Mercedes-Benz ESF 2019 - veiligheidssystemen voor de autonome toekomst

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Moderator
Berichten: 5124
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Mercedes-Benz ESF 2019 - veiligheidssystemen voor de autonome toekomst

Berichtdoor Helmy » 22 mei 2019 21:25

V167-ESF2019-02.jpg
Mercedes-Benz heeft veiligheid altijd hoog in het vaandel staan. De ESF 2019 is de nieuwste ESF studie welke toekomstige veiligheidsinnovaties toont.
V167-ESF2019-02.jpg (69.98 KiB) 996 keer bekeken


Elektrische aandrijfsystemen en autonome rijtechnologie staan centraal voor de mobiliteit van de toekomst. Dit vereist een nieuwe aanpak betreffende de veiligheidstechnologie in auto’s. Een grotere flexibiliteit in zitposities vereist een andere manier van inzittendenbescherming, en empatie en vertrouwen staan centraal voor de acceptatie van zelfrijdende voertuigen. Andere weggebruikers moeten in staat zijn om op intuïtie te herkennen wat een autonoom voertuig gaat doen, daar er in veel gevallen geen bestuurder zal zijn om dit te communiceren. Met de nieuwe ESF 2019 (ESF = Experimental Sicherheits Fahrzeug) biedt Mercedes-Benz een blik op de veiligheidstechnologie van morgen, waar vandaag al aan gewerkt wordt.

De ESF 2019 is gebaseerd op de nieuwe Mercedes-Benz GLE-Klasse (V167) en is onder andere uitgerust om in vele situaties autonoom te rijden. Verder is het voertuig voorzien van een hybride aandrijving. In juni 2019 debuteert de ESF 2019 voor experts op de ESV-beurs (Enhanced Safety of Vehicles) in Eindhoven, het publieksdebuut vindt plaats op de IAA autotentoonstelling in Frankfurt in september 2019.

De ESF 2019 biedt een vooruitblik op wat er te komen staat, het biedt een visie voor de toekomst en draagt bij aan de te voeren discussie. Verder vormt het voertuig een belangrijk middel in de traditie van ontwikkelingen in verkeersveiligheid waar Mercedes-Benz om bekend staat. “Veiligheid is een belangrijk onderdeel van het DNA van Mercedes-Benz. Sinds de eerste ESF-voertuigen uit de jaren ’70 hebben wij aangetoond dat wij zeker geen tekort aan ideeën hebben voor dit onderzoeksgebied. De nieuwe ESF 2019 toont de mobiliteit van de toekomst en presenteert een grote variatie aan innovaties die wij momenteel onderzoeken en ontwikkelen. Enkele van de getoonde functionaliteiten zijn inmiddels bijna klaar voor productie,” aldus Ola Källenius, bestuurslid van Daimler AG voor Mercedes-Benz Personenwagen Ontwikkeling.

All-round inzittendenveiligheid.
Als de ESF 2019 autonoom onderweg is, zijn het stuur en de pedalen teruggetrokken naar het dashboard en ‘brandschot’ om het risico op verwondingen bij een ongeval te reduceren. Autonome voertuigen zullen nieuwe mogelijkheden introduceren voor interieurindeling en zitposities, waardoor men de concepten en plaatsing van bijvoorbeeld airbags en gordels moet herzien en verplaatsen binnen het interieur. De ESF 2019 bevat echter ook technologie voor regulier handmatige voertuigbediening. Zo is de zonnenklep van de bestuurder voorzien van een lichtgevend vlak dat daglicht imiteert en hiermee de bestuurder alert kan houden.

Ook aan passagiers is gedacht. De voorstoelen zijn aangepast waarbij er nu aan weerszijden airbags uitvouwen en als het ware een cocon vormen om de inzittende. De bestuurdersairbag zit voortaan in het dashboard in plaats van in het stuur en bedekt daarmee een groter gedeelte van het stuur en dashboard. Tevens zijn de gordels volledig bevestigd aan de stoel in plaats van aan de B-stijl.
De ESF 2019 beschikt over verbeterde veiligheidstechnologie voor kinderen onder de noemer Pre-Safe Child, met onder andere speciale gordelspanners en extra zijdelings geplaatste impactbescherming in de speciale kinderzitjes op een draaibaar platform. Deze klappen uit bij een dreigend ongeval om meer kracht op te vangen en de impact op het kind zo te verminderen. MBUX kan daarnaast gegevens uitlezen uit het kinderzitje en de hartslag tonen van het kind, en het kan detecteren of het kind bijvoorbeeld slaapt. Er kunnen ook live camerabeelden van het kind kunnen worden getoond op het middelste scherm.
Voor de achterpassagiers zijn eveneens extra maatregelen getroffen. Zo zijn er nieuwe airbags ontwikkeld met speciale begeleidingsstructuren. Tevens worden de passagiers meer uitgenodigd om de gordels te dragen. Zo worden deze aangereikt zoals dit ook bij bijvoorbeeld de Mercedes-Benz Coupés wordt gedaan, en zijn de gordelontvangers verlicht en voorzien van USB-poorten. De gordels zelf zijn, mits in gebruik, ook verwarmd. Hierdoor zullen passagiers eerder geneigd zijn om geen jas te dragen, waardoor de gordel beter om het lichaam past.

Coöperatieve communicatie met de omgeving.
Om ervoor te zorgen dat mensen vertrouwen krijgen in autonome voertuigen, moeten zij onmiddelijk en intuïtief kunnen herkennen wat het voertuig gaat doen. De sensoren op de ESF 2019 houden niet alleen het verkeer in de gaten; ze communiceren in alle richtingen en kunnen andere weggebruikers waarschuwen. De ESF 2019 is tevens voorzien van de revolutionaire schijnwerpertechnologie Digital Light, waarmee verblindingsvrij grootlicht in zeer hoge kwaliteit kan worden gevoerd met een resolutie van ruim twee miljoen pixels.

Voorbeelden van de communicatietechnologie in de ESF 2019 zijn onder andere:
- 360-graden voetgangers- en fietsersdetectie
- Frontmasker (i.p.v. traditionele koelgrille) met scherm: toont onder andere symbolen en berichten om ruimte vrij te maken (Rettungsgasse) voor naderende hulpdiensten, waarschuwingen voor spookrijders, waarschuwingen voor naderende gevaren zoals gladheid, slecht weer of wegwerkzaamheden, alsmede lichtgevende begeleiding zodat voetgangers kunnen oversteken. Tekst wordt in spiegelbeeld getoond zodat deze in de spiegels te lezen is voor bestuurders van voertuigen vóór de ESF 2019.
- Een op dakdragers gemonteerd frame voorzien van cilindrische radars met lichtbanden en een uitklapbare digitale gevarendriehoek.
- Lichtgevende oranje strepen op de voorzijde, flanken en achterzijde welke samen met de vier cilindrische radars op het dak oranje knipperen bij noodgevallen.
- Een scherm in de achterruit; toont onder andere waarschuwingssymbolen, berichten (zoals “Hulp is onderweg”), en camerabeelden vóór het voertuig zoals bij overstekende voetgangers.
- Gesproken waarschuwingen, bijvoorbeeld wanneer de auto detecteert dat iemand bij de voorzijde de rijbaan wilt oplopen terwijl er een voertuig nadert.
- Rijdende robot met een kleiner exemplaar digitale gevarendriehoek: komt onder de achterzijde uit de auto, stopt op afstand achter het voertuig in geval van nood of pech en kan zelf terugrijden naar de auto.
- Detecteren en waarschuwen van verkeer in de directe omgeving welke mogelijk in botsing kunnen komen; denk aan bijvoorbeeld een fietser naast het voertuig en een tegemoetkomende auto die wilt afslaan en de fietser zou kunnen aanrijden.

Uitgebreide Active Brake Assist en rij-assistentie in noodgevallen
De ESF 2019 is voorzien van een doorontwikkelde versie van Active Brake Assist. Het systeem is voortaan in staat om kruisend verkeer te detecteren. Bij een mogelijke aanrijdingssituatie waarschuwt het voertuig de bestuurder door middel van visuele en geluidssignalen. Tevens kan het systeem de auto tot stilstand brengen en houden tot de situatie toelaat om verder te rijden.

Het voertuig is daarnaast in staat om naderende stilstaande files te herkennen; in een dergelijke situatie zal het voertuig afremmen tot stilstand, de gevarenlichten activeren en waarschuwingstekens tonen op het scherm in de achterruit. Nieuw is Pre-Safe Impulse Rear: een functie voor het detecteren van te snel achterop naderende voertuigen. Wanneer de ESF 2019 in een file aansluit zal automatisch extra ruimte worden vrijgehouden tot de voorligger. Mocht een achterop komend voertuig te snel naderen, dan kan de ESF 2019 zelfstandig naar voren rijden om de naderende achterligger extra remweg te bieden en het snelheidsverschil te reduceren. Hierdoor wordt de impact ook gereduceerd. Verder is de ESF 2019 in staat om voertuigen op invoegstroken te herkennen en zal automatisch de snelheid verlaagd worden zodat het andere voertuig kan invoegen.








Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

68943 68944 68945 68946

68947 68948 68949 68950

68951 68952 68953 68954

68955 68956 68957 68958

68959 68960 68961 68962

68963 68964 68965 68966

68967 68968 68969 68970

68971 68972 68973 68974

68975 68976 68977 68978

68979 68980 68981 68982

68983 68984 68985 68986

68987 68988 68989 68990

68991 68992 68993 68994

68995 68996 68997 68998

68999 69000 69001 69002

69003 69004 69005 69006

69007 69008 69009 69010

69011 69012 69013 69014

69015 69016 69017


Bron: Mercedes-Benz.com, filmpjes via Mercedes-Benz, The Wheel Network en Cars Overview, foto’s via de.Motor1.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection