stuurkolom vervangen +andere sleutel

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Bert64
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jan 2021 14:31
Mercedes-Benz: A-140 1.6 2001 5-speed automaat w168
Specialisatie: denken met nuchter verstand

02 mei 2021 10:19

Hoi Allemaal,

Ik heb mijn stuurkolom moeten vervangen omdat het contactslot niet meer draaien kon, en ik alles geprobeerd heb om dat te voorkomen.

Allereerst op zoek gegaan naar de stuurkolom op onderdelenlijn24.nl

daar kwam ik al gauw de juiste stuurkolom tegen. kosten ongeveer 60 euro inclusief verzendkosten.
Daarna moest ik dus uitvinden hoe ik dat moest doen, dus op youtube gezocht, en via elchfans.de kwam ik een filmpje tegen waarin alle handelingen gefilmd waren. wat diegene allemaal vertelde kon ik niet verstaan, het was in het pools.

https://youtu.be/mctoIxZrnww

dus goed gekeken wat de man allemaal deed, ik heb het filmpje geloof ik wel 20 keer bekeken.

ik moest dus eerst het juiste gereedschap hebben. dat heb ik bij de lokale automaterialenhandel gekocht.

toen moest het dus werkelijk gebeuren.

eerst heb ik alle panelen onder het stuur losgeschroeft, maar wat in het filmpje niet gefilmd was, hoe je de schroef binnenin de lichtschakelaar moest los maken. dit heb ik gedaan door het frontje ervan eruit te klikken aan de onderkant. hierna kon ik de hele boel naar onderen laten zakken.

daarna heb ik de kap van de stuurkolom eraf geschoven, waarbij je transponder ring er eerst af moet halen. vervolgens stuurkoppeling los gehaald, en dan de ophanging er vlak boven.

ik heb de accupool eraf gehaald, want nu moest het stuur er af. de airbag was geen probleem, twee torx 30 schroeven losdraaien, en de airbag kwam eraf. draden los en wegleggen. ik kwam een rubber blokje tegen die met 4 torx 25 schroeven vast zat. daarna dus de moer van het stuur. die zat goed vast ! gelukkig had ik het juiste gereedschap hiervoor, een 10 mm imbus met aan het andere eind de mogelijkheid om er een ratel op te zetten. dit werkte niet, dus een solide sleutel met verlenging erop gezet, en daarop nog een verlenging om een groter moment te creeeren. dat kostte me erg veel kracht en moeite om die toch los te krijgen, maar toch gelukt.
allerlei onderliggende elementen er afgehaald tot ik alleen de stuuras overhield.

daarna de cover van het dashboard eraf gehaald,en de instrument cluster eraf gehaald. wat over bleef was de bovenste ophanging van de stuurkolom. ook dit losgeschroefd, en de stuurkolom was los. de draden en andere onderdelen eraf gehaald, en de andere stuurkolom erop gezet.

dit lukte allemaal voortvarend. alles vast gemaakt, dicht geschroefd, accu weer aangesloten, en alles weer compleet gemaakt.

en dus probeerde ik om de auto te starten. direct kreeg ik de melding " start error" te zien. ik was al ontzettend blij dat ik zover gekomen was.
ik ging naar huis en moest er aan blijven denken, en dacht: natuurlijk kan die niet starten omdat de juiste transponder niet in de "nieuwe" sleutel zat. dus moest de juiste transponder in die nieuwe sleutel gezet worden. dus uit die " oude sleutel moest de juiste transponder uit gehaald worden. na enige inspectie aan die oude sleutel zag ik dat ik hem er wel uit kon halen. met een mesje en een kleine schroeven draaier kon ik deze eruit wippen. nu dus de " nieuwe sleutel prepareren om de juiste transponder er in te krijgen. dat is een klapsleutel met afstandbediening, die ik dus open "gesloopt" heb om het printplaatje, de batterijen, en de oude transponder eruit te halen. de juiste erin te plakken, en de sleutelbaard er weer in bouwen, en dicht klikken. ik werkelijk geen benul of ik iets goeds gedaan had. bij aankomst van de auto, doe ik de deur open en stak de sleutel in het contact. geen start error op het display, dus draaide ik de sleutel door, en de motor starte !!.

ik was in een euforische staat van blijdschap dat dit allemaal gelukt was aan de hand van en filmpje en logisch nuchter verstand !

hopelijk hebben andere leden hier iets aan.

vanzelfsprekend ben ik bereid om dingen nader uit et leggen.

Een blije Bert :D :goedzo: :applaus:
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

04 mei 2021 15:13

Gaat dus om een W168 A-klasse?
Logboek S500.
Bert64
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jan 2021 14:31
Mercedes-Benz: A-140 1.6 2001 5-speed automaat w168
Specialisatie: denken met nuchter verstand

04 mei 2021 15:55

plorie schreef: 04 mei 2021 15:13 Gaat dus om een W168 A-klasse?
inderdaad.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

04 mei 2021 21:05

Super voor je dat het allemaal gelukt is. Maar waarom niet gewoon een nieuw contactslot/cilinderslot?

Nu kan je in de toekomst geen nieuwe sleutel meer bestellen voor je auto.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Bert64
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jan 2021 14:31
Mercedes-Benz: A-140 1.6 2001 5-speed automaat w168
Specialisatie: denken met nuchter verstand

04 mei 2021 21:20

Raimon schreef: 04 mei 2021 21:05 Super voor je dat het allemaal gelukt is. Maar waarom niet gewoon een nieuw contactslot/cilinderslot?

Nu kan je in de toekomst geen nieuwe sleutel meer bestellen voor je auto.
als je goed gelezen hebt, kon ik het contactslot niet meer draaien. daarom dus.

Hoezo niet ? sleutel is gewoon bij te maken hoor. no problem
Gebruikersavatar
online
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
Mercedes-Benz: W124 500e 1992
Locatie: Zweden

04 mei 2021 21:25

Bert64 schreef: 04 mei 2021 21:20
Raimon schreef: 04 mei 2021 21:05 Super voor je dat het allemaal gelukt is. Maar waarom niet gewoon een nieuw contactslot/cilinderslot?

Nu kan je in de toekomst geen nieuwe sleutel meer bestellen voor je auto.
als je goed gelezen hebt, kon ik het contactslot niet meer draaien. daarom dus.

Hoezo niet ? sleutel is gewoon bij te maken hoor. no problem
Maar niet op chass.nr.

Marco
Bert64
Berichten: 21
Lid geworden op: 24 jan 2021 14:31
Mercedes-Benz: A-140 1.6 2001 5-speed automaat w168
Specialisatie: denken met nuchter verstand

05 mei 2021 07:11

online schreef: 04 mei 2021 21:25
Bert64 schreef: 04 mei 2021 21:20
Raimon schreef: 04 mei 2021 21:05 Super voor je dat het allemaal gelukt is. Maar waarom niet gewoon een nieuw contactslot/cilinderslot?

Nu kan je in de toekomst geen nieuwe sleutel meer bestellen voor je auto.
als je goed gelezen hebt, kon ik het contactslot niet meer draaien. daarom dus.

Hoezo niet ? sleutel is gewoon bij te maken hoor. no problem
Maar niet op chass.nr.

Marco
dat klopt. maar dat heb ik ook niet nodig.
patrickmk3
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 apr 2020 21:54
Mercedes-Benz: w211 220cdi, w212 300cdi, w212 350cdi, w639, sprinter

09 mei 2021 02:27

sleutel is zo bij te slijpen.
kwestie van sleutelcode en slijpen maar.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

09 mei 2021 14:38

Ja. En dan nog de transponder. Naar mijn idee gaat het origineel om een mechanisme sleutel en de transponder zit nu in een klapsleutel. Maar ik kan het mis hebben.

Ja er zijn nog vele alternatieve oplossingen. Maar voorheen genoeg sloten gehad die vast zaten. Van 190 tot 168 toe. Los hakken, cilinder en/of contact slot vervangen en hij is altijd origineel te herstellen. Daar ging mijn vraag over waarom er niet voor die keuze was gegaan.

Ook als de auto niet van eigenaar wisselt. Mogelijk geeft die straks geld uit aan een niet werkende sleutel.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
patrickmk3
Berichten: 197
Lid geworden op: 14 apr 2020 21:54
Mercedes-Benz: w211 220cdi, w212 300cdi, w212 350cdi, w639, sprinter

09 mei 2021 19:27

Raimon schreef: 09 mei 2021 14:38 Ja. En dan nog de transponder. Naar mijn idee gaat het origineel om een mechanisme sleutel en de transponder zit nu in een klapsleutel. Maar ik kan het mis hebben.

Ja er zijn nog vele alternatieve oplossingen. Maar voorheen genoeg sloten gehad die vast zaten. Van 190 tot 168 toe. Los hakken, cilinder en/of contact slot vervangen en hij is altijd origineel te herstellen. Daar ging mijn vraag over waarom er niet voor die keuze was gegaan.

Ook als de auto niet van eigenaar wisselt. Mogelijk geeft die straks geld uit aan een niet werkende sleutel.
transponder is ook geen probleem.
zal niet in details treden maar valt ook zo toe te voegen.
is inderdaad een mechanise klapsleutel dit.
maar cilinder vervangen is inderdaad stukken makkelijker even op code zetten en klaar ben je.
hadden zelfs de originele sleutels kunnen werken nog.
Plaats reactie