De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
-
Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7559
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
-
Contacteer:
23 dec 2019 21:26
- Met de nieuwe GLA is de familie van compacte auto's compleet.
- H247-debute-19.jpg (127.57 KiB) 7110 keer bekeken
Mercedes-Benz heeft de laatste variant van de huidige generatie compacte wagens geïntroduceerd. De nieuwe GLA (H247) debuteerde onlangs online en zal in januari 2020 voor het eerst te zien zijn op de Autosalon Brussel. De auto zal vanaf begin 2020 worden geproduceerd in Rastatt (D), Hambach (F) en Peking (CN) en zal eerst leverbaar worden als GLA 200 en GLA 35 4Matic. Later komen er nog meer motoriseringen (benzine, diesel en plug-in hybride) en zal tevens de volledig elektrische EQA worden onthuld die op basis van de GLA is ontwikkeld.
Aan de buitenzijde is de nieuwe GLA voorzien van kortere voorste en achterste overhang. De cw-waarde van de nieuwe GLA bedraagt 0,28 tegenover 0,29 van het vorige model. Aan de voorzijde beschikt de auto over een ‘omgekeerde’ trapeziumgrille met centrale Ster en enkele lamel aan weerszijden, voorzien van de SUV-kenmerkende uitsparingen. De achterdeuren bedekken voortaan de dorpels waardoor deze vrij blijven van opspattend vuil. Tevens is hierdoor de bescherming bij een zijdelingse botsing verbeterd. Aan de achterzijde zijn de achterlichten voortaan tweedelig zoals ook bij de andere compacte modellen het geval is. De reflectoren bevinden zich voortaan onderaan de achterbumper. De dakrails en verchroomde laaddorpelbescherming zijn, afhankelijk van het uitrustingsniveau, optioneel leverbaar.
De nieuwe GLA vormt de instap naar de SUV-modellenreeks. Zowel binnen als buiten zijn vele afmetingen veranderd, hieronder een overzicht vergeleken met het vorige model (maten in mm tenzij anders aangegeven):
- Lengte: 4.410 (-14)
- Breedte excl./incl. spiegels: 1.834 / 2.020 (+30 / -2)
- Hoogte incl. dakrails: 1.616 (+122)
- Wielbasis: 2.729 (+30)
- Bodemvrijheid: 143 (+9)
- Spoorbreedte vóór/achter: 1.605 / 1.606 (+36 / +46)
- Hoofdruimte vóór/achter: 1.037 / 969 (+22 / -6)
- Beenruimte vóór/achter: 1.045 / 976 (-18, +116)
- Elleboogbreedte vóór/achter: 1.456 / 1.455 (+34 / +45)
- Schouderbreedte vóór/achter: 1.419 / 1.393 (+28 / +43)
- Breedte bagageruimte: 1.272 (+85)
- Diepte bagageruimte: 1.422 (+27)
- Breedte laadopening: 1.050 (+5)
- Laadvolume (VDA): 435 liter (+14)
- Laadvolume met neergeklapte tweede zitrij: 1.430 liter
- Rugleuningverdeling achter: 40:20:40
De ophanging van de nieuwe GLA beschikt aan de voorzijde over een MacPherson constructie met een transverse geleidingsarm onder het midden van het wiel. De draagarmen zijn van gesmeed aluminium en de wieldrager is van gegoten aluminium waardoor het onafgeveerde gewicht lager wordt. Aan de achterzijde geschikt de GLA over een multi-link ophanging die bevestigd is aan een subframe met rubberen lagering naar de hoofdstructuur van de auto. Hierdoor zijn er minder trillingen merkbaar in de auto.
De AMG GLA 35 4Matic beschikt net als de AMG A 35 4Matic over extra verstevigingselementen, zoals een aluminium plaatstuk onder de motor en twee diagonale elementen vooraan de bodemplaat voor hogere torsiestijfheid. De GLA 35 kan optioneel worden uitgerust met de adaptieve demping AMG Ride Control.
De nieuwe GLA wordt in eerste instantie aangeboden als GLA 200 en AMG GLA 35 4Matic. De GLA 200 wordt op de voorwielen aangedreven door een 1,3-liter M282 viercilinder met 163 pk / 120 kW en 250 Nm koppel waarmee in 8,7 seconden de 100 km/h wordt gehaald. Deze motorisering wordt gekoppeld aan de 7G-DCT transmissie, haalt maximaal 210 km/h en heeft een gecombineerd verbruik van 5,9-5,6 liter op 100 kilometer. De gecombineerde CO2-uitstoot ligt tussen de 135 en 129 gram per kilometer. Optioneel is de GLA 200 leverbaar met 4Matic, wat ook het Offroad Techniek Pakket toevoegt met DSR functie en extra rijprogramma’s.
De AMG GLA 35 4Matic wordt aangedreven door de 2,0-liter M260 viercilinder die goed is voor 306 pk / 225 kW en 400 Nm koppel, welke worden doorgestuurd naar alle vier de wielen via de AMG Speedshift DCT 8G transmissie. Het gecombineerde verbruik is 7,5-7,4 liter op 100 kilometer, de gecombineerde CO2-uitstoot ligt bij 171-170 gram per kilometer.
Het interieur van de tweede generatie GLA is grotendeels gelijk aan de rest van de reeks compacte wagens. Ook hier wordt gebruik gemaakt van twee grote schermen voor het instrumentarium en MBUX in de combinaties 2x 7-inch, 7 inch en 10,25 inch, of 2x 10,25 inch. De laadvloer is standaard in hoogte verstelbaar; in de hoogste positie ontstaat in combinatie met neergeklapte achterrugleuningen een vlakke laadvloer tot aan de voorstoelen. De dwarsdrager achter de achterste rugleuningen kan worden weggehaald voor nog meer laadmogelijkheden. De achterste zitrij is optioneel in lengte verstelbaar.
Verder wordt de uitrusting en het aanbod veiligheidssystemen overgenomen van de andere compacte modellen. Nieuw voor de reeks compacte voertuigen is de wasstraatmodus zoals deze ook in de X167 GLS-Klasse wordt toegepast. Deze verzorgt bij activatie van de functie de volgende zaken:
- Activeren van maximale rijhoogte
- Spiegels inklappen
- Parktronic uitschakelen
- Regensensor uitschakelen
- Ruitenwisser achter uitschakelen
- Schuifdak sluiten
- Zijruiten sluiten
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
-
Stargeezer
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 04 apr 2017 20:03
- Mercedes-Benz: CLA 180 Shooting Brake (AMG uitvoering)
24 dec 2019 12:44
heel knappe voorkant, maar de achterkant vind ik minder geslaagd.
-
Frans.
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 26 okt 2017 15:21
- Mercedes-Benz: X118 CLA 250e SB 2022
27 dec 2019 11:02
Ik vind hem wel heeeeeel erg mooi
- 20191212_164526.jpg (134.97 KiB) 6427 keer bekeken
-
Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
-
Contacteer:
27 dec 2019 11:09
Goh, nu toch maar weer de type aanduiding op de bovenlijst?
Foto hierboven: ik zie het verschil niet meer tussen dit, een Kia of een Hyundai... ofwel: karakterloos ding...
Wat mij aangaat een nog verdere afbraak van wat een MB ooit vertegenwoordigde, maar goed, ik behoor ook al lang niet meer tot de huidige generatie met bijbehorende doelgroep...
Gr. Marco * 0
0\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex:
x+
y |
Prestatie-index:
y |
Verbruiksindex:
x*
y |
Probleemindex:
z
-
Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7559
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
-
Contacteer:
27 dec 2019 13:45
Dat zal wel bij deze tijd horen. De Audi A1 is ook een schaamteloze kopie van de Hyundai Kona, en van achteren moet je ook goed turen om een Kia ProCeed Sportswagon te herkennen naast een Panamera SportsTurismo.
Overigens vind ik zelf het uiterlijk van de vorige GLA mooier, vooral omdat de koets zelf in hoogte volgens mij niet anders was dan de reguliere A. De nieuwe GLA is echt een stuk hoger geworden.
-
René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
29 dec 2019 00:47
Beetje bollig. Grove gril. Lichtjes ordinair.
Zal wel weer een succes worden
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
-
Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7559
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
-
Contacteer:
02 mar 2020 22:45
Inmiddels gedebuteerd als GLA 250 e:
1,3-liter 4-cilinder benzinemotor
- 118 kW (160 pk) bij 5.500 tpm
- 250 Nm bij 1.620 tpm
Elektromotor
- 75 kW
- 300 Nm
Systeem
- 160 kW (218 pk)
- 450 Nm
- 15,6 kWh accu capaciteit (Accumotive, 150 kg)
- 10-100% geladen in 1 uur 45 minuten (wisselstroom bij 7,4 kW wallbox)
- 10-80% geladen in 25 minuten (gelijkstroom 24 kW)
Prestaties
- 0-100 km/h in 7,1 seconden
- 140 km/h topsnelheid (elektrisch)
- 220 km/h topsnelheid (benzine)
- 64-71 kilometer elektrisch bereik (NEDC)
- 53-61 kilometer elektrisch bereik (WLTP)
Verbruik
- 1,8-1,6 liter op 100 kilometer (gecombineerd)
- 16,1-15,5 kWh op 100 kilometer
- 42-38 gram CO2 per kilometer (gecombineerd)
-
Eelco77
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
-
Contacteer:
03 mar 2020 10:43
Ik ben er nog niet helemaal uit, ik zou m wel eens in het echt willen zien.
Ik heb het idee dat ik de vorige GLA qua uiterlijk leuker vond en ook prijstechnisch beter paste binnen het gamma.
Wel is het interieur en vooral ook het multi media een hele vooruitgang.
Ik ben wel benieuwd naar de hybride varianten en of je daar dan ook wat mee mag trekken.
-
GLA8900
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 03 jun 2020 12:49
03 jun 2020 15:47
Vrijdag besteld
.. zullen lange wachtende maanden zijn .. nog nooit zó erg verlangd
-
rdu
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 12 jul 2015 08:06
- Mercedes-Benz: H247 GLA200 (2020), ex W205 C350e (2015), W204 C180 (2011), W204 C220CDI (2007)
24 jul 2020 07:09
Op 11 mei een GLA200 Business Solution Luxury met Plus-pakket besteld en op 23 juli is deze afgeleverd. Aflevering was initieel begin september gepland. De auto was er dus een stuk sneller dan verwacht. Ben er erg blij mee
-
GLA8900
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 03 jun 2020 12:49
-
Eelco77
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
-
Contacteer:
26 jul 2020 18:30
Leuk, ik probeerde een leen gla te krijgen bij de dealer in aalsmeer, maar die had m nog niet in de pool. Heb wel de A 200klasse gereden, maar die vonden we wel overdreven zenuwachtig. Ik ben benieuwd of de GLA anders is afgestemd.
-
rdu
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 12 jul 2015 08:06
- Mercedes-Benz: H247 GLA200 (2020), ex W205 C350e (2015), W204 C180 (2011), W204 C220CDI (2007)
27 jul 2020 18:02
Ik heb nog niet in een nieuwe A-klasse gereden. Wel in een B180 uit 2019. Die kon ook wat zenuwachtig reageren als je iets meer gas gaf. Bij de GLA200 is me dat nog niet gebeurd. Ook niet tijdens twee proefritten. Stern heeft een GLA200 in de pool. Kan je het zelf ervaren.
-
Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7559
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
-
Contacteer:
12 jan 2021 07:14
-
Bijlagen
-
- EQA-tease-jan21-01.jpg (46.34 KiB) 3265 keer bekeken