap.
Steek nu het losse SAM stekkertje (vrouwtje!) van de bruin/witte draad van de kabelboom (nr. 21 in bovenstaand schema) op positie 14 van de SAM stekker. Doe de SAM stekker dicht, en steek hem terug in de SAM unit.

Stap 3: Aanleggen kabelboom (links)
Op de kabelboom zit een stickertje met “LEFT” of “LINKS”, om aan te geven welk gedeelte achter de middenconsole langs naar de bestuurderskant moet worden getrokken.
Maak nu de afdekplaat aan de bestuurderskant onder het dashboard los (twee Torx schroeven en losklikken), en de bedrading vanaf de SAM unit achter/onder het dashboard door naar de bestuurderskant trekken. Zorg dat je nog NIET de omvormers aan je bedrading hebt geklikt; anders kom je ruimte tekort om de bedrading door te trekken.

Stap 4: Monteren kabelboom
Per verlichte instaplijst wordt een klein omvormertje meegeleverd. Verbind een eerste omvormer (3 in onderstaande afbeelding) aan de kabelboom (6) en plak de omvormer met de meegeleverde dubbelzijdige tape vast aan de A-stijl.
Op deze foto is "6" de bedrading, en "3" de omvormer. Simpelweg aan het chassis bevestigen met de reeds aangebrachte dubbelzijdige tape.
Op deze foto is "6" de bedrading, en "3" de omvormer. Simpelweg aan het chassis bevestigen met de reeds aangebrachte dubbelzijdige tape.
Montage01.png (113.89 KiB) 5766 keer bekeken
Nu de kabelboom doortrekken in de kabelgoot die onder de instaplijsten ligt. Aan de kabelboom zit een kleine massadraad (5 in onderstaande afbeelding) die later aan de instaplijst wordt bevestigd. Leg (5) nog even los in de kabelgoot, of (als je niet kunt wachten) klik ‘m gelijk in de contrastekker van de instaplijst.
Op deze foto is "5" het losse stekkertje wat je straks in de bedrading van de eerste instaplijst moet steken.
Op deze foto is "5" het losse stekkertje wat je straks in de bedrading van de eerste instaplijst moet steken.
Montage02.png (98.7 KiB) 5766 keer bekeken
Nu eerst de resterende bedrading van de kabelboom doortrekken naar linksachter. Wederom een omvormer (3) vastmaken aan de kabelboom, en deze vastmaken aan het chassis (plat in de kabelgoot plakken, onderaan de B-stijl, ongeveer in het midden; exacte plek is niet zo heel erg belangrijk) met de dubbelzijdige tape.
Let op: Ondanks dat je deze omvormer in de kabelgoot plakt, vond ik het prettiger werken om de afdekking van de B-stijl ook los te maken. Je kunt dan namelijk het tapijt wat gemakkelijker wegduwen, en hebt zo betere toegang tot de kabelgoot. Om de B-tijl afdekking los te krijgen moet je de bevestiging van de onderkant van de veiligheidsgordel losmaken (dopsleutel). Daarna moet je de chassisrubbers voor de portieren iets loshalen kun je het zwarte plastic los klikken.

Nu de bedrading aan de passagierskant (aangeduid met het stickertje “RIGHT” of “RECHTS”). Trek dit deel van de kabelboom onder het dashboardkastje weg naar de A-stijl (met de bedrading van de hoofdkabelboom mee), verbind weer een omvormer (3), en plak de omvormer op de A-stijl.
Zelfde verhaal, maar nu aan passagierskant.
Zelfde verhaal, maar nu aan passagierskant.
Montage03.png (117.05 KiB) 5766 keer bekeken
De laatste bedrading naar rechtsachter doortrekken. Laatste omvormer (3) aansluiten en vastplakken onderaan de B-stijl.

Stap 5: Monteren instaplijsten
Als ik heel eerlijk ben heb ik even gewacht met het vastplakken van de omvormertjes tot ik zeker wist dat ik goed uitkwam met m'n bedrading voor die instaplijsten. Omdat er echter onder iedere lijst circa 25cm kabel hangt, is de exacte plaats van die omvormers niet zo'n punt. Enfin, ook al ga ik ervan uit dat de meesten ondertussen al zijn begonnen met aansluiten: Just for the record: Let op dat per instaplijst nog de stekker moet worden aangesloten.

En dan nu de accu weer terugplaatsen; en eventuele andere zaken terugplaatsen (tapijt voor bestuurdersstoel, etc.). En dan als voorlaatste de accu aansluiten, en dan als ALLERLAATSTE: Twee stappen terugnemen, en... genieten:
Yes! Het werkt!
Yes! Het werkt!
ResultaatLijsten01.jpg (27.2 KiB) 5766 keer bekeken
Op deze foto moeten nog de afdekkapjes op de sleden van de passagiersstoel worden geklikt.
Op deze foto moeten nog de afdekkapjes op de sleden van de passagiersstoel worden geklikt.
ResultaatLijsten02.jpg (56.57 KiB) 5766 keer bekeken
Al zeg ik het zelf: Een zeer fraaie combinatie met de voetenruimteverlichting!
Al zeg ik het zelf: Een zeer fraaie combinatie met de voetenruimteverlichting!
ResultaatLijsten03.jpg (79.82 KiB) 5766 keer bekeken
Veel plezier met nabouwen,

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie