Opdat de Comand 2.0 bij een retrofit in een (oudere) W210, W208 enz zou kunnen getest en geconfigureerd worden dient nog wel een connectie in de 38 pin diagnose stekker in orde gebracht te worden. Dit is een detail, maar het wordt meestal over het hoofd gezien. Sommige W210, W208, A208 hebben reeds een OBD stekker (maar die zijn zeldzaam) en dan hoef je niks aan te passen .
In dit voorbeeld pas ik de 38 pin diagnosestekker aan in mijn W210 (bouwjaar 1999 pre-mopf).
Meestal ligt er al een diagnosedraad (dikwijls grijs) voor audio op pin 2 van de A stekker en die mag dus blijven zitten. Aan de kant van de 38 pin diagnosestekker (zgn X11/4) zit de pin wel op positie 33 (rode pijl op 1ste foto) terwijl die voor de Comand op 34 dient te zitten dus hoeven we die enkel te verplaatsen.
Mocht deze draad niet aanwezig zijn dien je die bij te leggen, bestelnrs voor de stekkers zijn:
- A 003 545 48 26 (pin in 38 pin stekker)
- A 011 545 80 26 (pin in A stekker)
Diagnosestekker losschroeven (twee schroefjes) en voorzichtig omhoog halen.
Dit zijn industriële stekkers dus 'makkelijk' uit elkaar te halen, draai de stekker voorzichtig om.
We hebben enkel het onderste deel nodig (met minste bedrading) en die kan je er uithalen door de borgclip uit de weg te duwen met een klein schroevendraaiertje of iets vergelijkbaar.
Van dit gedeelte van de stekker voorzichtig de clips, die de pinnetjes op z'n plaats houdt, wegschuiven.
Dan kan je rustig pin 33 (grijze draad in dit geval) naar beneden schuiven en verplaatsen naar positie 34.
Ik maak achteraf de bedrading nog mooi vast met een nylon kabelbindertje maar dat is geen must.
Volledigheidshalve nog de pin nrs van de 38 pin diagnose stekker X11/4
Dit is iets wat je op 5 minuutjes kan in orde brengen, wees wel voorzichtig met deze stekker want op sommige draden zit nog stroom, ook al staat het contact af.
Succes