Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft voor 2020 letterlijk en figuurlijk twee grote primeurs in de planning. Het merk zal dan namelijk zowel de nieuwe S-Klasse presenteren, als ook de EQS. Laatstgenoemde wordt een auto op het niveau van een S-Klasse maar met eigen styling, platform en volledig elektrisch. Het wordt daarmee de derde volledig elektrische Mercedes EQ na de EQC en de dit najaar debuterende EQV.
Niet zomaar een elektrische S-Klasse
Aan de testauto’s van de EQS is duidelijk te zien dat het om een volledig nieuwe auto gaat en niet om slechts een geëlektrificeerde S-Klasse. De nieuwe EQS oogt ook duidelijk niet als een traditionele Mercedes Limousine. Het silhouette lijkt meer op een productieversie van concept cars zoals de 2007 F700 DiesOtto, de 2011 F125! en de 2015 Concept IAA.
De EQS zal als eerste gebruik gaan maken van het MEA2 platform, waar de N293 EQC gebruik maakt van het MEA1 platform (een aangepaste variant van MHA2 uit de BR167 GLE en GLS). De EQS beschikt niet over een conventionele aandrijflijn met langsgeplaatste verbrandingsmotor. Hierdoor kunnen de wielen meer op de voorste en achterste hoeken van de auto worden geplaatst wat resulteert in een enorme wielbasis. Al die ruimte komt ten goede aan het interieur. De motorkap en voorruit liggen bijna in dezelfde lijn en de neus lijkt lager dan die van de S-Klasse, wat de aerodynamica verder ten goede komt. Ondanks de camouflage is al te zien dat Mercedes-Benz eenzelfde front in gedachten heeft als bij de EQC, EQV en EQA; de koplampen worden optisch verbonden door een groot hoogglans zwart paneel met Ster, daar waar normaal de grille zit. Verder lijkt de auto te beschikken over een gigantisch panoramisch dak en over stijlloze ruiten.
Wie goed kijkt, ziet dat de deurgrepen voortaan in rust gelijk liggen (‘flush’) met de portieren. Dit heeft Mercedes eerder al toegepast op de SLS en wordt ook bij andere merken af en toe toegepast, zowel als designelement als ook vanwege de betere aerodynamica. Door de auto middels de afstandsbediening te ontgrendelen, worden de deurgrepen iets naar buiten gezet voor gebruik.
Ook de achterzijde lijkt niet die van de traditionele Limousines, maar lijkt meer weg te hebben van de AMG GT 4-Deurs Coupé. Zo wordt de achterruit volledig omsloten door de achterklep.
Vooralsnog is er niets officieel bekendgemaakt over de aandrijflijn en specificaties. Deze zullen echter waarschijnlijk gelijkwaardig zijn aan de EQC. Dankzij de vier elektromotoren beschikt de auto over een intelligente vierwielaandrijving. Met overname van de EQC 400 aandrijflijn resulteert dit in 408 pk en 765 Nm koppel. Aangezien de auto een kleiner frontaal oppervlak zal hebben dan de EQC wordt een bereik van 500 kilometer volgens WLTP verwacht. De auto zal uiteindelijk in Sindelfingen gebouwd worden, terwijl de EQC in Bremen wordt geproduceerd en de EQA waarschijnlijk uit Rastatt zal komen.
Nieuwe S-Klasse BR223 wederom als Mercedes-Maybach S-Klasse
Eveneens voor 2020 in de planning staat de nieuwe generatie S-Klasse. Het vlaggenschip zal wederom een grote technologische slag gaan slaan met onder meer autonoom rijden op niveau 4, een uitgebreide variant van MBUX, nieuwe actieve ondersteltechnologie en zelfs achterwielsturing voor meer wendbaarheid. De nieuwe S-Klasse lijkt net als de EQS te worden uitgerust met ‘verborgen’ deurgrepen. Verder komt er, zoals op de foto’s te zien is, wederom een Mercedes-Maybach variant met grotere wielbasis en meer luxe en interieurruimte voor met name de achterpassagiers. Een groot verschil ten opzichte van de huidige generatie S-Klasse zal hoogstwaarschijnlijk het ontbreken van een V12 motorisering zijn. De 6,0-liter twaalfcilinder leverde tot en met de huidige generatie S-Klasse maximaal 630 pk en 1.000 Nm koppel, maar met de aangekondigde Mercedes-AMG S65 Final Edition is het allerminst zeker dat deze nog geleverd zal worden in de nieuwe generatie S-Klasse. Het zou echter kunnen dat een certificering op basis van kleinschalige productie het leven van de V12 nog kan wat rekken naar de BR223 S-Klasse, maar met de omslag en investeringen naar elektromobiliteit zou het ook kunnen dat de topversies gaan beschikken over bijvoorbeeld elektrisch ondersteunde achtcilinder motoren, zoals bij de GLE en GLS 580. Tevens wordt er nog gewerkt aan een AMG GT 73 met een gecombineerd vermogen van 800 pk, ook deze aandrijflijn zou mogelijk de V12 kunnen opvolgen als topmotorisering.
EQS:
X223 Mercedes-Maybach S-Klasse:
Bron: de EQS en X223 Mercedes-Maybach S-Klasse met foto’s via Auto, Motor und Sport