ML W164 turbo actuator herstellen foutcode : 2501-001

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
GJ-Muller
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2019 15:27

05 aug 2020 14:05

Onderstaand een kleine handleiding die je een aardig bedrag voor het vervangen van je turbo kan besparen.

Probleem :
Tijdens rijden motorlampje aan, geen verdere issues. Vol vermogen aanwezig geen probleem.
Na uitzetten en weer aanzetten nog steeds lampje aan, uitgelezen met mijn carsoft en de volgende code kwam naar voren:

2510-1 : controleer component Y77/1 ( boostdrukregelaar ) Klepstandteller signaleert fout.

Bij een onderzoekje op google blijft dit de actuator te zijn die op de turbo gemonteerd zit. Hella component 6NW008412.
Navraag bij MB leert dat de werkplaats dan het gehele turbo vervangt omdat dit onderdeel niet los noor MB geleverd wordt.

Kostenplaatje : Boven de € 2000 :roll:

Is wel los te bestellen, maar schijnt gekoppeld te zijn aan je turbo. (?)

Verder onderzoek liet zien dat in de actuator een printplaat zit waarvan sommige onderdelen van afbreken onder spanning.

Dus na wat werk ( luchtbuis vd turbo verwijderen en klaar ) de actuator eraf gehaald en open gemaakt.
Gebruik magneetgereedschap en een spiegel want de bouten vd actuator zitten aan de achterzijde ( 3 stuks ) Kijk eerst met een spiegel welke je moet hebben.

Je kan ook proberen de 6 clips eraf te klikken met de actuator gemonteerd aan de turbo, maar dat vond ik te risicovol.

Op het oog geen defecten te zien, maar met het doormeten blijken er inderdaad breuken in een aantal leidingen te zitten. Miniem, dus waarschijnlijk bij verwarmen en afkoelen ontstaan de problemen.

Reparatie lijkt simpel, gewoon nieuw solderen en klaar. Maar het zijn aluminium verbindingen en dus niet met gewoon soldeer en flux te doen.

Gelukkig zit er onder de alucoating koper, wat zich prima laat solderen.

Stappenplan:

1. open de behuizing door 6 klemmen te verwijderen met een platte schroevendraaier.
2. In het zwarte huis zit de printplaat.
3. controleer ook het andere gedeelte waar het wormwiel in zit op schade en vervuiling. Hier zijn revisiesets voor te krijgen.
4. Meet met een multimeter ( Ohmstand ) de verbindingen door die naar het zwarte omhulsel lopen. ( soms is er op het oog niets mis )
5. Bij degene die defect zijn : voorzichtig de verbinding doorknippen met een scherpe tang en met een dremel ( met beleid ) de alu coating verwijderen. Niet te diep, alleen om een goede hechting met het soldeer te krijgen.
6. Met flux en een goede bout breng je wat soldeer aan op de schoongemaakte punten. Het soldeer hecht zich razend snel!
Controleer de hechting! En breng daarna een nieuwe verbindingsdraad aan. Bij voorkeur een iets wat dikkere massieve draad. Met coating over het koper heen ivm corroderen van koper.
7. Controller de verbindingen weer met een multimeter op de Ohmstand

Alles in orde? Maak dan de print schoon met wat alcohol en monteer de zwarte zijde waar op de andere kant.

Alles weer monteren, gebruik magneetgereedschap en een spiegel ( want je werkt blind ) Let op dat de luchttunnel goed om de turbo heen zit.

Sleutel in contact en op stand 2 moet de actuator alweer bewegen.
Reset de foutcode en succes!
foutcode: 2510-001 Y77/1
foutcode: 2510-001 Y77/1
foutcode 2510-1.JPEG (189.3 KiB) 4240 keer bekeken
Bijlagen
Zwart huis met print
Zwart huis met print
voorzijde met print.JPEG (211.22 KiB) 4240 keer bekeken
Wormwielhuis
Wormwielhuis
wormwielhuis.JPEG (150.56 KiB) 4240 keer bekeken
koper zichtbaar
koper zichtbaar
afgeschrapt met flux.JPEG (182.05 KiB) 4240 keer bekeken
koper zichtbaar
koper zichtbaar
schraap 2.JPEG (204.69 KiB) 4240 keer bekeken
koper zichtbaar
koper zichtbaar
schraap 3.JPEG (156.8 KiB) 4240 keer bekeken
met flux
met flux
afgeschrapt met flux.JPEG (182.05 KiB) 4240 keer bekeken
1e poging
1e poging
1e poging.JPEG (187.78 KiB) 4240 keer bekeken
Voorbereid
Voorbereid
klaar voor verbinden.JPEG (149.5 KiB) 4240 keer bekeken
eindresultaat
eindresultaat
eindresultaat.JPEG (203.98 KiB) 4240 keer bekeken
rarebear
Berichten: 189
Lid geworden op: 12 sep 2011 14:13
Mercedes-Benz: W204 C250 CDI

20 sep 2020 12:02

Top oplossing ! dank 👍
GJ-Muller
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jul 2019 15:27

09 okt 2020 14:42

Update.

Nadat ik meerdere berichten had gelezen dat de problemen weer terug kunnen komen, heb ik besloten om de actuator te vervangen.
Via APS Turbo een nieuwe besteld, met inderdaad een aangepaste printplaat zonder fragiele soldeerverbindingen.

LET OP: de nieuwe actuator moet worden ingeleerd met de gegevens van de oude ! Doe je dit niet dan krijg je vreemde foutmeldingen ( EGR en luchtmassa )

De kosten vallen mee € 250 incl inleren.
basminderhoud
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2021 12:49
Mercedes-Benz: GL 330CDI 2007

12 okt 2021 12:56

Vraag aan GJMuller, ook ik wil de actuator vervangen en mijn particulieren garage werkt mee maar wil graag weten hoe de nieuwe ingeleerd moet worden. Heeft u advies hiervoor. Bvd, Bas
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

13 okt 2021 17:25

Beste Bas, de schrijver van deze tip is op 19 oktober 2020 voor het laatst ingelogd geweest.
Wellicht kun je hem een "PB" (=Persoonlijk Bericht) sturen. Dat kun je doen als je bent ingelogd, en dan op het praatwolkje naast "Contacteer" (van GJ-Muller) klikt.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie