Kapote FSB3 sleutel. (Opgelost)

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
w220 s430
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 aug 2011 17:17
Mercedes-Benz: s430
Locatie: Alkmaar

04 sep 2011 12:44

Hoi mede forum leden.

Een paar dagen terug mijn auto uitgeleend aan mijn zoon, de auto werd teruggebracht, uitgezet en kreeg de sleutel netjes terug.
Na een uurtje stapte ik zelf in de auto met als resultaat dat ik de sleutel niet meer kon omdraaien.
Een paar krachtige termen later en wat bellen met mercedes werd mij verteld Uitlezen (logisch) en waarschijnlijk sleutel en/of slot.
Auto ging dus wel open en dicht alleen starten ging niet. !!!
Nou kost een sleutel 350 euro en afslepen en uitlezen werd geschat op 300 euro.
Bracht ons samen op 650 euro
Even nagedacht en mercedes dealer weer gebeld met de vraag ..... als ik nou langskom met de sleutel om die te laten controleren ??,maar dit bleek wonderwel niet mogelijk ??

Even op t hoofd gekrapt .....
Besloten de sleutel dan maar zelf eens te bekijken.
Helaas zit de sleutel al weer in elkaar en is het zulk priegelwerk dat ik de electronica niet meer uit de behuizing durf te halen, anders had ik wel foto's gemaakt,
De angst om de soldering te slopen met het weer uit elkaar halen is echter groter dan de drang een foto te maken om dit verhaal duidelijker te maken

Als je de electronica uit de behuizing hebt zie je op t kopje van de electronica de infrarood sensor en nog een sensor.
Hier achter zit een inductie spoeltje dit geeft stroom op de electronica voor het start gedeelte als de sleutel in het contact zit.
De vergrendeling wertk op batterij .. de elecronica van de beveiliging op inductie.
Ik heb dus het spoeltje doorgemeten met een multi-meter,
Zet je multimeter op Ohm en kijk of er weerstand zit in het spoeltje, bij de Infrarood lens zie je twee metalen punjes zet hier je meter op.
Meet je weerstand houd het verhaal hier op.
Meet je geen weerstand heb je een draadbreuk in je inductie spoel.
Vervolgens met een vergrootglas gekeken welke kant er een breuk zat, dit is heeeeeeeeel lastig te zien maar er lopen twee inkepingen vanaf elk yzeren puntje 1.
In elk van die gleufjes zie je een draad zitten bij mij was er dus 1 draadje los ,is echt bjina niet te zien.
Met een speldje heb ik de draad uit het gleufje gehaald ,mijn vrouw me rug aflaten drogen van t zweet maar t draadje was zicht baar.
Heel voorzichtig een stukje afgewikkeld van de spoel zo dat ik hem kon solderen.
Nog een keer doorgemeten ... Jaaaaaa Weerstand op de spoel.
Sleutel in elkaar gezet en trillend in de auto ....

God bestaat.. en mijn sleutel werkt weer.

Gelukkig kreeg mijn zoon niet wat ik hem toegewenst heb anders had ie nu nog op de wc gezeten..

Theo.

Toch maar uit elkaar gehaald en foto geplaatst duidelijk te zien 1 draad in de gleuf andere buitenom geleid en opnieuw gesoldeerd.

40226
Er is een wezelijk verschil tussen niet kunnen en niet willen...

Zit niet aan me ster !
Plaats reactie