Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:In maart zal op de autosalon in Geneve de vernieuwde E-Klasse debuteren (BR213/BR238). Vooral inzake software en elektronica maakt de vernieuwde E-Klasse een flinke stap. In Las Vegas kon een groep autojournalisten alvast meerijden in een aantal licht gecamoufleerde testwagens, onder begeleiding van E-Klasse ontwikkelingsleider Michael Kelz.
Optisch zijn de wijzigingen beperkt en niet zo ingrijpend zoals voorheen soms het geval was. Het gaat vooral om het aansluiten bij de vormgeving van de rest van het programma. De neus is licht gewijzigd en krijgt een nieuw vormgegeven grille en bumpers, terwijl de achterzijde een andere kofferklep en plattere LED achterlichten mee krijgt. De vernieuwde E-Klasse zal in drie uitvoeringen worden geleverd, te weten Avantgarde, Exclusief en AMG. De Avantgarde wordt daarbij de nieuwe standaarduitvoering. Ondanks dat de foto’s doen vermoeden van niet, zal er wel degelijk nog een traditionele lamellengrille met Ster op de motorkap komen. Kopers die dit prefereren dienden dan te kiezen voor de Exclusief-uitvoering.
Zoals gezegd zijn de meeste en grootste veranderingen onderhuids. Volgens Michael Kelz ligt bij de E-Klasse altijd de uitdaging bij het technisch strategisch positioneren tussen de kleine modernere modellen en de alles-overstijgende S-Klasse. Dat komt doordat de E-Klasse vaak een voorloper is en vroeg verschijnt, vervolgens haken de compactere modellen aan met uitrusting, techniek en design, en ook de S-Klasse maakt grote stappen vooruit. Daarbij mag de E-Klasse in vergelijking niet saai of karig voor de dag komen. Om deze redenen staat deze modelvernieuwing vooral in het teken van rij-assistentie en infotainment met enkele primeurs. “Alle software in de auto is praktisch nieuw”, aldus Kelz.
Al die digitale modernizering heeft er onder andere toe geleid dat de E-Klasse afscheid zal nemen van de analoge ronde tellers. De wagens worden voortaan standaard voorzien van MBUX met twee 10,25-inch schermen en “Hey Mercedes”-spraakbesturing. Het systeem zal overigens zoals in de GLE ook reageren op gebaren en bewegingen. Dankzij het toepassen van meerdere microfoons kan MBUX de stemmen van de bestuurder en passagier uit elkaar houden. MBUX zal ook bediend kunnen worden via de bekende touchpad op de middenconsole. Augmented Reality zal eveneens beschikbaar komen, waarbij informatie als huisnummers en stoplichten virtueel worden geprojecteerd op het MBUX-scherm over het opgenomen camerabeeld.
Andere opvallende vernieuwingen in het interieur zijn onder andere de randloze achteruitkijkspiegel en de nieuwe afdekking voor de 360-graden camera bovenaan de voorruit. Ook het stuurwiel is vernieuwd, met dunnere spaken dan voorheen. Het nieuwe stuur staat eveneens in het teken van de technologische vooruitgang: in plaats van losse knoppen zijn de bedieningselementen nu capacitief en reageren deze op alle vormen van aanraken, van vegen tot licht aanstippen. Er kan ook gedrukt worden zoals bij normale knoppen, hierbij wordt dan het volledige bedieningsveld ingedrukt.
Tijdens het demonstreren van het nieuwe stuurwiel haalt Kelz regelmatig even de handen van het stuur. De E-Klasse vervolgt onverstoord zijn weg dankzij de vernieuwde stuurassistent. Omdat het hier een Amerikaans-bestemde auto betreft, zal de auto tot 30 seconden volledig autonoom rijden. “Dat is langer dan in Europa, waar de wetgeving een veel kortere hands-free tijd toelaat”, aldus Kelz. De auto zeilt door het landschap dankzij de Tempomat die functioneert op basis van navigatiedata en beelden van de frontcamera. De motor wordt wanneer mogelijk uitgeschakelt om niet te vertragen. Dit is anders dan voorheen, waarbij de koppeling werd bekrachtigd terwijl de motor bleef draaien. Nu de motor uitgeschakeld wordt, bespaart de auto brandstof.
De vernieuwde E-Klasse zal bij bijna alle motoriseringen gelden als mild-hybride. Enkel de kleinste dieselmotor zal niet worden voorzien van de geïntegreerde startergenerator (ISG) en 48-Volt techniek. Met een lichte brom wekt de ISG de motor na het uitrollen. Volgens Kelz zal dit voor de productieauto’s onopmerkbaar gebeuren; alle E-Klasses waar nu in Red Rock Valley mee gereden worden beschikken over een verouderde softwarestatus. Een kleine beperking in comfort is dat bij uitgeschakelde motor er ook geen klimatiseringssystemen actief zijn. Deze zijn elektrisch wel te vinden maar pasten niet in het kostenplaatje van de vernieuwde E-Klasse. De kostprijs is ook in het premiumsegment een heet onderwerp.
Bij de benzinemotoren zijn straks twee volledig nieuwe varianten leverbaar, te weten een M254 viercilinder met 200 kW en een M256 zescilinder met 270 kW. Beiden worden ondersteund door een 15 kW sterke startergenerator. Zelfs als passagier merk je duidelijk wanneer de kleine krachtbron in tussensprints meewerkt.
Er zullen zeven plug-in hybride varianten worden aangeboden, op basis van techniek uit de GLC. De volledig elektrische reikwijdte ligt op 50 kilometer. Eén E-Klasse kan duidelijk langer elektrisch rijden, maar dat is de exclusief in China leverbare V213 E-Klasse met lange wielbasis. Deze uitvoering kan dankzij een groter accupakket uit de GLE 100 kilometer elektrisch afleggen.
Ook voor de E-Klasse telt elke gram CO2 die uitgestoten wordt. Om deze reden staat voortaan zelfs de standaarduitvoering met traditionele stalen veren al 15 millimeter lager. De hiermee verminderde luchtweerstand zou in optimale situaties tot 2 gram CO2 per kilometer besparen.
Terug in Las Vegas heeft Kelz weer de handen op schoot. De E-Klasse parkeert, zoals al wel langer mogelijk is, automatisch. Nu gaat het echter veel soepeler in één beweging en zonder stuurcorrecties. Desondanks orienteert de auto zich ten opzichte van foutieve plaatsmarkeringen. Kelz verzekert dat ook dit te wijten is aan de verouderde ontwikkelingsstand van de software, met de volgende update is dit verholpen. Dat is gelijk een belangrijk thema voor de toekomstige veiligheid: de regels en eisen worden in Europa steeds strenger, dus beschikt de E-Klasse over een vernieuwde parkeerassistent met 360-graden bewaking. De E-Klasse zal zichzelf kunnen inparkeren terwijl camera’s rondom ook de kleinste obstakels tijdig detecteren. De vernieuwde E-Klasse zal volgens Kelz overigens beperkt geschikt zijn voor “Over-the-air Updates”: “Over-the-air Updates zijn vooralsnog alleen mogelijk voor MBUX, niet voor de rest van de auto. Dit vergt een andere voertuigarchitectuur, die voor het eerst zal debuteren in de aankomende generatie S-Klasse”.
De vernieuwde E-Klasse zal in maart debuteren in Geneve. In de zomer zullen de eerste exemplaren bij de dealer te bezichtigen zijn.
Bron: Auto, Motor und Sport