Vernieuwde E-Klasse maakt laatste testkilometers, nog dit jaar bij de dealers

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

22 jan 2020 21:46

De vernieuwde E-Klasse is optisch licht gewijzigd, de meeste veranderingen hebben echter onderhuids plaatsgevonden.
De vernieuwde E-Klasse is optisch licht gewijzigd, de meeste veranderingen hebben echter onderhuids plaatsgevonden.
mercedes-benz-facelift-prototype (1).jpg (106.78 KiB) 5695 keer bekeken
In maart zal op de autosalon in Geneve de vernieuwde E-Klasse debuteren (BR213/BR238). Vooral inzake software en elektronica maakt de vernieuwde E-Klasse een flinke stap. In Las Vegas kon een groep autojournalisten alvast meerijden in een aantal licht gecamoufleerde testwagens, onder begeleiding van E-Klasse ontwikkelingsleider Michael Kelz.

Optisch zijn de wijzigingen beperkt en niet zo ingrijpend zoals voorheen soms het geval was. Het gaat vooral om het aansluiten bij de vormgeving van de rest van het programma. De neus is licht gewijzigd en krijgt een nieuw vormgegeven grille en bumpers, terwijl de achterzijde een andere kofferklep en plattere LED achterlichten mee krijgt. De vernieuwde E-Klasse zal in drie uitvoeringen worden geleverd, te weten Avantgarde, Exclusief en AMG. De Avantgarde wordt daarbij de nieuwe standaarduitvoering. Ondanks dat de foto’s doen vermoeden van niet, zal er wel degelijk nog een traditionele lamellengrille met Ster op de motorkap komen. Kopers die dit prefereren dienden dan te kiezen voor de Exclusief-uitvoering.

Zoals gezegd zijn de meeste en grootste veranderingen onderhuids. Volgens Michael Kelz ligt bij de E-Klasse altijd de uitdaging bij het technisch strategisch positioneren tussen de kleine modernere modellen en de alles-overstijgende S-Klasse. Dat komt doordat de E-Klasse vaak een voorloper is en vroeg verschijnt, vervolgens haken de compactere modellen aan met uitrusting, techniek en design, en ook de S-Klasse maakt grote stappen vooruit. Daarbij mag de E-Klasse in vergelijking niet saai of karig voor de dag komen. Om deze redenen staat deze modelvernieuwing vooral in het teken van rij-assistentie en infotainment met enkele primeurs. “Alle software in de auto is praktisch nieuw”, aldus Kelz.

Al die digitale modernizering heeft er onder andere toe geleid dat de E-Klasse afscheid zal nemen van de analoge ronde tellers. De wagens worden voortaan standaard voorzien van MBUX met twee 10,25-inch schermen en “Hey Mercedes”-spraakbesturing. Het systeem zal overigens zoals in de GLE ook reageren op gebaren en bewegingen. Dankzij het toepassen van meerdere microfoons kan MBUX de stemmen van de bestuurder en passagier uit elkaar houden. MBUX zal ook bediend kunnen worden via de bekende touchpad op de middenconsole. Augmented Reality zal eveneens beschikbaar komen, waarbij informatie als huisnummers en stoplichten virtueel worden geprojecteerd op het MBUX-scherm over het opgenomen camerabeeld.

Andere opvallende vernieuwingen in het interieur zijn onder andere de randloze achteruitkijkspiegel en de nieuwe afdekking voor de 360-graden camera bovenaan de voorruit. Ook het stuurwiel is vernieuwd, met dunnere spaken dan voorheen. Het nieuwe stuur staat eveneens in het teken van de technologische vooruitgang: in plaats van losse knoppen zijn de bedieningselementen nu capacitief en reageren deze op alle vormen van aanraken, van vegen tot licht aanstippen. Er kan ook gedrukt worden zoals bij normale knoppen, hierbij wordt dan het volledige bedieningsveld ingedrukt.

Tijdens het demonstreren van het nieuwe stuurwiel haalt Kelz regelmatig even de handen van het stuur. De E-Klasse vervolgt onverstoord zijn weg dankzij de vernieuwde stuurassistent. Omdat het hier een Amerikaans-bestemde auto betreft, zal de auto tot 30 seconden volledig autonoom rijden. “Dat is langer dan in Europa, waar de wetgeving een veel kortere hands-free tijd toelaat”, aldus Kelz. De auto zeilt door het landschap dankzij de Tempomat die functioneert op basis van navigatiedata en beelden van de frontcamera. De motor wordt wanneer mogelijk uitgeschakelt om niet te vertragen. Dit is anders dan voorheen, waarbij de koppeling werd bekrachtigd terwijl de motor bleef draaien. Nu de motor uitgeschakeld wordt, bespaart de auto brandstof.

De vernieuwde E-Klasse zal bij bijna alle motoriseringen gelden als mild-hybride. Enkel de kleinste dieselmotor zal niet worden voorzien van de geïntegreerde startergenerator (ISG) en 48-Volt techniek. Met een lichte brom wekt de ISG de motor na het uitrollen. Volgens Kelz zal dit voor de productieauto’s onopmerkbaar gebeuren; alle E-Klasses waar nu in Red Rock Valley mee gereden worden beschikken over een verouderde softwarestatus. Een kleine beperking in comfort is dat bij uitgeschakelde motor er ook geen klimatiseringssystemen actief zijn. Deze zijn elektrisch wel te vinden maar pasten niet in het kostenplaatje van de vernieuwde E-Klasse. De kostprijs is ook in het premiumsegment een heet onderwerp.

Bij de benzinemotoren zijn straks twee volledig nieuwe varianten leverbaar, te weten een M254 viercilinder met 200 kW en een M256 zescilinder met 270 kW. Beiden worden ondersteund door een 15 kW sterke startergenerator. Zelfs als passagier merk je duidelijk wanneer de kleine krachtbron in tussensprints meewerkt.
Er zullen zeven plug-in hybride varianten worden aangeboden, op basis van techniek uit de GLC. De volledig elektrische reikwijdte ligt op 50 kilometer. Eén E-Klasse kan duidelijk langer elektrisch rijden, maar dat is de exclusief in China leverbare V213 E-Klasse met lange wielbasis. Deze uitvoering kan dankzij een groter accupakket uit de GLE 100 kilometer elektrisch afleggen.
Ook voor de E-Klasse telt elke gram CO2 die uitgestoten wordt. Om deze reden staat voortaan zelfs de standaarduitvoering met traditionele stalen veren al 15 millimeter lager. De hiermee verminderde luchtweerstand zou in optimale situaties tot 2 gram CO2 per kilometer besparen.

Terug in Las Vegas heeft Kelz weer de handen op schoot. De E-Klasse parkeert, zoals al wel langer mogelijk is, automatisch. Nu gaat het echter veel soepeler in één beweging en zonder stuurcorrecties. Desondanks orienteert de auto zich ten opzichte van foutieve plaatsmarkeringen. Kelz verzekert dat ook dit te wijten is aan de verouderde ontwikkelingsstand van de software, met de volgende update is dit verholpen. Dat is gelijk een belangrijk thema voor de toekomstige veiligheid: de regels en eisen worden in Europa steeds strenger, dus beschikt de E-Klasse over een vernieuwde parkeerassistent met 360-graden bewaking. De E-Klasse zal zichzelf kunnen inparkeren terwijl camera’s rondom ook de kleinste obstakels tijdig detecteren. De vernieuwde E-Klasse zal volgens Kelz overigens beperkt geschikt zijn voor “Over-the-air Updates”: “Over-the-air Updates zijn vooralsnog alleen mogelijk voor MBUX, niet voor de rest van de auto. Dit vergt een andere voertuigarchitectuur, die voor het eerst zal debuteren in de aankomende generatie S-Klasse”.

De vernieuwde E-Klasse zal in maart debuteren in Geneve. In de zomer zullen de eerste exemplaren bij de dealer te bezichtigen zijn.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

70151 70152 70153 70154

70155 70156 70157 70158

70159 70160 70161

70162 70163 70164



Bron: Auto, Motor und Sport
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

22 jan 2020 22:22

Mooie preview.
Ff opgezocht: 200 kW = 277 pk,
270 kW = 377 pk.

P.s. Gelukkig gaat MB met de E niet mee met de gril-gekte als waaraan dat andere merk is ten prooi gevallen :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 23 jan 2020 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

22 jan 2020 23:20

Kek snuitje. Weet nog niet of ik het mooier vind dan de huidige 213. Die kijkt toch een stukje vriendelijker uit z'n ogen (al zal geen E ooit nog vrolijk de wereld inkijken als een 210...)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
ckmbcla
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 sep 2019 20:25
Mercedes-Benz: CLA (C118) 200

23 jan 2020 06:42

Lijkt gecamoufleerd op een mooi ding. Wel vreemd dat ze de E eerst aanpakken. Ik had eerder verwacht dat ze de C zouden aanpakken ivm interieur en het design wat ook al heel lang mee gaat.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

23 jan 2020 07:16

@ckmbcla: de C-Klasse is nog niet zo lang geleden gefacelift. De volgende generatie C-Klasse BR206 komt eind dit jaar of (waarschijnlijker) begin volgend jaar.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
ckmbcla
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 sep 2019 20:25
Mercedes-Benz: CLA (C118) 200

23 jan 2020 13:46

Ha Helmy,

Inderdaad maar vond ook na de facelift van de c de e-klasse frisser uitzien voornamelijk interieur technisch gezien.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

23 jan 2020 19:48

En zo ziet de W213 in de boordcomputer eruit:
Bijlagen
W213graphic.JPG
W213graphic.JPG (83.97 KiB) 5328 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

23 jan 2020 19:55

Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze het afdakje boven het KI weg zouden MoPfen.
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

23 jan 2020 19:57

Goh, weet niet of de neus nou echt geslaagd is. Met de GLC hetzelfde gevoel.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

25 jan 2020 22:25

En hier is de kont, achterlichten worden dus flink anders en lijken op grote versies van de A-Klasse.
Bijlagen
e63-leak-br213-mopf.jpg
e63-leak-br213-mopf.jpg (90.89 KiB) 5006 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

25 jan 2020 22:32

Dat is nog even wennen.
Gebruikersavatar
georgeske
Forum Held
Berichten: 1011
Lid geworden op: 28 aug 2010 13:00
Mercedes-Benz: X 156 GLA 200 met GLA 45er look
Locatie: brecht

26 jan 2020 09:01

En op de foto afgaande zou die weleens een stevig motortje onder de kap kunnen hebben. Maar ja, de diffuser zegt uiteraard niks over de motor, kan net zo goed een fake zijn zoals onze GLA. Wel het uitzicht maar niet de motor. :lol: Verder vind ik de achterlichten wel mooi zo.


Groetjes, Georges.
Stel nooit uit tot morgen, wat je vandaag door een ander kan laten doen.
Wie geeft wat ie heeft, blijft arm achter.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

26 jan 2020 09:24

De vorm van de AMG grill is wel beduidend anders dan de reguliere grill zo lijkt...
M.a.w. dan kun je niet zomaar even uitwisselen met elkaar...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

26 jan 2020 12:40

Tja, dat kan nu ook al niet als je op een C of E de klassieke grille wilt hebben in plaats van de centrale Ster. Dan moet je ook bumpers wisselen.

@georgeske: dat is een originele E63 pre-productie/promotie wagen in een werkplaats om de laatste dingetjes op orde te krijgen voor de premiere.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

28 jan 2020 19:41

En nog meer foto's.
Bijlagen
W213mopf-leak-01.jpg
W213mopf-leak-01.jpg (82.33 KiB) 4712 keer bekeken
W213mopf-leak-02.jpg
W213mopf-leak-02.jpg (94.62 KiB) 4712 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie