Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Kort voor de aanvang van de IAA in Frankfurt toont Mercedes-Benz twee nieuwe auto’s uit de SUV familie. De onlangs geïntroduceerde GLB (X247) krijgt er direct een AMG-35 motorisering bij, terwijl de GLE-Klasse wordt uitgebreid met de GLE Coupé (C167). Ook de nieuwe GLE Coupé wordt aangekondigd met een AMG-motorisering, namelijk de AMG GLE 53 4Matic+.
306 pk in combinatie met zeven zitplaatsen
Ondanks dat de reguliere GLB nog niet eens bij de dealers staat, acht Mercedes-Benz de tijd al rijp om de Mercedes-AMG GLB 35 4Matic te introduceren. De auto wordt aangedreven door dezelfde 2,0-liter viercilinder die ook in de AMG A 35 en CLA 35 te vinden is. De motor met twinscroll turbo levert 306 pk en kan de zevenzitter versnellen van 0 naar 100 km/h in 5,2 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. Mercedes-AMG heeft het complete onderstel onder handen genomen en speciaal afgestemd op de AMG GLB 35. Het ESP laat zich in drie verschillende niveau’s instellen, de remmen beschikken over 350mm grote schijven op de vooras en 320mm grote schijven op de achteras.
Optioneel is de auto uit te rusten met AMG Ride Control dat beschikt over adaptieve elektronisch aangestuurde dempers. Het systeem kan het onderstel automatisch afstemmen op de omstandigheden dankzij aangeleverde data als rijsnelheid en versnellingen, maar kan ook handmatig worden ingesteld in meerdere modii. Aan de buitenzijde is de AMG GLB 35 te herkennen door een Panamericana grille met verticale spijlen, een nieuwe AMG voorbumper met grotere luchtinlaten, een nieuwe dakspoiler bovenop de achterklep en een nieuwe achterbumper met diffuser zilverkleurig element waaruit de twee ronde uitlaatsierstukken komen. Tevens zijn er nieuwe AMG velgen leverbaar tussen 19- en 21-inch in diameter.
Het interieur is eveneens aangepast met nieuwe sportstoelen met rood stiksel en nieuwe sierdelen. Net als bij de AMG A 35 en CLA 35 is ook hier het MBUX-systeem uitgebreid met specifieke AMG-functies en weergavestijlen. Een prijs en datum van verkoopsvrijgave zijn nog niet bekend gemaakt. In een later stadium zal overigens ook een AMG GLB 45 worden geïntroduceerd met tot wel 421 pk.
GLE Coupé: aerodynamischer, luxer en ruimer
Net als bij de vorige generatie GLE (W166/C292) is er ook bij de nieuwste generatie een GLE Coupé variant. De nieuwste GLE Coupé (C167) debuteert gelijk met een sportieve variant, namelijk de Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ welke echter later pas leverbaar wordt. In eerste instantie zal de nieuwe GLE Coupé leverbaar zijn met andere motoren. Vanaf het voorjaar van 2020 wordt de auto in Tuscaloosa geproduceerd, net als waar ook de nieuwe GLE-Klasse en de nieuwe GLS-Klasse vandaan komen.
De nieuwe generatie GLE Coupé zal in eerste instantie leverbaar worden met reguliere motoriseringen. De GLE 350 d 4Matic beschikt over 272 pk en 600 Nm koppel, haalt een gecombineerd verbruik van 8 tot 7,5 liter op 100 kilometer, en heeft een gecombineerde CO2-uitstoot van 211 tot 197 gram per kilometer. Er is ook een sterkere diesel in de vorm van de GLE 400 d 4Matic met 330 pk en 700 Nm, een gecombineerd verbruik van 8 tot 7,5 liter op 100 kilometer en een gecombineerde CO2-uitstoot van 212 tot 198 gram per kilometer. Alle waarden zijn gecertificeerd als Euro 6d, mede dankzij extra SCR/ASC catalysatoren. Beide dieselmotoren zijn gekoppeld aan de 9G-Tronic automatische transmissie.
De eerder genoemde Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ is voorlopig de enige aangekondigde benzinemotorisering, gekoppeld aan de AMG Speedshift TCT 9G transmissie. De auto beschikt over een vermogen van 435 pk bij 6.100 tpm en 520 Nm koppel tussen 1.800 en 5.800 tpm. Tijdelijk is er een vermogenstoename beschikbaar van 22 pk via de elektrische ondersteuning van het hybridesysteem. Hierdoor kan de auto vanuit stilstand naar 100 km/h versnellen in 5,3 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h. De AMG GLE 53 4Matic+ is duidelijk te herkennen aan de voorbumper met grotere luchtinlaten, de Panamericana grille met 15 verticale spijlen en de meegespoten randen van de wielkasten (donkerkleurig op de reguliere motoriseringen). Overigens beschikt deze voorlopige topmotorisering over het AMG Ride Control+ onderstel met luchtvering en de elektromechanische kantelstabilisatie AMG Active Ride Control.
Technisch en in uitrusting is de nieuwe GLE Coupé gelijkwaardig aan de eerder geïntroduceerde GLE-Klasse (V167), waaronder de ruime selectie in nieuwe veiligheids- en assisentiesystemen. Standaard wordt de GLE Coupé voorzien van een onderstel met stalen veren, maar optioneel kan er gekozen worden voor Airmatic luchtvering of het E-Active Body Control op 48-Volt basis met Road Surface Scan. Overigens is de wielbasis van de nieuwe GLE Coupé 20 mm groter dan bij het vorige model, maar nog 60 mm korter dan bij de reguliere GLE. Verder is de nieuwe GLE Coupé aerodynamischer dan het uitgaande model en is het zicht rondom verbeterd. De opbergruimtecapaciteit is in totaal met 40 liter vergroot en het optionele panoramadak is groter geworden. Met de rugleuningen rechtop is er 655 liter bagageruimte beschikbaar en met de rugleuningen plat wordt die 1.790 liter, 70 liter meer dan bij het vorige model.
Ook het interieur is vrijwel identiek aan de reguliere GLE, met als uitzondering een kleurcombinatie voor het interieur in klassiek-rood/zwart die exclusief leverbaar is op de GLE Coupé. In de loop van 2020 wordt het MBUX infotainmentsysteem uitgebreid met de muziekservice Amazon Music, waarmee de klant via de Mercedes me dienst “Online Music” zelf muziek kan overdragen naar het voertuig. Ook zal de streamingdienst TIDAL beschikbaar worden gemaakt.
X247 Mercedes-AMG GLB 35 4Matic:
C167 Mercedes-Benz GLE Coupé:
Bron: De nieuwe Mercedes-AMG GLB 35 4Matic en de nieuwe GLE Coupé via Mercedes-Benz Passion Blog