Airmatic is niet eng

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
kaip
Berichten: 19
Lid geworden op: 15 apr 2013 11:19
Mercedes-Benz: W211 E55 / W211 E500 / W126 500SE / 996 Carrera 4 / XJ6

19 jan 2021 13:38

Mijn ervaring met Airmatic is positief. Comfort is dagelijks belangrijker dan vlak door de bocht met 80kmh.
Ik begrijp dan ook niet dat mensen de luchtvering vervangen door primitieve conventionele schroefveer stuiterstokken.

Natuurlijk heeft het luchtsysteem onderhoud nodig. Er zijn bewegende delen die slijten. Ja de veren zelf kunnen lek raken
maar zijn tegenwoordig vrij goedkoop te verkrijgen. En montage is een eitje.
Voor verder onderhoud is alleen af en toe een knuffelbeurt voor de luchtcompressor nodig.
Gelukkig is dit alles goed zelf te doen. Zelfs met twee linkerhanden.
De compressor is heel eenvoudig uit te bouwen. In de W211 leeft ze links achter de bumper.
Demonteer het linker wiel en binnen spatscherm en je ziet de pomp hangen.
40cbe69634b4508d6b49449405c685f2.png
40cbe69634b4508d6b49449405c685f2.png (51.19 KiB) 2685 keer bekeken
Even de connectoren losklikken en de luchtleiding naar het verdeelblok losschroeven.
Dan de aanzuigleiding losmaken en de drie ophangmoertjes + hardware losschroeven.


Er zijn twee punten van aandacht:
- De zuigerveer en cylinderkop.
- De luchtdroger.

Bestel via China een revisie setje voor de kop.
becocnmecdddlcld.png
becocnmecdddlcld.png (205.85 KiB) 2685 keer bekeken


Maak het luchtbuisje los (aan de rechterkant). Druk het plastic ringetje in en trek het buisje eruit.
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (93.54 KiB) 2685 keer bekeken


Schroef de kop los met de twee torx boutjes aan weerszijde van de kop.
$_61.JPG
$_61.JPG (111.02 KiB) 2685 keer bekeken
Ontkoppel het luchtfilter van de kop door de twee lange moeren los te draaien.

Vervang de kop en de zuigerveer. De veer kun je er gewoon afbuigen en de nieuwe terug vouwen.
Let op het pieletje waar de zuigerveer met de opening in moet vallen.
weak-air-ride-compressor.jpg
weak-air-ride-compressor.jpg (38.79 KiB) 2685 keer bekeken

Wat mij eigenlijk elke keer op valt is dat het filter vochtig aanvoelt.
Gelukkig is er een eenvoudige oplossing. Trek het filter uit elkaar!
Heb geen plaatjes met aanwijzingen. Het is zo eenvoudig dat ik er niet aan gedacht heb.

Neem een kleine ovenschaal of vang de korrels op in een stuk aluminiumfolie.
De silica korrels kun je regenereren door ze een uur of wat langer op zon 100 graden celcius in de oven te verwarmen.
Niet veel heter want dan gaan ze stuk. Langer is geen probleem.
Ze worden kurkdroog en kunnen weer in de filterbehuizing teruggegoten worden.

Let op de "witte" filtertjes aan beide zijden. Als deze erg vies zijn kun je ze schoonspoelen oid.
Zet alles weer in elkaar let hierbij op de veer , het veertje en het klepje in de cylinderkop.
Eventueel kun je het andere filter , nummer 100 in plaatje bovenaan, ook vervangen. Kost weinig en het kan nodig zijn.

Verder moet je letten op de verbindingsslangen van en naar filter en pomp (80&90). Deze scheuren graag en dan kan er spatwater of
condens worden aangezogen. Let er dus op dat deze absoluut onverdacht zijn!
Sommige kop-revisie-setjes hebben de o-ringen, maar ik heb altijd gewoon de oude schoongemaakt en hergebruikt.
IMG_20210118_125514.jpg
IMG_20210118_125514.jpg (135.37 KiB) 2685 keer bekeken
IMG_20210118_125519.jpg
IMG_20210118_125519.jpg (211.63 KiB) 2685 keer bekeken
IMG_20210118_125559.jpg
IMG_20210118_125559.jpg (99.95 KiB) 2685 keer bekeken
Gebruikersavatar
Minne
Donateur
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 aug 2019 09:07

19 jan 2021 23:36

Top! Ziet er goed uit. Hoe vaak/wanneer doe je dit? Preventief iedere 5 jaar of wanner je een raar geluid hoort?
S211,W124 Ex:W123,W126,W126,W201,W124,W108,S211,T1,W140,S210,O309
Gebruikersavatar
Cornelis
Donateur
Berichten: 10403
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

20 jan 2021 08:27

Bij mijn S211 zonder airmatic heb ik de compressor vervangen bij ca 2,5 ton en op 490 dkm gereviseerd ter indicatie.
Revisie nadat me opviel dat de achterkant te laag bleef met 2 personen op de achterbank, geen vreemde geluiden,
99,999 % van de km’s zit ik er alleen in en de eerste compressor had ik achteraf gezien waarschijnlijk ook kunnen reviseren.
Nb ook de balgen vervangen rond 250 dkm
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
FvGa
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2010 18:17
Mercedes-Benz: 190 amg

20 jan 2021 17:38

Hele goede tips. Inderdaad hoeft niet eng te zijn met goed onderhoud. Ga morgen naar een s klasse kijken, schijnt ergens een hele kleine lek te hebben in het systeem waardoor de auto na 48u stilstand door zakt op alle 4 hoeken. Ga zeker de compressor, filter en leidingen bekijken.
Plaats reactie