SmartTop dakmodule installeren (R171/A209/R230)

Opgeloste problemen op het forum.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7447
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

05 dec 2015 22:42

Ik heb afgelopen zomer een dakmodule in mijn SLK geïnstalleerd, maar het was er nog niet van gekomen om een “How to” te schrijven en plaatsen. Ik heb meerdere mensen gesproken met een SLK die op zich interesse hadden in een dakmodule, maar op de een of andere manier opzagen tegen het lezen van grote lappen Engelstalige tekst, of gewoon niet zagen wat er nou nuttig aan zo’n dakmodule is. In het algemeen ben ik geen fan van after-market spul, maar in dit geval durf ik te stellen dat de dakbediening oneindig veel beter/logischer/handiger werkt dan af-fabriek. Ik durf zelfs te stellen dat dit de beste accessoire is die je je cabrio kunt geven.
Er zijn vele merken dakmodules beschikbaar voor cabrio’s, en in essentie doen ze allemaal hetzelfde: Je kunt er het dak mee openen en sluiten terwijl de auto langzaam rijdt, en (als de auto eenmaal geparkeerd staat) je kunt dit ook op afstand doen door slechts 3x op “sluiten” sleutelknop drukt (i.p.v. ca. 22 sec. de “openen” of “sluiten” knop in te moeten drukken terwijl je op de IR ontvanger staat te mikken van de bestuurdershandgreep).
De meest populaire module lijkt de “SmartTop” module van “mods4cars” te zijn. Eén van de grote voordelen is dat deze een USB aansluiting heeft, waarmee je af-en-toe een software update kunt doorvoeren, en waar heel veel documentatie en gebruikerservaringen op het WWW te vinden zijn.
In Amerika kost de SmartTop momenteel USD299, terwijl deze in Europe EUR299 kost. Met de huidige dollarkoers is importeren onaantrekkelijk (vanwege de importheffing ben je dan uiteindelijk duurder uit). Ik heb mijn module bij de NL importeur besteld (http://www.cabriocare.nl).
De Engelstalige installatiehandleiding van de fabrikant staat hier: http://www.mods4cars.com/sms/db/smartto ... slk/en.php
De Engelstalige gebruiksaanwijzing staat hier: http://www.mods4cars.com/sms/db/smartto ... .7x/en.php
Andere merken dakmodules doen iets vergelijkbaars, en de prijzen ontlopen elkaar niet zo heel veel.
Zie hier de handleiding op SLKworld.com die ik grotendeels heb gevolgd. Let op: Op SLKworld.com kun je veel plaatjes in berichten alleen bekijken als je ingelogd bent.

Onderstaand laat ik zien hoe de installatie werkt op een R171 SLK; bij de CLK (A209) of SL (R230) is het principe hetzelfde maar zal er ongetwijfeld iets afwijken qua bijv. de locatie van de zekeringkast, het onderdeelnr. van de zekeringhouder, of iets dergelijks.
Wat zit er in de doos:
Inhoud van de doos...
Inhoud van de doos...
20150811_113533.jpg (209.43 KiB) 9819 keer bekeken
Een dakmodule, een USB kabel, en wat draadjes om ‘m aan te sluiten. Ik heb NIET de 3M stroomaftakkers gebruikt, maar zelf even een extra zekering in de zekeringkast onder het dashboard op positie #42 geplaatst, en de massadraad op het massaoog onder de A-stijl aangesloten. Hiervoor heb je nodig:
  • 1x zekeringhouder A003 545 1301
  • 1x 5A steekzekering
  • 1x contactje A004 545 0026
  • 1x Massaoog
Benodigd gereedschap:
  • Torx schroevendraaiers of bits
  • Kunststof keg
  • Tang en soldeergereedschap om contactje op de plusdraad te zetten en het massaoog op de min

Stap 1: Updaten en instellen van de SmartTop dakmodule
De SmartTop dakmodule heeft een USB aansluiting waarmee je ‘m aan de pc kunt hangen, en voor je begint eerst even checkt of je de nieuwste softwareversie hebt. De stappen staan uitgelegd op http://www.mods4cars.com/usb/. Let erop dat de screenshots op de website iets anders zijn dan wat je te zien krijgt; de functies zijn wel (grofweg) hetzelfde.
Je dient eerst te controleren of de “firmware” up-to-date is, en pas na een eventuele update de instellingen van de module aan te passen. Standaard heeft de SmartTop module de volgende instellingen:
  1. Hoofdschakelaar Module: “1” (aan). Je kunt deze op “0” zetten (=uit) als je bijv. de auto naar een MB werkplaats brengt voor onderhoud en je de monteur niet wilt laten schrikken dat het dak anders werkt dan af-fabriek. Ik heb overigens als basisinstelling stand “2” gekozen (=aan, maar geen geknipper met de knipperlichten tijdens de dakbediening).
  2. Comfortbediening Module: “1” (aan met ramen omhoog als het dak open is). Je kunt deze op “0” zetten (=uit), of andere varianten (ramen ook open, motor van de auto uitzetten tijdens de bediening, en combinaties van deze instellingen). Ik heb hier stand “1” aangehouden. Als ik de dakbedieningsknop in de tunnelconsole 1x KORT open trek gaat het dak open (je hoeft de knop dus nu niet meer vast te houden). Als ik 2x KORT en direct achter elkaar de knop open trek, gaan alle ramen naar beneden (net als af-fabriek). Voor sluiten dak of ramen idem dito, maar dan de andere kant op duwen (“dicht”).
  3. Afstandsbediening: “1” (aan met ramen omhoog). Volgens de handleiding kun je met instellingen 3 en 4 zelfs de motor laten starten, maar (A.) dat wilde ik niet, en (B.) dat kan volgens mij alleen bij USA modellen.
  4. Max. Rijsnelheid Dakbediening: “0” (alleen stilstand). Je kunt deze op “1” zetten (=max 10 km/u), “2” (=max 20 km/u) t/m “6”. Ik heb instelling “5” gekozen (=max 50km/u). Dit geeft je de vrijheid om voor een stoplicht of op een parkeerplaats al rijdend je dak te openen of te sluiten.
  5. Automatische portiervergrendeling: “2” (portieren ontgrendelen bij sleutel uittrekken). Alternatieve instellingen zijn “0” (=uit), “1” (=alleen vergrendelen), en “3” (portieren ontgrendelen bij motor af). Ik heb hier voor “0” gekozen omdat ik niet wilde dat de dakmodule iets anders zou doen dan af-fabriek.
  6. Piepjes bij ver- of ontgrendelen: “0” (uit). Alternatief kun je de auto via de alarmsirene of zelfs de claxon (na plaatsing extra zekering) laten piepen. Ik hoefde deze kermistroep niet, en heb ‘m op “0” laten staan.
  7. Follow me home” verlichting: “0” (uit). Alternatief kun je deze inschakelen via de dimlichten of de mistlampen. Aangezien ik dit al af-fabriek heb, heb ik de instelling op “0” laten staan.
  8. Dagrijverlichting permanent aan: “0” (uit). Alternatief kun je permanent de mistlampen of de dimlichten laten inschakelen; de achterlichten gaan dan NIET mee aan. Dit is de meest zinloze optie, en heb ik graag op “0” laten staan.
  9. Achterste raampjes omhoog: “0” (uit). Alternatief kun je de achterramen mee omhoog laten komen (“1”) als je het dak open doet :) Dit heb ik dus WEL gedaan, en vind ik optisch VELE malen beter staan.
  10. Keyless go dakbediening: “0” (uit). Alternatief kun je (alleen bij de SL!) de dakbediening synchroniseren met de keyless go. Die heb ik niet, en ik heb ‘m dus op “0” laten staan.
Je kunt altijd later nog je instellingen veranderen met de bedieningsknoppen van je stuur:
  1. Zet de contactsleutel in stand 1 (stuurslot ontgrendelen), en zet je radio of Comand uit!
  2. Zet het combi-instrument met je linker stuurbedieningsknop op “Audio”.
  3. Druk nu net zolang op “Telefoon ophangen” tot het linker knipperlichtlampje in het combi-instrument 1x knippert. Laat dan de “Telefoon ophangen” knop los.
  4. Je kunt nu met de pijltjestoetsen (omhoog, omlaag) door de functies lopen. Tijdens het navigeren door de functies zie je telkens het linker en rechter knipperlichtlampje in het combi-instrument knipperen. Dit betekent het volgende. Het aantal keren dat het linker knipperlichtlampje in het combi-instrument knippert geeft de functie aan (zie bovenstaande opsomming of onderstaande tabel); het aantal keren knipperen van het rechter knipperlichtlampje geeft de instelling aan. Je kunt een instelling veranderen met de “+” of “-“ toets op je stuur (bevestiging met knipperlichten volgt). Een paar voorbeelden:
  • Functie 1 (Hoofdschakelaar Dakmodule) staat bij mij op “2”. Het linkerpijltje knippert 1x (functie 1), en het rechterpijltje 2x.
  • Functie 3 (Afstandbediening dak) staat bij mij op “1”. Het linkerpijltje knippert 3x (functie 3), en het rechterpijltje maar 1x.
  • Als een functie “uit” staat dan knippert de linkerpijl WEL, maar de rechterpijl NIET.
Functiemenu SmartTop
Functiemenu SmartTop
FunctiemenuSmartTop.jpg (112.36 KiB) 9819 keer bekeken
Stap 2: Inbouwen van de dakmodule: Prepareer bedrading
Verwijder allereerst de instaplijst aan de bestuurderskant (rechtstandig omhoogtrekken), en de afdekking van de zekeringkast aan de linkerkant van het dashboard (kunststof keg ertussen wippen). Vervolgens verwijder je de onderkant van het dashboard (boven je pedalen) door 3 Torx schroefjes los te maken.
Verwijder nu de schopplaat aan de linkerkant door het dopje van de Torx schroef eruit te wippen, de Torx schroef los te draaien, en het sponningrubber deels los te trekken.
Schopplaat verwijderen. Plaatje van SLKworld.com
Schopplaat verwijderen. Plaatje van SLKworld.com
SchopplaatVerwijderen.jpg (77.3 KiB) 9819 keer bekeken
Trek nu het tapijt omhoog, en fixeer het met iets stevigs.
Plaatje van SLKworld.com
Plaatje van SLKworld.com
TapijtFixeren.jpg (55.02 KiB) 9819 keer bekeken
Je moet nu het voorste CAN-bus verdeelblok hebben.


Stap 3: Aansluiten van de dakmodule op de CAN-bus
Eén van de cruciale stappen in de installatie is dat je de CANbus verbinding van de originele dakbediening uit het CANbus verdeelblok trekt, en aansluit op de SmartTop dakmodule. De installatiehandleiding laat hier zelfs een video voor zien:

Het idee hierachter is als volgt. Af-fabriek heeft Mercedes-Benz een aantal instelparameters in het “brein” van de auto geprogrammeerd, die er bijv. voor zorgen dat het dak nooit geopend kan worden als de afdekklep in de kofferbak omhoog staat, of als de auto rijdt. Wat je nu doet is dat je CAN-bus bedrading die de dakmotor aanstuurt even onderbreekt met deze SmartTop module. Je trekt daartoe de voedende CAN-bus draad uit het verdeelblok (zie bovenstaande video), steekt die draad in de SmartTop dakmodule, en vervolgens steek je een uitgaande CAN-bus draad weer op de originele plek in het verdeelblok. Volgens mij zit bij de R171 de CAN-bus draad die je eruit moet trekken (vrijwel) altijd op de derde positie vanaf de rechterkant. Zie onderstaand plaatje (van SLKworld.com).
CAN-bus verdeelblok. Plaatje van SLKworld.com
CAN-bus verdeelblok. Plaatje van SLKworld.com
CANbusVerdeelblok.jpg (111.56 KiB) 9819 keer bekeken
Het gaat om de bedrading die een bruine draad heeft, en een bruine met een zwarte streep. SmartTop laat in een video zien hoe je kunt controleren of je de juiste draad te pakken hebt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?&v=rGnvlAfL1CQ[/youtube]
Als je de dakmodule hebt aangesloten en op de “openen” knop van je autosleutel drukt moet alleen het groene LEDje knipperen.

Stap 4: Aansluiten van de dakmodule op de stroom en massa
Naast CAN-bus heeft de SmartTop module zelf een stroomvoorziening nodig. Bij de module zit een 3M stroomaftakker, maar ik heb er zelf voor gekozen om even een nieuwe stroomdraad vanaf de zekeringkast onder het dashboard te trekken. Je moet hierbij even goed opletten.
Ik had simpelweg de aanwijzingen op SLKworld.com gevolgd, en de zekeringhouder besteld die daar werd genoemd (geen tijd genomen om even in de EPC te checken welke versies er van die houder waren… dom). Bij mijn auto was er maar één plek vrij in de zekeringkast onder het dashboard, namelijk #42 (die wordt nml. alleen maar gebruikt bij de rechtsgestuurde uitvoeringen). Op die positie zat al keurig een voeding, maar bleek dus na lang duwen :stom: dat de vorm van het “mannetje” in de zekeringkast anders was dan de uitsparing in de zekeringhouder… Ik heb dit opgelost door even een soldeerbout in een hoekje van de zwarte zekeringhouder te zetten. Het is natuurlijk netter en handiger om gelijk de juiste houder te bestellen.
Ik heb de massadraad via een massaoog op het massapunt onderaan de A-stijl bevestigd, en vervolgens de bedrading even ingetaped met linnen inwikkeltape. Je kunt de SmartTop dakmodule precies in je kabelgoot leggen (tussen de twee CAN-bus verdeelstukken).
Zekeringkast onder het dashboard; let op de vorm van de enige vrije zekeringpositie.
Zekeringkast onder het dashboard; let op de vorm van de enige vrije zekeringpositie.
Zekeringkast.jpg (196 KiB) 9819 keer bekeken
Zekeringhouder...
Zekeringhouder...
Zekeringhouder.jpg (185.63 KiB) 9819 keer bekeken
Zekeringhouder.... Let op de andere vorm van de uitsparing :-(
Zekeringhouder.... Let op de andere vorm van de uitsparing :-(
Zekeringhouder2.jpg (110.13 KiB) 9819 keer bekeken
Aangesloten!
Aangesloten!
ZekeringkastAangesloten.jpg (174.04 KiB) 9819 keer bekeken

Eindresultaat
Hieronder een filmpje met het eindresultaat. Ik had in eerste instantie de knipperlichtfunctie nog aanstaan; die heb ik de volgende dag direct op “0” gezet via de stuurbediening.

Veel plezier met nabouwen, en alvast heerlijke dagen met de kap open toegewenst! :goedzo:

Arjen.
Laatst gewijzigd door Arjen op 05 aug 2021 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
janr
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:59
Mercedes-Benz: Ex R170 320 automaat 2000-R171 SLK 280 automaat 2007 + VW Tiguan TDI automaat 2009

07 dec 2015 19:35

Hallo Arjen,
Mooi dat jij een dakmodule gemonteerd hebt. :goedzo:
Ben een beetje jaloers hoor :D , die van mij doet het perfect ook tot een snelheid van 50 km!
Wat het verschil is met die van jou? Ik zie dat bij jou de driehoekruitjes omhoog staan bij geopend dak en dat doet hij bij mij dus niet :evil:,
Ik heb een Reinhold dachmodul helaas, werkt goed maar........
vr gr janr
Gebruikersavatar
vdBrug
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2014 15:45
Mercedes-Benz: SLK200 R171 AMG automaat
Locatie: Amersfoort

07 dec 2015 20:46

Top Arjen

bedankt voor bericht.... ziet er top uit dat ga ik ook zeker doen maar daarover contact ik je nog even. Druk met van alles. :goedzo:
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7447
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

07 dec 2015 20:53

Komt goed, Gerton! Jan, ik geloof dat die achterste raampjes omhoog typisch iets van de SmartTop is. Ik moet zeggen dat ik eerst niet aan de dakmodule wilde ("geen after-market spul in mijn auto") maar toen ik bij jou zag hoe makkelijk dat allemaal werkte.... toen wilde ik ook :$ Ik ben er echt erg blij mee! :)

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7447
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

08 mei 2016 22:46

Vandaag nog even een filmpje gemaakt van hoe je de instellingen wijzigt van de dakmodule... Ik wil binnenkort het dak weer eens helemaal smeren (heb wel de rubbers gedaan, maar nog niet alle scharnierpunten) en dan wil ik de dakmodule even "UIT" hebben staan.

Paar tellen werk, en het filmpje is bij deze in ieder geval voor mijzelf een herinnering hoe het ook alweer moest :owja:

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

09 mei 2016 10:50

Ziet er uit als een "must have" mod op een cabrio.
Je hebt trouwens alles mooi gedocumenteerd, dit zal anderen ongetwijfeld ook veel helpen. :goedzo:

Ik kan er alleen één ding niet uit halen; sluit en opent de deurvergrendeling zich evenredig, als je de kap met de AB bedient?
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7447
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

09 mei 2016 12:22

Frans, als de dakmodule aanstaat dan is het bij dit ding zo:
  • 1x kort de dakbedieningsknop naar achteren halen: Dak gaat geheel open;
  • 2x kort de dakbedieningsknop naar achteren halen: Alle vier de ramen geheel open;
  • 1x kort de dakbedieningsknop naar voren halen: Dak gaat geheel dicht;
  • 2x kort de dakbedieningsknop naar voren halen: Alle vier de ramen geheel dicht.
Met de sleutel/afstandsbediening is het net iets anders:
  • 1x kort op de ontgrendelingsknop drukken: Auto gaat van het slot;
  • 2x kort & snel achter elkaar op de ontgrendelingsknop drukken: Alle vier de ramen geheel open;
  • 3x kort & snel achter elkaar op de ontgrendelingsknop drukken: Dak gaat geheel open;
  • 1x kort op de vergrendelingsknop drukken: Auto gaat op slot;
  • 2x kort & snel achter elkaar op de vergrendelingsknop drukken: Alle vier de ramen dicht;
  • 3x kort & snel achter elkaar op de vergrendelingsknop drukken: Dak gaat dicht.
Als je het lijstje zo leest, dan lijkt het misschien wat complex, maar na één keer doen merk je al hoe intuïtief het is.
Ik blijf erbij dat het echt onbegrijpelijk is dat MB zo'n module/functionaliteit niet standaard heeft aangeboden op de R170 en R171; op de R172 zit het al wel standaard af-fabriek :)

Ik had bovenstaand videootje even gemaakt (o.a. voor mijzelf :owja: ) om te laten zien hoe je vanaf het stuur de instellingen van zo'n dakmodule wijzigt. Als je bijv. de auto wegbrengt naar de MB dealer voor een onderhoudsbeurt, dan vind ik het wel zo netjes om de dakbediening weer net zo te laten werken als "af-fabriek"... Gewoon om de monteur geen hartverzakking te geven als alles anders blijkt te werken (A)
Ik zet dus vóór een garagebezoek even de dakmodule uit.
Verder is dat dus ook handig bij het smeren van alle scharnieren; met de "af-fabriek" bediening stopt het mechanisme zodra je de knop loslaat; als dat halverwege is moet je er snel een ondersteuning in haken om te voorkómen dat alles in elkaar stort als de druk van de hydrauliek gaat... Ik kom daar later nog wel eens op terug.

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 239
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

09 mei 2016 18:15

Bedankt voor de uitgebreide reactie.

Persoonlijk zou ik het prettig vinden, indien er een keuze zou zijn in de programmatuur; dat tegelijk met het sluiten van het dak de deuren op slot zouden gaan en met het openen van het dak tegelijk de deuren van slot zouden gaan, wanneer je de AB gebruikt.
Op dit moment moet je nog apart de deuren openen of sluiten, wanneer je het dak heb geopend of gesloten met de AB.
Is niet negatief ofzo bedoeld hoor wat deze mod betreft, want hij is al zeer ruim in zijn opties. :)

Hoeveel inbouw tijd neemt zoiets trouwens in beslag, als je alle benodigde materialen voorhanden hebt?
Gebruikersavatar
vdBrug
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2014 15:45
Mercedes-Benz: SLK200 R171 AMG automaat
Locatie: Amersfoort

10 mei 2016 08:22

ga er ook aan denken deze zomer...... top.
Gebruikersavatar
Ridder
Berichten: 61
Lid geworden op: 15 mar 2008 03:32
Locatie: Maasland

29 apr 2018 12:50

Even dit draadje reanimeren...

De zekeringhouder en "contactje" heb je bij de MB dealer gehaald?
(wat is een contactje?)
1991 190D 2.5 == 1990 300D == 2002 E270 CDI===2002 SLK 200K===2004 SLK350=+=2005 A200
Ansgar
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2021 14:14

04 jul 2021 14:27

Hallo, ik wil graag mijn dakmodule installeren, maar ik hou helemaal niet van de oplossing met de stroomdieven. Helaas kan ik de zekeringhouders die je hebt meegenomen nergens vinden. Heb je een bevoorradingsbron voor de keepers?(onderdeel nummer )
Veel groeten uit het Zwarte Woud
Ansgar
Laatst gewijzigd door Ansgar op 04 jul 2021 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7447
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

05 jul 2021 19:04

Ik heb destijds A003 545 1301 gebruikt, en volgens mij is die nog steeds te bestellen.
Zoals ik in mijn "How to" aangaf, pastte A003 545 1301 niet helemaal lekker, en heb ik even een hete soldeerbout op een uiteinde gezet om 'm op de laatste vrije zekeringplek te kunnen zetten. :sst:

Volgens de EPC zouden deze zekeringhouders bij een R171 SLK zekeringkast (in het dashboard aan de bestuurderskant) horen:
  • A003 545 1301: Zwarte kunststof houder
  • A003 545 1801: Roze/violet kleurtje
  • A003 545 2001: Bordeauxrood kleurtje
  • A163 545 3528: Lichtblauw kleurtje
Ik zie geen andere onderdeelnrs. in de EPC staan (terwijl je op bovenstaande foto van mijn zekeringkast ook andere kleurtjes ziet, zoals geel, donkerblauw, etc.).
Misschien even deze onderdeelnrs meenemen naar het magazijn van je MB-dealer en dan vragen wat er wèl leverbaar is?
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Ansgar
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2021 14:14

05 jul 2021 21:09

Hallo Arjen,
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb vandaag de zekeringhouder besteld bij mijn dealer.
Hij zei dat A003 545 1301 past op MA011 545 84 26.

Een miljoen bedankt voor je hulp!
Ansgar
Ansgar
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2021 14:14

10 jul 2021 15:30

Installatie succesvol is leeg! De zekeringhouder ging zonder aanpassing in een vrije gleuf in het midden van de houder.
Ongeacht de geweldige instructies!

Ansgar
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 7447
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

11 jul 2021 16:40

Ansgar schreef: 10 jul 2021 15:30 Installatie succesvol is leeg! De zekeringhouder ging zonder aanpassing in een vrije gleuf in het midden van de houder.
Ongeacht de geweldige instructies!

Ansgar
Ik waardeer je moeite om met Google Translate (of vergelijkbaar) een reactie in het Nederlands te plaatsen :goedzo: maar... is het nu WEL of NIET gelukt? :$
Vooral het woordje "ongeacht" (in het Duits: "unabhängig") maakt dat het net is alsof het NIET is gelukt. :owja:

Er van uitgaand dat het WEL is gelukt: Heel fijn, en leuk dat je het terugkoppelde. Geniet van je dakmodule. :)
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie