How to zelf je luchbalg vervangen S211

Opgeloste problemen op het forum.
Gebruikersavatar
Designparts
Donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 26 mei 2010 08:14
Mercedes-Benz: W211 Combi 2007
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

How to zelf je luchbalg vervangen S211

Berichtdoor Designparts » 14 apr 2019 17:15

Afgelopen week de luchtbalg L.A. van mijn S211 vervangen.

Ik ben hieraan begonnen na het zien van het filmpje wat een mede forumlid had geplaatst na mijn vraag over dit probleem in de technische vragen rubriek. Filmpje:



Ik heb het filmpje diverse malen bekeken alvorens hieraan te beginnen. Hierbij merkte ik een aantal dingen op :

1. Ik heb geen computer zoals zij
2. Ik heb het tooltje niet zoals zij om de luchtleiding in de balg los te schroeven
3. ik heb geen 2 koloms brug, maar een 4 koloms brug


Punt 1 en 3 maak ik mij niet echt druk om. Punt 2 echter wel.. ik kan niet aan een klus beginnen zonder het juiste gereedschap.

Zonder succes een poos het internet afgespeurd op zoek naar dit dingetje.. is ook lastig zoeken als je de naam niet weet !
Daarna maar besloten zelf iets te maken wat werkt. Hierop heb ik een ringsleuteltje 10 opgeofferd tot he tvolgende resultaat :

IMG_7341.JPG
IMG_7341.JPG (123.13 KiB) 450 keer bekeken
IMG_7342.JPG
IMG_7342.JPG (113.01 KiB) 450 keer bekeken


we kunnen aan de slag....

Nogmaals bekijk het filmpje een aantal keer voor hieraan te beginnen zo je weet hoe e.e.a. in elkaar zit.


Ik begon eerst met de auto omhoog op de brug te doen.

Direct de luchtleiding losgemaakt om restlucht uit de balg te laten lopen zodat demontage wat makkelijker word.
Tevens direct de zwarte kap verwijderd en de moer van de luchtbalg bevestiging een paar slagen los gemaakt.


IMG_7346.JPG
IMG_7346.JPG (169.43 KiB) 450 keer bekeken
IMG_7344.JPG
IMG_7344.JPG (149.06 KiB) 450 keer bekeken



Om de spoorstang lost te maken moet het wiel er eerst af. Aangezien de brug ook nog diverse malen omhoog en naar beneden moet
heb ik 2 kleine bokjes onder de achterste krik punten gezet.

IMG_7345.JPG
IMG_7345.JPG (174.82 KiB) 450 keer bekeken



eenmaal met het wiel eraf kan het demonteren beginnen. spoorstang los en montage punt van de luchtbalg los.
luchtslang van de balg demonteren.. gaat makkelijker wanneer hij nog vast zit. je kan er goed bij. en de elektrische stekker losmaken.

Nu liep ik echter tegen een probleempje aan... er zit nog lucht in de oude balg ... en ik krijg hem er niet uit gewipt.
heb even na moeten denken hoe dit op te lossen en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat er maar 1 ding op zit. En dat is om
hem lek te prikken. ik heb de rubberen buiten mantel eraf gesneden en een schroevendraaier in de balg geprikt.

het zelf gemaakte sleuteltje werkt overigens perfect.

IMG_7347.JPG
IMG_7347.JPG (168.28 KiB) 450 keer bekeken
IMG_7352.JPG
IMG_7352.JPG (208.51 KiB) 450 keer bekeken
IMG_7353.JPG
IMG_7353.JPG (112.66 KiB) 450 keer bekeken



Met het uitnemen van de oude balg en het monteren van de nieuwe balg merkte ik dat het allemaal niet zo soepel loopt als in het filmpje.
ik kreeg de oude balg moeilijk uit ....... en de nieuwe balg niet voor / in het montage punt. Dit is ook eenvoudig op de lossen door de moer
waar de schokdemper aan vast zit een paar slagen los te geven. Dit geeft je net de nodige mm's extra om alles soepel te monteren.
beetje jammer dat dit niet in het filmpje vermeld wordt.

IMG_7358.JPG
IMG_7358.JPG (144.33 KiB) 450 keer bekeken



Nu is het verder een kwestie van de instructies uit de video opvolgen. Top clip vervangen en de wartel incl. knel ringetje.

IMG_7354.JPG
IMG_7354.JPG (85.34 KiB) 450 keer bekeken



en vervolgens alles weer vastmaken.


Eenmaal klaar moet er lucht in de balg..... helemaal uitgeveerd zoals de auto nu staat werkt dit niet er loop geen lucht in de balg.
Maar je mag de auto ook niet helemaal op zijn wielen zetten.

Ik heb het zo gedaan dat ik de auto op zijn wielen heb laten rusten en ongeveer 25% in laten veren. Nu de motor starten en enkele minuten wachten. Voel hierna met de hand aan de balg of er lucht in zit. indien ja .. laat de auto nog verder zakken tot +/- 50% ...
weer even wachten .. zak naar 75% en daarna volledig.

Dit heeft voor mij gewerkt.

Op zich een leuke en geen lastige klus. ben er wel even mee bezig geweest maar als je dit vaker zou doen vermoed ik
dat je dit binnen een anderhalf uur kan fixen.


De bilstein balg heb ik via carpadoo besteld voor 329 euro incl BTW en verzenden .. duurt wel een paar dagen.

hoop dat iemand hier ooit nog iets aan heeft.

en vergeet je auto niet uit te laten lijnen..

IMG_7340.JPG
IMG_7340.JPG (135.1 KiB) 450 keer bekeken

Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 6137
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

Re: How to zelf je luchbalg vervangen S211

Berichtdoor Marco » 14 apr 2019 18:47

:goedzo:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z

Gebruikersavatar
TheDiver
Donateur
Berichten: 2960
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: S211 E220 cdi 2006 / W201 190E 2.0L 1993
Specialisatie: Wereldreiziger

Re: How to zelf je luchbalg vervangen S211

Berichtdoor TheDiver » 14 apr 2019 22:40

Goeie How to beschreven zeg, TOP.
Valt mij trouwens mee wat die Bilstein balg kost.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001