AMG GT tweedeurs (BR190) vernieuwd, AMG GT R PRO debuteert in Los Angeles

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

29 nov 2018 15:46

Mercedes-AMG toont in Los Angeles de vernieuwde AMG GT en de nieuwe GT R PRO.
Mercedes-AMG toont in Los Angeles de vernieuwde AMG GT en de nieuwe GT R PRO.
BR190-mopf-PRO-13.jpg (112.54 KiB) 4032 keer bekeken
In Los Angeles is momenteel de International Autoshow 2018 bezig. Mercedes-AMG maakt van deze gelegenheid gebruik om de vernieuwde AMG GT (BR190, dus niet de vierdeurs X290) varianten te tonen. Tevens debuteert de AMG GT R PRO.

Aan de buitenzijde is de vernieuwde AMG GT te herkennen aan nieuwe LED High Performance schijnwerpers die meer aansluiten met de GT 4-deurs Coupé. Standverlichting, dagrijverlichting en richtingaanwijzer zijn geïntegreerd in één boogvorm. De bochtenverlichting en grootlicht eenheden beschikken over drie onafhankelijke reflectoren waarmee de omgeving optimaal wordt verlicht. Aan de achterzijde zijn de LED-lichten voorzien van een donkere achtergrond.
De achterbumpers van de GT, GT S en GT C zijn voorzien van een gewijzigde diffuser die eveneens meer moet aansluiten met de styling op de 4-deurs Coupé. Ook de eindsierstukken van het uitlaatsysteem zijn gewijzigd. Voortaan zijn deze 2x dubbel trapeziumvormig bij de GT S en GT C, de reguliere GT krijgt 2 dubbele ronde eindstukken. Aan de achterzijde van de GT R is verder niets veranderd en blijft de grote diffuser met centrale uitlaat en 2 flankerende uitlaten de grote blikvanger.

Voor de AMG GT en GT S zijn nieuwe velgen beschikbaar in Y-spaaks vormgeving met glansgedraaid oppervlak en mat zwarte achtergrond. Voor de AMG GT, GT S en GT C zijn optioneel tevens nieuwe gesmede 10-dubbelspaaks velgen beschikbaar, in titaangrijs met glansgedraaid oppervlak of in mat zwart met gepolijste velgring.

AMG GT tweedeurs varianten voortaan in lijn met GT 4-deurs Coupé

De AMG GT varianten in bouwreeks BR190 zijn voortaan uitgerust met een nieuwe telematica architectuur. Deze is reeds in de 4-deurs Coupé aanwezig en bestaat standaard uit een volledig digitaal instrumentarium met 12,3” scherm, evenals een 10,25” scherm boven de middenconsole voor de multimedia functies. Het instrumentarium beschikt over een nieuwe vormgeving met drie AMG-stijlen: “Klassiek”, “Sportief” en “Supersport”. Via een aanraakknop op het stuur kan extra informatie worden geselecteerd voor weergave in het instrumentarium, zoals de klassieke toerenteller en snelheidsmeter, informatie over het navigatiesysteem of de rij-assistenten, of motordata. Ook kan er worden gekozen voor een G-krachten weergave.

De middenconsole vormt één van de grootste herkenningspunten aan de binnenzijde van de vernieuwde GT modellen dankzij het gebruik van 6 nieuwe knoppen met TFT-kleurweergaves. Hiermee kunnen instellingen veranderd worden voor het gedrag van de transmissie, het onderstel, ESP, uitlaatsysteem, start/stop en de achterspoiler. Daarnaast beschikt de middenconsole nog over twee kantelschakelaars voor de rijmodus en de volumeregeling.

De vernieuwde AMG GT varianten worden voortaan voorzien van het nieuwe AMG Performance stuurwiel zoals deze ook in de GT 4-deurs Coupé wordt aangeboden. Dit stuurwiel is in de GT S en GT C standaard voorzien van een ring in leder nappa zwart en microvezel Dinamica. In de GT R is de ring volledig afgewerkt in microvezel Dinamica. Optioneel kan worden gekozen voor een afwerking in leder nappa zwart met boven- en ondersegmenten in klavierlak zwart, of in microvezel Dinamica met boven- en ondersegmenten in hoogglans koolstofvezel. Alle varianten van dit stuurwiel beschikken over gegalvaniseerde schakelflippers.

Standaard zijn alle tweedeurs AMG GT modellen voortaan voorzien van de nieuwe bedieningselementen aan het stuur. Hiertoe behoren een ronde draaiknop met geïntegreerde display onder de rechter spaak, en twee schakelaars met kleurenweergave onder de linker spaak. De functionaliteit van AMG Track Pace is uitgebreid en nauwkeuriger gemaakt en behoort tot COMAND Online. De AMG Dynamic Select rijprogramma’s beschikken voortaan ook over AMG Dynamics waarmee de functionaliteit van ESP wordt uitgebreid om de juiste dosering van het vermogen en het juiste stuurgedrag te garanderen.

Verder kan er voor de vernieuwde AMG GT’s voortaan gekozen worden voor het Parkeerpakket met Parktronic en camera’s aan de voor- en achterzijde, en is de kleur briljantblauw magno beschikbaar gekomen. Voor het interieur is er een nieuwe tweekleurige ledercombinatie in parelzilver en zwart beschikbaar.

AMG GT R PRO is lichter, sneller en preciezer
Naast de reeds bekende GT, GT S, GT C en GT R laat het merk uit Stuttgart ook een nieuwe variant debuteren, namelijk de in beperkte oplage beschikbare GT R PRO. Deze auto is nog preciezer afgestemd voor circuitgebruik dankzij de ervaringen met de klantenraceprogramma’s in GT3 en GT4 klasses. De motor levert, net als bij de vernieuwde GT R, 585 pk en 700 Nm. De sprint naar 100 km/h duurt 3,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 318 km/h.

Het onderstel van de GT R PRO is voorzien van nog meer afstelmogelijkheden om een optimale afstelling te bieden voor elk circuit. De bestuurder kan middels speciale elementen op de dempers de mate van extensie en compressie van de ophanging handmatig instellen zonder gebruik van gereedschappen. Zodoende kunnen de rol- en duikbewegingen en de tractie van de GT R PRO nog nauwkeuriger worden beïnvloedt. De vooras is voorzien van een verstelbare stabilisator van koolstofvezel, de achteras beschikt over een eveneens verstelbare holle stalen stabilisator. Zowel de bovenste als de onderste draagarmen zijn voorzien van uniball-lagers welke een veel geringere slijtage kennen dan de gebruikelijke rubberen of kunststoffen bussen. Bovendien is de speling minder waardoor de GT R PRO zich nog nauwkeuriger laat besturen. Onder de achterzijde is de auto voorzien van koolstofvezel verstevigingselementen en de motor en transmissie zijn gemonteerd op elektronisch afgeregelde steunen die voor meer feedback en een beter rijgedrag zorgen.

De AMG GT R PRO beschikt standaard over het Track Pakket, bestaande uit een rolkooi, vierpuntsgordels voor bestuurder en passagier en een 2-kg brandblusser (beiden alleen bedoeld voor inzet op circuits). Tot de vele gewichtsbesparende maatregelen behoren onder andere nieuwe gesmede velgen, composietremmen met zwarte remklauwen, AMG kuipstoelen met zichtbaar koolstofvezel en nieuwe 5-dubbelspaaks gesmede velgen in mat titaangrijs met gepolijste velgring.

Aan de buitenzijde is de AMG GT R PRO eenvoudig herkenbaar door de extra aerodynamische elementen rondom. De voorbumper is gewijzigd en bevat zowel links als rechts dubbele canards, waarbij de ondersten naadloos overgaan in de front splitter die nu verder naar voren uitsteekt en dankzij metalen steunen stabiel blijft bij hogere snelheden. Bovenin de zijschermen zitten uitstroomopeningen voor de lucht in de wielkasten, hierdoor wordt het liften van de vooras tegengegaan. Aan de achterzijde is een extra element toegepast in zichtbaar koolstofvezel. Dankzij al deze maatregelen blijft de vooras laag, zonder dat bij de achteras het geheel aerodynamisch negatief beïnvloed wordt.

De AMG GT R PRO is gebaseerd op de reguliere GT R en beschikt zodoende ook over actieve aerodynamische elementen zoals het actieve bodemprofiel en de actieve Airpanel lamellen in de voorbumper. Ook de verstelbare (statische) achterspoiler van de GT R is onderdeel van de GT R PRO maar nu met een extra opstaande rand voor nog meer downforce. De auto rijdt niet alleen als een racewagen maar ziet er ook zo uit dankzij het standaard Carbon pakket 1. Hierbij zijn de frontsplitter, de vinnen in de zijschermen, de dorpelsierlijsten en de diffuser afgewerkt in zichtbaar koolstofvezel. Ook het dakpaneel is van koolstofvezel en is meer verzonken dan bij de reguliere GT’s. Daarnaast is de buitenzijde voorzien van speciale racestrepen op de motorkap, het dak, de achterklep en de zijkanten. Voor de wagenkleur selenitgrijs magno zijn de racestrepen lichtgroen van kleur. Voor alle andere wagenkleuren zijn de strepen mat donkergrijs. Naar wens kunnen de strepen ook weggelaten worden.

Overigens is met een GT R PRO reeds begin november op de Nürburgring-Nordschleife een nieuwe rondetijd neergezet. AMG GT3 coureur Maro Engel reed hierbij met een nog gecamoufleerde GT R PRO een tijd van 7:04,6 minuten, 6,3 seconden sneller dan de reguliere GT R in 2016 haalde. De tijd werd gemeten door wige Solutions GmbH en door een onafhankelijke notaris goedgekeurd. Voorlopig is er nog niets bekend over de prijs en wat de omvang is van de beperkte productie-oplage.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

68110 68111 68112 68113

68114 68115 68116 68117

68118 68119 68120 68121

68122 68123 68124 68125

68126 68127 68128 68129

68130 68131 68132 68133

68134 68135 68136 68137

68138 68139 68140 68141

68142 68143 68144 68145

68146 68147 68148 68149

68150 68151 68152 68153

68154 68155 68156 68157

68158 68159 68160 68161

68162 68163 68164 68165

68166 68167 68168 68169

68170 68171 68172

Bron: de vernieuwde AMG GT en de nieuwe AMG GT R PRO via Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

30 nov 2018 18:31

Filmpje van de recordrit van de AMG GT R PRO:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

28 jul 2020 13:38

Inmiddels is er een nieuwe modeljaarwijziging aangekondigd voor het GT programma. De GT S is uit het aanbod gehaald omdat de reguliere GT een vermogenstoename heeft gekregen naar 530 pk en 670 Nm. De GT C en GT R blijven ongewijzigd. Verder wordt de GT voortaan standaard geleverd met rode remklauwen, AMG Ride Control en een elektronisch sperdifferentieel. AMG Dynamic Select krijgt voortaan de modus "Race" erbij en dat houdt in dat de transmissie versterkt is voor de hogere rijdynamiek. Verder beschikt de auto voortaan over een lichtere lithium-ion accu. Optioneel kan voortaan ook de reguliere GT worden uitgerust met achterasbesturing, en eveneens optioneel is een AMG carbon dakpaneel.

Verder vallen de volgende opties weg:

- iridiumzilver (vervangen door hightechzilver)
- magnetietzwart (vervangen door obsidiaanzwart)
- AMG solarbeam geel
- designo iridiumzilver magno (mat)
- actieve spoorwisselassistent
- Media Interface kabelset
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

28 jul 2020 15:28

Magnetiet vervangen door obsidiaan.. Bijzondere keuze.

En wat raar dat actieve spoorwisselass. wegvalt? Of zit dat nu in een ander pakket gepropt?
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

28 jul 2020 15:48

Correctie: volgens de Nederlandse configurator zijn de gevarenvesten nog gewoon leverbaar.

Waarom die actieve spoorassistent/hulp weggevallen is weet ik niet. Het was voorheen onderdeel van Rij-assistentie/Rij-assistentie Plus. Dat pakket zie ik trouwens ook niet meer terug in de configurator. De spoorassistent zelf, dus puur het trillende stuurtje, is nog wel leverbaar als onderdeel van het Spoorpakket met daarbij de dodehoeksassistent.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie