W210 MOPF bumper en spatborden demonteren

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

28 aug 2011 15:58

Ik kon eerder geen goede beschrijving van het demonteren van de bumper en de spatborden vinden maar met een beetje hulp van het forum en een klein beetje handigheid is het gelukt. Om anderen niet ook zo te laten zoeken hier de beschrijving:

Allereerst demonteer je de voorwielen en zet je de wagen op assteuntjes aan de voorzijde. Vervolgens haal je de binnenspatschermen er uit (alles met dopje 8 en 10). Vervolgens ga je voor onder de wagen liggen en haal met 4 schroeven de voorste motorplaat weg (dopje 8) (doe de volgende kleinere motorplaat ook maar dan kun je de dwarse draagbalk (subframe) inspecteren die is namelijk erg roestgevoelig en je bent er nu toch en het zijn maar 2 extra boutjes)

Ga nu naar de linker wielkast en maar de stekkers van de mistlamp en de temp zender los. Dan aan de andere kant ook het mistlicht stekkertje loshalen. Als je dan toch in de wielkast bent maak 2 boutjes los (dopje 10 of 8) de eerste zit precies waar bumper en spatbord bij elkaar komen aan de wielkastrand. Deze zit van onder naar boven geschroefd. Dan 10 cm verder net om het hoekje zit een boutje van binnen naar buiten geschroefd. Als die los is zie je een verstelbus die kan aan de carrosserie blijven zitten.

Ga nu naar de voorzijde van de wagen en maak bij de koplampen aan beide zijde 2 boujes los (8 of 10). Dan tussen radiator en bumper zitten een 2 tal moeren (nr 13). Ze zitten uiterst links en rechts. Nu kun je de bumper verwijderen. (het kan zijn dat je aan de zijkanten ff moet rammelen er zit namelijk nog een soort borg/centreerpen die met een beetje schuiven uit zijn gat komt.

Wil je nog verder met de spatborden(wie niet met een roestgevoelige 210) dan moet je het voorste deel van de kunststof dorpel beschermer afhalen. Bovenin 3 plastic nokjes die je er uit kunt trekken en onder 2 a 3 schroefboutjes dopje 8. Tis handig om onder de wagen 1 a 2 grote plastic draainokken ook los te maken en eventueel de dorpelbeschermer ook aan de bovenkant uit zijn nokjes te trekken zo heb je meer ruimte (let op dat je nu de deur niet helemaal dichtdoet). Die onderste nokken zijn lastig weer goed vast te maken en gebruik een heel erg grote schroevedraaier anders breek je ze uit.

Dan beginnen met schroeven. Achter die plastig dorpelbeschermer zitten 2 boutjes dopje 10 en tussen de deur en het spatbord zit er 1. Haal dan op 1 na alle boutjes aan de bovenzijde los. Vervolgens nog een tweetal boutjes bij de koplampen. 1 zit bovenop de ander onder aan de zijkant. Haal nu het laatste boutje uit de bovenste rij en neem het spatbord weg. Niet schrikken er valt een foam deel op de grond dat aan de binnenzijde geklemd zat. Montage is hetzelfde als demontage alleen dat foamdeel kun je na het plaatsen van het spatbord en voor dat je de binnenste spatschermen hebt vastgezet weer op zijn plaats drukken.

Als je ook de onderkant van de deuren wil inspecteren en ontroesten dan kun je de rubber strip er met geopende deur met een naar binnen en beneden trekkende beweging afhalen.
Its beyond my control but, diesel rules!
Paul43
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2011 11:54
Mercedes-Benz: E 200 combi Elegance 2000

05 sep 2011 14:03

Hallo,
ik heb een E200 combi uit 2000 gekocht en wil de spatborden (verroest) demonteren om te spuiten. Bedankt voor deze uitleg, hopelijk zal hij helpen! Is het perse nodig de bumper te verwijderen overigens?
groet
Paul
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

05 sep 2011 21:39

Yep. Aan de voorzijde en dan beneden zit de bumper door het spatbord geschroefd. Ook de onderste schroef/bout van de koplamp krijg je niet los zonder dat de bumper weg is. Maar zoals al gezegd een goede kans om ook het subframe te inspecteren. Let ook op het dunne (airco?) leidinkje dat linksvoor tussen binnen en buitenspatscherm gemonteerd zit. Die kan flink corroderen en daar zie je anders niks van.
Its beyond my control but, diesel rules!
Gebruikersavatar
Matje Benz
Donateur
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:25
Mercedes-Benz: C207 E350, R170 200 kompressor, Voorheen W211 E240, W210 E240
Specialisatie: Maritiem Technicus
Locatie: Apeldoorn

08 sep 2011 04:17

Ik zou bij het terugplaatsen van de motorplaat hier ringetjes tussenplaatsen zodat water beter kan weglopen en niet meer tegen de dwarsbalk blijft staan. Bij mij was die namelijk ook goed verroest.
De (W)Benz is de vader van alle gedachten
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

08 sep 2011 09:56

Goeie tip!
Its beyond my control but, diesel rules!
Gebruikersavatar
JosCLK
Berichten: 1072
Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
Locatie: West-Friesland

17 sep 2011 14:44

@Bas,

Ik begrijp dat jij dit al een keer hebt gedaan.

Naar jouw inschatting : hoelang zou een Mercedes werkplaatsmonteur bezig zijn met het demonteren en vervolgens weer monteren van de voorbumper?
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

17 sep 2011 16:24

Ligt er aan of hij al op de brug staat en of de wielen er al af zijn. Maar als je dit eerder hebt gedaan en de wielen zijn er al af en je hebt het gereedschap bij de hand dan mag het niet meer dan een half uur kosten voor demontage en een half uur voor montage. De binnenschermen hoeven er voor de bumper namelijk niet geheel uit. Alleen de voorste 3 boutjes aan de onderkant.

Voor een doe hetzelver die ook nog eens de wagen op sasten tjes moet zetten en af en toe aan zijn blikje bier moet lurken reken op het dubbele.
Its beyond my control but, diesel rules!
Gebruikersavatar
JosCLK
Berichten: 1072
Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
Locatie: West-Friesland

17 sep 2011 18:15

Bas,

Bedankt voor je reactie. Mijn voorbumper hing er niet helemaal fijn in. 9 van de 10 mensen zouden het niet eens zien, maar ik zag een paar millimeter ruimte tussen de bumper en het spatboard. Ontstaan toen de bumper twee jaar terug was overgespoten en teruggehangen.

Nu was ik via internet al op zoek gegaan naar een "how to" voor demontage maar kon deze niet vinden. Ik wist bijvoorbeeld niet zeker of de wielen eraf moesten. Jammer genoeg stond jouw uitgebreide beschrijving toen nog niet on-line.

Daarom vorige maand via de dealer laten doen en inderdaad : werkwijze precies conform jouw beschrijving.
Kosten dezes : EUR 229,83. Misschien wat aan de ruime kant maar in ieder geval een indicatie van wat er te besparen valt indien zelf gedaan.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

17 sep 2011 19:40

Technisch gesproken kan het zonder de wielen eraf te halen maar dan ben je jezelf aan het pesten omdat je er erg onhandig bij kan. ik denk touwens dat de bumper bij jou niet goed in die lockboutjes is gevallen aan de voorzijde van het spatbord. Dan kan hij idd wat uitstaan. Bumper en spatbord moet echt strak tegen elkaar aanzitten met slechts een plakplasticstrip ertussen. Tussen die strip en het spatbord kruipt helaas de roest makkelijk door.
Its beyond my control but, diesel rules!
Gebruikersavatar
Matje Benz
Donateur
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 apr 2011 20:25
Mercedes-Benz: C207 E350, R170 200 kompressor, Voorheen W211 E240, W210 E240
Specialisatie: Maritiem Technicus
Locatie: Apeldoorn

26 apr 2013 09:28

Zeer goede how too. Heeft mij goed geholpen bij vervangen van koplampen. :goedzo:
Had zelf nog de slangetjes van de lampensproeiers losgehaald. Maar dit was in principe alleen maar nodig om de koplampen te verwijderen.

Martin
De (W)Benz is de vader van alle gedachten
Plaats reactie