Mijn ervaring met Airmatic is positief. Comfort is dagelijks belangrijker dan vlak door de bocht met 80kmh.
Ik begrijp dan ook niet dat mensen de luchtvering vervangen door primitieve conventionele schroefveer stuiterstokken.
Natuurlijk heeft het luchtsysteem onderhoud nodig. Er zijn bewegende delen die slijten. Ja de veren zelf kunnen lek raken
maar zijn tegenwoordig vrij goedkoop te verkrijgen. En montage is een eitje.
Voor verder onderhoud is alleen af en toe een knuffelbeurt voor de luchtcompressor nodig.
Gelukkig is dit alles goed zelf te doen. Zelfs met twee linkerhanden.
De compressor is heel eenvoudig uit te bouwen. In de W211 leeft ze links achter de bumper.
Demonteer het linker wiel en binnen spatscherm en je ziet de pomp hangen.
Even de connectoren losklikken en de luchtleiding naar het verdeelblok losschroeven.
Dan de aanzuigleiding losmaken en de drie ophangmoertjes + hardware losschroeven.
Er zijn twee punten van aandacht:
- De zuigerveer en cylinderkop.
- De luchtdroger.
Bestel via China een revisie setje voor de kop.
Maak het luchtbuisje los (aan de rechterkant). Druk het plastic ringetje in en trek het buisje eruit.
Schroef de kop los met de twee torx boutjes aan weerszijde van de kop.
Ontkoppel het luchtfilter van de kop door de twee lange moeren los te draaien.
Vervang de kop en de zuigerveer. De veer kun je er gewoon afbuigen en de nieuwe terug vouwen.
Let op het pieletje waar de zuigerveer met de opening in moet vallen.
Wat mij eigenlijk elke keer op valt is dat het filter vochtig aanvoelt.
Gelukkig is er een eenvoudige oplossing. Trek het filter uit elkaar!
Heb geen plaatjes met aanwijzingen. Het is zo eenvoudig dat ik er niet aan gedacht heb.
Neem een kleine ovenschaal of vang de korrels op in een stuk aluminiumfolie.
De silica korrels kun je regenereren door ze een uur of wat langer op zon 100 graden celcius in de oven te verwarmen.
Niet veel heter want dan gaan ze stuk. Langer is geen probleem.
Ze worden kurkdroog en kunnen weer in de filterbehuizing teruggegoten worden.
Let op de "witte" filtertjes aan beide zijden. Als deze erg vies zijn kun je ze schoonspoelen oid.
Zet alles weer in elkaar let hierbij op de veer , het veertje en het klepje in de cylinderkop.
Eventueel kun je het andere filter , nummer 100 in plaatje bovenaan, ook vervangen. Kost weinig en het kan nodig zijn.
Verder moet je letten op de verbindingsslangen van en naar filter en pomp (80&90). Deze scheuren graag en dan kan er spatwater of
condens worden aangezogen. Let er dus op dat deze absoluut onverdacht zijn!
Sommige kop-revisie-setjes hebben de o-ringen, maar ik heb altijd gewoon de oude schoongemaakt en hergebruikt.
Airmatic is niet eng
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Top! Ziet er goed uit. Hoe vaak/wanneer doe je dit? Preventief iedere 5 jaar of wanner je een raar geluid hoort?
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Bij mijn S211 zonder airmatic heb ik de compressor vervangen bij ca 2,5 ton en op 490 dkm gereviseerd ter indicatie.
Revisie nadat me opviel dat de achterkant te laag bleef met 2 personen op de achterbank, geen vreemde geluiden,
99,999 % van de km’s zit ik er alleen in en de eerste compressor had ik achteraf gezien waarschijnlijk ook kunnen reviseren.
Nb ook de balgen vervangen rond 250 dkm
Revisie nadat me opviel dat de achterkant te laag bleef met 2 personen op de achterbank, geen vreemde geluiden,
99,999 % van de km’s zit ik er alleen in en de eerste compressor had ik achteraf gezien waarschijnlijk ook kunnen reviseren.
Nb ook de balgen vervangen rond 250 dkm
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Hele goede tips. Inderdaad hoeft niet eng te zijn met goed onderhoud. Ga morgen naar een s klasse kijken, schijnt ergens een hele kleine lek te hebben in het systeem waardoor de auto na 48u stilstand door zakt op alle 4 hoeken. Ga zeker de compressor, filter en leidingen bekijken.
- Minne
- Donateur
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07
- Mercedes-Benz: 124.090, 123.183, 203.003
- Locatie: Oost-Groningen
Dank! Inderdaad een putje van niks. Heb het inlaatfilter ook meteen vervangen. Ik vraag me af waarom het luchtontvochltingingsfilter niet normaal vervangbaar is, dat zou wel beter zijn voor de levensduur van het kleppensysteem.
- Bijlagen
-
- 28778ABF-0832-4374-9A62-725EF39FFCCA.jpeg (261.43 KiB) 2367 keer bekeken
W203,S124,S123 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309,W124,S211
-
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 28 jan 2022 22:03
- Mercedes-Benz: Mercedes E500 w211
- Specialisatie: Kennis van Oldtimers
- Locatie: Friesland
Meestal koop je auto.s met al wat ervaring en worden auto.s te koop gezet met al een lekje… wat me laatst de ogen opende was toen ik met iemand sprak die een zo goed als nieuwe Mercedes reed (met luchtvering), begon zo over luchtvering te praten (jeweetwel kwetsbaar systeem, duur)… en die man zei zo luchtvering wat is dat tjah het zat er standaard op haha. Dus iemand die 100 k voor een auto aftikt boeit dat niet en komt die kwetsbaarheden nooit tegen
driving a Mercedes v8 is like a dream have fun
-
- Berichten: 660
- Lid geworden op: 29 nov 2021 19:20
- Mercedes-Benz: B250E
Het systeem droogt de korrels zelf als het systeem niet lek is.
Want alle lucht die erin gaat langs de korrels komt er ook weer langs als het afgelaten wordt. Overigens kan je de korrels ook los kopen.
C350E en B250E
- nd-photo.nl
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 21 apr 2022 23:44
- Mercedes-Benz: 2005 Mercedes CLS55 AMG
- Specialisatie: Hobby DIY
- Locatie: Toverland, Sevenum
- Contacteer:
En als je de compressor vervangt, vervang dan ook het relais. Heb daar tijdje terug een filmpje van gemaakt voor de CLS55 C219, zal ook toepasbaar zijn op W211 model
https://www.youtube.com/watch?v=3nHmiTZOH3w
Het luchtfiltertje is een benzinefilter van Mann (model WK32/6), wat dus ook dienst kan doen als luchtfilter
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... t4ZVM2ZHd3
https://www.youtube.com/watch?v=3nHmiTZOH3w
Het luchtfiltertje is een benzinefilter van Mann (model WK32/6), wat dus ook dienst kan doen als luchtfilter
https://photos.google.com/share/AF1QipM ... t4ZVM2ZHd3
- HighWayStar
- Berichten: 629
- Lid geworden op: 20 apr 2023 18:58
- Mercedes-Benz: S211 E350 Avantgarde
- Specialisatie: Rakettechnologie
Voor wie net als ik een balg (op de achteras) gaat vervangen met aftermarket exemplaar zonder nieuwe voorraadtank: bestel gelijk een nieuwe rubberen slang mee. Ik heb uren zitten proberen en nog 3 dagen spierpijn gehad. Maar de oude slang was gewoon te stug.
De nieuw slang vergde ook wel wat kracht, maar schoof er probleemloos op.
Achteraf had ik dezelfde spierpijn voor minder geld in de sportschool kunnen opdoen...
De nieuw slang vergde ook wel wat kracht, maar schoof er probleemloos op.
Achteraf had ik dezelfde spierpijn voor minder geld in de sportschool kunnen opdoen...
Few are those who see with their own eyes and feel with their own hearts. - Albert Einstein