R171/W203/C209/? Retrofit AMG stuurflippers op pre-facelift

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

06 mei 2016 11:37

De stuurwielschakeling op de niet-AMG R171 modellen (en ik vermoed ook de niet-AMG C209 en W203) heeft knoppen met twee functies (in het Engels: "dual rocker switch"). De zilverkleurige standaardknoppen zijn wat mij betreft (1) totaal niet intuïtief, en (2) je moet er echt moeite voor doen om ze met je vingers te bedienen. De gesinterd aluminium F1 flippers uit de facelift SLK55 AMG daarentegen zijn dus weer wel intuïtief, ze liggen zalig in je handen, zijn heel handig te bedienen, en… ze zien er ook nog eens prachtig uit (A) Dus... tijd voor een upgrade!

Omdat de oude stuurwielschakelaars twee functies hadden en de AMG flippers maar één functie per kant, hebben de AMG flippers dus ook een stroomdraadje minder (2 i.p.v. 3). Als je zou willen dan zou je bij de standaard stuurwielschakelaars overigens ook zelf ervoor kunnen zorgen dat de ene kant alleen opschakelt en de andere kant terugschakelt: Je moet dan aan de linkerkant een pinnetje uit de stekkerbehuizing halen (van het opschakelen) en aan de rechterkant de draadjes voor op- en terugschakelen omwisselen en het draadje van terugschakelen ook uit de stekkerbehuizing weglaten.

Er zijn ook mensen die deze retrofit hebben gedaan met andere flippers (bijv. uit de CLS). Let erop dat sommige flippers een andere impedantie/weerstand hebben en dus niet gaan werken. Ik vermoed dat dit vooral het geval is als je flippers neemt van een auto uit een totaal ander tijdperk (bijv. flippers van een 2014 modelserie proberen in te passen op een 2004 auto). Zoek dit vooraf uit voordat je lukraak materialen koopt. Mochten je huidige stuurwielschakelaars andere stekkertjes hebben (bijv. bordeauxrood met een andere vorm) dan moet je natuurlijk even de pinnetjes overzetten. Let erop dat je dezelfde kleurcodes aanhoudt als in je huidige situatie (d.w.z., beide kanten hebben een zwarte massadraad, en slechts de ene kant een blauwe voor het terugschakelen en de andere een gele voor het opschakelen).

Sinds ik de nieuwe flippers heb gemonteerd merk ik dat ik VEEL vaker de stuurwielschakeling gebruik; ze liggen gewoon perfect in je handen, en het wordt echt vele malen leuker dan die standaardknopjes. Wat mij betreft is dit echt een "must" als je stuurwielschakeling hebt op je automaat.


Benodigde materialen:
  • 1x A1712670046, ca. €165 (set flippers)
  • 2x M4 boutje met verzonken schroefkop. Ik heb RVS boutjes genomen met een draadlengte van 20mm.
Benodigd gereedschap:
  • Airbag sleutel (lange Torx T30 bit)
  • Inbus sleutel 10 en een lange ratel om het stuur los te maken (c.q. vast zetten)
  • Paar Torx bits of schroevendraaiers, en een enkele fittingschroevendraaier.
  • Boormachine, met een 4.5mm metaalboor (en een dunnere t.b.v. voorboren).
  • Soldeerbout en evt. Dremel of andere frees om het stuur iets te "verbouwen".
Benodigde tijd:
  • Ca. 30 min. om het stuur in- of uit te bouwen;
  • Een paar uur om de nieuwe flippers passend te krijgen in het bestaande stuur.

WAARSCHUWING VOORAF: Deze retrofit is niet geschikt voor beginnende klussers. Je dient o.a. de stuurairbag los te koppelen. Theoretisch zou je de stuurairbag in je gezicht kunnen krijgen (als je accu niet zou afkoppelen), en kun je sleepring of de stuurhoeksensor beschadigen. Deze retrofit is absoluut goed te doen, maar ik raad je aan het SAMEN met iemand te doen die al eens een stuur heeft gewisseld (om de kans op beschadigingen of verwondingen te verkleinen). Uiteraard alles op eigen risico.


Wat is het verschil tussen de standaardknopjes en de F1-stijl flippers?
Zie onderstaand een paar foto's van de standaard knopjes (gemonteerd), en daarna twee foto's met de verschillen.
Standaard stuurwielbediening (pre-facelift)
Standaard stuurwielbediening (pre-facelift)
VerwarmdStuur02.png (787.05 KiB) 4653 keer bekeken
Verschil standaardknoppen en de nieuwe flippers (voorkant)
Verschil standaardknoppen en de nieuwe flippers (voorkant)
AMGflippers01.png (848.34 KiB) 4653 keer bekeken
Verschil standaardknoppen en de nieuwe flippers (achterkant)
Verschil standaardknoppen en de nieuwe flippers (achterkant)
AMGflippers02.png (1 MiB) 4653 keer bekeken
De nieuwe flippers gaan overduidelijk niet 1-2-3 passen (te kort, en te breed t.o.v. de originele gaten), dus moet er iets worden aangepast aan het stuur. De bestaande gaten moeten dus enerzijds wat breder worden gemaakt, en tegelijkertijd ook iets minder lang. Dat breder maken heb ik met een Dremel en een soldeerbout gedaan; het opvullen heb ik gedaan door er wat gesmolten polypropyleen in de doen (zie hier).



Stap 1: Bouw het stuur uit
Verstel het stuur zover mogelijk naar je toe (opdat je goed bij de airbagschroeven kunt), als het mogelijk is doe dan het dak open (meer ruimte en licht). Trek de contactsleutel uit het slot, ontkoppel vervolgens de accu, en wacht een paar minuten (anderen noemen 10 min. als wachttijd).
Maak de airbag los d.m.v. de twee Torx 30 bouten die aan de achterkant zitten (gebruik hiervoor een airbagsleutel).
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
Stuur_los_01.jpg (156.76 KiB) 4653 keer bekeken
Vervolgens kantel je de stuurairbag naar voren, en maak je alle zichtbare stekkertjes los.
Airbag naar beneden
Airbag naar beneden
20160427_200046.jpg (99.08 KiB) 4653 keer bekeken
Stekkers zichtbaar
Stekkers zichtbaar
20160427_200058.jpg (94.09 KiB) 4653 keer bekeken
Kaal stuur
Kaal stuur
20160427_200805.jpg (105.09 KiB) 4653 keer bekeken
De airbagstekkertjes krijg je los door met een dun fittingschroevendraaiertje de oranje clipjes omhoog te trekken.
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
Airbagstekkers01.jpg (149.14 KiB) 4653 keer bekeken
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
Airbagstekkers02.jpg (177.1 KiB) 4653 keer bekeken
Om het stuur nu los te maken is het ZEER aan te bevelen om dit met twee personen te doen. Eén kan het stuur fixeren/vasthouden, en de ander draait met een inbussleutel 10 (liefst op een ratel met een lange arm) de bout los die het stuur vasthoudt. Let erop dat je het stuur echt op zijn plaats houdt; als de uitslag van het stuur te groot wordt beschadig je het stuurslot!

Als je het stuur verwijdert (voorzichtig naar je toe trekken), let er dan op dat je niet de sleepring of zelfs de stuurhoeksensor (die daar onder zit) meeneemt, verdraait, of beschadigt.
Let erop dat je later het stuur weer inbouwt op dezelfde positie; anders schiet je stuurhoeksensor in de stress! Zowel op het stuur, als op de sleepring, als op de stuurkolom zit een markeringsstreepje aangebracht.


Stap 2: Stuur verbouwen
Je wipt de originele stuurwielknoppen eruit door langs de rand een fittingschroevendraaier te steken (of iets anders wat hard en plat is). Dit kun je zelfs al doen terwijl het stuur nog gemonteerd zit; je krijgt dan alleen de stekkertjes niet los.
Voor de nieuwe flippers heb ik allereerst geprobeerd om van karton een "mal" te maken van de juist vorm van de achterkant (zo weet je welke vorm je moet gaan maken).
AMGflippers03.png
AMGflippers03.png (780.74 KiB) 4653 keer bekeken
Vervolgens zou je op de gewenste plaats iets kunnen proberen als het afplakken met schilderstape, markering met pen maken, en gaan klussen.
Ik vond dat te omslachtig en ben gewoon "met beleid" gaan klussen.
Allereerst heb ik de gaatjes geboord waar later de nieuwe flippers mee worden vastgezet. Er zit standaard al een klein "deukje" in het stuur op de plaats waar dit gat moet komen.
Gaatje boren
Gaatje boren
AMGflippers05.png (957.91 KiB) 4653 keer bekeken
Vervolgens heb ik een boortje door het gat gestoken, en hier mijn kartonnen mal op gecentreerd.
Mal op zijn plek
Mal op zijn plek
AMGflippers07.png (825.74 KiB) 4653 keer bekeken
Vanaf hier is het een kwestie van het gat groter maken met een freesje (Dremel heeft van die rondjes met grof schuurpapier; als je dit doet wel een stofkapje opzetten!), en een soldeerbout (zie mijn "How to" over het bewerken van kunststoffen).
Omdat de nieuwe flippers iets korter zijn dan de bestaande uitsparingen, heb ik de loze ruimte (ca. 1-2mm) aan de kant van de bestuurder opgevuld met een restantje polypropyleen. Dit heb ik er gewoon met dezelfde soldeerbout in gesmolten.
Zo'n stukje polypropyleen is voldoende per kant
Zo'n stukje polypropyleen is voldoende per kant
AMGflippers07a.png (682.07 KiB) 4653 keer bekeken
Vervolgens is het een kwestie van geduld en met beleid aan de gang gaan, net zolang tot je de juiste vorm hebt. Ik heb plaatjes gezien op het WWW van mensen die dit "even" met een frees hebben gedaan, en vervolgens zijn uitgeschoten :-| Dat wil je niet.


Stap 3: Flippers inbouwen
De AMG flippers zitten vast met M4 boutjes. Ik heb RVS boutjes gekocht met 20mm draadlengte. Ik weet niet of deze draadlengte bij elk stuur hetzelfde is, dus koop er een paar met verschillende lengtes. Let erop dat je boutjes neemt met een verzonken schroefkop (zo eentje die er vanaf de zijkant als een "V" uitziet); een reguliere boutkop is te dik, en dan past je airbag niet meer.
Zie hier de gemonteerde flippers (in eerste instantie nog even de letters ingekleurd met een viltstift; dat heb ik later weer weggehaald)
Zie hier de gemonteerde flippers (in eerste instantie nog even de letters ingekleurd met een viltstift; dat heb ik later weer weggehaald)
AMGflippers11.png (816.24 KiB) 4653 keer bekeken
Tenslotte het stuur weer inbouwen, en dan... GENIETEN! :)
Gemonteerd
Gemonteerd
20160427_220254.jpg (115.09 KiB) 4653 keer bekeken
Gemonteerd (aanzicht vanaf de buitenkant)
Gemonteerd (aanzicht vanaf de buitenkant)
20160427_221121.jpg (50.35 KiB) 4653 keer bekeken


Verdere achtergrond
Deze retrofit is al heel vaak berschreven op andere fora. Hieronder een paar links: In theorie zijn deze flippers ook te installeren op een R170, maar laten we stellen dat dit “iets” meer werk kost:o

Veel plezier met nabouwen. :)

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
janr
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:59
Mercedes-Benz: Ex R170 320 automaat 2000-R171 SLK 280 automaat 2007 + VW Tiguan TDI automaat 2009

07 mei 2016 13:59

Hoi Arjen, je heb weer een mooi verslag gemaakt van jouw werkzaamheden aan de slk! Een kennis van mij heeft een echte 55AMG , wat een wagen zeg! Daar wordt je echt voortdurend in de stoel gedrukt. Deze slk heeft de drukknoppen zoals jij op de foto laat zien, die andere die jij gemonteerd hebt noem jij echte AMG flippers. Maar is het niet zo dat het bouwjaar afhankelijk is? Die AMG is van 2005 de mijne is een 280 bouwjaar 2007 met sportpakket em AMG uitvoering. Ik heb flippers zoals jij nu gemonteerd hebt.Ik weet trouwens niet goed wat het sportpakket inhoudt en wat het AMG pakket is. De mijne heeft 18" velgen en is verlaagd, stoelen met rode stiksels en rode gordels.ook heb ik smoke achterlichten en derde remlicht. Ik lees wel eens of div fora over wel of niet orgineel maar mijn slk is zo afgeleverd, behalve de AMG uitlaten want die heb ik toegevoegd, zeer tot tevredenheid! :D :D Ik kreeg begin mij wel een flinke boete, maar dat is voor mij een bekende kwaal. Gaspedaal gaat te soepel, haha.
Fije zomer toegewenst! Groet Janr
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

08 mei 2016 10:13

Jan, de stuurbediening op de pre-facelift R171 heeft een langere uitsparing, en heeft aan elke kant maar één functie.
Vergelijk even mijn stuur (onderstaand) met het pre-facelift stuur van de SLK55 (tweede plaatje hieronder):
Mijn oorspronkelijke stuur
Mijn oorspronkelijke stuur
VerwarmdStuur02.png (787.05 KiB) 4517 keer bekeken
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
SLK55premopfknoppen.png (199.16 KiB) 4517 keer bekeken
De pre-facelift schakelknoppen op de SLK55 hebben dezelfde breedte als de mijne, maar lopen langer door.
Hierdoor moet je bij een SLK55 stuur dus ook meer ruimte opvullen (niet alleen een miniem streepje aan de bestuurderskant, zoals bij mij, maar ook een flink gat aan de dashboard kant).
Meerdere mensen met een SLK55 hebben dit als volgt opgelost.
Men zaagt het kunststof van de originele schakelknoppen aan de dashboardkant af, en maakt daar een "afdekplaatje" van. Die klik je over de facelift AMG flippers heen, en ik vermoed dat je er ook nog wel wat lijm of kit voor nodig hebt om alles op z'n plaats te houden.
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
SLK55premopfknoppen2.png (249.64 KiB) 4517 keer bekeken
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
SLK55premopfknoppen3.png (240.2 KiB) 4517 keer bekeken
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
SLK55premopfknoppen4.png (247.62 KiB) 4517 keer bekeken
Hoe dan ook, je hebt helemaal gelijk: Ook die schakelknoppen komen van een AMG-versie, maar... het zijn en blijven knoppen en geen flippers. En juist die flippers liggen zó ontzettend veel lekkerder in de hand, waardoor je veel vaker even met de hand gaat schakelen :)

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Eddy63
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 aug 2016 15:20

03 aug 2016 21:08

Dank u
Weet nu al veel meer :goedzo:
R.Coltof
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020 19:18

29 jun 2020 22:02

Al een oude post, maar ik hoop dat ik nog een reactie krijg.
@Arjen
Mijn 2004 200K SLK (automaat) heeft geen knoppen op het stuur om te schakelen. Dit kan alleen via de pook.
Mijn stuur is niet mooi en ga ik opnieuw laten bekleden. Opeens bedacht ik, om het mijzelf makkelijk te maken, om een 2e stuur te kopen en deze te laten bekleden. Kan ik iig blijven rijden. En toen kwam ik een AMG stuur tegen met de schakelknoppen en begon een droom. Het AMG stuur heeft geen binnenwerk. Het is een kaal stuur met alleen de schakelknoppen en de daaraan verbonden bedrading. Kan dat stuur werkend worden gemaakt op mijn SLK? En wie kan mij daarbij helpen? Hoeft niet gratis uiteraard,
Nu leven we in een tijd dat (bijna) alles kan als je er maar genoeg geld voor over hebt maar is dit haalbaar binnen het redelijke?

Mvg, Ramon
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

30 jun 2020 12:05

Beste Ramon, vermits het nieuwe stuur uit dezelfde modelserie komt (dus in dit geval ook een pre-facelift) dan moet je alles kunnen overzetten (airbag en de knoppen voor de stuurwielbediening).
Ik weet alleen niet of de sleepring ("Mantelrohrmodul") op jouw auto geschikt is voor de flippers.
Sowieso zal de MB dealer of een MB specialist met Stardiagnose de schakelknoppen moeten "inleren'.
Wellicht kun je even aan je MB dealer vragenvof je sleepring geschikt is (moet het magazijn op chassisnr kunnen opzoeken) en of men je wil helpen met coderen en evt. ook omzetten.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 4924
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51
Mercedes-Benz: S211 AMG Wannabee '06 | W221 S500 ‘06 | W210 E430 '02 | R171 SLK200K '05 | VW Caddy '18 |
Specialisatie: MB & ICT
Locatie: Mooiste plekje op de Veluwe

30 jun 2020 12:08

ik heb eventueel nog een pre mopf stuur liggen met schakeldruk knoppen en airbag
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
C240 '00|E270 '03|190E 2.3 '86|
SLK200 '05 |190E 2.6 '87|E430 '02|
8,6,5,4,6,8
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 42381
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: Ja
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

30 jun 2020 14:23

WillemH schreef:
30 jun 2020 12:08
ik heb eventueel nog een pre mopf stuur liggen met schakeldruk knoppen en airbag
Zet die toch in de diesel, dan neem ik het huidige stuur van je over :-)
#doeslief
R.Coltof
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2020 19:18

30 jun 2020 15:16

@Arjen

Beste Arjen, dank voor jouw reactie.
De droom leeft nog 😃

Het is een pre facelift stuur met de langwerpige schakelaars (langere uitsparing) zoals jij beschreven hebt. Dus dat zit goed. De “sleepring” die ik denk die jij bedoeld is eens stuk gegaan op mijn C Klasse nadat de MB dealer de richtingaanwijzer had vervangen. Ik vond het toen een hoop geld, maar als ik met flippers kan schakelen wordt het verhaal uiteraard echt anders en koop ik graag een nieuwe. Een setje flippers kost ook niet de wereld?

Ik heb geleerd dat vragen mag zolang je accepteert dat iemand ook nee kan zeggen.
De flippers monteren is een klus die ik niet vol vertrouwen tegemoet zie. Kan/wil jij daarbij helpen?

Is het stuur van WillemH misschien een betere optie als de sleepring daar nog inzit.

Mvg, Ramon
Gebruikersavatar
WillemH
Berichten: 4924
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51
Mercedes-Benz: S211 AMG Wannabee '06 | W221 S500 ‘06 | W210 E430 '02 | R171 SLK200K '05 | VW Caddy '18 |
Specialisatie: MB & ICT
Locatie: Mooiste plekje op de Veluwe

30 jun 2020 17:06

Stuur van mij is de oude van Arjen, ik heb ook de malletjes van Arjen nog. Heb zelf inmiddels weer een ander stuur
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
C240 '00|E270 '03|190E 2.3 '86|
SLK200 '05 |190E 2.6 '87|E430 '02|
8,6,5,4,6,8
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7043
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

01 jul 2020 13:37

Beste Ramon,

Als ik zo even snel in de EPC kijk (de elektronische onderdelencatalogus van Mercedes-Benz) dan zie ik bij de pre-facelift R171 slechts twee typen sleepringen staan: (1) met en (2) zonder het verwarmde stuurwiel. Dus geen verschil qua wel/geen flippers. :goedzo:
Als ik dan naar de standaard stuurwielschakelknoppen (3x woordwaarde) kijk, dan zijn die zowel voor de OM271 geleverd als voor de OM272 (terwijl de knoppen voor de AMG een iets andere vorm hebben, maar dat had ik al bij de eerdere foto's laten zien).
Qua aansluitingen van de flippers op de sleepring/spiraalcontact: Als ik me goed herinner zat de benodigde bedrading al aan de flippers, dus dit is echt alleen een kwestie van insteken.

Tenslotte over de verbouwing zelf: Ik heb echt bijna nul vrije tijd; je zult dus echt ofwel zelf aan de bak moeten gaan (daar was deze "How to" voor bedoeld om je op weg te helpen ;) ) dan wel iemand anders hiervoor benaderen (plaats desnoods een "Gevraagd" advertentie).
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie